Warhammer 40.000, 6th edition

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Flogger

Re: 6th edition huhuja

Viesti Kirjoittaja Flogger »

Niin no, olen ymmärtänyt että 5. edikka on lisännyt 40k:n suosiota...eli kuulostaisi omituiselta jos yhtäkkiä pistettäisiinkin kaikki uusiksi? Luulisi olevan taloudellisesti turvallisempaa vain jauhaa vanhaan tyyliin...?
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

GW:n nykyisen myyntipolitiikan mukaan on järkevää uusia säännöt 4 vuoden välein. Tosin, kun katselee historiaa taaksepäin, on tämä aikaisemminkin jo toteutunut molempienkin pelien osalta. Lyhin aika yhdellä edikalla on ollut 2 vuotta ja pisin 6 vuotta, mutta keskiarvo on hieman yli 4 vuotta. Jos tuo nyt on lukittu tuohon 4 vuoteen, niin on se vähän kuin olympialaiset. 12 tulee 40k, 14 tulee faba ja 16 taas 40k jne. Tosin, kyllähän nuo ehtii nykyistäkin taas muuttamaan.
Sotahullu

Viesti Kirjoittaja Sotahullu »

Mikä edikka on kestänyt vain 2 vuotta muuten nyt kun tuli se asia esille?
Nykyään suunnittelee Itä-Saksan johtamista.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

No ainakin Wikin mukaan fabassa on ensimmäinen edikka tullut -83 ja toinen jo -84
Luumumehu on soturien juomaa
Sotahullu

Viesti Kirjoittaja Sotahullu »

Huru-ukko kirjoitti:No ainakin Wikin mukaan fabassa on ensimmäinen edikka tullut -83 ja toinen jo -84
Niin joo mutta 3 ekaa edikkaa fabassahan oli ropea enemmänkin.
Nykyään suunnittelee Itä-Saksan johtamista.
Viikatemies Jr

Viesti Kirjoittaja Viikatemies Jr »

Itseä järkyttää uusi vuoro eniten...

jos sulla olisi miekka ja pisla kädessäsi silloin kun näet vihollisen, niin miten tekisit asian jos olisi molempia pakko käyttää?

Itse eka heikentäisin vihollista ampumalla pari kutia juostessa jonka jälkeen riittävän lähellä ollessa alan käyttää miekkaa... mutta en ainakaan toisin päin.

No ehkä ton ilmestyessä voi harkita näitä uusia sääntöjä ja jos ne ovat totaalisen peli kelvottomat (jolta se ainakin vielä näytää) voi kysellä kuinka moni on kiinnostunut 5 edikan pelaamisesta (todennäköisesti helppoa kun pari henkilöä joitten kanssa olen pelannut taitavat olla myös vähän tuohtuneita muutamista muutoksista)

Sitä paitsi ei kaiken tarvitse mennä liian realistiseksi varsinkin kun kyseessä on futuristinen peli, joten hyvin mahdollista että niillä on aimbotit aseissa jotka auttavat tähtäämisessä liikuvaan kohteeseen.

Joissain aisioissa realistisuus saattaa vaan pilata koko jutun... kokemusta on.

btw: ei se skope autakkaan siinä lähiksessä kyse onkin vaan siitä aseesta jolla voi tykittää (lonkalta) rynnäköivää vihollista.
The war never changes.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Viikatemies Jr kirjoitti:jos sulla olisi miekka ja pisla kädessäsi silloin kun näet vihollisen, niin miten tekisit asian jos olisi molempia pakko käyttää?

Itse eka heikentäisin vihollista ampumalla pari kutia juostessa jonka jälkeen riittävän lähellä ollessa alan käyttää miekkaa... mutta en ainakaan toisin päin.
40k:n lähis ei kuvasta pelkästään sitä, että hakkaat kirveelläsi naapuriasi, vaan myös lähietäisyydellä ampumisen yms.
Viikatemies Jr kirjoitti:Sitä paitsi ei kaiken tarvitse mennä liian realistiseksi varsinkin kun kyseessä on futuristinen peli, joten hyvin mahdollista että niillä on aimbotit aseissa jotka auttavat tähtäämisessä liikuvaan kohteeseen.
Jo nyt on olemassa sellaiset. Ei se kuitenkaan tarkoita, että osuminen olisi varmaa ja tuskin on tulevaisuudessakaan, niin kauaa kuin inhmillinen tekijä on mukana kuvioissa.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
zanttu7

Viesti Kirjoittaja zanttu7 »

Itseäni hämää tuo uusi vuorosysteemi... Ei myöskään minun mielestäni tunnu loogiselta ja toimivalta. En ole varmaan pelannut vaan tarpeeksi 40k:ta ja huomannut nykyisen huonoutta tai sitten minulla ei ole mahdollisuutta edes huomata tätä, koska pelaan taulla joten assault osio jää minulta usein käyttämättä. :D Vai onko se nykyinen vuorosysteemi huono?
Viikatemies Jr

Viesti Kirjoittaja Viikatemies Jr »

ei se vissiin mitenkään huono ole... se muutos tekee assault marsujen fleikan vaan täysin hyödyttömäksi... kuten monen muunkin ampuma aseen rynnäkkö joukoilla.
The war never changes.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

zanttu7 kirjoitti:Itseäni hämää tuo uusi vuorosysteemi... Ei myöskään minun mielestäni tunnu loogiselta ja toimivalta. En ole varmaan pelannut vaan tarpeeksi 40k:ta ja huomannut nykyisen huonoutta tai sitten minulla ei ole mahdollisuutta edes huomata tätä, koska pelaan taulla joten assault osio jää minulta usein käyttämättä. Vai onko se nykyinen vuorosysteemi huono?
Ei se vuorojärjestys itse ihan huono ole, vaikka se olisi pienen hienosäädön tarpeessa liikkumisen suhteen, kuten ketjussa on sanottu. Enemmän ongelmana on, että peli menee "I go, you go"-periaatteella. Kuitenkin pelistä tuliis dynaamisempi ja taktisempi, jos siirryttäisiin "we go"-systeemiin.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Thrall Master

Viesti Kirjoittaja Thrall Master »

Half-breed kirjoitti:Ei se vuorojärjestys itse ihan huono ole, vaikka se olisi pienen hienosäädön tarpeessa liikkumisen suhteen, kuten ketjussa on sanottu. Enemmän ongelmana on, että peli menee "I go, you go"-periaatteella. Kuitenkin pelistä tuliis dynaamisempi ja taktisempi, jos siirryttäisiin "we go"-systeemiin.
Ai, niinku lotrissa?
"Nobody can give you freedom. Nobody can give you equality or justice or anything. If you're a man, you take it."
- Malcolm X, 1965
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Tai jos wishlistaamaan lähdetään, niin mitäpä jos aletaan kopsimaan confrontaatiosta (2.xköhän se oli, vai jo 3, se vika ennenku mentiin muoviin?)? Molemmat laittaa yksiköt toisiltaan salaa aktivaatiojärjestykseen ja yksiköt aktivoidaan tässä järjestyksessä vuoronperään, järjestyksestä saa asettaa syrjään 1/2 yksikköä aktivaatiovuoron käyttämällä ja sitten korvata sillä jonkun muun vuoron aktivaation. Aktivoitava yksikkö tekee kaiken, ja sit vuoro vaihtuu. Hurjaa taktikointia ja aivopelejä, mikä yksikkö kaverilla mahtaa liikkua seuraavaksi ja millä sitä pitäisi countteroida, ja tämä pitäisi nähdä ennen kuin pelivuoro edes alkaa... Toimii paremmin pienillä yksikkömäärillä ja joustavilla&monipuolisilla liike- yms säännöillä, eli epäilen...
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

War of the ring vuorojärjestys voisi tehdä pelistä huimasti taktisemman. Pistehintoja pitäisi varmaan vähän säätää tasapainon nimissä, mutta niin tulisi varmaan aina tehdä edikan muuttumisen kanssa.

Jos ihan oikeasti saa joulupukilta toivoa, niin ei niitä korjattavia kohtia aivan kauheasti välttämättä ole. Ne vain usein korjaa niitä vääriä asioita. Vitosessa tykkäsin woundien jakamisesta, hyvästä reservistä, selkeämmästä meleetaistelun loppuräknäämisestä ja parista irtosäännöstä. Transporttien ylisuosimisen takia mulla vähän jäi tuo pelaaminen loppuajasta vähemmälle. Ärsyttää, kun pöydällä on depon jälkeen vastassa pelkkiä skimmereitä. Joopajoopa... Jospa vain nostelis ukot laukkuun. Ihannepelissä on mielestäni pöydällä molemmilla puolin pari-kolme tankkia ja depotettuna figuureita ainakin tuplat yksiköinä ja joku jännä siihen lisäksi. Pari drediä tai monsteria. Heti pitää olla jotain tapettavaa, mihin yrittää tähtäillä, että saadaan peliä aikaan. Vitosen maastosäännöt on vähän niin ja näin. Välillä ihan kivat, mutta nelosen metsä toimi paljon paremmin. Mielummin vähän abstraktimmin, kuin kirjaimellisesti. Jokos me päästään true losista eroon?

En ole kerennyt tuleviin huhuihin kovin paljoa tutustua, mutta eiköhän sitä tässä...

Ainiin kyllä se faba3 oli ihan oikea faba, eikä roolipeli. Armeijanluonnissa oli enempi vapautta, mutta itse peli kyllä nimenomaan joukkojen marssittamista. Pelit kesti kauemmin, kun piti kaikki tarkistaa kirjasta ja yksityiskohtia oli niin paljon.
Luumumehu on soturien juomaa
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

kyl ne kaikki fabat on figupelejä olleet, niissä vain oli kolmen ekan edikan aikaan aika paljon selvemmin nähtävillä, jotta DD:llä oli myötä vaikutusta. Esim velhot olivat level 5, level 15, level 25, level 35, level 45 tms. Samoin charrut oli levelöity, eikä pelkällä nimellä erotettu.

Ja säännöt olivat melkoisen monimutkikkaat ja hankalat liikkumisen osalta, muutoin nuo oli melkeimpä samat, kuin myöhemmissäkin. Joukkoja oli paljon useampaa erilaista, aseilla oli runsas merkitys, ei niin pelkistettyä, kuin nykyisin.

40k:n tulevaisuudelta itse toivoisin enemmän scifististä sodankäyntiä, eli aseita, joilla osuu, ja joilla voi tappaa.

Tosin shakki-pelissä ideana on syödä nappeja liikkumalla päälle, joten eipä sitä voi kokonaan ammuskeluksi muuttaa.

Maaston käyttö saisi olla sellaista, että se parantaisi olemassa olevaa haarniskaa, esim yhdellä, ja joissain tilanteissa antaa automaattisen 4+ suojan. Ihan vaan siksi, että ärsyttää pelata mariineilla, joilla ei ikinä kannata suojautua maastoon.

Mariineille mahdollisuus ampua lähikseen, ku mitä väliä? ei ne omat kuite kuole jostain S5 AP4 lätty suhauksista. (1/9 mahku kuolla nyky säännöillä).

Tuo ampumisen muuntuminen liikkeen perusteella on ihan OK, kunhan siihen vaikuttaa myös se todellinen liikuttu nopeus, kunhan pelin ekalla vuorolla saa pelaaja päättää millä nopeudella joukot on kentälle tulleet. On meinaan melkoisen ärsyttävää, kun tankit on kaikki "paikallaan", kun vastustaja aloittaa peliä.

ja Tlos saisi olla ja pysyä.
Autarch

Viesti Kirjoittaja Autarch »

Ja startteri boxiin saisivat laittaa jotain muuta kuin one posereita...
"WAR IS MY MASTER;DEATH MY MISTRESS"-Maugan Ra
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Autarch kirjoitti:Ja startteri boxiin saisivat laittaa jotain muuta kuin one posereita...
Hömhöm. Et vissiin ollut olemassa 40K 3. laitoksen aikana? Silloin ei ollut plug&play-dudeja boksissa, vaan ihan oikeita figuja. 10 smurffia, land speeder ja 20 deldaria. Joo, kokeiles siinä sitten saada sen kanssa pelikaveria ("Haluutsä ottaa nyt turpaas? Mä pelaan näil marineilla."). Tarvitsee myös liiman ja mad skillz, että ne saa kasaan. Laskee vähän intoa ville 5-v:n aloitukseen, kun joutuu jotain osatakin.

Itse diggaan vitosen startterista ihan kybällä. Jos et ole tarkkaan katsonut, niin terminaattorit menee ihan täydestä "oikeiden" vieressä, smurffeilla on komeita koristeita (ja boltterit. Jos pelaa jotain verimankeleita, niin huono säkä, mitä läksit ja niin edelleen), töpö on erittäin kaunis, vaikkakin kärsii multimeltaudesta. Örkit on örkkejä, ei ne muuta tartte ja muutenkin ovat aivan loistavia.

Jos oikeita one-posereita tahdot, niin kurkkaapas vaikka 40k 2. laitoksen aloitusboksi. Siellä oli peräti kolme erilaista figuttyyppiä, jotka jakautuivat näin:

- Örkki, yksi malli
- Gretchin, yksi malli
- Marine, boltteri, kessu, sinko, flamer. 7:1:1:1 sekoituksella

Että tuosta nykyisestä olevinaan yhden asennon ihmeistä ei kannata oikein valittaa, kun ei tunne niitä oikeita yhden asennon ihmeitä.

Mutta saisivat kyllä ottaa ne smurffit ja örkit pois. Laittaisivat vaikka squatteja ja harlekiinejä :D.
Vasara_

Viesti Kirjoittaja Vasara_ »

Kaapelikala kirjoitti:
Autarch kirjoitti:Ja startteri boxiin saisivat laittaa jotain muuta kuin one posereita...
Hömhöm. Et vissiin ollut olemassa 40K 3. laitoksen aikana? Silloin ei ollut plug&play-dudeja boksissa, vaan ihan oikeita figuja. 10 smurffia, land speeder ja 20 deldaria. Joo, kokeiles siinä sitten saada sen kanssa pelikaveria ("Haluutsä ottaa nyt turpaas? Mä pelaan näil marineilla."). Tarvitsee myös liiman ja mad skillz, että ne saa kasaan. Laskee vähän intoa ville 5-v:n aloitukseen, kun joutuu jotain osatakin.

Itse diggaan vitosen startterista ihan kybällä. Jos et ole tarkkaan katsonut, niin terminaattorit menee ihan täydestä "oikeiden" vieressä, smurffeilla on komeita koristeita (ja boltterit. Jos pelaa jotain verimankeleita, niin huono säkä, mitä läksit ja niin edelleen), töpö on erittäin kaunis, vaikkakin kärsii multimeltaudesta. Örkit on örkkejä, ei ne muuta tartte ja muutenkin ovat aivan loistavia.

Jos oikeita one-posereita tahdot, niin kurkkaapas vaikka 40k 2. laitoksen aloitusboksi. Siellä oli peräti kolme erilaista figuttyyppiä, jotka jakautuivat näin:

- Örkki, yksi malli
- Gretchin, yksi malli
- Marine, boltteri, kessu, sinko, flamer. 7:1:1:1 sekoituksella

Että tuosta nykyisestä olevinaan yhden asennon ihmeistä ei kannata oikein valittaa, kun ei tunne niitä oikeita yhden asennon ihmeitä.

Mutta saisivat kyllä ottaa ne smurffit ja örkit pois. Laittaisivat vaikka squatteja ja harlekiinejä :D.
Harlekiinit -> helppoja :D
2 edikan smurfit on muuten vielä jostain bad geneseedistä, koska ovat selvästi pienempiä kuin nykyiset. Ja pahvi dreadnought!
Eikä se AoBR ihan tasaväkinen ole, mutta ilman erikoissääntöjä varmaan lähelle. Hyvä setti!

Vanhassa Epicissä vuorojärjestys meni juurikin tuolla: sinä liikut -> minä liikun -> ammutaaan kaikki unitit vuorotelle. Silloin se ei häirinny, kun ei tiennyt muusta, mutta nyt 40k siihen vaihtaminen vois olla outoa.
katoppa tätä
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Hmm... mielenkiintoista. 5. edikan skipanneena tämä luo taas hieman kiinnostusta sääntöjärjestelmää kohtaan. Tuo "I go, you go" -järjestelmä kuitenkin edelleen tökkii, kun skirmisheissä on tottunut siihen, että unittien aktivaatiota vuorotellaan. Pelit on silloin huomattavasti taktisempia ja huonosta siirrosta tulee takkiin saman tien. Toimii hyvin myös isommassa mittakaavassa kuin skirmishissä.

ehkä... EHKÄ saatan tutustua tähän säännöstöön, mutta GW:n figupolitiikka huomioiden en varmaankaan GW:lta figujani hankkisi. Mantic puolestaan sci-fi rangensa osalta kuulostaisi lupaavalta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Salvo

Viesti Kirjoittaja Salvo »

Axis and Allies keräilyfigu pelin säännöt voisivat toimia myös 40k, suuri erohan sillä olisi pelimekaniikkaan.
http://www.youtube.com/watch?v=2kQfXb_6EM0
http://www.wizards.com/default.asp?x=ah ... d/products

Lyhyesti vuorojärjestelmästä:
1- Pelaaja A liikuttaa kaikkia joukkojaan
2- Pelaaja B liikuttaa kaikkia joukkojaan
3- Pelaaja A ampuu haluamillaan joukoillaan tai liikuttaa haluamiaan joukkojaan uudelleen
4- Pelaaja B ampuu haluamillaan joukoillaan tai liikuttaa haluamiaan joukkojaan uudelleen
5- Merkataan haavoittuneet ja poistetaan tuhotut yksiköt
6- Aloitetaan uusi kierros, jossa pelaaja B toimii ensin

Tämä mekaniikka mahdollistaa pitkän kissa ja hiiri leikin, kunnes saa liikuteltua nappinsa siten, että pääsee kunnon ylivoimalla moukaroimaan vastapelaajaa ilman että itse ottaa merkittävästi turpaansa. Tämähän mahdollistuu sillä, että jos olet vuorossa ja ammunta kierroksella liikut joukoillasi piiloon, ei vastapelaaja niitä tietenkään omalla vuorolla voi ampua, vaan pakottaa vastapelaajan myös liikutteluun.
Suurin hienous on siinä, että vaikka vuorossa oleva pelaaja niittäisi armotta porukkaasi päiviltä, on sinulla omalla ammunta vuorolla tilaisuus rykäistä takaisin ennen "siivotaan raadot" -phasea.
http://www.antirauhanturvaaja.com
WH40k 2008–12.03.2026 W243 D31 L60
Bartholen

Viesti Kirjoittaja Bartholen »

Njehhh, en ihan tiedä. Monet noista jutuista vaikuttavat sellaisilta, että ne on aivan liian helppo unohtaa ("AI NIIN, mähän oisin voinu yrittää hypätä pois tieltä noilla Assault Marineilla) tai vaan tekee pelistä sekavamman (kuten tuo, että BS verrataan yksikkötyyppiin ja "nopeuteen"). Lisäksi nuo strategic pointsit tuntuvat vain yrityksiltä tunkea noita erikoissääntöjä (esim. Night Fighting) normaalipeleihin, missä harva niitä käyttää. Sitten nuo "tierit" erikoissääntöihin, mitä tarvetta? Monimutkaistavat ja hidastavat vain peliä kun pitää aina välillä katsoa, minkä tasoinen instant death sieltä nyt tuleekaan. Eikä tuo assault ennen ampumista -vuorojärjestys vaan tunnu loogiselta. No, sen voi pistää tottumuksen piikkiin.

Mutta valoa silti näkyy. Etenkin tuo, että yksikkö voi kokoontua uudelleen kunhan kessu on elossa, on mielestäni erittäin tervetullut muutos. Ja tunnuslause "strategy before chance" kuulostaa lupaavalta, ehkä gunlineja yritetään nerffata hieman, mikä on örkkipelaajalle aina hyvä uutinen.
Ensin harmittelin liian vähäisiä figuja.
Sitten harmittelin liikoja maalaamattomia figuja.
Sitten harmittelin liikoja kokoamattomia figuja.
Nyt harmittelen liikoja muoveissa olevia laatikoita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”