True Los ja sukeltavat örkit - laillista?

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Kaapelikala

True Los ja sukeltavat örkit - laillista?

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Olen miettinyt jo jonkin aikaa seuraavaa True Los + "sukeltavat" figut. Otetaan siis yksi örkki - tai oikeastaan sen kädet. Liimataan nämä sopivasti alustaan, niin että aseet näkyvät. Lisätään periskooppi ja reaslistic wateria. Tai vihreää smäidää suoksi.

Onko tuo sääntöjen mukaan sallittua? Toki melkolailla epäurheilijamaista käytöstä, mutta ilmeisestikin tuon voi toteuttaa. Onko tuommoinen "porsaanreikä" oikeasti olemassa? Jos alustan suurentaminen/figun korottaminen vaikuttaa Los:iin, niin varmaankin myös em. viritys vaikuttaisi Los:iin enemmän örkille hyödyksi. Pieni kohde, jota ei näe, mutta itse näkee sopivassa vaiheessa.

Saako tämmöisiä tehdä tiukan RAW:n mukaan? RAI nyt on aivan selvä (vai onko?).
Myyra

Re: True Los ja sukeltavat örkit - laillista?

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Oikeasti ovelaa ois laittaa ne örkit ryömimään baseillansa. Tulis varmaan ainakin vähemmän kitinää ku noista sukeltavista.
Jeijo

Viesti Kirjoittaja Jeijo »

Mistä näitä ideoita sikiää... Tosiaan sääntöpuolesta en sano mitään, mutta eikö kyseisten örkkien tulisi siten liikkua vesistö aluella, joet, järvet etc. Sama kysymys pätenee tilanteessa kun pelaat käpyjä ja tammenterhoja örkkeinä?
Soi viulu
Phailman

Viesti Kirjoittaja Phailman »

40k ja epäurheilijamainen käytös ei oikein toimi. Eihän kukaan oikeasti pelaa sitä voitonkiilto silmissä? Edes turnauksissa? Oikeesti?

Jos vain heittelisitte sitä noppaa ja olisitte iloisia. Ja joo, kohta sieltä tulee että eihän tässä tosissaan oltu, mutta miksi sitten tälläinen topic? Sen voin taata että et kuitenkaan ollut eka sälli kuka moisen idean kehitti.

Tosin lähetysajan ja aiheen huomioon ottaen varmaan vaan trollailet tylsyyttäs ja pääset nauramaan miten porukka ruokkii.
"Life is like a baseball game: It helps if you' re wearing pants."
Kaapelikala

Tosin lähetysajan ja aiheen huomioon ottaen varmaan vaan trollailet tylsyyttäs ja pääset nauramaan miten porukka ruokkii.
Voihan sen noinkin ottaa, jos ihan välttämättä tahtoo. Ja joo, en tosiaankaan ollut tosissani, kiinnostaisi vain tietää, voiko tuommoisen ylipäätään toteuttaa sääntöjen puitteissa.

Jos sukeltavat/suossa kahlaavat örkit eivät saa suurta suosiota, entäs tuo Myyran heittämä versio? Figu mahalleen alustalle, hiukan oksia selkään ja menoksi. Tuossa käytetään kokonaista figua, mutta eipä se näkyvyys juuri sukeltavia parempi ole.
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Raw:n mukaan saat konvertoida figusi miten haluat. Vaikka hakkaat palasiksi ja vuoraat basen pohjan paloilla. (Missäänhän ei vaadita figun pitämistä yhdessä palassa ja 'kuvaavuutta' ei ole määritelty)

Sitten (oma) terve järki sanoo, että jos haet pelkkää pelietua olet väärillä jäljillä. Jos inspistä oikeasti löytyy ja tarkoitus on tehdä siisti/hieno/wow ryhmä, niin "rule of cool" takaa ryhmällesi paikan kentällä. Mitään kategorista vastausta mikä on hyväksyttävää ja mikä ei ei voi antaa. 40K vaatii hieman oman järjen käyttämistä jos sitä haluaa pelata mukavasti kavereiden, eikä vastustajien, kanssa.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Phailman

Viesti Kirjoittaja Phailman »

Käsittääkseni sukeltavaa örkkiä ei sääntöjen puitteissa ole sallittua ampua aseilla jotka LoS:n vaativat. (Eikös LoS ole saatava päähän, ja jos figulla ei päätä näy niin =?) Itse hyväksyisin ryömivät örkit, jos ne olisivat vähintäänkin kohtuu hyvin tehdyt. (Asennot näyttäisivät luonnollisilta eilä vain poikittaisilta örkeiltä) Vaikka tällä olisikin omaa etua haettu.
"Life is like a baseball game: It helps if you' re wearing pants."
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Kyllä ryömivät saavat ampua ihan hyvin kunhan ase ja pää on näkyvissä. Ja kyllä True Losin aikakaudella saa ampua myös keskiruumiiseen tai muihin ruumiin osiin kuin siipiin ja lippuihin.

Kaikki nämä mahdolliset "huijaus" tavat käytiin jo läpi kun true los huhu varmistui. Olivat silloin ja ovat yhä naurettavaa power pelaajien märkiäunia. Jos joku tulee tälläisillä vastaan niin luovutan pelin välittömästi ja menen kotiin. Huomattavasti mielekkäämpää tuijottaa maalin kuivumista seinällä kun pelata jotain tälläistä vastustajaa vastaan. Jos haluat olla luova niin keksi jotain omaperäisempää tapaa huijata sääntöjen puitteissa (aka hive tyrant jonka siivet on taitettu siten ettei ruumista näy siipiin kun ei saa ampua).

Tiivistettynä. On laillista, mutta kukaan ei halua pelata kanssasi.
SpartanMk1

Viesti Kirjoittaja SpartanMk1 »

Nyt ei ole sääntökirjaa mistä tarkistaa.
Eikö sääntökirjassa sanota että pelaajaa ei rangaista konvesioista.
Eli minun mielestä se tarkoittaa sitä että Los vedetään yhtä helposti sukeltavaan örkkiin ja kallokasan päällä olevaan berserkkiin, kuin tavis nappiin.

Minua vastaan saat pelata vaikka pelkillä baseilla mutta minulla on yksi standardi ukko mitä vastaan katotaan losit.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

SpartanMk1 kirjoitti:Nyt ei ole sääntökirjaa mistä tarkistaa.
TLoSin kannalta konversiot usein kyllä vaikuttaa.
Eli minun mielestä se tarkoittaa sitä että Los vedetään yhtä helposti sukeltavaan örkkiin ja kallokasan päällä olevaan berserkkiin, kuin tavis nappiin.

Minua vastaan saat pelata vaikka pelkillä baseilla mutta minulla on yksi standardi ukko mitä vastaan katotaan losit.
Itseasiassa täysin päinvastoin. Jokainen yksittäinen modeli on LoSia varten sen kokoinen kuin se on fyysisesti.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Jeijo kirjoitti:mutta eikö kyseisten örkkien tulisi siten liikkua vesistö aluella, joet, järvet etc.
Jos vesialueelle basetetut jantterit saa liikkua vain vesistöillä, niin eikös hiekkaan basetetut jantterit saa liikkua vain hiekassa, tai kaupunkiin basetetut jantterit kaupungeissa yms.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Devastator

Viesti Kirjoittaja Devastator »

Half-breed kirjoitti:
Jeijo kirjoitti:mutta eikö kyseisten örkkien tulisi siten liikkua vesistö aluella, joet, järvet etc.
Jos vesialueelle basetetut jantterit saa liikkua vain vesistöillä, niin eikös hiekkaan basetetut jantterit saa liikkua vain hiekassa, tai kaupunkiin basetetut jantterit kaupungeissa yms.
koetas sukeltaa keskellä katua
mauno kirjoitti:....Sotavasara.netissä ei missään nimessä ole tarkoitus tappaa.
Emp

Re:

Viesti Kirjoittaja Emp »

Z7-852 kirjoitti:Ja kyllä True Losin aikakaudella saa ampua myös keskiruumiiseen tai muihin ruumiin osiin kuin siipiin ja lippuihin.
Tästähän on itseasiassa mainintaa sääntiksessä. Ison kirjan s.16:
"Line of sight must be traced from the eyes of the firing model to any part of the body of at least one of the models in the target unit (for 'body' we mean its head, torso, legs and arms). Sometimes, all that may be visible of a model is a weapon, an antenna, a banner or some other ornament he is wearing or carrying (including its wings and tail, even though these are technically a part of its body). In these cases, the model is not visible."
Wut.
SpartanMk1

Viesti Kirjoittaja SpartanMk1 »

Saattoi olla muisti virhe tai ymmärrys virhe.
These rules are intended to ensure that
models don’t get penalised for having impressive
standards, blades, guns, majestic wings, etc
Tuon perusteellä ajattelin että pelaajaa ei rangaita konversioista ja samalla se tarkottaa ettei niistä saisi etuakaan.
Kaapelikala

SpartanMk1 kirjoitti:Saattoi olla muisti virhe tai ymmärrys virhe.
Tuon perusteellä ajattelin että pelaajaa ei rangaita konversioista ja samalla se tarkottaa ettei niistä saisi etuakaan.
Ehkäpä niin, mutta sääntis sanoo aivan selvästi "Ei hienoja überkorkeita alustoja, pliiis".
Voisin ihan piruuttani (ja kokeilun ilosta) tehdä muutaman kappaleen snorkkeliörkkejä kunhan jaksan.
Guardsniper

Viesti Kirjoittaja Guardsniper »

Devastator kirjoitti:
Half-breed kirjoitti:
koetas sukeltaa keskellä katua
XD

Mut siis joo. Ei ne baset määritä sitä, missä figu voi kulkea. Mitäs jos joku basettais hukkansa lumibaseille ja menis turnaukseen jossa ei olisi ainuttakaan lumikenttää? :D

SpartanMk1 kirjoitti:Nyt ei ole sääntökirjaa mistä tarkistaa.

SpartanMk1 kirjoitti:Saattoi olla muisti virhe tai ymmärrys virhe.
Eli joo. True LOS vedetään justiinsa siihen figuun, eikä mihkään sijaisnäyttelijään. => Nykyäään ei oikein voi pelata pelkillä baseilla. Toi, että ei rangaista konversioista tarkottaa vaan sitä, että noita edellä mainittuja osia ei voi valita kohteeksi. Toisin kuin esim. käden, missään ei sanota, että pitäisi vaihtaa figua ammunnan ajaksi. => Kyykkivä figu pääsee paremmin piiloon kuin seisova. Nykyäänhän figujen kääntelylläkin voi olla vaikutusta peliin (joskin melko pientä) kun joku raaja saattaa näkyä paremmin figun ollessa jossain tietyssä asennossa.

Saako noita sukeltavia örkkejä sitten käyttää? Vähän riippuu, miten sääntöjä tulkitaan. IMO sääntökirjan sivun 2 ensimmäinen sääntö kieltää tuommoiset sukeltavat (tai jopa ryömivät örkit). Mutta mutta, eiköhän nää oo aikas tapauskohtaisia juttuja. Yleensähän ei tule ongelmia kun pelaa niin kuin toivoisi vastustajansakin pelaavan.
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
Jeijo

Viesti Kirjoittaja Jeijo »

Mut siis joo. Ei ne baset määritä sitä, missä figu voi kulkea. Mitäs jos joku basettais hukkansa lumibaseille ja menis turnaukseen jossa ei olisi ainuttakaan lumikenttää? :D
Jos sitä lunta sattuu vaan satamaan juuri hukien päällä? Olen kuullut myös lumitykeistä. Mukana kulkevasta vesisäiliöstä jonka pystyy upottamaan asfalttiin kesken taistelun en ole kuullut, voit toki valaista minua jos olen missannut jotain.

Tosiaan järkeilin vaan tuon periskooppi-jutun, tarkoitus ei ollut tarttua basetukseen vaan kokonaisuuteen.
Soi viulu
SilverSeed.eu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

Itse ehdottaisin pelaajalle, että periskooppi katsotaan olevan "pää", koska siihen pelaaja mitä ilmeisimmin haluaa mallin "silmät", joista katsoo LOS:n. Tällöin figu ei peliteknisesti eroa millään tapaa kyykistyneestä konvauksesta. Se pääsee pienemmän suojan taakse piiloon, mutta samalla se on rajoittuneempi oman ampumisensa suhteen ihan samalla lailla.

Ryömivän figun suhteen tulee vain yksi ongelma, vastustaja voi vetää hihastaan ässän "maassa" olevat mallit eivät saa ampua, mutta saavat +1 cover save heittoihin.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Parempi tulee kun liimatte figun ympärille kaikkialle aseita niin että siitä ei näy mitään ruumiin kohtaa. Sitten konffaatte pään semmoiseen vietärin päähän että sen voi vetää omalla vuorolla aina sieltä aseiden kätköstä esiin niin löytyy sitä losia kun sitä voi taivutella kaikista ikkunoista ulos, talon ylitse, metsästä ulos. Sitten kun yksikkö on ampunut niin laitatte päät taas piiloon. Saat itse losin kaikkialle, mutta sinun figujasi ei voi ampua koska niihin ei ole näköyhteyttä. Sitten jos vielä vähän haluaa ärsyttää vastustajaa niin tekee baseille semmoista emmentaali reikäjuustoa jostain milliputtystä ja maalaa sen keltaiseksi. Ja niin jos pelataan RAWina niin tämä kaikkihan on ihan täysin sallittua. :>
Hanska

Viesti Kirjoittaja Hanska »

SilverSeed.eu kirjoitti: Ryömivän figun suhteen tulee vain yksi ongelma, vastustaja voi vetää hihastaan ässän "maassa" olevat mallit eivät saa ampua, mutta saavat +1 cover save heittoihin.
Siinä on kyllä vissi ero ryömiikö figu vai onko se sääntöteknisesti "maastoutunut". Ei rhinokaan muutu skimmeriksi vaikka sen kuinka liimaisi lentotikun päähän.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”