valaiskees tietäväiset minulle DBA:sta pari juttua

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Mazikainen

valaiskees tietäväiset minulle DBA:sta pari juttua

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Kutkuttaisi tuo DBA kun sillä voisi tehdä pienikokoisia historical-projekteja mutta kun olen internetistä lukenut asioita niin pari juttua askarruttaa.

1: Miksi jotkut saman tyypin joukot ovat eri kokoisilla lätkillä (esim. 3Kn ja 6Kn) vaikka niiden pelitekninen iskukyky vaikuttaisi olevan täysin sama. Onko tämä puhtaasti jonkin DBM-yhteensopivuuden takia vai mikähä?

2: Onko tulossa olevaan kolmosversioon luvassa niin paljon muutoksia että kannattaa suosiolla odottaa sitä vai ovatko luvassa olevat muutokset sellaisia jotka eivät kosketa minua siinä vaiheessa kun kasaan figuja ja maastoja?

3: Jaksaako sitä DBA:ta vääntää miten paljon, ulottuuko sääntöjen simppeliys pelin kestävyyteen että pian tulee sellainen "onhan tämä nähty" -olo? Eniten pelissä viehättää näin a priori että se menee kompaktiin tilaan ja joukkojen määrä on pieni. Tämän takia DBM ei oikein innosta.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
nkalakos

Re: valaiskees tietäväiset minulle DBA:sta pari juttua

Viesti Kirjoittaja nkalakos »

Mazikainen kirjoitti:Kutkuttaisi tuo DBA kun sillä voisi tehdä pienikokoisia historical-projekteja mutta kun olen internetistä lukenut asioita niin pari juttua askarruttaa.

1: Miksi jotkut saman tyypin joukot ovat eri kokoisilla lätkillä (esim. 3Kn ja 6Kn) vaikka niiden pelitekninen iskukyky vaikuttaisi olevan täysin sama. Onko tämä puhtaasti jonkin DBM-yhteensopivuuden takia vai mikähä?
Tämä on tosiaan vain viittaus DBM-listoihin + kirjoittajan näkemykseen historiallisista joukkotyypeistä. 8Bw:t ovat tämä ansiosta aika ripeitä vetäytyjiä, mikä tuntuu aika jännältä.
Mazikainen kirjoitti:2: Onko tulossa olevaan kolmosversioon luvassa niin paljon muutoksia että kannattaa suosiolla odottaa sitä vai ovatko luvassa olevat muutokset sellaisia jotka eivät kosketa minua siinä vaiheessa kun kasaan figuja ja maastoja?
En ole sen enempää uuden version kehitykseen tutustunut, mutta Barkerilla ei ole ollut tapana muuttaa alustakokoja/ukkomääriä sääntöversioiden välillä. Nykyiset DBA/M/MM beisaukset periytyvät ainakin 80-luvulta. Melko luottavainen olisin, ettei ukkoihin juuri muutoksia tule.
Mazikainen kirjoitti:3: Jaksaako sitä DBA:ta vääntää miten paljon, ulottuuko sääntöjen simppeliys pelin kestävyyteen että pian tulee sellainen "onhan tämä nähty" -olo? Eniten pelissä viehättää näin a priori että se menee kompaktiin tilaan ja joukkojen määrä on pieni. Tämän takia DBM ei oikein innosta.
Pelissä on syvyyttä yllättävän paljon noinkin yksinkertaisiksi säännöiksi. Voi kyllä olla, että jos pelaa yksinomaan samaa vastustajaa vastaan samoilla armeijoilla niin temput on nähty aika äkkiä. Laajempi skaala lisää kyllä temppujen määrää vanhoillekin armeijoille. Uusia armeijoita on melko nopea tehdä, ja listoissa löytyy aika haastaviakin vaihtoehtoja.

Parhaimmillaan DBA on minusta kampanja-/turnauspelinä pelien nopeuden ansiosta. Kyllä sitä kokeilla kannattaa, satsaukset ovat kuitenkin melko pienet figupeliksi.

Niilo
Viimeksi muokannut nkalakos, To 08.09.2011 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Mjoo, mietiskelin tuossa talvelle jotain mukavaa pikkuprojektia niin arvelin tehdä jonkun "otteluparin" Baccuksen kuusmillisillä. Ateena vs. Sparta, Kreikka vs. Persia, Eqypti vs. Heettiläiset tai Richard vs. Saladin kävi ainakin mielessä. Jotain missä ei ole roomalaisia :P

-Mazikainen
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
mvp
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja mvp »

Kommentoin kohtaan kolme sen puolesta että DBA on yksinkertaisuudestaan huolimatta kestävää pelattavaa. Armeijat ovat tosiaan edullisia hankkia ja helppoja säilyttää. Luulisin että useimmilla DBA:n harrastajilla on enemmän kuin yksi armeija käytössään.

Itse pelikokemus on miellyttävä ja joukkotyyppejä on runsaasti, jolloin pelitilanteet vaihtelevat suuresti riippuen vastakkain osuvista joukoista ja pelikentän maastoista. Kun lisäksi peliä voi elävöittää tutkimalla historiallisia taisteluita, niin ei tässä tekeminen heti lopu. Onhan shakkikin melko yksinkertainen mutta kyllä sitä jotkut pelaa läpi elämän.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Tähän pienenä mainoksena, että FiWA:n ja Noppakerhon pelitilassa (Lauttaari, Helsinki) on tarjolla DBA / DBM -peliä kokeilemaan haluaville joitain laina-armeijoita, joilla voi tulla peliä kokeilemaan. Pienellä huutelulla löytyy varmaan pelitaitoisia demottajiakin. Muistaakseni kerhon yhteisarmeijat oli jotain Helleenin tapaisia, Niilo varmaan muistaa paremmin. Lisäksi varmaan hyllyssä on muitakin DBA/DBM nappeja mitä voi kauniisti käsiteltynä pelin kokeiluun lainata. Tervetuloa vaikka syys- tai talvilomavisiitille, voi pistää mulle (tai mieluummin ehkä Niilolle, nkalakos) YV:tä, tai kysellä asiasta osoitteessa www.nopat.fi.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”