Maalien sekoittamisesta

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Scumboogie

Maalien sekoittamisesta

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

Kuinka sekoitatte maalinne?

Itselläni on tässä ilmennyt vaikeuksia, mitenkä te teette? Itse olen aina ottanut pensselillä maalia toisesta purkista, käyttänyt toisessa ja sekoittanut paletilla/paperilla, mutta tämän takia maalipurkeista voi löytyä pikkuisen sitä toista väriä. Vai tulisiko maaleja kaataa purkista paletille/paperille ja sekoittaa siinä? Anybody help?
Dead Maniac
Viesti:

Re: Maalien sekoittamisesta

Viesti Kirjoittaja Dead Maniac »

Itse otan purkista pensselillä, joko suti- tai sillä toisella päällä, tai jollain muulla kepakolla paletille ja toista maalia siihen viereen jonka jälkeen alan sekoitella. Jos tarvitsee lisätä toista, tai yleensä tietyissä määrin molempia/kaikkia värejä niin putsaan ottimet ja lisään maalia.

*DMEdit* Tietenkin putsaan ottimen ennenkuin otan toista väriä. Ettei nyt tule epäselväksi kenellekään.
Viimeksi muokannut Dead Maniac, Ke 19.05.2010 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Time waits for no slave.

Kääntyneet kaartilaiseni:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... p?p=638449
Drakojan

Viesti Kirjoittaja Drakojan »

Peset pensselin siinä välissä. Ei tarvitse tehdä asioista turhan monimutkaisia. ;)
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Skarsnik, the Lord kirjoitti:Itse olen aina ottanut pensselillä maalia toisesta purkista, käyttänyt toisessa ja sekoittanut paletilla/paperilla, mutta tämän takia maalipurkeista voi löytyä pikkuisen sitä toista väriä.
Pese pensseli/tikku/muu välillä. Ei tule toista väriä toiseen purkkiin. Helppoa ja yksinkertaista.

Itse käytän tikkua jos maali on paksua tai tarvitsen paljon ja pensseliä (iso!) jos maali on ohutta ja tarvitsen vähän. Pensseliä käyttäessä muista, ettet päästä maalia metalliosan alle.
Nummi

Viesti Kirjoittaja Nummi »

Näin jatkokysymyksenä, jos mennään oikein tarkoiksi, ja tahdotaan saada sama tulos moneen figuuriin, mittaatteko maalien suhteita, esim 50%/50%,? Millä siis mittaatte jos mittaatte, vai oletteko kaikki vain parempinäköisiä kuin minä? =)
Itse olen ainakin havainnut pelkän silmäni huijaavan usein, ja kun väri kuivuu hieman vaaleammaksi tai tummemmaksi, saattaa Highlight jäädä liian vähäkontrastiseksi tai toisinpäin.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Semmoinen värilista on ihan jees, johon kirjoitat/ merkitset värien suhteet, esim 1 blood red, 4 vermin brown. Sitten katsoo myöhemmin suhteet ja tekee niiden mukaan.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Drumavatic kirjoitti:Näin jatkokysymyksenä, jos mennään oikein tarkoiksi, ja tahdotaan saada sama tulos moneen figuuriin, mittaatteko maalien suhteita, esim 50%/50%,? Millä siis mittaatte jos mittaatte, vai oletteko kaikki vain parempinäköisiä kuin minä? =)
Itse olen ainakin havainnut pelkän silmäni huijaavan usein, ja kun väri kuivuu hieman vaaleammaksi tai tummemmaksi, saattaa Highlight jäädä liian vähäkontrastiseksi tai toisinpäin.
Mikäli maalia tarvitsee paljon (ts. käyttää perusvärinä kohteissa, joita maalaa paljon), niin saatan sekoittaa seosta enemmän kerralla omaan pulloon. Maalit ja suhteet saatan kirjata tällöin pullon kylkeen, jos jatkossa tulee tarve sekoittaa lisää. Mutta näin tosiaan jos kyseessä on perusväri. Mikäli kyseessä on vain esim. highlightiin käytettävä seos, niin sitten yksinkertaisesti sekoitan paletilla perusväriin highlightaus väriä ja en suhteita mieti. Kunhan liukuma näyttää hyvältä. Maaleissa ja maalauksessa on kuitenkin niin monia muitakin tekijöitä, kuten vaikkapa ohennus, joka voi vaikuttaa siihen miltä highlightaus tulee näyttämään tai miksei värinvaihdoksen nopeus/painotus. Täten en koe mielekkääksi hakea tarkkoja suhteita esim. highlightauksessa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
abcdefg

Viesti Kirjoittaja abcdefg »

Vedän aina fiiliksellä, se taitanee olla taito, joka kehittyy ajan myötä, eikä sitä joudu myöhemmin edes miettimään.
2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”