Figun maalaus, osina vai kokonaisena?
Figun maalaus, osina vai kokonaisena?
Onko yleistä, hyväksi havaittua tapaa toimia? Muistelen maalanneeni aikoinani osia spruessa kiinni ja leikelleeni niitä sitten mutta siistiminen vie maalipintaa kun joutuu osia hypistelemään ja tietenkin valukanavien aukot pitää maalata uudestaan. Toisaalta kokonaisessa muovimariinissakin jää jo paljon katveeseen vaikeasti maalattavaa. Suurin osa maalausoppaista näyttäisi maalaavan valmista figua, joskin voihan kyseessä olla ihan havainnollisuuden vuoksi tehty päätös.
Noh, enemmittä puheitta, vinkkejä tai näkökantaa?
Noh, enemmittä puheitta, vinkkejä tai näkökantaa?
Re: Figun maalaus, osina vai kokonaisena?
Kyllä ne näppärämmin maalaa yleensä koottuina ja beissattuina. Se mihin ei suti ylety ei yleensä näykkään. Valmiista figusta voi paremmin kattoa mihin tarvitaan highlightia yms. Samoin värin jatkuminen pinnasta toiseen voi mennä kootussa näppärämmin. Joskus kannattaa jättää jotain osia kokoomatta maalausta helpottaakseen, mutta itse ainakin kokoan napit 95%:sti ennen maalaamista.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Yksi sana: Dreadfleet.
Maalaa laivat osissa ennen kuin kokoat purtilot. Muuten saat kokea jotain painajaismaista.
Maalaa laivat osissa ennen kuin kokoat purtilot. Muuten saat kokea jotain painajaismaista.
To fight the Alpha Legion is to fight on a shifting layer of deception and trickery, where every weakness can hide strength and every apparent advantage may be revealed as a trap.
Itse, jos maalaan jotain esim. Bretonnian men-at-armisa limaan hänellä kaikki muut paitsi kilven maalan figun ja kilven sitten liimaan kilven eli:
1. Kokoa figuuri (jätä isoimmat ja peittivimmät osat pois liimauksesta kuin isotkilvet yms.
2. Maalaa figuurisi
3. Liimaa esim jälkikäteen isotkilvet, sillä se helpottaa huomattomasti maalausta
4.Voit laittaa baseen (kiveä hiekkaa ruohoa)
Teen itse aina tällä tavalla.
1. Kokoa figuuri (jätä isoimmat ja peittivimmät osat pois liimauksesta kuin isotkilvet yms.
2. Maalaa figuurisi
3. Liimaa esim jälkikäteen isotkilvet, sillä se helpottaa huomattomasti maalausta
4.Voit laittaa baseen (kiveä hiekkaa ruohoa)
Teen itse aina tällä tavalla.
- Maketus
Problem?
Problem?
- Kaapelikala
Kannattaa katsoa nappia. Jos siinä on paljon paikkoja, joiden maalaaminen tulee olemaan vaikeaa liimauksen jälkeen, kannattaa maalata osissa. Muuten kasassa.
Itse yleensä maalaan kasassa, jos olen tekemässä pelipöytänappeja. Jotain parempaa, niin silloin osissa, kun saa paremmin käsiteltyä ja jälki on parempaa.
smaxx:n viestille +1
Itse yleensä maalaan kasassa, jos olen tekemässä pelipöytänappeja. Jotain parempaa, niin silloin osissa, kun saa paremmin käsiteltyä ja jälki on parempaa.
smaxx:n viestille +1
Itse jätän usein käsiä tai aseita/kilpiä pois, ihan perus marinea maalattaessa voisi sen boltterin siitä jättää pois kunnes on kokonaan sen maalannut. Ja ei niitä osia tarvitse hiplata jos poraat liimapintaan kolon ja isket sinne väliaikaisesti tikun kiinni.
- Scumboogie
Minä maalaan figut aina kasaamisen jälkeen. Smaxx perusteli asian aika hyvin, eli harvoin silmä näkee minne sudilla ei pääse. Lisäksi valu- ja leikkausjälkien uudelleenmaalaminen voi olla hirveää, koska viimeisten korostusten sävyjen jäljittely jälkeenpäin voi olla hankalaa. Metalliosat eivät kestä pitkän maalausajan hypistelyä chippaamatta maalia, ja joskus maalattujen osien kokoonliimatessa liima voi jättää osien reunoihin pieniä kiiltojälkiä. On niitäkin, jotka kokevat maalattujen osien kasaamisen hyväksi tavaksi, mutta itse pysyn moisesta ulkona ellei kyseessä ole joku iso ja vaativa figu (Screaming Bell ja Doomwheel ainakin ovat kuulemani perusteella sellaisia figuja, joita kannattaa maalailla ennen kasaamista).
Riippuu figusta. Jotkut menevät hyvinkin koottuina ja pensseli löytää joka sopen, toiset taas pitää koota useammassa osassa, maalata osat erikseen ja sitten liimata paikalleen. Joskus jopa on joutunut saman (ison) figun eri osat pohjasprayaamaan eri väreillä, joten osittain kokoaminen on ollut järkevintä.
Esim. Warsphinx maalattiin ja koottiin osissa: pää, torso, selkäkori, miehistö ja salko. Necronihdit kärmes, kilvet ja ratsastaja erikseen ja Casketissa base pohjamaalattiin valkoisella ja loput mustalla.
Esim. Warsphinx maalattiin ja koottiin osissa: pää, torso, selkäkori, miehistö ja salko. Necronihdit kärmes, kilvet ja ratsastaja erikseen ja Casketissa base pohjamaalattiin valkoisella ja loput mustalla.
My will be done!