Carnevale

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
Silveri

Re: Carnevale

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Herätellään nyt tätäkin ketjua. Uusimmat vahvistukseni saapuivat parisen viikkoa sitten, eli sarvikuono, aberraatio (aka Travolta), warden, nurse ja rashaarien startteri. Samoin tuli setti isoja ja pieniä base-inserttejä.

Insertit vastaavat melko lailla kuvissa olevia, eli ei mitään ihmeellistä, tosin eivät kalliita olleetkaan. Ajavat laiskalle asiansa. Kilpailijoilta saa hienompia.

Rhino on iso. Ja painava. Tinauskolliselle vetää hymyn suuhun pelkästään sen pitely hyppysissään. Vertailukohdaksi otan oldskool metallisen Carnifexin massauskottavuudessaan, paitsi että tämä on paremmin veistelty. Nuorempi muovisukupolvi tuskin osaa arvostaa, mutta kyllä te muut tiedätte mitä ajan takaa. Se on hieno steampunk-täysmetallisarvikuono. 'nuff said.

Aberraatio on paloissa ja sisältää runsaasti irtopiikkejä, joista vain yhdelle löysin paikan. Hieno nappi edelleen ja sitä kootessa soi päässä Bee Geesin Stayin' Alive. Sekin on iso ja massauskottava, mutta kalpenee siinä sarvikuonolle (joskin kompensoi hyvin lonkeroillaan).

Wardeni ja hoituri eivät sytyttäneet, joskin toteutukseltaan vastaavat hienosti konseptejaan - tosin en niistäkään pahemmin aikanaan perustanut. Wardeni toimii ehkä paremmin.

Rashaar-boksi oli iloinen yllätys. Pomo on suorastaan hieno, deep onet samoin (ja niissä on myös 2 eri pää- ja yläraajavaihtoehtoa - kroppa tosin on sama). Hybridit on paremman näköisiä livenä kuin promokuvissa, joskin se naispuolisen hybridin käsi on edelleen epäilyttävä. Ehkä se piilottelee veistä siellä hameen alla.. tai jotain muuta käsiasetta.. tai sauvaaaaargh (liian vilkas mielikuvitus). Tykkäsin kovasti, ehkä pitää näitä sitten seuraavaksi laajentaa.

Yritän saada koniin siinä 250 pts molempia jengejä (independenttejä hyödyntäen) maaleihin pällisteltäväksi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Hei Silveri voitko heittää nopean yhteenveson kyseisestä pelistä ja sen toimivuudesta? Figuista mikään ei oikein iske 10:llä, mutta ihan menettelee. Skirmis pelinä näistä voisi ihan pienellä vaivalla saada jengin kokoon vaihtelun vuoksi. Nyt vaan yleisesti pitänee vissiin aktivoitua useamman pelin saralla että pääsee edes jotain pelaamaan?
Pariah

Viesti Kirjoittaja Pariah »

NorjanPaavi kirjoitti:Figuista mikään ei oikein iske 10:llä, mutta ihan menettelee.
Kaikkihan ne iskee kympillä kun pelissä heitellään vain d10:jä :)
Give a warjack coal and you warm him for a day. Give a warjack an axe, and you warm him for his whole life... with coal ripped from the cold dead boilers of his enemies.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Pariah kirjoitti:
NorjanPaavi kirjoitti:Figuista mikään ei oikein iske 10:llä, mutta ihan menettelee.
Kaikkihan ne iskee kympillä kun pelissä heitellään vain d10:jä :)
Badum tsih+
Silveri

NorjanPaavi kirjoitti:Hei Silveri voitko heittää nopean yhteenveson kyseisestä pelistä ja sen toimivuudesta? Figuista mikään ei oikein iske 10:llä, mutta ihan menettelee. Skirmis pelinä näistä voisi ihan pienellä vaivalla saada jengin kokoon vaihtelun vuoksi. Nyt vaan yleisesti pitänee vissiin aktivoitua useamman pelin saralla että pääsee edes jotain pelaamaan?
No lähdetään nyt vaikka siitä, että nuo 1. aallon promofigut on maalattu epäedustavasti, eivätkä tee kunniaa itse figuille. Suosittelisin katsomaan Vesperin sivuilta noita greenejä, jotka antavat figuista paljon paremman kuvan.

Mites nyt tätä luokittelisi. Tekijät ottaneet Hell Doradosta paljon vaikutteita ainakin omin sanoin ja sitäkin siinä on, mutta mukana on myös paljon muutakin. Pelaa nopeasti ainakin aloitusboksimäärällä, kunhan vauhtiin pääsee. Taistelu on tuhoisaa ja etenkin tohtorien aloitusboksin figut ovat ihan pahvia eivätkä lähiksessä osaa mitään. Tosin ampuvat ja loitsivat sitten senkin edestä. Karma on mielenkiintoinen lisä ja ajaa vähän samaa asiaa kuin Malifauxissa käsikorttien käyttäminen - tosin sitä käytetään loitsimiseen ja on vain rajallinen määrä. Liikkuminenkin on melkoisen suoraviivaista ja jos haluaa kikkailla, useimpiin kikkailuihinkin on erikseen säännöt olemassa, vaikkei niitä aina muistaisikaan käyttää (Haluatko tönäistä vastustajan veteen tai kaiteen yli? Onnistuu). Pelatessa tosiaankin enemmän huomio kiinnittyy ukkoihin kuin sääntöihin, joka oli kovinkin positiivinen yllätys ensi kertaa pelatessa - nopat pyörivät ja vähän oldskool -päässälaskua joutuu tekemään, muttei mitenkään ylitsepääsemättömästi.

Pelattiin tosiaankin viimeksi ilman suurempia tavoitteita "otetaan kaikki hengiltä" -tyyliin ja tulos oli sen mukainen, mutta peli yllätti positiivisesti. En muista tuliko edellisessä pelissä juostua seiniä pitkin, mutta jokin hyppy-yritys siinä taisi olla (joka taisi tosin mennä puihin). Tohtorien 3 AP:ta tekee paljon.

Omasta mielestäni on yhdistänyt muista skirmishpeleistä ne parhaat osat sääntöihin melko sujuvasti ja pistänyt niihin omat variaationsa.
Silveri

Otetaan tässä vielä hieman synopsista pelimekaniikasta. Pelissä käytetään siis kymmentahkoisia noppia, joista yksi on aina "Destiny Die" (tai "Kohtalon noppa" - joka on pakko sanoa matalalla dramaattisella äänellä), joka on eri värinen kuin muut. Hammeristin D6-kokoelma ei valitettavasti siis tähän peliin käy. Mitat ovat tuumissa ja pelissä saa etäisyydet mitata milloin haluaa, eli arvuuttelua ei ole - päätöksen liikuttamisesta voi siis tehdä vasta sen jälkeen kun on mitannut yltääkö sillä ylipäätänsä edes vihulaiseen kiinni.

Figuilla on yleensä 2 action pointtia (joillakin, esim Ospendaleilla on 3), yleensä toiminnot vaativat 1 AP, jotkut 2 AP, osa jopa 3 AP. Liikkuminen maksaa 1 AP, Ampuminen 1 AP jne... Joissain tapauksissa näitä liikkeitä voi yhdistää, esim. ampuminen kesken liikkeen.

Figujen statit määräävät kuinka monta noppaa heitetään, esim. jos haluat ampua ja Shooting-statti ukkelilla on 5, heität 5d10 (joista yksi on se Destiny Die). Yleinen heittojen vaikeus on 7. Tosin jos vastustaja on coverissa, riippuen maston laadusta, heitettävien noppien määrä tippuu 2-5 nopalla (esim. kohteesta <50% on seinän takana = -1, seinä on kova = -3, yht -4). Jos siis Shooting 5 ukkeli haluaa ampua toista ukkoa, josta <50% on seinän takana, saa hän heittää vain yhtä noppaa. Tätä voi tosin edelleen tehostaa käyttämällä 1-2 karmapinnaa, jolla tuota noppamäärää saa nostettua 1-2 nopalla. Esim. Shooting 5 äijä ampuu ukkelia, joka on täysin näkyvissä, käyttää 2 karmapinnaa, niin hän saa heittää 7:ää noppaa. Vahinko määräytyy sitten noista onnistumista, eli jos edellisessä esimerkissä ampuva ukkeli sai 4/7 onnistumista, hän lisää tähän aseen vahingon - sanotaanko vaikka Pistoolilla +2 - olisi lopputulos 6 vahinkopinnaa, josta vähennetään kohteen Protection (yleensä 2, ellei ole panssaria), eli lopulta vahinkoa tulisi kohteelle 4 pinnaa. Jos Destinynoppa näyttää 1:stä, poistaa se yhden onnistumisen. Jos ei ole yhtään onnistumista ja Destinynoppa on 1, tulee siitä Fumble, joka ei yleensä ole hyvä juttu. Jos Destinynoppa on 10, tulee siitä Critical Hit, joka yleensä on hyvä juttu.

Saattaa tuntua hieman monimutkaiselta, mutta tuo laskeminen nopeutuu pelin aikana, kun menee rutiiniksi.

Lähitaistelu on melko lailla samanlainen, tosin siinä vaikeutena on kohteen Dexterity. Esim. jos Combat 4:n ukkeli lyö Dexterity 4:n ukkelia, saa hän heittää 4d10, joiden vaikeus on 4. Esimerkinomaisesti vaikka lyöjä haluaa vielä lisätä siihen karmapinnan, jolloin saa heittää 5d10, joista osuu 3/5 nopalla (ei kovin hyvin onnistunut). Jos lyöjällä ei ollut asetta (tai muutoin asetyyppi on Unarmed), niin vahinko on onnistumiset-1, eli tässä esimerkissä 2, josta vähennetään kohteen Protection (esimerkissä 2), jolloin aiheutettu vahinko on 0.

Loitsiminen menee melko lailla samalla mekanismilla, joskin siinä pitää itse loitsuun käyttää karmapinnoja action-pointtien lisäksi ja noppapoolia voi kasvattaa käyttämällä myös lisää karmapinnoja. Kukin loitsu tosin toimii hieman eri tavalla, mutta yleensä siinä käytetään Mind-stattia ja vaikeus on 7. Vaikeammissa loitsuissa noppapoolin koko pienenee.

Sitten tietysti on liuta erikoissääntöjä. Esim. sarvikuono on 2 kokoluokkaa perusjantteria isompi, joten se voi käyttää tavanomaisen lyömisen sijaan 1 AP:n Trample-hyökkäystä, jossa se saa noppapooliinsa 1 nopan per isompi kokoluokka (ihmisiä vastaan siis +2 noppaa). Sillä on myös First Strike (2), jolloin se saa vuoron ensimmäiseen hyökkäykseensä 2 lisänoppaa. Sillä on myös Brutal Charge, jolloin se Charge-actionin tehdessään (1 AP, vaatii, että edellisellä käytetyllä AP:lla on liikkunut vähintään 5") saa siihen mukan myös Pushin efektit (jokaisesta onnistumisesta uhri lentää 1" taaksepäin, jokaisesta tuumasta, mitä ei voi vapaasti lentää taaksepäin esim. seinän takia, uhri ottaa 1 pinnan vahinkoa Protection huomioidaan) ja jos Pushista uhri saa vähintään 1 pinnan vahinkoa, saa uhri myös Stun-countterin.

Toisin sanottuna, sarvikuono voi liikkua 7 tuuman (Movement 7) liikkeellä kiinni vastustajaan (joka on esim. 1 tuuman päässä seinästä), tehdä Brutal Chargen (1 AP), johon hyökkäykseen se saa Chargesta +1 noppaa ja First Strikestä +2 noppaa. Sarvikuonon Combat on 5, eli noppia tuosta tulee lähtökohtaisesti 8 (jota toki voi boostia vielä karmalla). Jos vastustajan Dexterity on vaikka 3, niin tuosta todennäköisimmin tulisi 6 osumaa. Sarvikuonon sarvet tekevät vahinkoa osumien määrän, mutta niillä on Penetration (1), eli vastustajan Protection tippuu laskennassa 1:llä. Oletetaan vastustajan Protectioniksi 3, niin vastustaja ottaa tuosta rynnimisestä 4 pinnaa vahinkoa. Sen lisäksi se lentää 6 tuumaa taaksepäin, mutta koska 1" päässä on seinä, se ottaa vielä lisäksi 5 pinnaa vahinkoa, joihin se saa kuitenkin Protectioniansa käyttää, jolloin tuon Pushin aiheuttama vahinko on 2. Yhteensä 6 pinnaa vahinkoa (perusihmisellä on siinä 8 hitpointtia). Sen lisäksi vastustaja saa vielä Stun-countterin (josta tulee -1 noppapooleihin). Todennäköisesti hyökkäyksen uhri on ottanut sen verran jälkeä, että se saa tuon Stunnin lisäksi -2 noppaa vähemmän noppapooleihin (eli seuraavan toimintonsa, jos ei Stunniaan yritä poistaa, joka vaatii muuten 1 AP, uhri tekee -3 noppapooliin).
NorjanPaavi

Silveri kirjoitti:...
Kiitoksia! Avasi lyhyellä tekstillä, melko kattavasti pelin mekaniikan. Tämä antaa jo ihan ok kuvan pelistä, mutta edelleenkin jotenkin figut vain eivät jostain syystä sytytä. Liian moni factioneista ovat turhan likellä toisiaan ulkonäöltä No Conissa voisin kokeilla, jos sopinee?
Silveri

Fadhila-Bint-Dahab julkaistu!

http://www.vesper-on.com/index.php?opti ... st&lang=en

Täytyy kyllä sanoa, että on huomattavasti parempi kuin konseptipiirroksensa, vaikkei nyt edelleenkään ihan kybällä iske. Sinänsä tuo marokko-look on kyllä kohdallaan.
Morze

Höhöö, tissit. Kyllä siellä on tajuttu kohdeyleisö hyvin.
tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

Rumahan tuo on, tisseistä huolimatta. Tietysti lai jostain löytäisi söpömmän arabineitosen jos etsisi.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Reaperilta taisi löytyä jos jonkinlaista. Jokohan jopa ostin yhden kun piti saada tilkettä tilaukseen?

Yksi jännä aiheeseen liittyvä paketti saattaa myös olla postissa parasta aikaa...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
NorjanPaavi

Morze kirjoitti:Höhöö, tissit. Kyllä siellä on tajuttu kohdeyleisö hyvin.
Heh tää on kyl jos aika surkuhupaisaa kun valmistajat kilpailee sillä kenel on naisilla suurimat tissit. Wyrdin tissit ainakin on joka julkaisussa vain kasvanu ja kasvanu. Saas nähdä koska GW on taas mukana tissi kisassa.
Silveri

No Wyrdillä se on ehkä ymmärrettävääkin, kun kohdeyleisö vetää pussillisen herneitä nenäänsä, jos rintavarustuksen suhteettomasta koosta sanotaan jotain negatiivista.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Malifauxiin luvattiin uusi bonus-nappi, Miss Terious, jonka luvattiin olevan "cheesecake". Ei voi ymmärtää millaisen innostuksen tuo sai aikaan foorumeilla.

Mutta-butta, Carnevale-thread, niin laitetaan nyt linkit näihin pariin muuhunkin tämän aallon paljastettuun nappiin.

Pulcinella-kuningas:
http://vesper-on.com/index.php?option=c ... st&lang=en

Ihan symppis, nuo Pulcinellat on varsin hauskoja minusta.

Tohtori ja tohtorin proggis:
http://vesper-on.com/index.php?option=c ... st&lang=en

Ihan vahva suoritus. Tohtori on muutoin mainio, mutta en ymmärrä miksi esiliina painuu tuossa haarojen kohdalla. Mystillistä. Otuksella puolestaan karvakaulus on vähän turha. Frankensteinin hirviö on jotenkin tosi vaikea saada miniatyyrimuotoon hyvin, joten siihen nähden tämä kyllä taitaa olla paras tuolla saralla mitä vastaan on tullut.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Morze

No, jos miniatyyrien pääasiallinen kohdeyleisö on 10-25 vuotiaat pojat ja miehet, menevät jotkut valmistajat sieltä missä aita on matalin. Tämä ei tarkoita, että "kauniit" figuurit olisivat periaatteellisesti väärin, miksi tehdä naisesta ruma, jos... niin.
Naiskauneus ei loppujenlopuksi ole niin helppoa saavuttaa ,varsinkin pienessä skaalassa, pienetkin virheet saavat lopputuloksen syöksymään outouden laaksoon. Tätä voi sittem yrittää peitellä valtavilla kumpareilla, jotta jokaineen varmasti tunnistaisi tuotoksen naiseksi. Skaalan takia kuluttajat sitten antavat anteeksi pienet kauneuspoikkeamat ja figuuri leimataan keskinkertaiseksi, vaikka kukaan ei pidä sitä varsinaisesti kauniina naisena. Esimerlkinä käy melkei mikä tahansa vanhempi GWn naisfiguuri, uudemmissa taisi olla pari poikkeusta.
Vaatii suurta taitoa skulptaajalta tehdä figuurista luonnollisen naisellinen ja kauniskin.
Silveri

Tissiväittely ei taida yleensä viedä pitkälle ja sain tarpeeksi jo tästä parillakin foorumilla liekitystä osakseni. Tuo patologi ja sen olento -figukombo on kyllä sinänsä hemmetin hieno.
NorjanPaavi

tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
Silveri

NorjanPaavi kirjoitti: Toi on kyl melko nätti kapistus. Kelpaa katsella.
Mitä voimmekaan päätellä tässä figupelaajan mielenlaadusta, kun mieluimmin katselee jättimäisiä sammakkohirviöitä kuin puolialastomia naisia? ;P

Tänään valastui Carnevalesta olennainen sääntö. Stunneja saa max yhden per vuoro, KIERROKSELLA niitä voi saada useamman. Ilmankos mun ja HH:n pelit tuntuivat hieman puisevilta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”