Vinkkejä kapalevyn paperin irroittamiseen?
Vinkkejä kapalevyn paperin irroittamiseen?
Eli otsikon mukaista apua tarvitaan. Koitin kostuttaa pinnan ja irrottaa paperin mutta erittäin huonolla menestyksellä. Miten te irroitatte paperin?
- Kaapelikala
Re: Vinkkejä kapalevyn paperin irroittamiseen?
Miksi haluat irroittaa paperin? Jos haittaa jossakin asiassa, kannattaa ihan suosiolla hommata vastaavan paksuista mössölevyä/styroxia/mitälie. Ei pitäisi maksaa kovasti sen enempää.
Mitä itse irroittamiseen tulee, kannattanee vaan kokeilla repiä irti. Uittaminenkin saattaa auttaa, en tosin ole kokeillut.
Mitä itse irroittamiseen tulee, kannattanee vaan kokeilla repiä irti. Uittaminenkin saattaa auttaa, en tosin ole kokeillut.
helpompi muotoilla esim tiiliseinää siihen pintaan josta paperin poistaa
Muutama vaihtoehto. Osta sopivalla tekstuurilla olevaa tapettia ja liimaa se levyn päälle tai osta ihan suosiolla ohutta levyä ilman paperia. Tuo vaan vaikuttaa olevan enemmän vaivaa kuin hyötyä.
Yksi vaihtoehto tietysti olisi käyttää jotain kittiä ja sculptata se tiilitekstuuri.
Yksi vaihtoehto tietysti olisi käyttää jotain kittiä ja sculptata se tiilitekstuuri.
Konversio- ja sculptauspalveluja ota yhteyttä YV:llä
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=95464
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=95464
- Exalted One
Kapalevyn materiaali ei liene veteen liukenevaa, paperia lukuunottamatta? Oletko kokeillut liottaa vaikka pientä palaa vedessä, ja katsoa lähteekö paperi sen jälkeen vaikka raaputtamalla irti?
"Screw the stupid objective marker! I'll dance around it later, waving your severed heads by the hair!! BFTBG!!!!" -B
Tuota liuottamista suosii moni joten kokeillaan. Voisin myös kokeilla levittää jotain tasoitetta pintaan ja kuivumisen jälkeen muotoilla.... hyvä idea
Kapalevyssä on aika voimakas wrappausefekti, kannattaa olla varovainen ja laittaa palat kuivumaan vaikka paksujen kirjojen alle ja jotain väliin ettei liimapinta sotke. Tosin saattaa olla että juurikin se paperipinta aiheuttaa sen taipumisen...
Itse onnistuin sekoilemaan yhden jättilevyn pienellä lorauksella lähes käyttökelvottomaksi, veti vähän suuta mutrulle.
Itse onnistuin sekoilemaan yhden jättilevyn pienellä lorauksella lähes käyttökelvottomaksi, veti vähän suuta mutrulle.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
juu huomasin eilen tuon warppauksen.... se paperi tosin sen tekee joten, jos sen saa pois hyvin niin oikenee kyllä
- Exalted One
Tuosta mun viestistä ei vissiin ihan kunnolla se ilmene, mutta tarkoitin, että kokeile ihmeessä pieneen palaan ensin, älä upota koko varastoa. :D
"Screw the stupid objective marker! I'll dance around it later, waving your severed heads by the hair!! BFTBG!!!!" -B
- Hands_of_blue
Mun kapalevyistä lähtee kyllä tuo pahvipinta ihan kuivana repimällä. Askarteluveitsellä yhtä nurkkaa ylös ja siitä sitten varovasti repimään.
ite yritin ihan aluksi repimällä nurkasta ja vaikka kuinka varovasti yritin niin repesi.
Itse otin sellaisesta A4 kokoisesta seuraavalla tavalla.
Levy tasaista pintaa vasten ja pitkä veitsi, sillä leikkaa sitä pahvin liimattua pintaa vasten sen pahvin pois. Sen pitäs ihan siististi irrotan kun sinulla on se pahvin pinta tasausta vasten niin se ei anna periksi.
Veitsi ei leikkaannu siihen pahviin kiinni kun tekee pientä sahaus liikettä.
Molla on ainakin toiminu, pini leikkaus jälki ei haittaa mutta se on nopeus keino.
Levy tasaista pintaa vasten ja pitkä veitsi, sillä leikkaa sitä pahvin liimattua pintaa vasten sen pahvin pois. Sen pitäs ihan siististi irrotan kun sinulla on se pahvin pinta tasausta vasten niin se ei anna periksi.
Veitsi ei leikkaannu siihen pahviin kiinni kun tekee pientä sahaus liikettä.
Molla on ainakin toiminu, pini leikkaus jälki ei haittaa mutta se on nopeus keino.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
- Sanctus Sanctorum
Kapalevy on suulakepuristettua ekstrudoitua polystyreeniä jonka toiselle puolelle on liimattu kartonki. Ihan samaa polystyreenilevyä saa myös ilman kartonkia.
Depron on alun perin lattiaeristykseen tarkoitettu materiaali, jota myydään yleensä 3 mm tai 6 mm paksuisina levyinä. Depron ei ole aineen yleinen nimi vaan rekisteröity tavaramerkki. Depron soveltuu miniatyyrien rakennusaineeksi hyvin sen keveyden, muokkauskelpoisuuden, sopivan joustavuuden ja oikein käytettynä myös sen kestävyyden takia.
Vastaavaa eristemateriaalia kuin depron valmistaa myös Saarpor niminen yritys. Saarporin materiaali tunnetaan nimillä Climapor, Extrupor ja Gediplac. Nimestä riippumatta kyse on samasta materiaalista. Myös Climaporia on saatavilla 3mm ja 6mm paksuisina levyinä.
http://www.silshop.fi/shop/index.php?ac ... t&catId=70
Osa rakennustarvikeliikkeistä myy kyseisiä levyjä, ainakin Tampereen bauhausilla on valikoimissaan Depronia.
Miksi siis nähdä vaivaa kartongin irrottamiseen kalliista kapalevystä, kun pelkkää polystyreenilevyäkin on saatavilla...
Depron on alun perin lattiaeristykseen tarkoitettu materiaali, jota myydään yleensä 3 mm tai 6 mm paksuisina levyinä. Depron ei ole aineen yleinen nimi vaan rekisteröity tavaramerkki. Depron soveltuu miniatyyrien rakennusaineeksi hyvin sen keveyden, muokkauskelpoisuuden, sopivan joustavuuden ja oikein käytettynä myös sen kestävyyden takia.
Vastaavaa eristemateriaalia kuin depron valmistaa myös Saarpor niminen yritys. Saarporin materiaali tunnetaan nimillä Climapor, Extrupor ja Gediplac. Nimestä riippumatta kyse on samasta materiaalista. Myös Climaporia on saatavilla 3mm ja 6mm paksuisina levyinä.
http://www.silshop.fi/shop/index.php?ac ... t&catId=70
Osa rakennustarvikeliikkeistä myy kyseisiä levyjä, ainakin Tampereen bauhausilla on valikoimissaan Depronia.
Miksi siis nähdä vaivaa kartongin irrottamiseen kalliista kapalevystä, kun pelkkää polystyreenilevyäkin on saatavilla...
De gustibus non est disputandum.
Ehkä, jos olisin tämän tiennyt en asiaa ihmettelisi :)
kiitos sivistyksestä
kiitos sivistyksestä
Sekä Depronille että kapalevylle on mielestäni omat paikkansa maastonrakentelussa. Depronista pystyy nopeasti ja helposti luomaan tiiliseinää (jopa kaarevaa) kun taas kapalevystä pystyy helpommin luomaan tiiliseinän jossa on laastia päällä. Repii vain tietyistä kohdista paperin pois ja niihin kohtiin sculptaa tiilet. Depronille tämä ei onnistu ilman että lisää jotain massaa levyn päälle ja sitten pääseekin painimaan warppaamisen kanssa.
Koska kapalevyssä käytetään liimaa niin olen saanut irroteltua paperin kostuttamalla pinnan kuumalla vedellä pesusienen avulla. Tämän jälkeen olen käyttänyt metalliviivoitinta veitsen tavoin paperin irroittamiseen, ei ole revennyt niin helposti. Olen huomannut myös että kapalevyissäkin on eroja näyttävästi valmistajasta riippuen. Joistakin lähtee ihan heittämällä paperi pois, joistakin ei sitten millään.
Koska kapalevyssä käytetään liimaa niin olen saanut irroteltua paperin kostuttamalla pinnan kuumalla vedellä pesusienen avulla. Tämän jälkeen olen käyttänyt metalliviivoitinta veitsen tavoin paperin irroittamiseen, ei ole revennyt niin helposti. Olen huomannut myös että kapalevyissäkin on eroja näyttävästi valmistajasta riippuen. Joistakin lähtee ihan heittämällä paperi pois, joistakin ei sitten millään.
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Jes,
Menen juuri käymään K-raudassa, jos vaikka tuota depronia löytyisi.
Menen juuri käymään K-raudassa, jos vaikka tuota depronia löytyisi.
-
Risto.Salonen
Itse kokenut pahvin jälkiliimauksen foamiin helpommaksi, kuin kapalevystä olemasa olevan kostuttelurepimisraaputtelut.Kain kirjoitti:Sekä Depronille että kapalevylle on mielestäni omat paikkansa maastonrakentelussa. Depronista pystyy nopeasti ja helposti luomaan tiiliseinää (jopa kaarevaa) kun taas kapalevystä pystyy helpommin luomaan tiiliseinän jossa on laastia päällä. Repii vain tietyistä kohdista paperin pois ja niihin kohtiin sculptaa tiilet. Depronille tämä ei onnistu ilman että lisää jotain massaa levyn päälle ja sitten pääseekin painimaan warppaamisen kanssa.
Toki tyylinsä kullakin, eikä muulla kai ole väliä kuin lopputuloksella.