Neliöbeissit 40K:hon?

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Kylis

Re: Neliöbeissit 40K:hon?

Viesti Kirjoittaja Kylis »

aatami kirjoitti:Niin mistä tulee puoli tuumaa lisää rangea?
Siitä neliöbasen kulmasta, jota ei ole ympyräbasessa.
Magnumit on täällä aina valmiina.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

dapara kirjoitti:Sano missä kohtaa sanotaan että en voita peliä jos heitän 1+ heiton. Ei juma käytä nyt sitä järkeä.
Sääntöjen mukaan neliö on laillinen jos sellainen on tullut modelin mukana. Joten missä sanotaan että sitä neliötä ei saisi käyttää?
kärki kohti vihua ja katos perkele siinä tuli ½ tuumaa lisää rangea (LIIKAA LISÄÄ JOS ON ISO LAATTA)
AIVAN HELVETIN REILUA
Ihan yhtälailla vastustaja saa sen lisärangen tuossa asennossa. Aika reiluahan se on tosiaan.
Aika hurjat baset on kyllä jos puoli tuumaa saat millään ilveellä 1 tuuman basen kulmista... Täysin naurettava väite... Varsinkin kun ottaa huomioon että 40kn isoin base on 10mm isompi kuin FBn.
Viimeksi muokannut Deetwo, Su 20.12.2009 02:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Vesihiisi

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Ei tuolla mitään lisärangea saa. Sellainen ongelma tuosta neliöbasesta tuli mieleen, että figuureja ei tuolloin tosiaankaan voi kääntää paikallaan, sillä tällöin tuota rangea voisi saada lisää tuon 1/6 tuumaa. Jos siis pelaa neliöbasella, figuurin kääntäminen täytyy laskea liikkeeksi ja vaikkapa kohteeseen kääntymiset täytyy tuolloin tehdä movement phasessa. Lisärangea ei siis voisi saada, sillä basen mikään osa ei saa liikkua enempää kuin säännöissä sallitaan.

//Edit: Kyllähän se aika höpsölle näyttäisi, kun vaikkapa kokonainen Marinejoukko ampuisi selkäpuolellensa, kun ihan ulkonäön vuoksi tehtävä vapaa kääntyminen olisikin liikkumista.
Miau.
Dapara

Viesti Kirjoittaja Dapara »

toinen ongelma näissä neliö laatoissa saattaa olla melee, siinähän saa enemmin ukkoja lyömään omien kautta kulmien takia.
Phailman

Viesti Kirjoittaja Phailman »

Kehtaat sie ottaa ton kaupungin nimen pois tosta nimen alta Dapara?

Taikka sitten jotain järkeä tohon touhuun. Sillä on niin merkityksettömän pieni ero sillä basen muodolla. (Ja lähes kaikkialla missä eroa on, niin se hyödyttää/haittaa molempia ihan samalla lailla.) Erohan on lähinnä esteettinen. Toiset välittää, toiset ei, mutta aivan turha siitä on vastustajalle avautua.
"Life is like a baseball game: It helps if you' re wearing pants."
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Niin, ja muistakaa myös, että normaali 40k-pelaaja tekee helposti ton basen muodosta aiheutuvan virheen verran mittausvirhettäkin. Eli aika turhalta nillitykseltä tää kuulostaa.

(Varsinkin kun sääntiksen mukaan neliöbaset on ihan ok demoneille)
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Dark Servant

Viesti Kirjoittaja Dark Servant »

Minulle on se ja sama tuleeko demonit neliöillä vai pyöreillä minua vastaan. Olen taistellut demoneita vastaan neliöillä ja terminaattoreita vastaan pienillä pyöreillä baseilla. Oma kantani on se, että sillä millä tulivat, sillä saa myös pelata. Minä pelaan jotta minulla olisi hauskaa, en sen takia että minun olisi pakko voittaa.

Turnauksissa sitten tietenkin eri juttu, siellä kun ihmiset pelaavat verissä päin voitosta. Mutta eihän hupipeleissä tai paikallisissa liigapeleissä tällaista ole, eihän?
"Victory or Death! Or if we're lucky, both."
Vesihiisi

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Kyllähän Dapara tuossa oikeassa on, että joissain tapauksissa saattaa neliöbasen kulmikkuudesta johtuen saada vähän enemmän ukkoja lähitaisteluun. Täällähän keskustellaan noista neliöbaseista, eikä se, jos tuo esiin niiden erilaisuudesta johtuvia vaikutuksia peliin välttämättä tarkoita sitä, ettei sallisi niiden käyttöä.

Itse kyllä sallisin neliöbaset ihan vaikka satunnaisella figuurilla, jolle ei pyöreää riittäisi. Ehkä sitten vähän huomauttaisin, jos ihan oikeasti näyttäisi, että joku kriittisessä paikassa kääntäisi figuuriaan movement phasen ulkopuolella saaden tuon 1/6 tuumaa lisää charge matkaa. Vaikka aika harvoin varmaan tulee tilanne, jossa tuollakaan oikeasti olisi mitään väliä.

Daemoneilla nyt varsinkin sallisin nuo niiden mukana tulevat neliöbaset. En näe mitään järkevyyttä siinä, että pitäisi ostaa kahdet samanlaiset figuurit sekä 40k, että Fantasy peleihin, kun kerta ovat samanlaisia ja vain alustan muoto olisi erilainen. Jonkinlaiset alustanvaihto/kiinnitysviritykset eivät myöskään omasta mielestäni kuulosta kovin hyödylliseltä ajankäytöltä noin pieneen ongelmaan.
Miau.
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Tästä ongelmasta kannattaa suoraan syyttää GW:t. Menivät juoksemaan suoraan siitä mistä aita on matalin ja yrittivät tehdä rahaa sillä että tehdään yhdet napit kahteen peliin. Onhan tämä ympäristö ystävällistä, kun ei tarvitse kuin yhden armeijan kahteen eri peliin, mutta samalla kustaan muita pelaajia nenille.

No jos täysin RB:n mukaan mennään niin sivulla 3 mainitaan että poikkeavat kokoiset baset pitänee hyväksyttää vastustajalla. Tosin kysymys kuluu ovatko neliö baset jotka tulevat Demonien mukana muista baseista "kooltaan" poikkeavat? Jos joku nyt sitten vetoaa 1/6" niin tuskin kukaan kynee koko peliä mittaamaan tällä tarkkuudella.
Phailman

Toisaalta sääntiksen mukaan oikeat baset taasen ovat niitä, jotka tulevat figuurien mukana, eikö? Jotenka mikä tekee neliöistä poikkeavat baset, eikä oikeita? Se että gw:n kuvissa 40k demoneilla on pyöreät baset?
Dapara

Viesti Kirjoittaja Dapara »

Taikka tekee elämän helpoks ja hommaa magneetteja
Marbo

Viesti Kirjoittaja Marbo »

Jaahas.
Vastauksia kysymykseeni on tullut näemmä ihan joka taholta.
Ja väittelyäkin on saatu aikaiseksi.

Yksi kysymys jäi vain auki:
Kuinka siis yksikään tuomari voisi kieltää demoneilta neliöbeissit ja samalla sallia cavalry unitit turnauksessa?
Tämähän kieltäisi sekä flesh houndit että rough riderssit kokonaan. Onko tässä mitään järkeä?
NorjanPaavi

Marbo kirjoitti: Yksi kysymys jäi vain auki:
Kuinka siis yksikään tuomari voisi kieltää demoneilta neliöbeissit ja samalla sallia cavalry unitit turnauksessa?
Tämähän kieltäisi sekä flesh houndit että rough riderssit kokonaan. Onko tässä mitään järkeä?
Ei välttämämttä sillä GW on luonut tälläiset:http://www.games-workshop.com/gws/catal ... GameStyle=
cavalrylle omat baset 40k:n!?!

No sitten jää kysymykseksi mikä taho vaatii ja mitä? Vastustaja? vai tuomari?

No se siitä eipä tuolla basella oikeasti mitääm väliä ole.
Phailman

Toki tuomari voi halutessaan kieltää vaikka mitä. Mikäpä estää tuomaria poistamasta koko demonit omassa turnauksessaan? Tästä olikin puhetta toisessa samanlaisessa ketjussa. Periaatteessa tuomari voi kieltää, mutta eipähän sen porukan turnauksiin enää tarvitse mennä.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Älkää hyvät ihmiset olko niin idiootteja.

Jos joku pösilö kääntää figua, että neliön kantti tulee puoli tuumaa yli, niin silloinhan sitä on liikutettu puoli tuumaa liikaa. Silloin pitää ottaa ukkoa puoli tuumaa taaksepäin. Neliön kanssa ei voi liikkua yhtään enempää kuin pyöreällä basella.

edit. Paljon enempi sitä näkee, että ukot liikkuvat jopa tuumakaupalla liikaa, kun liikutetaan vähän suurpiirteisesti.
Luumumehu on soturien juomaa
Marbo

Viesti Kirjoittaja Marbo »

NorjanPaavi kirjoitti:
Marbo kirjoitti: Yksi kysymys jäi vain auki:
Ei välttämämttä sillä GW on luonut tälläiset:http://www.games-workshop.com/gws/catal ... GameStyle=
cavalrylle omat baset 40k:n!?!
Nämä beissit eivät ole figujen pakkauksissa tulevia ja siksi ne ovat sääntöjen vastaisia.

Koko keskustelukin on mielestäni täysin mieletöntä.
1/6 tuumaa on niin olematon, että sitä ei ilman millimittaa huomaa.
Jos turnauksissa aletaan mittaamaan milli kerrallaan kestää viikonlopputurnaus kahden päivän asemasta kaksi viikkoa.
NorjanPaavi

Marbo kirjoitti: Nämä beissit eivät ole figujen pakkauksissa tulevia ja siksi ne ovat sääntöjen vastaisia.
Kaikki kuusi Ravenwing boxini mukana tulleet pyöreä reunaiset bike alustaa ovat siis laittomia? Kyllä uusien bike lootien mukana tulee nämä uudet pyöreät cavalry baset. Onko minun siis peluutettava ravewing bikejäni ilman alustaa??

PS. jottei ihan suun soittamiseksi menisi niin edellinen linkki oli tarkoitus olla sitä kuuluisaa sarkasmia... mutta joo missä RB:ssä käsketään käyttämään mukana tulleita laattoja?
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

NorjanPaavi kirjoitti:Kaikki kuusi Ravenwing boxini mukana tulleet pyöreä reunaiset bike alustaa ovat siis laittomia? Kyllä uusien bike lootien mukana tulee nämä uudet pyöreät cavalry baset. Onko minun siis peluutettava ravewing bikejäni ilman alustaa??
Ei bikeistä ollutkaan puhe, vaan demonien cavalrystä joilla ei noita pilleribaseja tule.
PS. jottei ihan suun soittamiseksi menisi niin edellinen linkki oli tarkoitus olla sitä kuuluisaa sarkasmia... mutta joo missä RB:ssä käsketään käyttämään mukana tulleita laattoja?
Sivu 3, Bases.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Seraphi
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Seraphi »

kompromissi: magneetit figuun ja baseihin. Näin voit pelata fabaa ja 40K:ta magneettien avulla. Ehdottiko joku muu tätä ideaa?
yritin kirjoittaa jotain fiksua...mutta se ylitti 200 merkin rajan... enkä keksinyt muuta.

https://www.facebook.com/sheriffanvil
Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Seraphi kirjoitti:kompromissi: magneetit figuun ja baseihin. Näin voit pelata fabaa ja 40K:ta magneettien avulla. Ehdottiko joku muu tätä ideaa?
Muutama muu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”