"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ogre Champion ongelma +champoista yleensä

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Ogre Champion ongelma +champoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

jamopower kirjoitti:

Championiin tulee osumat erikseen, sen voi paukauttaa tykilläkin jos se epäonnistuu look out sirissä.
Sääntökirjan sivut 109 ja 97 auttaa asiaa.

s.109 "Unlike standard bearers and musicians, you can direct attacks against champion and kill him"

s.97 "If the unit drops in size to to less than five rank-and-file models, then futher hits are allocated before rolling to wound. Divide the number of hits evenly between all the members of the unit (including characters), and randomize any excess hits."

Champion voi kuolla erikseen ja siihen jaetaan osumia kun yksikön koko on tarpeeksi pieni. Itse olen pelannut ainakin aina näin.
Oma näkemys asiasta

S.97 Tutkin eilen noita samoja sivuja ja tuossa nimenomaisessa lainauksessa puhutaan juuri Characterista. Tuo ei siis ole Look out sire-sääntöä, vaan Look out löytyy sivulta 100. Huomaa että champoilla on jotain charrujen ominaisuuksia mutta ne eivät ole charruja. Eli tämä ei kyllä liity mitenkään champpoihin, ne hyötyvät vain look outista ja ne voivat osallistua haaasteeseen. Randomointiahan käytetään siis vain jos joukossa on charru ja alle viisi R&F ukkoa. Tai siihen tämän sivun juttu ainakin vaikuttaa.

S.109 Sivun lainausta pitäisin viitteenä closikseen. Ja siihen että toisin kuin SB tai töttöröö, itse champan voi tappaa. Muita komentoryhmän jäseniähän ei voi varsinaisesti suoraan uhata, kun joku muu poimii soittimen tai lipun.

En ole itse koskaan pelannut noin ja siksi se tuntuu oudolta että myös champpaan randomoitaisiin osumat kun se ei ole charru. Chronicle 2004 Q&A osiossa ainakin todetaan että se lasketaan Rank and file modeliksi ellei muuta mainita.

edit: Tämä juttu ogrejen kohdalla saattaa johtua tuosta OK armeijakirjan tekstipätkästä sivulla16, missä on että ogre championin ja muiden ogrejen woundeista on pidettävä kirjaa koska woundit eivät siirry tavallisista kavereista ogre champpaan.
Niin eli mites tämä nyt oikein on?

edit: keskustelu mistä kaikki alkoi:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... hp?t=43660
Viimeksi muokannut Gorkiporki, Ke 20.07.2005 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Grond

Re: Ogre Champion ongelma +champoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Grond »

Gorkiporki kirjoitti:Niin eli mites tämä nyt oikein on?
Chämppä on RnF-modeli, jolla on kyky ottaa vastaan ja heittää haasteita. (Sääntökirja, ei käsillä, etsikää sivu itse).

Jos ei muuta mainittu, chämppä toimii kuten RnF modeli (Annuaalista, etsikää itse). Se muuta mainittu on kyky haastaa/tulla haastetuksi.

Varmaankin 40. kerta kun asia nousee esille.
Gorkiporki

Grond kirjoitti:
Gorkiporki kirjoitti:Niin eli mites tämä nyt oikein on?
Chämppä on RnF-modeli, jolla on kyky ottaa vastaan ja heittää haasteita. (Sääntökirja, ei käsillä, etsikää sivu itse).

Jos ei muuta mainittu, chämppä toimii kuten RnF modeli (Annuaalista, etsikää itse). Se muuta mainittu on kyky haastaa/tulla haastetuksi.

Varmaankin 40. kerta kun asia nousee esille.
Luitko tuon jutun läpi? Tässä on se ongelma:
Champion voi kuolla erikseen ja siihen jaetaan osumia kun yksikön koko on tarpeeksi pieni.
Tälläistä on väitetty ja se on nyt ristiriidassa sen kanssa miten olen itse champpojen toiminnan käsittänyt. Lisäksi jossain netissä on horistu aivan levottomia.
Mä mainitsin jo ihan nuo samat asiat kuin sinä ja myös ne sivut, paitsi se annualin sivu.
Q. Do Champions count as rank and file in counting the five models for the ‘Look Out, Sir!’ and/or the ‘Shooting at Independent Characters’ rules?

A. Except where noted, a Champion is treated as a rank and file model.
Tässähän tämä annualin juttu. Tätä minä juuri tarkoitin.

edit: tuossa jamon jutussa saattaa olla sekin että 5. laitoksessa champat olivat charruja mutta eivät enää.
Grond

Gorkiporki kirjoitti:Luitko tuon jutun läpi? Tässä on se ongelma:
Champion voi kuolla erikseen ja siihen jaetaan osumia kun yksikön koko on tarpeeksi pieni.
Tälläistä on väitetty ja se on nyt ristiriidassa sen kanssa miten olen itse champpojen toiminnan käsittänyt. Mä mainitsin jo ihan nuo samat asiat kuin sinä ja myös ne sivut, paitsi se annualin sivu.
Mikä tuossa on ongelma? Chämppä on RnF-model, eli se ottaa osumaa siinä missä muutkin. Ja yksikön omistaja päättää minkä RnF-modelin poistaa. Ogreista en tiedä, eikä kiinnostakaan. Yksinkertaisesta asiasta tehdään taas väkisin vaikeaa?
Gorkiporki

Grond kirjoitti:
Gorkiporki kirjoitti:Luitko tuon jutun läpi? Tässä on se ongelma:
Tälläistä on väitetty ja se on nyt ristiriidassa sen kanssa miten olen itse champpojen toiminnan käsittänyt. Mä mainitsin jo ihan nuo samat asiat kuin sinä ja myös ne sivut, paitsi se annualin sivu.
Mikä tuossa on ongelma? Chämppä on RnF-model, eli se ottaa osumaa siinä missä muutkin. Ja yksikön omistaja päättää minkä RnF-modelin poistaa. Ogreista en tiedä, eikä kiinnostakaan. Yksinkertaisesta asiasta tehdään taas väkisin vaikeaa?
Ei tarte vastat jos on ajatuksena vain vittuilla. Kuten sanoin tästä syntyi erilaisia tulkintoja minun ja jamon välille ja halusin selvittää asian. Jos kaksi keskustelijaa on erimieltä asiasta on hyvä saada mukaan muitakin näkemyksiä. Siirsin tämän tähän koska armeijat &yksiköt keskustelu ei ole varattu säännöille.
Eli ehkä tämä on nyt selvä asia.
Grond

Gorkiporki kirjoitti:Ei tarte vastat jos on ajatuksena vain vittuilla.
En minä vittuile. FB:Perusteet vain olisi oikea osio, jos ei osata lukea/ymmärtää kirjoja. Sääntöpuolella on tarkoitus keskustella niistä säännöistä, jotka eivät avaudu kirjasta lukemalla.
Gorkiporki

Halusin lähinnä selvittää että onko kyse taas vaihteeksi jostain porsaanreiästä kun kerran tuota champpa juttua on neuvottu hyödyntämään jossain strategiaoppaassa sivuilla x. Eipä olisi eka kerta. Jos vaikka viittaan siihen wheel keskusteluun jonka olisi pitänyt olla myös aika selvä juttu. Mutta ei kai tässä sen enempää.

Itse ensinnäkin teen ogre armeijaa ja siksi tuo juttu kiinnosti minua, mutta sen oikeellisuudesta olin taas erimieltä, vaikka se toisinkin ogreille hieman etua ammuttaessa.
Viimeksi muokannut Gorkiporki, Ke 20.07.2005 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Lähinnä tuossa on se, että championin sääntöjen kohdalla sanotaan selvästi, että se hyötyy look out sir säännöstä. Eikö tämä ole selvä osoitus siitä, että siihen voi myös osua ampumalla.

Chämppä ei tietenkään ota osumaa jos väkeä on viisi tai yli Champion mukaan luettuna, mutta tämän alla osumat jaetaan tasaisesti yksikön kesken jolloin champion otta osan osumista.

Championin säännöissä kerrotaan vielä konsultoimaan characterien sääntöjä look-out-sir ja challenge ssääntöjen kohdalla.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

S. 97
Divide the number of hits evenly between all the members of the unit (including the characters),...
Näin siis, jos yksikössä on character ja alle viisi RnF-modelia. Tässä tapauksessa siis myös champion ottaa osansa osumista. Entä, jos yksikössä ei ole characteria? Champion on suojassa omiensa riveissä?

Jos tässä pelissä olisi edes hitunen logiikkaa, tuosta voisi päätellä jotakin, mutta kun ei vaan voi.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Taisin hävitä mittelön, ei semmoista sääntöä kuulemma ole. :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”