Missä piileksivät figuilevat naiset ?
- Kalmankukka
Missä piileksivät figuilevat naiset ?
Onko kenelläkään heittää arvausta mikä on Warhammereitä pelaavien naisten osuus koko pelaajakunnasta? Kiinnostaapa vain...
Tomb Kings
Re: Pienet kysymykset jotka eivät tarvitse omaa topiccia
Näin lonkalta: 0% virhemarginaalin rajoissa.Kalmankukka kirjoitti:Onko kenelläkään heittää arvausta mikä on Warhammereitä pelaavien naisten osuus koko pelaajakunnasta? Kiinnostaapa vain...
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
- The Captain
- Valvoja
Jos rajataan tosiaan vain Warhammereihin (FaBa ja 40K), veikkaisin Merimetsän olevan oikeassa. Jos puhutaan figupeleistä yleisemmin, veikkaisin, että yhden prosentin raja ylittyy helposti. Saman (määrittelemättömän) virhemarginaalin rajoissa.Merimetsä kirjoitti:Näin lonkalta: 0% virhemarginaalin rajoissa.Kalmankukka kirjoitti:Onko kenelläkään heittää arvausta mikä on Warhammereitä pelaavien naisten osuus koko pelaajakunnasta? Kiinnostaapa vain...
Isoissa FB-turnauksissa saattaa satunnaisesti nähdä yhden naispuolisen pelaajan sadan miespuolisen joukossa. Ainakin Mordheim-, Blood Bowl- ja Warmachine/Hordes-pelaajissa naispuolisten osuus on korkeampi. Näistäkin suurin osa pelaa lähinnä kotioloissa omassa kaveripiirissään, luultavasti siksi, että valitettavan suuri osa miespuolisista pelaajista ei osaa kohdella heitä pelaajina vaan naisina/tyttöinä - ja yhtä lailla valitettavan suuri osa miespuolisista pelaajista ei osaa kohdella naisia oikein mitenkään...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
- Goat of Yuggoth
Jep, tämä on kyllä tullut todistettua. Jos jonkun muija nyt sattuisi tulemaan poikien paikalliseen peliluolaan ja kysymään, että mitä ihmeitä nämä on, niin suurin osa varmaan häpeissään vastaa vain jotain "no nää nyt vaan on tämmösiä muoviukkoja, tää peli on vähä niinku shakkia", ja kyseinen naikkonen kääntää kiinnostuksen saman tein muualle, koska shakki on tylsä peli.The Captain kirjoitti:Merimetsä kirjoitti:, Blood Bowl- ja Warmachine/Hordes-pelaajissa naispuolisten osuus on korkeampi. Näistäkin suurin osa pelaa lähinnä kotioloissa omassa kaveripiirissään, luultavasti siksi, että valitettavan suuri osa miespuolisista pelaajista ei osaa kohdella heitä pelaajina vaan naisina/tyttöinä - ja yhtä lailla valitettavan suuri osa miespuolisista pelaajista ei osaa kohdella naisia oikein mitenkään...
Itse kerroin omalle tyttöystävälleni ihan suoraan, mistä on kyse silloin kun ekoja kertoja tapailtiin, selitin oikein kunnolla backgroundia ja kappas miten kävi. Emäntä maalaa yhtä innokkaasti kuin minä, ja ehottelee vielä kaikkea syntymäpäivälahjaksi/maalattavaksi itselleen. Nyt pitäisi ruveta ostamaan Malifauxia ihan vaan sen takia että muija pyysi minua opettamaan jotain peliä, missä ei tarvitse paljon ukkoja ja on hienot figut.
Eli ei niitä naisia varmaan näy niin paljoa tuolla figuskenessä, mutta kannattaa muistaa että nainen saattaa innostua maalaamisesta ja taustatarinoista oikein tosissaan. Eli muistakaa aina jos tilanne sattuu, että jättää sen shakin mainitsemisen pois, kertoo vaikka jonkun hauskan taustatarinan pätkän omasta armeijastaan ja sitten mainitsee että on maalannut kaiken itse. Tästä pitäisi jokaisen pystyä jatkamaan sitten eteenpäin ;)
Olkaatten hyvät,
Goat
"Where once there was one, now there is two."
"Where once there was pink, now there is blue."
Kyllä minä ainakin käyttäydyn eri tavalla tuntemattomien naisten kuin tuntemattomien miesten ympärillä, olen tosin aina olettanut tämän olevan täysin normaalia ja ehkä jopa toivottavaa ;) Perhaps I am retro... tai vain sovinisti. Tosin kyllähän mä jonkun tyttösenkin dempat ihan mielelläni laudalta ammun, ei kyse siitä ole.valitettavan suuri osa miespuolisista pelaajista ei osaa kohdella heitä pelaajina vaan naisina/tyttöinä
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
- Kaapelikala
"Miniatyyrisotastrategiaa perkele!"Goat of Yuggoth kirjoitti:Eli ei niitä naisia varmaan näy niin paljoa tuolla figuskenessä, mutta kannattaa muistaa että nainen saattaa innostua maalaamisesta ja taustatarinoista oikein tosissaan. Eli muistakaa aina jos tilanne sattuu, että jättää sen shakin mainitsemisen pois, kertoo vaikka jonkun hauskan taustatarinan pätkän omasta armeijastaan ja sitten mainitsee että on maalannut kaiken itse. Tästä pitäisi jokaisen pystyä jatkamaan sitten eteenpäin ;)
eikunsiis :D.
Shakki ja (GW:n) figupelit eivät oikein sovi yhteen, sillä shakissa molemmilla on tasavahva mahdollisuus voittaa varsinkin puolten vaihdon jälkeen (m vs v, v vs m). Figupeleissä ei. Osittain Suomen tilanne saattaa johtua suomalaisesta kasvatusmallista, jonka mukaan naisten paikka on keittiössä ja miesten paikka on taistelemassa talvisodassa pontikkaa keitellen. Taijotain.
-
nälkärotta
Mitä, keittelläänkö täällä pontikkaa? Senkin pahikset. Tähän asti uskonu, että porukka vaan haistelee liimoja ja maaleja (vahingossa tietenkin) ja elää muuten tervettä hippi elämää, jutellen figuilleen ja castien spellejä unissaan :)
Noh koska shakissakin vaatii puolenvaihtoa jotta eron voi sanoa löytyvän vain pelaajien taidosta niin yhtähyvin samaa voisi soveltaa miniatyyreihin :DKaapelikala kirjoitti:Shakki ja (GW:n) figupelit eivät oikein sovi yhteen, sillä shakissa molemmilla on tasavahva mahdollisuus voittaa varsinkin puolten vaihdon jälkeen (m vs v, v vs m). Figupeleissä ei. Osittain Suomen tilanne saattaa johtua suomalaisesta kasvatusmallista, jonka mukaan naisten paikka on keittiössä ja miesten paikka on taistelemassa talvisodassa pontikkaa keitellen. Taijotain.
Ordohan pitänyt muutaman tuollaisen turnauksenkin missä vaihdetaan armeijoita päittäin. Periaatteessa tuolla tavalla on mahdollista erottaa tarkemmin pelaajien taitotasojen ero shakin tyyliin(tosin nopat tarkoittaa että peliparit pitäisi pelata useamman kerran)
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
- Goat of Yuggoth
Olen itse kokeillut tuota puolenvaihtoa (siis molemmissa shakissa ja figupeleissä), kyllä sen eron huomaa, varsinkin jos ei ole kertaakaan edes vilaissut kyseisen vaihtoarmeijan sääntökirjaa. Pienemmissä peleissä toki hauskempaa, ei mene aikaa hukkaan siihen että selaa army bookin läpi kolmeen kertaan kun etsii statlineja, aseita sun muuta.
Pointtini ei kuitenkaan ollut se, että GW:n pelit muistuttaisivat shakkia, vaan se, että se ehkä ensimmäisenä juolahtaa mieleen kun yrittää selittää jotain monimutkaista sille naikkoselle joka asiasta tulee kyselemään. Voi vain kuvitella miten perus suomalainen peräkammarin figuttaja menee hämilleen.
Ehkä se tosiaan johtuu kulttuurista. Kaikki harrastukset missä isä ei voi tulla viereen huutamaan ja raivoamaan naapurin sedän kakaroiden paremmuudelle on epäsuositeltavaa hippitouhua, parempi antaa kakaroille turpaan ja nakata takaisin jäkiskaukaloon "oikeiden harrastusten", eli toisten - varsinkin heikompien - muksujen mukiloimiseen.
Stereotypiat kunniaan! Ehkä tilanne paranee seuraavan sukupolven myötä, ainakaan yksikään meikäläisen kavereista ei arvosta nykyistä suomalaista perinnettä "hakkaa vaimo jos suomi häviää, se johtui siitä ettei vaimo tuonut tarpeeksi kaljaa kaupasta". Jospa se siitä.
Jos ei parane niin muutetaan me kaikki hippifiguttajat britteihin! Siellähän pelataan vauvasta vaariin :D
-Goat
Pointtini ei kuitenkaan ollut se, että GW:n pelit muistuttaisivat shakkia, vaan se, että se ehkä ensimmäisenä juolahtaa mieleen kun yrittää selittää jotain monimutkaista sille naikkoselle joka asiasta tulee kyselemään. Voi vain kuvitella miten perus suomalainen peräkammarin figuttaja menee hämilleen.
Ehkä se tosiaan johtuu kulttuurista. Kaikki harrastukset missä isä ei voi tulla viereen huutamaan ja raivoamaan naapurin sedän kakaroiden paremmuudelle on epäsuositeltavaa hippitouhua, parempi antaa kakaroille turpaan ja nakata takaisin jäkiskaukaloon "oikeiden harrastusten", eli toisten - varsinkin heikompien - muksujen mukiloimiseen.
Stereotypiat kunniaan! Ehkä tilanne paranee seuraavan sukupolven myötä, ainakaan yksikään meikäläisen kavereista ei arvosta nykyistä suomalaista perinnettä "hakkaa vaimo jos suomi häviää, se johtui siitä ettei vaimo tuonut tarpeeksi kaljaa kaupasta". Jospa se siitä.
Jos ei parane niin muutetaan me kaikki hippifiguttajat britteihin! Siellähän pelataan vauvasta vaariin :D
-Goat
"Where once there was one, now there is two."
- Kalmankukka
Toisaalta aika surullinen tilanne. Mielelläni sanoisin että naisten kiinnostumattomuus on miesten virheellisten selittelyjen vika, mutta tuskimpa asia on ihan niinkään :D Yksi selvä syy naisfiguttajien vähyydelle on varmasti kaiken 'nörttipuuhan' maine; itsekkin olen joka ikinen kerta joutunut nolostelemaan, kun minulta on kysytty harrastuksiani. Zumban, bodypumpin ja viulunsoiton kanssa elämäänsä viettäville kanssasisarille on joskus hieman vaivaannuttavaa puhua tämmöisestä. "Joo, mä maalaan sellasii pienii muoviukkoi... tiiäksä, niinku skeletoneja ja sillee..." Respect? Not.
Kun miekkoseni ensimmäisen kerran paljasti muoviset harrastuksena, ensireaktioni oli luonnollisesti wtf. Kuitenkin jo viikon päästä olin tyhjentänyt tilini lähimmässä Fantasiapeleissä :D Nyt ostelen, convailen ja maalailen tuhat kertaa enemmän kuin hän - pöytäni ei ole koskaan siisti, vaan aina jonkun maalauprojektin valtaama.
Kun miekkoseni ensimmäisen kerran paljasti muoviset harrastuksena, ensireaktioni oli luonnollisesti wtf. Kuitenkin jo viikon päästä olin tyhjentänyt tilini lähimmässä Fantasiapeleissä :D Nyt ostelen, convailen ja maalailen tuhat kertaa enemmän kuin hän - pöytäni ei ole koskaan siisti, vaan aina jonkun maalauprojektin valtaama.
Tomb Kings
Jooph erikoisemmat harrastukset on kyllä vähän hankalia puheenaiheita harrastuksen ulkopuolisten kanssa.Kalmankukka kirjoitti:Toisaalta aika surullinen tilanne. Mielelläni sanoisin että naisten kiinnostumattomuus on miesten virheellisten selittelyjen vika, mutta tuskimpa asia on ihan niinkään :D Yksi selvä syy naisfiguttajien vähyydelle on varmasti kaiken 'nörttipuuhan' maine; itsekkin olen joka ikinen kerta joutunut nolostelemaan, kun minulta on kysytty harrastuksiani. Zumban, bodypumpin ja viulunsoiton kanssa elämäänsä viettäville kanssasisarille on joskus hieman vaivaannuttavaa puhua tämmöisestä. "Joo, mä maalaan sellasii pienii muoviukkoi... tiiäksä, niinku skeletoneja ja sillee..." Respect? Not.
Toisaalta taas on kyllä todettava että niillä naisilla jotka olen nähnyt figuja harrastavan maalaustaso on kyllä keskimäärin miehiä parempia. Ehkä harrastuksessa naisiin vetoaa enemmän maalauspuoli ja siten ne jotka tämän pariin ajautuvat omaavat enemän lahjakkuutta ja motivaatiota maalaamiseen? Kun taas miesten puolella pelaaminen kiinnostaa keskimäärin enemmän joten maalaus jäisi enemmän taustalle? Tiedä siitä mutta kun on nähnyt muutaman aloittelevan naisen ensimmäisiä töitä niin on kyl pitäny miettiä että onko nuo tosiaan ensimmäisiä töitä :D
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Uskaltaakohan tätä koittaa tältä näkökantilta...
Ongelma (jos sellainen on) voi olla myös siinä, että stereotypiselle figuttajalle nämä monelle nykyihmiselle tutut asiat, kuten zumbat ja podypumpit voi olla vähän liiankin vieraita käsitteitä. Siis mitä yritän tässä nyt sanoa on, että löytyyhän tuolta aika moista hiihtäjää jotka väkisinkin muokkaavat ja luovat ennakkoasenteita vaikka suuri osa harrastajista onkin(olisikin) tasapainoisia normaaleita yhteiskuntakelpoisia ihmisiä.
Ongelma (jos sellainen on) voi olla myös siinä, että stereotypiselle figuttajalle nämä monelle nykyihmiselle tutut asiat, kuten zumbat ja podypumpit voi olla vähän liiankin vieraita käsitteitä. Siis mitä yritän tässä nyt sanoa on, että löytyyhän tuolta aika moista hiihtäjää jotka väkisinkin muokkaavat ja luovat ennakkoasenteita vaikka suuri osa harrastajista onkin(olisikin) tasapainoisia normaaleita yhteiskuntakelpoisia ihmisiä.
- Kaapelikala
<3Kalmankukka kirjoitti:Toisaalta aika surullinen tilanne. Mielelläni sanoisin että naisten kiinnostumattomuus on miesten virheellisten selittelyjen vika, mutta tuskimpa asia on ihan niinkään :D Yksi selvä syy naisfiguttajien vähyydelle on varmasti kaiken 'nörttipuuhan' maine; itsekkin olen joka ikinen kerta joutunut nolostelemaan, kun minulta on kysytty harrastuksiani. Zumban, bodypumpin ja viulunsoiton kanssa elämäänsä viettäville kanssasisarille on joskus hieman vaivaannuttavaa puhua tämmöisestä. "Joo, mä maalaan sellasii pienii muoviukkoi... tiiäksä, niinku skeletoneja ja sillee..." Respect? Not.
Mitä tnevan kommenttiin maalauslaadusta tulee, itse näen sen stereotypioiden syynä. Perussuomalaisen mentaliteetin mukaan tyttöjen paikka on rättikässässä ja poikien paikka on jäkiskaukalossa hakkaamassa pienempiä. Ongelmoa tulee, jos tahtoo olla erilainen nuori - poika tykkää piirtää, tyttö hakata pienempiään. Jos ei vanhemmilta, niin sitten opettajilta, naapureilta tai opiskelijatovereilta. Kerran kun on oppinut varomaan jotain tiettyä asiaa (esim taiteet), on siitã vaikea oppia pois. Onneksi nuo ennakkokäsitykset ovat väistymässä, vaikkei täydellistä tasa-arvoa koskaan saakaan.
-
nälkärotta
Kaapelikala puhuu totta. Tasa-arvo on hyvä idea ja tavoite, mutta semmoseksi se jää.
Olen ite ollu se joka poikkeaa valtavirrasta esim koulussa ja se on välillä aikamoisen raskasta. Seurauksena on ollu aika pitkälti erakoituminen, helpompi ja parempi olla yksin. Tai sitten ei...
Olen ite ollu se joka poikkeaa valtavirrasta esim koulussa ja se on välillä aikamoisen raskasta. Seurauksena on ollu aika pitkälti erakoituminen, helpompi ja parempi olla yksin. Tai sitten ei...
Re: Missä piileksivät figuilevat naiset ?
Näin keskeinen, ja potentiaalisesta harrastajakunnasta 50%:ia koskettava aihe ansaitsee ihan oman otsakkeensa.
Kyllähän noita maalaavia, ja pelaavia naisia toki on, pienenä vähemmistönä kyllä. Ja siitä pienestä vähemmistöstä vielä pienempi lähtee julkisiin tiloihin turnauksiin yms pelailemaan. Mutta syystä tai toisesta roolipelipuolella ja larpeissa näyttäisi olevan terveempi jakauma. Ehkä se on vaan yksinkertaisesti näiden yleisempien figupelien puhtaasti sotateema, mikä karkottaa naisihmisistä osan. Faban ja 40K:n fluffykin on ihan pikkuisen kallellaan miehiseen taustoitukseen, joku satunnainen naistaikuri löytyy, mutta muuten uudet legioonat taitavat syntyä aika lailla tyhjästä tai taikapölystä.
Kyllähän noita maalaavia, ja pelaavia naisia toki on, pienenä vähemmistönä kyllä. Ja siitä pienestä vähemmistöstä vielä pienempi lähtee julkisiin tiloihin turnauksiin yms pelailemaan. Mutta syystä tai toisesta roolipelipuolella ja larpeissa näyttäisi olevan terveempi jakauma. Ehkä se on vaan yksinkertaisesti näiden yleisempien figupelien puhtaasti sotateema, mikä karkottaa naisihmisistä osan. Faban ja 40K:n fluffykin on ihan pikkuisen kallellaan miehiseen taustoitukseen, joku satunnainen naistaikuri löytyy, mutta muuten uudet legioonat taitavat syntyä aika lailla tyhjästä tai taikapölystä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Yksi mikä saattaa pitää harrastavat naiset poissa turnauksista on se tietty "verenmaku suussa" -pelaamismentaliteetti (tai lähinnä siis se mielikuva että turnauksissa olisi pelkästään tuollaista). Meillä ainakin vaimo kyllä pelaa ihan mielellään sekä figu- (lähinnä Legends of the Old Westiä, Uncharted Seasia ja Blood Bowlia, ja useita muitakin ollaan kokeiltu) että lautapelejä, mutta sillä mentaliteetillä että heitellään rennosti noppaa ja pelaaminen on enemmän sitä yhdessäoloa kuin raakaa kisaamista voitosta (ja että taktisia vihjeitä jaellaan tarvittaessa ettei peli kaadu johonkin yksittäiseen typerään n00b-virheeseen). En tiedä karkoittaako nimenomaan sotateema niinkään naisväkeä harrasteesta (vaikea sanoa yleisesti, vaimo kun pelaa paljon FPS-räiskintöjä ja oli aikoinaan kohtuullisen aktiivinen Tactical Ops -piireissä, joten sinällänsä se teema on hänelle tuttu ja turvallinen joten yhden kohteen otoksella en voi muodostaa mielipidettä).smaxx kirjoitti:Kyllähän noita maalaavia, ja pelaavia naisia toki on, pienenä vähemmistönä kyllä. Ja siitä pienestä vähemmistöstä vielä pienempi lähtee julkisiin tiloihin turnauksiin yms pelailemaan. Mutta syystä tai toisesta roolipelipuolella ja larpeissa näyttäisi olevan terveempi jakauma. Ehkä se on vaan yksinkertaisesti näiden yleisempien figupelien puhtaasti sotateema, mikä karkottaa naisihmisistä osan. Faban ja 40K:n fluffykin on ihan pikkuisen kallellaan miehiseen taustoitukseen, joku satunnainen naistaikuri löytyy, mutta muuten uudet legioonat taitavat syntyä aika lailla tyhjästä tai taikapölystä.
Näin yleisesti voidaan varmaan aika hyvällä omallatunnolla sanoa teeman olevan yksi suurista syistä ;) Eikö? Kai se on ihan yleisesti hyväksytty yleistys, että tytöillä ja pojilla on usein eri kiinnostusten kohteet. Tämä ei varmaankaan edes johdu siitä, että joidenkin sotulaisten iskät hakkaa niitä ja pakottaa ne pelaamaan kiekkoa.En tiedä karkoittaako nimenomaan sotateema niinkään naisväkeä harrasteesta
Mun olis huomattavasti vaikeampi myydä turnausmatkoja emännälle jos sanoisin meneväni sinne harratamaan rentoa yhdessäoloa naapurin Pirkon kanssa :) Onhan kilpaileminen tosin joskus yhdistetty machoiluun, pitää näyttää muille mihin pystyy.pelaaminen on enemmän sitä yhdessäoloa kuin raakaa kisaamista voitosta
- Lord Mikke
"Peijakas, nopat, toimikaa! Tyttö katsoo minun peliäni!" :)MakeH kirjoitti:Onhan kilpaileminen tosin joskus yhdistetty machoiluun, pitää näyttää muille mihin pystyy.
Kyseessä on aika varmasti kyllä se, että aihepiiri ei kiinnosta. Vähän sama juttu kuin ammateissakin. Joillakin poliittisilla päättäjillä ja tavan henkilöillä on sellainen käsitys, että ammatit ovat tasa- arvoisia vasta, kun miehiä ja naisia alkaa olla niissä tasaluvuin. En ymmärrä pointtia tuohon. Kuitenkin sanotaan, että kukin toteuttakoon omaa individualistista maailmankuvan säätelemää unelmaa. Entä jos ei yksinkertaisesti kiinnosta tehdä jotain asiaa? Voi olla että jonain kertana miehiä toimii ompelijoina tai vaatealalla muuten keskimäärin yhtä paljon kuin naisia, mutta kauan se tulee kestämään. Nykyiseen käsitykseen ja arvomaailmaan suhteutettuna tasa- arvo on mielestäni valinnan vapautta ja omaan elämään kohdistuvaa päätösvaltaa.
Oli miten oli, yhtä lailla figuilussa, kovin monia naisia ei varmastikaan kiinnosta sotaleikit, varsinkin jos sen rinnastaa shakkiin, siinä syntyy aika fataalinen mielikuvallinen erhe. Nehän on niin eri pelejä kuin vaan voi olla, eikä shakin visuaalinen ilme mielestäni ainakaan ole verrattavissa warhammeriin, varsinkaan jos turnausarmeijoja rupeaa katselemaan. Maalaaminen ja siitä kiinnostuminen onkin sitten toinen juttu.
Naiset ovat kokemukseni mukaan usein miellyttävän hyväksyviä figuilun suhteen, vaikka harvemmin itse innostuvat siitä. Kiinnostuneita siis ollaan useinkin siitä, kuinka homma kokonaisuudessaan toimii, mutta aika harva keskimäärin lähtee leikkiin mukaan. Ylipäänsä harrastus kallistunee perusperiaatteiltaan sinne feminiinisemmälle puolelle, vaikka pelien idea ja maailmankuva ei sellaista olisikaan.
Peril of Warp
Kannattaa myös muistaa, että figumaalauksen huippunimistä aika iso osa on naisia. Heitän tässä vaikka pari:
- Marike Reimer
- Jennifer Haley
- Natalya Melnik
- Victoria Lamb
- Anja Wettergren
... ja lisäksi vino pino ihmisiä, jotka tiedetään vain nimimerkiltä. Suomessakin pk-seudun maalausporukan perusti nainen, Ninnu, ja niin edelleen. 'conin maalaustyöpajoissakin näkyy aina myös naismaalareita.
Pointtina siis vain, että naisten osuutta ei voi varsinaisesti päätellä pelkästään foorumiaktiivisuuden tai turnauspelaajien osuuden pohjalta. :)
- Marike Reimer
- Jennifer Haley
- Natalya Melnik
- Victoria Lamb
- Anja Wettergren
... ja lisäksi vino pino ihmisiä, jotka tiedetään vain nimimerkiltä. Suomessakin pk-seudun maalausporukan perusti nainen, Ninnu, ja niin edelleen. 'conin maalaustyöpajoissakin näkyy aina myös naismaalareita.
Pointtina siis vain, että naisten osuutta ei voi varsinaisesti päätellä pelkästään foorumiaktiivisuuden tai turnauspelaajien osuuden pohjalta. :)
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
- Kalmankukka
Kilpailuviettiä en tahtoisi rajata pelkästään miehiseksi ominaisuudeksi. Ihan yhtä lailla naisetkin harrastavat kaikkea kilpailullista. Enemmän se on henkilökohtainen- kuin sukupuolesta riippuva ominaisuus. Naiset eivät ole yhtään sen vähempää kiinnostuneita äksönistä, pelin tiimellyksestä ja kunnon mehukkaasta voitosta kuin miehetkään, senkin sovinistit :D Nykyaikana yksin kotona kutovat naiset alkavat olla harvinaisuus.
Kasvatusta sen sijaan tykkäisin syyttää. Se nyt vaan on niin, että edelleenkin, nyt suuren ja mahtavan kehityksen aikana, tyttölapsia kannustetaan leikkimään hijaisemmin ja hillitymmin ja poikia taas remuamaan ulkona metsässä (aiheesta on lähiaikoina kirjoiteltu siellä sun täällä mielenkiintoisia artikkeleja ja kolumneja, mutta niiden purkamisen aloittaminen menisi kaiketi jo liikaa offtopaksi). Itse velilauman keskellä kasvaneena tunsin aina enemmän vetoa 'miehisiin' harrastuksiin, ja pieni nörtinpoikanen minussa onkin aina asustellut. FPS:ät, kaikki sotajutut ja -pelit ovat aina olleet superhubaa ajanvietettä. Taidan valitettavasti olla poikkeus, se että omistaa hyvät tissit ei saisi tarkoittaa sitä että karttaa näitä kaikkia mahtavia harrastuksia :/
Kasvatusta sen sijaan tykkäisin syyttää. Se nyt vaan on niin, että edelleenkin, nyt suuren ja mahtavan kehityksen aikana, tyttölapsia kannustetaan leikkimään hijaisemmin ja hillitymmin ja poikia taas remuamaan ulkona metsässä (aiheesta on lähiaikoina kirjoiteltu siellä sun täällä mielenkiintoisia artikkeleja ja kolumneja, mutta niiden purkamisen aloittaminen menisi kaiketi jo liikaa offtopaksi). Itse velilauman keskellä kasvaneena tunsin aina enemmän vetoa 'miehisiin' harrastuksiin, ja pieni nörtinpoikanen minussa onkin aina asustellut. FPS:ät, kaikki sotajutut ja -pelit ovat aina olleet superhubaa ajanvietettä. Taidan valitettavasti olla poikkeus, se että omistaa hyvät tissit ei saisi tarkoittaa sitä että karttaa näitä kaikkia mahtavia harrastuksia :/
Tomb Kings