Pelipöytien esittely ja suunnittelu

Muut kuvat kuin miniatyyrien kuvat. Piirustukset, maastonpalat, pelipöydät, jne.
Runt

Pelipöytien esittely ja suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Runt »

Nyt on tarkoitus laittaa aluilleen keskustelu, jossa paneudutaan hieman pintaa syvemmälle pelipöytien rakenkenteisiin sekä niiden toteutukseen. Lyhyt ikäisyydessään ideana on jakaa omia luomuksia pelipöytien osalta, mahdollisimman hyvien ohjeiden sekä tietojen kera. Kuvia saa postata pelipöydistä ja pelipöytien piirrustuksista (Tekinen piirrustuskuvanto, ei siis mitään töherryksiä) mittoineen ja rakennusohjeineen. Tällä tapaa pyrimme helpottamaan niitä jotka harkitsevat pelipöydän hankkimista/rakentamista. Toki tämä palvelee myös niitä jotka ovat uusimassa nykyistä pelipöytäänsä parempaan. Hienoja ja toimivan oloisia pelipöytiä tulee aina silloin tällöin vastaan, mutta ilman sen kummallisempia piirrustuksia tai muitakaan ohjeita. Olisiko nyt siis aika kerätä tälläiset löydöt yhteen paikkaan kaikkine tietoineen.

Pelipöydän piirrustukset tulossa, kunhan laitteistot saadaan kuntoon.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Runt

Re: Pelipöytien esittely ja suunnittelu

Laitteitsto ei ole kunnossa, mutta onneksi Paint sentään toimii niin saadaan tämäkin ketju niille urille mille se on tarkoitettu.

Kuva

Ideana on teettää kaksi pelipöydän puoliskoa mäntyvanerista, ammattikoululla opiskelijatyönä. Avonaiseen päätyyn tulee 3 reikää puutapeille, joilla saadaan pelipöydän puoliskot keskitettyä toisiinsanähden. Magneettien idea puolestaan on pitää pelipöydän molemmat puoliskot yhdessä. Reunalistat teetetään myös männystä ja petsataan tummanruskeaksi jonka jälkeen päälle vedetään puolikiiltävälakka. Petsin tarkaa väriä en ole vielä päättänyt, mutta johonkin tummaan pähkinään ollaan tällä hetkellä päätymässä. Reunalistojen tehtävä on pitää pöytä suorassa puun elämiseltä, sekä pitää nopat pelipöydällä kun niitä heitellää.

Pelipöytää ei kasata ammattikoululla, vaan kasaan sen itse. Kasausta ennen liimaan pelipöydän pintaan GW:n ruohomaton ja tämän jälkeen laitan reunalistat kiinni naulapyssyn avulla, jolloin lopputuloksesta saadaan suht siisti. Toinen vaihtoehto on että ruuvaan reunalistat pöytälevyn alapuolelta kiinni, jolloin ei jää mitään asennuksen jälkiä näkyviin.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Hyvältä suunnitelmalta näyttää. Ja vaikuttaa myös näppärältä säilytyksenkin kannalta. Mites tuleeko siihen myös irto jalat? vai levitetäänkö se jonkun pöydän päälle? Ja varmaan 6 x 4 kokoinen ilmeisesti tulossa? Oletkos miettinyt jos tekisit sen kolmesta kappaleesta? Aina ei välttämättä tarvitse 6 x 4 kokoista pöytää. Vaan voisi 4x4 riittää. Eli kolme 2" x 4" palasta. Joita vaan sitten kiinni toisiinsa tarvittava määrä. Ja siinä tapauksessa tee samantien neljäskin pala. Sitten olisi muokkauksen varaa. Pelin sen koon ja pelaajien suhteen.
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Runt

Irtojalkojen suunnittelu on vielä pahasti työnalla, oikeastaan suunnittelua niiden osalta ei olla pään sisustaa pidemmälle vielä aloitettukkaan.
Alkuun on tarkoitus kasata pelipöytä jo olemassa olevan pöydän päälle. Kolme palaa on käynyt mielessä, mutta tämä vaatisi sitten jo omat jalat levyjen alle. Nykyinen keittiönpöytä on hivenen liian pieni alusta kolmelle palaselle, hankkii päätypalat keikata suht helposti ja jos eivät keikkaa niin joutuvat suuren rasituksen kohteeksi.
Toki jos 4"x4" kokoisen pöydän tästä haluasi, niin voisi teettää 2.kpl 1"x4" palasia jälkikäteen vielä. Tämä ei siis ollenkaan huono idea, pitänee laittaa mietintämyssyyn.
Katsotaan jos maanantaina saisin piirrustuksen ammattikoulun puupuolelle kiikutettua, niin saataisiin ehkäpä ennen joulua pelipöytä käyttöön.
Hapid

Viesti Kirjoittaja Hapid »

kuinka paksusta vanerista teet tuon pöydän?
Kaikki hyvä loppuu aikanaan
Weedeeo

Viesti Kirjoittaja Weedeeo »

Kuva
Näin olen itse pöytäni tehnyt. 6mm vanerin pohjaan sovittelin 2" rimat kuvan osoittamalla tavalla. Tilaa vievä, ei kevyin vaihtoehto, mutta kestävä. Kallis verrattuna finnfoam-viritelmiin, muttei myöskään ihan heti kippaa, kun joku vähän nojailee reunaan. Itse säilytän lautaa ulkona vajassa, missä se ei ole tiellä kun laittaa nojaamaan seinää vasten.
Mitään erityisiä jalkoja ei ole tullut tehtyä, kesällä ulkona pelatessa on tullut pidettyä pukkien päällä, sisällä olkkarin pöydällä.

Omistan kaksi tällaista pöytää ja molemmat ovat kestäneet vuosia, vaikka niitä säilytetään ulkona ympäri vuoden.
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
Runt

Hapid kirjoitti:kuinka paksusta vanerista teet tuon pöydän?
Tarkkaa muistikuvaa ei ole vanerin vahvuudesta (en muista enään mitä piirrustuksiin lukemiksi raapustin). Mutta jos muistella yritän niin olisiko ollut 12mm pintaan, ei ainakaan vahvempaa koska pöydän paino on tarkoitus pitää suht matalana.

Weedeeon pelipöytää pitää sen verran kommentoida että pelipöydän runko näyttäisi ainakin olevan varsin toimiva kestävyytensä puolesta. Onko kyseessä täysikokoinen 6"x4" pelipöytä?
Mikäli jollain aikaa jaksat kuva napsia itse pelipöydästä niin sellaisen mielelläni tässä ketjussa näkisin. Vastaavia piirrustuksia toivoisin näkeväni myös muilta sotun käyttäjiltä tulevaisuudessa, tiedän että teillä on mitä hienompia pelipöytiä nurkissanne.

Loppuun voisin muutaman sanasen finnfoam-viritelmiin liittyen mainita. Finnfoamista tehdyt pelipöydät ovat varmastikkin halvimpia/kevyimpiä/helpoimpia toteuttaa mutta henkilökohtaisesti en finfoamin kohdalla pidä sen kestävyydestä (pintakovuus) pidempiaikaisessa pelikäytössä. Pelipöytien kulmiin törmäillään liiankin usein sekä nojaamista tapahtuu enemmän tai vähemmän niin aika tekee tehtävänsä näiden kohdalla. Vähintäänkin finfoampöydän pintaan olisi hyvä liimata jokin ohut levy tai vastaava vahvistamaan kovuutta.
Mikäli hyviä finfoampöytiä joltain nyt löytyy niin kuvia pöydästä ja piirrustuksista toki saa postailla, finfoampöydät kun ovat kuitenkin monelle se ensinmäinen vaihtoehto kunnollisellle pelipöydälle.
Weedeeo

Molemmat pelipöydät ovat ihan 6'x4' kokoisia, mihin kokoon ne on varsin helppo sirkkelillä katkaista, vaneria kun myydään omien kokemusten mukaan 2400mmx1200mm levyinä.
Kuvassa olevan pöydän pinta on itseasiassa koottu parista vanerin kappaleesta. Laiskana olen maalannut pöydän pinnan eri värisillä spraymaaleilla, jotta se sopisi paremmin CoD-maaston alle. Rakennuksia siirreltäessä maali on kuitenkin naarmuuntunut paikoitellen. Useimmiten tämän pöydän päällä käytetään kuitenkin Citadelin Battlemattia.Kuva
Toisella pöydällä on hieman epätasainen hiekkapeite ja ruskea maali pinnassa.Kuva

Ollaan menty ihan tällä perustyylillä että heitetään maastot ja kukkulat pöydälle, vaikka välillä on kyllä tehnyt mieli toteuttaa vähän tasoeroja omaava modulaarinen pöytä.
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
Frenzy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frenzy »

Tästä projektista on jo hetki aikaa, mutta tekoprosessi tuli taltioitua aika värikkäästi joten sopii varmaan ihan hyvin ketjun luonteeseen! Teimme siis viime vuonna parin frendin kanssa isomman teemapöydän, josta kirjoittelin pitkät pätkät blogiin. Tässä rakennusketju ja tässä valmis tuotos pelikäytössä. Antoisa ja opettava projekti ja oli hauska paneutua isompaan kokonaisuuteen!

Linkkaan alle saman tien myös muutamat muut meidän duunailemat maastosetit:

http://warheadfrenzy.blogspot.com/2011/ ... ngrad.html
http://warheadfrenzy.blogspot.com/2011/ ... -zero.html
http://warheadfrenzy.blogspot.com/2011/ ... -ahoy.html
http://warheadfrenzy.blogspot.com/2011/ ... fever.html
http://warheadfrenzy.blogspot.com/2012/ ... estar.html

Hienoja pöytiä Weedeeo ja kumppanit, tuollainen täysiverinen cityfight-kenttä tekisi itsellänikin mieli rakentaa!
Coveria ei jätetä.

WAR HEAD
Weedeeo

Varsinkin noita vesi- ja viidakkoteemaisia pöytiä olen blogistanne ihaillut jo ennestään. Jos vaan intoa riittää, niin tarkoitus olisi itsekin aloittaa jotain vastaavaa luontoteemaista maastosettiä, tosin jollekin muulle pelille kuin fabakytkoolle. Hienoja pöytiä ovat kyllä kaikki.

Nyt on pohjamaaleissa odottamassa viimeinen manufactorum-raunio CoDipöytään, maastoa Infinityynkin pitäisi vääntää.
Mitä on rakkaus?
Runt

Johan se aikaa ottikin ja muutamat kompromissit jouduttiin matkanvarrella tekemään mutta saatiinpahan pelipöytä vihdoin ja viimein.

Kaksi osaisessa pelipöydässä pohjana toimii 12mm kuusivaneri jonka päälle on liimattu GW:n ruohomatto, reunoja "koristamaan" on asennettu lakatut mäntylistat. Levyjen väliin on upotettu 8.kpl magneetteja jotka pitävät pöydän puoliskot yhdessä (tästä kuvaa myöhemmin).

Kuva

Päätymagneetit
Kuva

Sitten hieman enemmän taustatarinaa matkan varrelta niille jotka jaksavat lukea.
Tarkoitus oli teettää pelipöytä Winnovan puupuolella, mutta suunnitelmat alkoivat muuttua siinä vaiheessa kun odottelua oli kestänyt sietämättömät 2,5kk tilaus päivästä.
Käväisin siis perumassa tilaukseni ja marssin Kodin Terraan ostoksille, mukaan tarttui kuusivaneria, saha, tela, mäntylistaa ja pari puristinta. Terran rahauspalvelun ansiosta kuusivaneri oli valmiiksi sahattu kahteen sopivan kokoiseen palaan, jolloin itse luonnollisesti säästyin suuremmilta sahaustöiltä. Sitten laittamaan kodin olohuoneen sisustus uusiksi ja vertas oli valmis. Nyt voitiinkin aloittaa työt.
Alkuun mitoitin ja sahasin jiiriin mäntylistat, sahauksien jälkeen pintaan vetäisin perus spraylakan. Spraylakkaan päädyin vain ja ainoastaan sen takia etten löytänyt kaapeistani vanhaa lakkapurkkia jota olin aikonut käyttää. Luultavasti pelipöytä saa jollain aikaa hieman tummemman sävyistä lakkaa pintaansa kunhan lakkapurkki jostain vain ensiksi löytyy.
Listat olivatkin nyt sitten valmiit joten sain ryhtyä ruohomton liimaamiseen. Tämä osoittautuikin todella helpoksi, erikeepperiä hieman vedellä ensiksi ohentaen ja sen jälkeen leveä tela käteen ja liimaa levittämään. Ruohomaton asettelun jälkeen tarkastelin ettei pintaan jää ryppyjä yms joita ei pois saisi liiman kuivuttua.
Sitten takaisin listojen kimppuun, nyt mitattiin naulojen paikat rimoihin ja porattiin 1mm reiät jotta listojen halkeamisilta vältyttäisiin. Liimaa hieman listan kulmaan ja lista pöydän reunaan puristimella kiinni ja naulaa perään. Naula ei välttämättä kaunein ratkaisu ollut taaskaan tähänkään paikkaan mutta kun ruuvit hukassa niin kompromisseilla mentävä.
Pelipöydän puoliskot valmistuivat todella nopeasti, loppuun asennettiin 8.kpl magneetteja pelipöydän puoliskojen päätyihin (4.kpl/pääty). Ensin reikien mitoitus ja syvyyksien tarkistus ja erikeepperillä magneetit kiinni. Näin saatiin valmis pelipöytä ja nyt odotellaankin tulevia pelejä.

Rehellisesti sanoen pelipöytä ei ole sellainen mitä alkujaan oli tarkoitus mutta pelipöytä kumminkin. Tyytyväinen pitää kuitenkin olla kun huomoidaan että rakentelu toteutettiin kerrostaloasunnossa käsityökaluja apunakäyttäen (poislukien Terran sahaama vaneri). Tosin kiertoon tämäkin pelipöytä tulee luultavammin lähtemään jollain aikaa, nyt vain kerätään motivaatiota uuden pelipöydän rakentamiseen.
Viimeksi muokannut Runt, Ke 07.03.2012 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Ihan nätinnäköinen pöytä. Listat pitää varmasti hyvin nopatkin pöydällä. Kuinka hyvin magneetit pitää puoliskot yhdessä? Kestääkö "nojailua" vai irtoaako helposti toisistaan? Tarviikos lisätä reunoihin jotkut laatikonsalvat tms? On ilmeisesti jonkun pöydän päällä. Ajattelitko tehdä siihen jotain jalkoja?
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Runt

syrja kirjoitti:Ihan nätinnäköinen pöytä. Listat pitää varmasti hyvin nopatkin pöydällä. Kuinka hyvin magneetit pitää puoliskot yhdessä? Kestääkö "nojailua" vai irtoaako helposti toisistaan? Tarviikos lisätä reunoihin jotkut laatikonsalvat tms? On ilmeisesti jonkun pöydän päällä. Ajattelitko tehdä siihen jotain jalkoja?
Reunalistojen alkuperäinen ajatus oli juurikin pitää nopat pöydällä, aina kun ei niitä jaksaisi lattialta noukkia. Tosin sen verran matalat rimat nuo ovat etteivät välttämättä jokaista heittoa pidä pöydänpäällä (12mm noppa pitäisi suht hyvin pöydällä pysyä).
Magneettien vetovoima on 1,4kg/kpl eli 11,2kg voimalla levyt toisissaan kiinni, normaalia pelikäyttöä kestää eikä vahingossa saa levyjä toisistaan irroitettua. Nojailua pöydän pitäisi kestää, olettamuksena toki että pelipöytä on kasattuna keittiönpöydänpäälle mihin se on suunniteltukkin. Keittiön pöydässä kun pituutta on 2cm vähemmän kuin pelipöydässä ja leveyttä 30cm vähemmän niin ei suurempia rasituksia pääse tyhjän päälle syntymään. Reunoihin/pohjaan ei ole tarkoitus asentaa enään mitään, magneetit siis riittänevät hyvin levyjen yhdessä pitämiseen, jos eivät riitä niin pitänee lisätä muutama magneetti lisää.
Jalkoja olen moneen otteeseen miettinyt mutta en ole keksinyt järkevää toteutustapaa irtojaloille. Järkevällä tarkoitan nyt että pelipöydästä saataisiin tukeva, sekä irtojalkojen säilytys ei vaatisi paljon tilaa. Toki irtojalkojen pitäisi olla myös suht kevyitä ja helppoja asentaa/siirrellä paikasta toiseen. Eli pitkälti suunnittelu vaiheessa vielä eikä valmistumispäivämäärä näytä tällä hetkellä kovin ajankohtaiselta, ehkäpä joskus ~10.vuoden päästä.
Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji »

On kyl nätti ja siisti pöytä ei siitä pääse mihinkään. Varsinainen kliininen puuhamaa :D
Nostan fiktiivistä hattua ja sitä rataa.
Runt

Nyt on kuvaa pääty magneeteistakin pistetty.
santso

Viesti Kirjoittaja santso »

haa sen siit saa ku amiksest tilaa(nimittäin saa odotella, oppilastyöt on semmosii et ne tehään ku jotain kiinnostaa se tehä, meillä on osuuskunta jakamas töitä ja opiskelijat saa pitää rahat työstä+hinnotella tekemänsä työn joten se ''motivoi'' hieman paremmin). mut joo kyllähän tuo hiano on, ite ois varmaan ton yhistämisen hoitanu irrotettavilla puutapeilla mut kyl se noinki näköjään toimii :D(varmaan mukavamminki).
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Morjesta,

Kävin tässä yön tunteina pelipöytälogeja läpi ja tää sun tekemäs vaikutti fiksulta, onko tullu käyttökokemusta miten tuo 12mm havuvaneri piti muotonsa kun liimasit maton siihen kiinni? Tuliko taipumista?

Itse tein joskus aikanaan vastaavan viritelmän lastulevystä ja erikeeperöity GW:n paperimatto kiskoi levyt kuivuessaan kaareksi.
Set fire to the family tree.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maastot ja pelipöydät”