Random Movement - onko pakollista liikkua?
- Scumboogie
Random Movement - onko pakollista liikkua?
Onko Random Movement -säännön omaavan yksikön (esim. Great Cave Squigin tai Hell Pit Abominationin) pakko liikkua joka vuoro, vai voiko se olla paikoillaan esimerkiksi vuoron tai kaksi? Random Movement -kohdassa lukee, että "...and are always moved in the Compulsory Moves sub-phase." Oletin ennen tämän tarkoittavan sitä, että yksikkö ei saa liikkua muilla sub-phaseilla kuin Compulsoryssa, mutta viime viikolla vastustaja sanoi tämän tarkoittavan, että yksikkö liikkuu aina kun mahdollista Compulsoryssa.
Mikä on Teidän kantanne asiaan?
Mikä on Teidän kantanne asiaan?
-
Superarjalainen
Re: Random Movement - onko pakollista liikkua?
Siinä sanotaan vaan että niitä liikutetaan aina compulsory moves sub-pheissillä. Toi katkelma ei ota kantaa siihen, onko sitä pakko liikuttaa vai ei, mutta jos liikuttaa niin se liikkuu yllämainitussa phasessa.
Eli minusta kyllä ehdottomasti voi jäädä odottamaan paikalleen vaikka kuin monta vuoroa.
Eli minusta kyllä ehdottomasti voi jäädä odottamaan paikalleen vaikka kuin monta vuoroa.
Itse olen aina ajatellut, että random movementit liikkuvat joka vuoro (paitsi jos eivät pysty esimerkiksi lähistelyn takia). Vielä kun otetaan huomioon, että lähes kaikki random movementilla liikkuvat ovat enemmän tai vähemmän aivottomia/ajattelemattomia, niin tämä on jopa järkevää (vaikka järkevyydellä ei sinänsä olekaan kovin paljon merkitystä sääntökysymyksissä).
Nyt kun katsoin sääntökirjasta tuon random movement -säännön, niin sen kyllä periaatteessa voisi tulkita kummin päin vain, eikä FAQ:stakaan löytynyt äkkiseltään mitään selvennystä.
Nyt kun katsoin sääntökirjasta tuon random movement -säännön, niin sen kyllä periaatteessa voisi tulkita kummin päin vain, eikä FAQ:stakaan löytynyt äkkiseltään mitään selvennystä.
Liikutaan aina, vai aina liikutaan?
Pakkoliike vaiheessa tehtävää liikettä ei olis pakko tehdä?
- Scumboogie
Kiitokset vastauksista.
Tarkasteltuani sääntöjä ja O&G -armeijakirjaa olen tullut siihen tulokseen, että liike on pakollista (ennen ajattelin liikkeen olevan siinä mielessä pakollista, että vain noppien heittämä tuumamäärä on pakko liikkua kokonaan). Esimerkiksi Fanaatikkojen liikesäännöissä sanotaan näiden liikkuvan 2D6" käyttäen Random Movement -sääntöjä, eikä kukaan vastaantullut ollut ikinä kyseenalaistanut Fanaatikkojen pakkoliikettä (niillä on pakko liikkua).
No, hyvä tietää että kaikkien Compulsoryssa liikkuvien on pakko liikkua. Manglerien kanssa voi tulla ongelmia, mutta tulkoot. Onneksi olen liikkunut lähes aina Compulsoryssa (ja vain kotipeleissä), ettei siitä ole tullut mitään valtavaa hyötyä.
Tarkasteltuani sääntöjä ja O&G -armeijakirjaa olen tullut siihen tulokseen, että liike on pakollista (ennen ajattelin liikkeen olevan siinä mielessä pakollista, että vain noppien heittämä tuumamäärä on pakko liikkua kokonaan). Esimerkiksi Fanaatikkojen liikesäännöissä sanotaan näiden liikkuvan 2D6" käyttäen Random Movement -sääntöjä, eikä kukaan vastaantullut ollut ikinä kyseenalaistanut Fanaatikkojen pakkoliikettä (niillä on pakko liikkua).
No, hyvä tietää että kaikkien Compulsoryssa liikkuvien on pakko liikkua. Manglerien kanssa voi tulla ongelmia, mutta tulkoot. Onneksi olen liikkunut lähes aina Compulsoryssa (ja vain kotipeleissä), ettei siitä ole tullut mitään valtavaa hyötyä.
No siis compulsory tarkoittaa pakollista näin ihan suoraan kääntäen. Mut ainahan noit voi ajaa omien yksiköiden vierellä ja kun tuntuu et ei haluu liikkuu nii ajaa vaan omaa yksikköä päin, ei kai se yli voi mennä ellei lennä?
Siinä taas on sellainen ongelma, että esim. Mangler Squigit ja skavenien Abo tekee omaan yksikköön hittiäWarchef kirjoitti:No siis compulsory tarkoittaa pakollista näin ihan suoraan kääntäen. Mut ainahan noit voi ajaa omien yksiköiden vierellä ja kun tuntuu et ei haluu liikkuu nii ajaa vaan omaa yksikköä päin, ei kai se yli voi mennä ellei lennä?
Katos, en tiennyt, kukaan vastustaja ei moista ole vielä tehnyt enkä sääntöjä niin tarkkaan ole lukenut :P