Moikka,
Itse ostin Badger Patriot 105 ruiskun ja Bauhausin Airbrush Kit -setin kompressorin perässä noin vuosi sitten.
Bauhausin kompressorisetissä tuli mukana hyvin
tämän oloinen airbrush mukana. Koitin molempia, ja itse pidän gravity-fed -ruiskua (yläpuolinen maalinsyöttö) parempana vaihtoehtona figumaalaamiseen.
Sisäsekoitteisuus (maali ja ilma sekoittuvat ruiskun sisällä = pienempi pisarakoko) ja kaksitoimisuus (liipasimesta painaminen syöttää ilmaa ja liipasimesta vetäminen syöttää maalia) ovat pakollisia ominaisuuksia figumaalaajalle.
Omasta raudasta muutama sananen:
Badger Patriot 105-1 ruisku:
+ Helppo ylläpito ja puhdistus - neula irtoaa sormiruuvilla ilman ruiskun purkamista. Neulaa joutuu puhdistamaan usein, joten tätä ominaisuutta on oppinut arvostamaan.
+ Laatu ja viimeistely - osat sopivat hyvin yhteen ja maalin/ilman kontrollointi on helppoa hyvin toimivalla liipasimella
+ Ruiskun paino ja sen jakauma - Ruiskua suunnitellessa on selkeästi otettu huomioon ergonomia ja painon jakautuminen työasennossa. Työskentely on luonnollista ja sujuvaa, eikä ruiskuun kiinnitä sen kummempaa huomiota. Tarkkuustyötä tehdessä arvostettava ominaisuus.
- Ajoittainen "tip-dry", joka on toisaalta kaikkien ruiskujen ominaisuus. Maali kuivuu neulan nokkaan ja se pitää puhdistaa. Patriotissa neula on näkyvillä eikä koteloituna, joten puhdistus on suht helppoa.
- Varauksella hinta - Patriot maksaa noin 105-120€, joka ei sisällä letkua. Kangasletkun hinta noin 20-25€ (3m)
Bauhaus Airbrush Kit -maaliruisku
+ Sisäsekoitteinen ja kaksitoiminen
+ Pakkauksessa paljon tavaraa - 2x lasipurkkia, alapuolinen syöttökuppi, vinyyliletku, seinäteline, kierreadapteri
- Laatu - selkeästi halvemmalla tuotettu ja viimeistelyltään heikompi, jouduin mm. poistamaan liipasimen säätöruuvin kokonaan, ettei ruisku vuoda maalia ulos.
- Bottom-fed/Etupainoisuus - lasipurkki edessä lisää jonkin verran ruiskun etupainoisuutta ja teki mun työskentelystä hankalaa.
Bauhaus Airbrush Kit -kompressori
Oletettavasti sama laite kuin tämä - ulkonäkö 1:1 sama.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paine ... -90-17370/
+ Paineensäädin, painemittari ja vedenerotin vakiona
+ Kohtuullinen maksimipaine (4 bar)
+ Automaattinen käynnistys ja pysäytys
- Virtakytkimen sijoitus (kompressorin takana)
Kompressori on joka tapauksessa hyvä investointi muihin ilmanlähteisiin verrattuna (paineilmapurkit, autonrengas, paineilmasäiliö), ruiskusta voi olla useampaa mieltä. Itse ajattelen, että nämä vehkeet kestävät joka tapauksessa vuosia, joten laatuun kannattaa hieman panostaa. Mikäli homma ei jostain syystä luista tai tunnu kivalta, laitteet varmasti saa eteenpäin kaupaksi.
Toivottavasti tästä oli apua päätöksentekoon :)
T: Johannes