Mikä GW:n figuissa on vikana
Re: Mikä GW:n figuissa on vikana
Joo, uudet minot sattuu silmään. Pahasti. Itse antaisin kenkää tai vähintään varoituksen henkilölle joka hyväksyi sculptit tuotantoon asti. Eiköhän ihmiset ymmärrä äänestää noiden kohdalla lompakollaan.
Komppaan Rakathia ja Huru-ukkoa siinä että nykyisin figujen luonnetta ylitetään korvata liikaa yksityiskohdilla ja muulla tietokone-sculptatulla tilpehöörillä. Sen minkä wanhat figut menettävät detskuissa, sen ne usein korvaavat harkituilla poseilla, ilmeillä, ym mikä tuo figuun eri lailla "eloa" kun läjä panssariniittejä ja 3D-pintakuvioita.
Komppaan myös Captainia siinä että hankkikaa hyvät ihmiset figuja ja bitzejä eri edikoiden ajalta ja miksatkaa osia (onnistu erityisen hyvin 40k marsujen kanssa). Silloin voi valita halutun määrän pintadetskuja ja osien variaatio tuo useimmin yksiköihin vaan positiivista ilmettä (toki väärin tehtynä voi pilatakin fiilistä). Ajan kanssa tapahtunut scale-creeppikään ei monesti haittaa, vaan osat istuvat ihan hyvin.
-mv40k2
Komppaan Rakathia ja Huru-ukkoa siinä että nykyisin figujen luonnetta ylitetään korvata liikaa yksityiskohdilla ja muulla tietokone-sculptatulla tilpehöörillä. Sen minkä wanhat figut menettävät detskuissa, sen ne usein korvaavat harkituilla poseilla, ilmeillä, ym mikä tuo figuun eri lailla "eloa" kun läjä panssariniittejä ja 3D-pintakuvioita.
Komppaan myös Captainia siinä että hankkikaa hyvät ihmiset figuja ja bitzejä eri edikoiden ajalta ja miksatkaa osia (onnistu erityisen hyvin 40k marsujen kanssa). Silloin voi valita halutun määrän pintadetskuja ja osien variaatio tuo useimmin yksiköihin vaan positiivista ilmettä (toki väärin tehtynä voi pilatakin fiilistä). Ajan kanssa tapahtunut scale-creeppikään ei monesti haittaa, vaan osat istuvat ihan hyvin.
-mv40k2
Tuo bitzien hankinta on muuten hyvä idea, mutta miten kuvittelet harrastajan hankkivan itseään vanhempia bitzejä?mv40k2 kirjoitti:Komppaan myös Captainia siinä että hankkikaa hyvät ihmiset figuja ja bitzejä eri edikoiden ajalta ja miksatkaa osia (onnistu erityisen hyvin 40k marsujen kanssa). Silloin voi valita halutun määrän pintadetskuja ja osien variaatio tuo useimmin yksiköihin vaan positiivista ilmettä (toki väärin tehtynä voi pilatakin fiilistä). Ajan kanssa tapahtunut scale-creeppikään ei monesti haittaa, vaan osat istuvat ihan hyvin.
-mv40k2
Minusta noiden RT-metallimarineiden ja nykymarineiden sekoittaminen on lähinnä koomisen näköistä. Ehkä 2ed ja 4ed meneekin vielä.. :}
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
GW:n figuissa on mun mielestäni lähinnä vikana hinta. Jos se muovi maksaisi selvästi vähemmän, figujen hinta-laatu-suhde olisi ihan paikallaan.
Detaljit ei oikeastaan häiritse mua. Pelaan (tai lähinnä keräilen) fantasya, Empireä, ja noihin seiskaedikan myötä ilmestyneisiin figuihin on tullut loputtomasti lisää krumeluuria kutosedikan tyyppeihin verrattuna. Silti näissä uusissakin on mun mielestäni ok fiilis. Joistakin takaportaan hepuista olen leikannut pajon ylimääräistä roipetta pois. Se ei vie juuri enempää aikaa kuin valusaumojen viilaaminen, joten eipä voi valittaa. Helpompi on leikata kamoja pois kuin itse lisäillä ja rakennella.
Sitten on figujen fysiikka ja asennot, mutta tässähän GW kumartaa syvään supersankarisarjakuville: liian pullistelevat liahkset, liian jännittyneet asennot. Kaikki GW:n ihmiset ovat Schwarzeneggereita, ja herot (eritoten Kaaoksen herot) jättävät jo Arnoldinkin varjoonsa. Ihan säädyttömiä lihaläjiä kaikki. Mutta se on tyyli: karikatyyristä, pullistelevaa sarjakuvaa.
Sitten vikana tulee 'Eavy Metalin maalausjälki. Se on azovärjättyä karkkia kaikilla kielletyillä lisäaineilla. Jälki on hirmuisen tarkkaa, ja oivallista valokuvattavaksi, ja esittelee figujen kaikki yksityiskohdat nostamalla ne räikeästi esille. Kunnioitan jengin tekniikkaa, mutta en visiota. Vaikk'en ole mikään hyvä maalaaja, tykkään omasta jäljestäni enemmän kuin esimerkkinä tarjoillusta.
Niinpä figuja kannattaisi ehkä arvostella ilman maalia tai vasta oman maalauksen jälkeen. Olen muutaman kerran hämmästynyt, kuinka hyvältä olen saanut näyttämään figun, joka 'Eavy Metalin jäljiltä on lähinnä hyväntahtoisesti naurattanut. Oletan esim., että ne kauhealta näyttävät uudet minotaurit on vain kauheasti maalattu. Varmaan niistä saa paremman näköiset, kun itse vähän tuunaa. Muovifiguja kun on helppo koota miten haluaa, leikellä ja vähän lisätä 'stuffia.
Onneksi firmoja on paljon, ja liki jokaiselle GW:n ukolle löytyy nykyään kilpailijoiden versioita. Okei, ei ehkä tosiaankaan jokaiselle, mutta kun keräilen noita ihmisiä, niin valikoima on kerta kaikkiaan ylitsevuotava. Futuristisia sotureita keräilevälle tarjonta on hinta-laatu-suhteeltaan kadehdittava.
-ile
Detaljit ei oikeastaan häiritse mua. Pelaan (tai lähinnä keräilen) fantasya, Empireä, ja noihin seiskaedikan myötä ilmestyneisiin figuihin on tullut loputtomasti lisää krumeluuria kutosedikan tyyppeihin verrattuna. Silti näissä uusissakin on mun mielestäni ok fiilis. Joistakin takaportaan hepuista olen leikannut pajon ylimääräistä roipetta pois. Se ei vie juuri enempää aikaa kuin valusaumojen viilaaminen, joten eipä voi valittaa. Helpompi on leikata kamoja pois kuin itse lisäillä ja rakennella.
Sitten on figujen fysiikka ja asennot, mutta tässähän GW kumartaa syvään supersankarisarjakuville: liian pullistelevat liahkset, liian jännittyneet asennot. Kaikki GW:n ihmiset ovat Schwarzeneggereita, ja herot (eritoten Kaaoksen herot) jättävät jo Arnoldinkin varjoonsa. Ihan säädyttömiä lihaläjiä kaikki. Mutta se on tyyli: karikatyyristä, pullistelevaa sarjakuvaa.
Sitten vikana tulee 'Eavy Metalin maalausjälki. Se on azovärjättyä karkkia kaikilla kielletyillä lisäaineilla. Jälki on hirmuisen tarkkaa, ja oivallista valokuvattavaksi, ja esittelee figujen kaikki yksityiskohdat nostamalla ne räikeästi esille. Kunnioitan jengin tekniikkaa, mutta en visiota. Vaikk'en ole mikään hyvä maalaaja, tykkään omasta jäljestäni enemmän kuin esimerkkinä tarjoillusta.
Niinpä figuja kannattaisi ehkä arvostella ilman maalia tai vasta oman maalauksen jälkeen. Olen muutaman kerran hämmästynyt, kuinka hyvältä olen saanut näyttämään figun, joka 'Eavy Metalin jäljiltä on lähinnä hyväntahtoisesti naurattanut. Oletan esim., että ne kauhealta näyttävät uudet minotaurit on vain kauheasti maalattu. Varmaan niistä saa paremman näköiset, kun itse vähän tuunaa. Muovifiguja kun on helppo koota miten haluaa, leikellä ja vähän lisätä 'stuffia.
Onneksi firmoja on paljon, ja liki jokaiselle GW:n ukolle löytyy nykyään kilpailijoiden versioita. Okei, ei ehkä tosiaankaan jokaiselle, mutta kun keräilen noita ihmisiä, niin valikoima on kerta kaikkiaan ylitsevuotava. Futuristisia sotureita keräilevälle tarjonta on hinta-laatu-suhteeltaan kadehdittava.
-ile
Perskuta. Noita minoja nyt kun on manattu kunnolla tuli mieleen tuolta gallerian puolelta jonkun sotulaisen maalaamat. Tummemmalla maalatut kuin HM:n ja oikein näppärän näköiset. Harmi vaan kun en löytänyt niitä enää niin jäi linkki laittamatta. (Joku varmaan tunnistaa itsensä).
Ja noiden detaljien kanssa tulee itsekin välillä painittua. Ei määrän takia, vaan juurikin sellaisen WTF? fiilingin takia, että mikä tämäkin härpäke tässä on ja miksi se roikkuu tästä jalkojen välistä. (tai miksi Blood Angelsien pitää laittaa nännit panssareihin, koska mallinukeillakin on? häh?)
Yleisesti ottaen kuitenkin on hienoja figuja ja rumia figuja. Ei ole aikakaudesta kiinni, huteja tuli ennen ja tulee nykyäänkin. Ja varmasti tulevaisuudessakin.
Paitsi se tosi vanha khornen juggernautti. Se oli hieno. Näytti vähän siltä HEMANin lelutiikeriltä joka on jäänyt puristimen väliin ja lyhentynyt puolella. Klassikko.
Ja noiden detaljien kanssa tulee itsekin välillä painittua. Ei määrän takia, vaan juurikin sellaisen WTF? fiilingin takia, että mikä tämäkin härpäke tässä on ja miksi se roikkuu tästä jalkojen välistä. (tai miksi Blood Angelsien pitää laittaa nännit panssareihin, koska mallinukeillakin on? häh?)
Yleisesti ottaen kuitenkin on hienoja figuja ja rumia figuja. Ei ole aikakaudesta kiinni, huteja tuli ennen ja tulee nykyäänkin. Ja varmasti tulevaisuudessakin.
Paitsi se tosi vanha khornen juggernautti. Se oli hieno. Näytti vähän siltä HEMANin lelutiikeriltä joka on jäänyt puristimen väliin ja lyhentynyt puolella. Klassikko.
- LAV-Kitsune-
Tuota yritin itsekin vähän sanoa omassa viestissä, että niitä yksityiskohtiakin voi maalata pois sieltä. Esimerkkinä se sotulaisen maalaama minotauri löytyy http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... &start=100 tuon sivun puolesta välistä. Tai no ei välttämättä tuo ole, mutta hieno mino siltikin ja maalattu juuri niin ettei näytä läheskään niin pahalta kuin heavy metal tiimin figut.
Huomaattehan että loppu sivusta koostuu maalauksen kehuista ja skulptin haukuista... Joista jälkimmäistä tulee myös figun sutijalta itseltään. Siinä 'eavy metal maalauksessa ei ole mitään vikaa (varsinkaan teknisesti), mutta sattuu vaan tuomaan sen karsean skulptin kokonaisuudessaan esille. Tuo taas naamioi sitä tummuuden alle. Vähän sama kuin joku näyttäisi hyvältä paperipussi päässä.
- LAV-Kitsune-
Hei! Ei mollata siellä paperipussipäisiä ihmisiä! Hekin saavat näyttää hyvältä halutessaan. Vakavasti siis tuo on juuri mitä tarkoitin, eli figun tiettyjä piirteitä voi jättää korostamatta ja sillä voi peitellä rumaa sculptia hiukan. Onhan se tavallaan vähän huijaamista, mutta se saa taistelun näyttämään paremmalta, mikä on kuitenkin monelle figujen maalaamisen perimmäinen tarkoitus.
Sieltä mistä muutkin yleensä hankkivat, eli eBay. Siellä on tarjolla jatkuvasti bitzikasoja, yleensä vieläpä teemoittain eri armeijoita harrastaneilta henkilöiltä (marsut, örkit, jne). Maelstormissakin olen nähnyt bitz-pusseja tarjolla.Ratovaari kirjoitti:Tuo bitzien hankinta on muuten hyvä idea, mutta miten kuvittelet harrastajan hankkivan itseään vanhempia bitzejä?
Joo, en minäkään kannata ihan ääripäiden edikoiden sekoittamista. Voi tulla sekavan näköistä.Ratovaari kirjoitti:Minusta noiden RT-metallimarineiden ja nykymarineiden sekoittaminen on lähinnä koomisen näköistä. Ehkä 2ed ja 4ed meneekin vielä.. :}
Olen myös samaa mieltä että ei niitä kaikkia yksityiskohtia tarvitse maalata. Yksi hyvä tapa on käyttää battle damagea ja weatheringia hyväksi. Eli veistää surutta liikoja detskuja surutta pois ja maalaa kuraa/likaa/verta niihin kohtiin ja turhien koristeiden päälle. Samalla saa niitä kirkkaasti azo-värjättyjä paraatipoikia vähän maanläheisempiin väreihin ja sen näköisiksi että ovat joskus nähneet taistelukenttää =). Toki jos niitä metallifiguja on ihan blisuissa ostanut ja joka yksityiskohdasta maksanut, niin säälihän niitä ukkoja on puukolla veistellä ja poralla kiusata. Mutta pitää vaan tylysti ajatella lopputulosta.
-mv40k2
Avauduin aihetta viistäen ulkomaanfoorumeilla seuraavasti:
Copypastettamisesta puheenollen, en ole aivan täysin tyytyväinen GW:n uuteen linjaukseen, ja siihen miten ylenpalttinen 3D teknologian käyttö (oli jälki sitten miten tarkkaa tahansa) saa figut näyttämään halvoilta ja keinotekoisilta. Artistin kädenjälki tuntuu puuttuvan kokonaan. Ostan vieläkin laatuveistoksen 3D printin sijaan tilanteesta riippumatta.
Näin. En nyt sitten tiedä miten tämä liittyy mihinkään.
Copypastettamisesta puheenollen, en ole aivan täysin tyytyväinen GW:n uuteen linjaukseen, ja siihen miten ylenpalttinen 3D teknologian käyttö (oli jälki sitten miten tarkkaa tahansa) saa figut näyttämään halvoilta ja keinotekoisilta. Artistin kädenjälki tuntuu puuttuvan kokonaan. Ostan vieläkin laatuveistoksen 3D printin sijaan tilanteesta riippumatta.
Näin. En nyt sitten tiedä miten tämä liittyy mihinkään.
Alles super gut!
Huhhuh, taas voi olla varma, että kuluttaja kitisee aina.
Itsellä tosiaan löytyy 40K:sta se seitsemisen armeijaa, tarkemmin sanottuna IG, CSM+Daemoniyksiköitä, Dark Angelit, Eldar, pure GK, Tau ja Necronit. Näistä jos on pakko laittaa armeijat komeusjärjestykseen, niin järjestys on tämä:
GK
Eldar
Necrons
Angels
CSM
IG
Tau
Grey Knightit on vaan hienoimpia figuja, vaikka niidem maalaaminen on aika helvettiä. Joo on vaan yhtä väriä käytännössä, mutta tekstuureja on pirusti, ja figut muutenkin hienoja metallin tönkköydestä huolimatta.
Sen sijaan Tau on tylsin ikinä. Ei mitään erikoista, ei tilpehööriä, kaikki näyttää samalta. Myös CSM-figut, jotka on ollut tismalleen samat jo viime edikasta lähtien on aika persiistä, kun ei niissä ole muuta kivaa kuin se Aspan sprue, josta riittää iloa yhdelle figulle.
Angelit on stylejä, koska niille saa pirusti tilpehööriä veteraaneilta nyysimällä. Kaikki parhaat armeijat on uusimpia armeijoita figujen osalta.
11 vuotta on tullut muovia ja metallia kerättyä, enkä edelleenkään ymmärrä tätä jatkuvaa märäjämistä. Miksi kukaan haluaa pelata niillä metallisilla tönkkö-oneposewondereilla? Onko sillä klooniarmeijalla niin kiva sitten pelata? Eikö silmä kestä erilaisia backpackeja ja rintahaarniskoita, tai köyryselkäisiä empire sotilaita (jotka on realistisempia. Kuinkahan moni teistä muistaa ne köyryselät, jotka intissä raahasivat täyspakkauksia kilometrikaupalla.) Ei ne pelokkaat sotilaat innoissaan sinne taisteluun juokse. Ja pitkät sukat on ehdottoman miehekäs asuste.
Itse tykkään siitä, että ollaan siirtymässä geneerisistä pekka-perusmariineista vähän yksilöllisempiin hahmoihin, jotka oikeasti ovat hahmoja. Niille, jotka oman armeijan fluffia väsäävät ovat nämä uudet figut hyvä juttu, koska ei tarvitse enää arpoa fistikessu ykkösen ja fistikessu kakkosen väliltä, että kumpi kaksosista vetikään sitä thirsteriä viime pelissä nassuun.
Näin keskisukupolven pelaajalle uudet figut ovat hyvä asia, metalli soveliasta vain siltarakenteisiin ja siveysvöihin, ja ilmeikkäät muovit merkki siitä, että GW tekee jotain hyödyllistä niillä kiskomillaan ekstraeuroilla. Jos figut alkaisi nyt taantumaan, niin minä lopettaisin ostamisen saman tien.
Uutta Necron-armeijaahan kukaan ei halua mariineista tehdä? Saatikka niin hienoista kuin Blood Angeleista. Niille ei saa edes gauss rodeja mielekkäästi kiinni.
-T
edit.
Ja siitä The Captainin linkittämästä Warlockista, kyseessä on yksi kendon varoasennoista. Tuollalailla on oikeasti pidetty miekkaa, ja se on itse asiassa paras stanssi miekalle. Se on valmis nopeaan iskuun, pyyhkäisyyn tai torjuntaan, eikä ole tiellä vartaloväistöjäkään varten.
Itsellä tosiaan löytyy 40K:sta se seitsemisen armeijaa, tarkemmin sanottuna IG, CSM+Daemoniyksiköitä, Dark Angelit, Eldar, pure GK, Tau ja Necronit. Näistä jos on pakko laittaa armeijat komeusjärjestykseen, niin järjestys on tämä:
GK
Eldar
Necrons
Angels
CSM
IG
Tau
Grey Knightit on vaan hienoimpia figuja, vaikka niidem maalaaminen on aika helvettiä. Joo on vaan yhtä väriä käytännössä, mutta tekstuureja on pirusti, ja figut muutenkin hienoja metallin tönkköydestä huolimatta.
Sen sijaan Tau on tylsin ikinä. Ei mitään erikoista, ei tilpehööriä, kaikki näyttää samalta. Myös CSM-figut, jotka on ollut tismalleen samat jo viime edikasta lähtien on aika persiistä, kun ei niissä ole muuta kivaa kuin se Aspan sprue, josta riittää iloa yhdelle figulle.
Angelit on stylejä, koska niille saa pirusti tilpehööriä veteraaneilta nyysimällä. Kaikki parhaat armeijat on uusimpia armeijoita figujen osalta.
11 vuotta on tullut muovia ja metallia kerättyä, enkä edelleenkään ymmärrä tätä jatkuvaa märäjämistä. Miksi kukaan haluaa pelata niillä metallisilla tönkkö-oneposewondereilla? Onko sillä klooniarmeijalla niin kiva sitten pelata? Eikö silmä kestä erilaisia backpackeja ja rintahaarniskoita, tai köyryselkäisiä empire sotilaita (jotka on realistisempia. Kuinkahan moni teistä muistaa ne köyryselät, jotka intissä raahasivat täyspakkauksia kilometrikaupalla.) Ei ne pelokkaat sotilaat innoissaan sinne taisteluun juokse. Ja pitkät sukat on ehdottoman miehekäs asuste.
Itse tykkään siitä, että ollaan siirtymässä geneerisistä pekka-perusmariineista vähän yksilöllisempiin hahmoihin, jotka oikeasti ovat hahmoja. Niille, jotka oman armeijan fluffia väsäävät ovat nämä uudet figut hyvä juttu, koska ei tarvitse enää arpoa fistikessu ykkösen ja fistikessu kakkosen väliltä, että kumpi kaksosista vetikään sitä thirsteriä viime pelissä nassuun.
Näin keskisukupolven pelaajalle uudet figut ovat hyvä asia, metalli soveliasta vain siltarakenteisiin ja siveysvöihin, ja ilmeikkäät muovit merkki siitä, että GW tekee jotain hyödyllistä niillä kiskomillaan ekstraeuroilla. Jos figut alkaisi nyt taantumaan, niin minä lopettaisin ostamisen saman tien.
Uutta Necron-armeijaahan kukaan ei halua mariineista tehdä? Saatikka niin hienoista kuin Blood Angeleista. Niille ei saa edes gauss rodeja mielekkäästi kiinni.
-T
edit.
Ja siitä The Captainin linkittämästä Warlockista, kyseessä on yksi kendon varoasennoista. Tuollalailla on oikeasti pidetty miekkaa, ja se on itse asiassa paras stanssi miekalle. Se on valmis nopeaan iskuun, pyyhkäisyyn tai torjuntaan, eikä ole tiellä vartaloväistöjäkään varten.
Idleness is the pathway to damnation.
Eivät kaikki sotilaat ole samanlaisia oikeastikaan, kuten sanoit. Silti jos katsoo komppaniaa normaaleita sotilaita, varustus sotilaiden välillä on melko yhtenevä. Jos pakitetaan sen verran, että kasvoja ei enää erota, niin melkoiselta kloonilaumaltahan ne sotilaat näyttävät. Joku nyt on vähän pitempi, jollain taas lakki vinossa ja joku kaivaa nenää pistimellä. Jokaisella ei kuitenkaan ole personoitua pääkallokypärää, eikä kiväärissä henkilökohtaista logoa, joku sotahullu saattaisi leikkisästi pitää tukkimiehenkirjanpidolla tappoja ylhäällä aseenkyljessä tms. Tässä mielessä se lauma Cadianeja näyttää huomattavasti fiksummalta kuin lauma mariineja.Tylran kirjoitti:11 vuotta on tullut muovia ja metallia kerättyä, enkä edelleenkään ymmärrä tätä jatkuvaa märäjämistä. Miksi kukaan haluaa pelata niillä metallisilla tönkkö-oneposewondereilla? Onko sillä klooniarmeijalla niin kiva sitten pelata? Eikö silmä kestä erilaisia backpackeja ja rintahaarniskoita, tai köyryselkäisiä empire sotilaita (jotka on realistisempia. Kuinkahan moni teistä muistaa ne köyryselät, jotka intissä raahasivat täyspakkauksia kilometrikaupalla.) Ei ne pelokkaat sotilaat innoissaan sinne taisteluun juokse. Ja pitkät sukat on ehdottoman miehekäs asuste.
Jos haluaa että jokainen sotilas armeijassa on oman tarinansa omaava Yksilö/Hahmo, niin 40k/FaBa ei välttämättä ole se paras peli. Ymmärrän kyllä että jotkut haluavat kirjoittaa Pertti Perusmariinille riipaisevan kasvutarinan siitä kuinka hänenkin vanhempansa kuolivat sodan jaloissa, kuten myös kaikkien muiden sotilaiden. Silti tuntuu erikoiselta että pelikaverisi maalaamattoman harmaan muoviarmeijan ampuessa kolme sataa nopallista laukauksia Pertti poistuu kentältä ja syynä on se, että toinen yksikkö olisi juuri ja juuri päässyt rynnäköimään kimppuusi jos Pertti olisi jäänyt paikalleen. Toisaalta taas Reijo Rakettimariini, jonka taustatarina ei ole aivan yhtä riipaiseva ja johon et ole yhtä kovasti kiintynyt, jää henkiin koska hän sattuu kantamaan yksikön raketinheitintä. Samasta syystä hahmojen tarinaa on vaikea kehittää, jos sama hahmo kuolee jo viidennessä taistelussa putkeen. Samoin on melko raskasta kirjoittaa muutaman sata sivua uutta tarinaa jokaisen pelin jälkeen ja todeta ettei vanhojenkaan sotilaiden tarinoita ole mielekästä päivittää eteenpäin, koska he eivät kuitenkaan pelillisesti ajatellen ikinä kehity mihinkään suuntaan (paitsi yksi kymmenestä kun joku kessu sattuu joskus kuolemaan).
Huutava vääryys on mielestäni myös se jos jokaiselle sotilaalle ei ole omaa henkilökohtaista noppaa taisteluita varten, vaihtoehtoisesti voitaisiin heittää jokainen laukaus erikseen yhdellä nopalla. Jos nyt Hahmoista (tm) puhutaan, niin eikö ole aivan yhtä tärkeää tietää että se oli juuri Pertti, jonka laukaus tappoi vihollisjoukkojen viimeisetkin rippeet, kuin että Kersantti Voimanyrkki tuhosi voimallisella iskullaan saastaisten Eldarien Aaltokäärmeen?
Tämän takia voisikin jokainen nyt vain myöntää, että ne 40k armeijat ovat kokonaisuudessaan vain perustauhkaa, jonka yksilöllisyydellä ei ole mitään merkitystä suuremman kuvan kannalta. Pidetään Hahmot riipaisevine yksilöllisine tarinoineen vanhempien kuolemasta sodan jaloissa vaikkapa siellä skirmish-tasoisten kampanjapohjaisten pelien puolella. Siellähän voit oikeasti marssittaa Pertti Perusmosurin yksinään tykin ruuaksi keskelle aukeaa, sillä aikaa muiden tärkeämpien henkilöiden kiertäessä suojassa vastustajan selustaan. Samoin voit nauraa kun vastustajasi vaivalla kehittämä Conan Barbaariin verrattava sankari kuolee kompastuessaan parvekkeen kaiteen yli.
ps. En kirjoittanut kovin vakavissani. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, vaikka olisivatkin väärässä. Jokaisella on oikeus pitää haluamistaan figuista, myös näistä uusista rumista kumimariineista, joiden suurin tasainen pinta on silmä. Eiköhän seuraavaksi saada niihinkin jonkin sortin kallot pupilliin.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä
Öljyväri-tutoriaali
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä
Öljyväri-tutoriaali
Siis se suuntahan on ollut koko ajan sinne enempi ja enempi massamaiseen tyyliin. Ennenvanhaanhan ne metallifigut justiinsa olivat kaikki yksilöitä ja joka jampalla oli oma nimikin ja oma erillinen erikseen sculptattu figu erilaisine varusteineen.
Luumumehu on soturien juomaa
Aika kultaa muistot, niin nähtävästi Figutkin.
Oikeata asiaa. Palaan myöhemmin tähän juttuun paremmalla ajalla.Joonatin kirjoitti:Eivät kaikki sotilaat ole samanlaisia oikeastikaan, kuten sanoit. Silti jos katsoo komppaniaa normaaleita sotilaita, varustus sotilaiden välillä on melko yhtenevä. Jos pakitetaan sen verran, että kasvoja ei enää erota, niin melkoiselta kloonilaumaltahan ne sotilaat näyttävät. Joku nyt on vähän pitempi, jollain taas lakki vinossa ja joku kaivaa nenää pistimellä. Jokaisella ei kuitenkaan ole personoitua pääkallokypärää, eikä kiväärissä henkilökohtaista logoa, joku sotahullu saattaisi leikkisästi pitää tukkimiehenkirjanpidolla tappoja ylhäällä aseenkyljessä tms. Tässä mielessä se lauma Cadianeja näyttää huomattavasti fiksummalta kuin lauma mariineja.Tylran kirjoitti:11 vuotta on tullut muovia ja metallia kerättyä, enkä edelleenkään ymmärrä tätä jatkuvaa märäjämistä. Miksi kukaan haluaa pelata niillä metallisilla tönkkö-oneposewondereilla? Onko sillä klooniarmeijalla niin kiva sitten pelata? Eikö silmä kestä erilaisia backpackeja ja rintahaarniskoita, tai köyryselkäisiä empire sotilaita (jotka on realistisempia. Kuinkahan moni teistä muistaa ne köyryselät, jotka intissä raahasivat täyspakkauksia kilometrikaupalla.) Ei ne pelokkaat sotilaat innoissaan sinne taisteluun juokse. Ja pitkät sukat on ehdottoman miehekäs asuste.
Jos haluaa että jokainen sotilas armeijassa on oman tarinansa omaava Yksilö/Hahmo, niin 40k/FaBa ei välttämättä ole se paras peli. Ymmärrän kyllä että jotkut haluavat kirjoittaa Pertti Perusmariinille riipaisevan kasvutarinan siitä kuinka hänenkin vanhempansa kuolivat sodan jaloissa, kuten myös kaikkien muiden sotilaiden. Silti tuntuu erikoiselta että pelikaverisi maalaamattoman harmaan muoviarmeijan ampuessa kolme sataa nopallista laukauksia Pertti poistuu kentältä ja syynä on se, että toinen yksikkö olisi juuri ja juuri päässyt rynnäköimään kimppuusi jos Pertti olisi jäänyt paikalleen. Toisaalta taas Reijo Rakettimariini, jonka taustatarina ei ole aivan yhtä riipaiseva ja johon et ole yhtä kovasti kiintynyt, jää henkiin koska hän sattuu kantamaan yksikön raketinheitintä. Samasta syystä hahmojen tarinaa on vaikea kehittää, jos sama hahmo kuolee jo viidennessä taistelussa putkeen. Samoin on melko raskasta kirjoittaa muutaman sata sivua uutta tarinaa jokaisen pelin jälkeen ja todeta ettei vanhojenkaan sotilaiden tarinoita ole mielekästä päivittää eteenpäin, koska he eivät kuitenkaan pelillisesti ajatellen ikinä kehity mihinkään suuntaan (paitsi yksi kymmenestä kun joku kessu sattuu joskus kuolemaan).
Huutava vääryys on mielestäni myös se jos jokaiselle sotilaalle ei ole omaa henkilökohtaista noppaa taisteluita varten, vaihtoehtoisesti voitaisiin heittää jokainen laukaus erikseen yhdellä nopalla. Jos nyt Hahmoista (tm) puhutaan, niin eikö ole aivan yhtä tärkeää tietää että se oli juuri Pertti, jonka laukaus tappoi vihollisjoukkojen viimeisetkin rippeet, kuin että Kersantti Voimanyrkki tuhosi voimallisella iskullaan saastaisten Eldarien Aaltokäärmeen?
Tämän takia voisikin jokainen nyt vain myöntää, että ne 40k armeijat ovat kokonaisuudessaan vain perustauhkaa, jonka yksilöllisyydellä ei ole mitään merkitystä suuremman kuvan kannalta. Pidetään Hahmot riipaisevine yksilöllisine tarinoineen vanhempien kuolemasta sodan jaloissa vaikkapa siellä skirmish-tasoisten kampanjapohjaisten pelien puolella. Siellähän voit oikeasti marssittaa Pertti Perusmosurin yksinään tykin ruuaksi keskelle aukeaa, sillä aikaa muiden tärkeämpien henkilöiden kiertäessä suojassa vastustajan selustaan. Samoin voit nauraa kun vastustajasi vaivalla kehittämä Conan Barbaariin verrattava sankari kuolee kompastuessaan parvekkeen kaiteen yli.
ps. En kirjoittanut kovin vakavissani. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, vaikka olisivatkin väärässä. Jokaisella on oikeus pitää haluamistaan figuista, myös näistä uusista rumista kumimariineista, joiden suurin tasainen pinta on silmä. Eiköhän seuraavaksi saada niihinkin jonkin sortin kallot pupilliin.
Galleriaan pääsee tästä.
Itellä taitaa kai tulla tässä joku 10 vuotta harrastusta täyteen, ja kaikennäköistä sanottavaa löytyisi. Päällimmäisenä mieleen nousee nyt harmittava persoonallisuuden puuttuminen nykyisistä napeista. Se mikä tässä nyppii on se, että kärjistetysti joka pahuksen nappi on tehty näyttämään joltain eepiseltä supersotilaalta. Marineiden tms. fluffinkin mukaan kovien tyyppien kohdalla tämä ei niin häiritse, mutta ei joka ukon tarvisi näyttää siltä että ovat yksinään pelastamassa galaksia. Inflaatio iskee eikä kukaan sitten oikein näytä miltään, varsinkin jos statit pelissä puhuu ihan toista.
Joidenkin uusien nappien poset ovat myöskin melko karseita. Mainitut welffien wardancerit ovat hyvä esimerkki tästä, toinen saattaisi olla eldarien harlekiinit jotka näyttävät jotenkin ilmaan jähmettyneiltä.
Figuista itseä lähimpänä on 40k:n IG, jonka kehitykseen olen hieman pettynyt. Kaartin metallinapit 2. tai 3. painoksen ajoilta ovat edelleen selvästi miellyttävämpiä kuin nykyiset muoviset cadianit/catachanit tai vostroyanit. Kyllä muovistakin voi saada mukavan näköisiä joukkoja kun vähän näkee vaivaa asentojen kanssa, mutta ongelma kuitenkin on siinä että metallinapit on alunperinkin veistetty näyttämään siltä kuin ne olisivat tekemässä jotain, muovinapit taas on tehty osien yhteensopivuus päällimmäisenä mielessä. Muovisia kaartilaisia vaivaa myös hieman ukkojen naamojen yksitoikkoisuus, joka jamppa näyttää kulmien karskeimmalta soturilta vähän niinkuin kaartin codexissakin. (Käsi muuten ylös ken tykkää sen codexin taiteellisesta näkemyksestä, itelle ei oikein iske kun joka soltulla on sama "suu-auki-niska-leveämpi-kuin-pää"-ilme. Missä tavalliset ihmiset on? )
Ei sillä, kyllä nykyään tulee hyviäkin nappeja myyntiin, niin metallisia kuin muovisiakin. Suurin osa esimerkiksi eldarien napeista on tosi hienoja, etenkin uusi wraithlordi. Marinet näyttää myös hyvältä, ja kaartin uusimmissa komentoryhmäbokseissa näyttäisi tulevan mukavan näköisiä osia (etenkin uudet päät ilmeineen auttaa, joskin kaipaisin lisää ja "tavallisemman" näköisiä...), ja esim. kaartin master of ordnance-nappi on aivan mahtava. Samaten melkein kaikki tankit ovat loistavia.
Tiivistetysti voisi sanoa, että optimiin päästäisiin jos 2. ja 3. painoksen aikaiset asennot, ilmeet ja persoonallisuus yhdistettäisiin tämän päivän tarkkuuteen ja tekniseen osaamiseen.
Joidenkin uusien nappien poset ovat myöskin melko karseita. Mainitut welffien wardancerit ovat hyvä esimerkki tästä, toinen saattaisi olla eldarien harlekiinit jotka näyttävät jotenkin ilmaan jähmettyneiltä.
Figuista itseä lähimpänä on 40k:n IG, jonka kehitykseen olen hieman pettynyt. Kaartin metallinapit 2. tai 3. painoksen ajoilta ovat edelleen selvästi miellyttävämpiä kuin nykyiset muoviset cadianit/catachanit tai vostroyanit. Kyllä muovistakin voi saada mukavan näköisiä joukkoja kun vähän näkee vaivaa asentojen kanssa, mutta ongelma kuitenkin on siinä että metallinapit on alunperinkin veistetty näyttämään siltä kuin ne olisivat tekemässä jotain, muovinapit taas on tehty osien yhteensopivuus päällimmäisenä mielessä. Muovisia kaartilaisia vaivaa myös hieman ukkojen naamojen yksitoikkoisuus, joka jamppa näyttää kulmien karskeimmalta soturilta vähän niinkuin kaartin codexissakin. (Käsi muuten ylös ken tykkää sen codexin taiteellisesta näkemyksestä, itelle ei oikein iske kun joka soltulla on sama "suu-auki-niska-leveämpi-kuin-pää"-ilme. Missä tavalliset ihmiset on? )
Ei sillä, kyllä nykyään tulee hyviäkin nappeja myyntiin, niin metallisia kuin muovisiakin. Suurin osa esimerkiksi eldarien napeista on tosi hienoja, etenkin uusi wraithlordi. Marinet näyttää myös hyvältä, ja kaartin uusimmissa komentoryhmäbokseissa näyttäisi tulevan mukavan näköisiä osia (etenkin uudet päät ilmeineen auttaa, joskin kaipaisin lisää ja "tavallisemman" näköisiä...), ja esim. kaartin master of ordnance-nappi on aivan mahtava. Samaten melkein kaikki tankit ovat loistavia.
Tiivistetysti voisi sanoa, että optimiin päästäisiin jos 2. ja 3. painoksen aikaiset asennot, ilmeet ja persoonallisuus yhdistettäisiin tämän päivän tarkkuuteen ja tekniseen osaamiseen.
Hienoa, muista sitten lainata seuraavaankin yksiriviseen kommenttiisi kaksi sivua tyhjänpäiväistä jaarittelua.Rejector kirjoitti:Oikeata asiaa. Palaan myöhemmin tähän juttuun paremmalla ajalla.
Tylranin kommentti taisi mennä ohi niin että suhahti. Ei se kasa muovinharmaita ukkeleita ämpärillisellä noppia ole se ainoa tapa pelata. Jos pelaa ykkös- tai kakkosedikkaa, tai vaikkapa Kill Teamia, voi tehdä mukavan yksilöllisen jengin hyvinkin toimivasti. Lisäksi hän viestinsä lopussa viittasi muutenkin lähinnä kersantteihin, eiköhän aika moni armeijaansa taustatarinaa muutamankin rivin kirjoittava pelaaja nimeä kersantteja tahi yksiköitä, pelkkä nimi tuo jo hirveästi lisäväriä kolmelle identtiselle örkkiblokille. Aika iso ero tuohon Joonattimen täysin överiksivedettyyn sataan sivuun ja itkuparku-taustoihin rivimiehelle numero 57.
Figujen kuolemasta taasen on ihan turha puhua, eiköhän ne virallisen GW-taustatarinan omaavat special characterit ole kuolleet peleissä ties kuinka moneen kertaan. Osa niistä on itseasiassa jo kuollut fluffin mukaan, hyvin ne silti kentällä toimivat. Kaikki fantasiatontut, käävät ja ihmisetkin olisivat sukupuutossa jo ajat sitten, jos satunnaisten fabapelien tappiot vaikuttaisivat yhtikäs mihinkään.
No ohhoh. Onneksi sinä olet täällä julistamassa muiden mielipiteet pikku-ukkojen ulkonäöstä virheellisiksi. Muuten joku voisi vaikka käyttää omia aivojaan ja huomata että ne ovat hienoja. Eihän semmoinen käy.Joonatin kirjoitti:ps. En kirjoittanut kovin vakavissani. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä, vaikka olisivatkin väärässä.
IG ja Tau ovat sotilaallisia organisaatioita, ei mitään epämääräisiä rosvojoukkoja jotka koristelevat itsensä kaikenmaailman krimskramssulla...Tylran kirjoitti:Huhhuh, taas voi olla varma, että kuluttaja kitisee aina.
Sen sijaan Tau on tylsin ikinä. Ei mitään erikoista, ei tilpehööriä, kaikki näyttää samalta.
Minusta Fire Warriorit, Pathfinderit ja Stealth suitit ovat ihan hyvän näköisiä figuja. XV-8:t ja Broadsidet kieltämättä eivät. Mutta itsepä nyt en figuista ylipäätään niin perustakaan, vaan minut vetivät mukaan Taun tankit jotka ovat pelin hienoimpia. Nih!
Tuohon löytyy poikkeuksia lähes niin monta kuin on IG:llä kompanioitakin. Perus Cadianit ovat aika järjestäytyneitä ja ulkonäöltään yhtenäisiä, mutta sitten on kaikenlaisista vihollisen pääkalloilla ja luilla itsensä koristelevista pelkkään mutakerrokseen luottavia barbaareja ja jotain siitä väliltä.Flogger kirjoitti: IG ja Tau ovat sotilaallisia organisaatioita, ei mitään epämääräisiä rosvojoukkoja jotka koristelevat itsensä kaikenmaailman krimskramssulla...
On muutamia kertoja viehättänyt ajatus mutakerrokseen pukeutuvista kaartilaisista. Jos muistaa Rambo 2 -elokuvan mainion mutamieskohdan, josssa Rambo on piiloutunut mutaseinämään ja väijyy sieltä puukottamaan pahaa aavistamatonta vihulaista pelkät silmät ja hampaat mudan alta näkyen.
2-3 laitoksien aikaiset metalliset Imperial Guardit ovat todella mainioita mielestäni. Niissä vain nopeasti tulee vastaan asentojen puute, varsinkin erikoisaseissa. Olisiko noita Cadialaisia nyt seitsemän perus Lasgunmiestä, sitten lisäksi radiomies, sergeantteja ja Heavy weapon ja Special weapon ukkoja, joita sekoittaa mukaan. Erikoisaseissa on ikävää se, että jokaiselle armeijalle ollaan tehty vain yhdenlainen yhtäkin. Tuo ei sinänsä hirveästi kuitenkaan haittaa, kun pidän Catachanien ja Cadialaisten Plasmagunmiesten asennoista. Cadiania ja Catachania noista on tullut osteltua, vaikka kaikilla on kyllä paljon hienoa väkeä.
Tuon aikaisissa Stormtroopereissa mielestäni pahin ongelma on se, kun eivät tehneet kaikille kaasunaamareita. Onkin käynyt niin, että suurimmalla osalla omistamistani ei ole kaasunaamaria, enkä pidä noiden naamoista kovinkaan paljoa. Erikoisaseista pidän eniten Grenade launcherista, joskaan en sellaisia omista. Plasman asento on vähän ikävän etukeno mielestäni. Meltagun -ukolla ei ole naamaria, kuten ei Flamerillakaan. Asennot ovat ylipäätänsä ihan hyvät mielestäni, mutta tuo naamarijuttu ei.
Miau.
- The Captain
- Valvoja
Juu, ne olivat varusteiltaan ja univormuiltaan kaikki täysin identtisiä ja personoimattomia, mutta one-posereina ränkkäytyivät hirmu hyvin riveihin ja ruotuihin.Tylran kirjoitti:Kuinkahan moni teistä muistaa ne köyryselät, jotka intissä raahasivat täyspakkauksia kilometrikaupalla.
Tämä kuulostaa vähän samanlaiselta perustelulta kuin että leffassa Optimus Primen suu näkyi, "jotta katsojan olisi helpompi samastua häneen". Ei mikään yksittäinen detalji tee hahmosta hahmoa. Sen tekee tarina. Ilman tarinaa se moderni joulukuusimarinekin on vain pala muovia, ja hihoihin sidotut narut ja vyöllä roikkuvat kuolleet vauvat eivät vielä itsessään anna minulle yhtään sen parempaa käsitystä hahmon persoonallisuudesta kuin kiiltävä, huoliteltu univormukaan.Itse tykkään siitä, että ollaan siirtymässä geneerisistä pekka-perusmariineista vähän yksilöllisempiin hahmoihin, jotka oikeasti ovat hahmoja. Niille, jotka oman armeijan fluffia väsäävät ovat nämä uudet figut hyvä juttu, koska ei tarvitse enää arpoa fistikessu ykkösen ja fistikessu kakkosen väliltä, että kumpi kaksosista vetikään sitä thirsteriä viime pelissä nassuun.
Fistikessujen välille on saanut eroja vuodesta 1987 asti tarvitsematta konvertoida yhtään mitään. Ennen kakkosedikan aloitusboksin tönkkömarineita ei kentällä tarvinnut figuista kaksoiskappaleita nähdä, ja useimmilla 2. edikan metalli-marineillakin oli irtokädet ja -aseet, joten variaatiota saatiin aikaiseksi jo silloin. Metallisilla IG-figuillakaan ei tarvinnut kahta identtistä samaan squadiin laittaa, ja silti ne näyttivät sotilailta eivätkä amerikkalaisilta joulukuusilta.
Minua ei loppujen lopuksi haittaa detaljien määrä niinkään kuin se, että uusimmissa figuissa ne on "pakotettu" figuille. Irtotilpehööriä sai jokainen ripustaa figuihinsa oman maun mukaan, mutta kun joka neliömillimetri jokaisessa figussa on valmiiksi skulptattu täyteen kulkusia ja hörhelöitä, on figuttajan luovuus rajoitettu toteuttamaan skulptaajan visio tai vuolemaan ja viilaamaan detaljit pois.
Ruuanlaitossakin maustetta saa aina jokainen lisättyä oman maun mukaan, mutta ruokaan kerran lisättyä pippuria ei miedosti maustetuista ruuista tykkäävä saa enää sieltä pois.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
- NorjanPaavi
Hyvä pointti. Kuinka moni nyky figu on enää peroonallinen, kun vasta puolelta löytyy samat kilkkeet samoista paikoista. Tavallaan olen tyytyväinen nykyiseen linjaan. Uudet figut ovat tavallaan jees, mutta edelleen kaipaan sitä pientä vanhaa tatsia niihin figuihin. Uudet tietokona sculptit sopivat osaan figuista ihan OK, mutta osasta ne tekevät vain hyvin epäloogisia.The Captain kirjoitti: Minua ei loppujen lopuksi haittaa detaljien määrä niinkään kuin se, että uusimmissa figuissa ne on "pakotettu" figuille. Irtotilpehööriä sai jokainen ripustaa figuihinsa oman maun mukaan, mutta kun joka neliömillimetri jokaisessa figussa on valmiiksi skulptattu täyteen kulkusia ja hörhelöitä, on figuttajan luovuus rajoitettu toteuttamaan skulptaajan visio tai vuolemaan ja viilaamaan detaljit pois.
Kyllä myönnän että pidän uusista BA ja Wolffi figuista. Tosin niihin täytyy käyttää entistä rankemalla kädellä veistä jos haluaa vähän erottua massasta.
PS. Batman nännit ja vataslihakset ovat sitten kuuminta HOTTIA, pinkkien SoB:n ja vanhojen Demonettesien jälkeen. Ai niin vanhat DE slave tytöt ovat kanssa HOT.