Tee se itse: Pelipöytä foamista

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Mordjinn

Tee se itse: Pelipöytä foamista

Viesti Kirjoittaja Mordjinn »

Rakentelinpa uuden pelipöydän FinnFoamista. Työvaiheita ja matskulistaa kirjoittelin blogiimme http://rillikerho.wordpress.com/ , jos jotakuta kiinnostaa tehdä vastaavanlainen projekti.

Varsin kelpo tuosta tuli. Sellainen kysymys tuli mieleen että kannattaisiko tuo vielä sealata jollain, jotta maalit, kivet ja muu tekstuuri pysyisi paremmin kiinni pöydässä taistelun tohinassa?

Kuva
Pyöveli
Kirjoitti miljoonannen viestin

Re: Tee se itse: Pelipöytä foamista

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Mordjinn kirjoitti:Sellainen kysymys tuli mieleen että kannattaisiko tuo vielä sealata jollain, jotta maalit, kivet ja muu tekstuuri pysyisi paremmin kiinni pöydässä taistelun tohinassa?
Itse kun rakensin pelipöydän foamilevyn päälle, niin hiekan liimauksen jälkeen sivelin ennen maalausta koko pinnan rankasti laimennetulla vesi-erikeeper sekoituksella. Juurikin sen takia että ennen maalausta kivipinta saa myös päällensä hieman elastisen sidoksen. Sitten vedin vasta päälle maalin.

Toki maalikin sitoo pintaa ja luultavasti jos tuohon päälle alkaa jotain muuta laittamaan, niin voi käydä niin että pinnasta tulee kiiltävä. Toki jotain mattalakkaa voi kokeilla erikeeper-sekoituksen päälle, mutta toisaalta kannattaako - on eri asia. Jos pöytä kuluu käytössä, niin sitten voi rakennella vaikka uuden - eri tekniikalla jos vanha ei kestänyt käyttöä.

BTW - varsin hyvännäköinen maalaus pinnassa - todellakin elävä kuvio.
Careful what you wish - You just might get it...

Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

Todella pätevän oloinen pelipöytä kolmen päivän projektina. Hinta hieman jäi itseäni mietityttämään, olisiko halvemmalla mahdollisesti päästy tai vaihtoehtoisesti saatu "parempi" lopputulos eri materiaaleilla samaan hintaan. Hintaa lähinnä pohdiskelin sen takia koska itse pitäisi rakennella uusi pelipöytä fabaan kesän alkupuolella. Omat laskelmat hintansa puolesta osuvat 80-90e haarukkaan. Sen enempää spekuloimatta vielä tässä vaiheessa hintaa, niin hyvät ohjeet nämä ovat ensikertalaisille jotka pelipöydän haluavat tehdä hieman kevyemmästä materiaalista.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Mordjinn

Pyöveli, laitoin tosiaan joka maalikerrokseen, washia myöten liimaa mukaan. Pitääkin sen verran korjata tuota blogipostausta. Ehkä teen liian ydintuhonkestävää pöytää :D

Runt, tuossa on paljon kamaa josta voi tinkiä. Hiekkaa voi hakea hiekkalaatikolta, eikä mitään liukuestettä tarvita. Maaleja musta, valkoinen ja ruskea ja sekoittelee niistä ja roudarinteipin voi unohtaa. Telaa ei tarvita ja drybrushin voi tehdä siveltimellä. Eli päivitetty lista:

- Litran tonkka puuliimaa rautakaupasta 6 euroa (Erikeepperikin käy, mutta puuliima on vahvempaa ja halvempaa)
- 585mm x 2485mm levy FinnFoamia Hertsikan Starkista 18 euroa
- Folk Artin akryylimaaleja kolme purkkia alá 3,60,- = 10 euroa
- Peruskökkö isompi sivellin 3 euroa
- Hiekkaa hiekkalaatikolta
- kertakäyttökuppeja, sekoitustikkuja, viivotin, mitta, lyijykynä yms.

Hinta about 40 euroa jos nuo perustarvikeet löytyvät.

Tuossa 4' x 4' pöydän koossa Foami on selvästi puulevyä halvempaa, koska tuosta yhdestä foamilevystä saa juuri tuollaisen Warmachine pöydän. Levy on kuitenkin se isoin yksittäinen kustannus tuollaisessa projektissa. Toinen meille tärkeä seikka oli liikuteltavuus, koska välillä tulee tarve saada kuljetettua pöytää paikasta toiseen henkilöautolla. Toki olisi hienoa jos tuo olisi yhdessä palassa, mutta se ei ole järkevää nykykäytössämme.

Fabaa varten foam ei välttämättä ole optimaali, koska silloin tuo "kaksi 2' levyistä" palaa - rakenne pitäisi muuntaa kolmeksi 2' palaksi vierekkäin (jos haluaa virallisen 6' x 4' pöydän), jota varten pitää ostaa sitten kaksi palaa tuota foamia. 1220mm x 2440mm kokoinen levy 15mm paksuista havuvaneria maksaa about neljäkymppiä, eli kutakuinkin saman hinnan kuin saman verran foamia. Toisaalta jos kotoa löytyy jo oikeankokoinen pohja mihin pelimaton voisi levittää lähtisin ehdottomasti itse Zuzzy:n matoilla liikkeelle. Helpot varastoida ja maalata ja kulkevat iisisti mukana.
Runt

Huomasin kyllä että hinta saadaan puoleen jos vain haluaa, kaikesta kuitenkaan ei aina kannata tinkiä. Joskus myös on paljon helpompaa hakea se hiekka kaupasta kuin leikkipuiston laatokosta yms. Tarkoitukseni ei siis ollut arvostella pelipöydän hintavuutta millään tapaa. Lähinnä itsekseni pohdiskelin vertailukohtana omat pelipöytäsuunnitelmat. Kuten jo edellä mainitsin pätevähän tuo pelipöytä on eikä kovinkaan kallis kun katsoo millainen lopputulos on saatu aikaan. On niitä kalliimpiakin toteutuksia nähty suuremmalla rahalla tehtynä.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Mordjinn

Runt kirjoitti:Huomasin kyllä että hinta saadaan puoleen jos vain haluaa, kaikesta kuitenkaan ei aina kannata tinkiä. Joskus myös on paljon helpompaa hakea se hiekka kaupasta kuin leikkipuiston laatokosta yms. Tarkoitukseni ei siis ollut arvostella pelipöydän hintavuutta millään tapaa. Lähinnä itsekseni pohdiskelin vertailukohtana omat pelipöytäsuunnitelmat. Kuten jo edellä mainitsin pätevähän tuo pelipöytä on eikä kovinkaan kallis kun katsoo millainen lopputulos on saatu aikaan. On niitä kalliimpiakin toteutuksia nähty suuremmalla rahalla tehtynä.
Juu. Itse otin sen lähtökohdan että en lähde joka penniä säästämään, koska usein helposti tuollaisissa hiekkalaatikkoleikeissa palaa sen verran aikaa että se muutaman euron hiekkapussi onkin "halvempi" vaihtoehto. Ja mielummin teen hieman helpommin ja hyvää vähän kalliimmalla, kuin hiukan halvempaa joka alkaa muutaman kuukauden päästä ärsyttämään. Omasta mielestäni noiden levyjen hakeminen oli tuossa projektissa se raskain vaihe, jota lykkäsin vaikka kuinka kauan. Leikkely, liimaus ja maalaus taas ovat hauskaa puuhastelua kotosalla/työhuoneella.

Kertoile kun oma projektisi edistyy.
Runt

Kunhan pelipöydän teko alkaa niin väännän oman topicin joten lukemalla foorumia tulet varmasti törmäämään.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Hiekkaa muuten saa lemmikkieläinkaupoista aika paljon halvemmalla kuin Hobby Pointista. Gerbiilin kylpyhiekka (joka on semmoista tavallaan savimaista ja todella pienirakeista) on oma suosikkini.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Sanctus Sanctorum

Viesti Kirjoittaja Sanctus Sanctorum »

Törmäsin tällaisiin kuviin googletellessani.

Kuva

Kuva

Tekstuuri näyttää kohtuu hyvälle, vähän tulee mieleen arktinen maisema.

Tekstuurin tekemiseen foamilevyn pintaan on näköjään käytetty lohkotiilen puolikkaita jotka on teippailtu lenkkareihin.
De gustibus non est disputandum.
Hanska

Viesti Kirjoittaja Hanska »

Hammerheart kirjoitti:Hiekkaa muuten saa lemmikkieläinkaupoista aika paljon halvemmalla kuin Hobby Pointista. Gerbiilin kylpyhiekka (joka on semmoista tavallaan savimaista ja todella pienirakeista) on oma suosikkini.
Itellä on kylpyhiekkaa ja kolmea karkeutta keskenään samanlaista akvaariohiekkaa. Näissähän iso etu hiekkalaatikkohiekkaan on se että ovat pölyttömiä niin ottavat liimaan paremmin kiinni.
Kylpyhiekan sain ilmaiseksi ja muutama litra akvaariohiekkaa maksoi ehkä kympin.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
Mordjinn

Ja tässäpä pöytä vihdoin tositoimissa viime viikonlopun WarmaHordes peleistä. Etualalla uusi pöytä ja kauempana vanhempi, samalla tekniikalla rakennettu.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”