Päädyin siis puuhun. Tietty teräs olisi aina paras, koska sitä se ei varsinkaan syö, mutta aina ei voi voittaa ja niin edelleen.
Tarkoitus olisi rakentaa ensin 120cmx120cm (tahi noiden imperialistiversiot, 4'x4') ja sitten laajentaa siihen väliin 60cmx120cm (2'x4'). Puuhun en ole viimeaikoina juuri koskenut askartelupaikan puutteen takia (sirkkeli kerrostalossa on aikalailla no-no), joten mahdollisia askartelupaikkoja PK-seudulla saa ehdottaa.
Pöytä olisi siis tarjoitus tehdä a) modulaariseksi, b) kannettavaksi, c) kestäväksi ja d) mielellään vielä kohtuullisen huokeaksikin. Noista a) ja c) ovat kuitenkin ne ensisijaiset vaateet. Pöydällä asetettava, eli toisin sanoen tasaisella pohjalla olisi myös yksi erittäin tärkeä vaatimus.
Pöytä tulisi koostumaan itse pöydästä ja pöydän päälle aseteltavista modulaarisista (15cmx15xcm moninkertoja) perusmaastopaloista, olivat ne sitten taloja tai tyhjiä laattoja. Tarkoitus on joka tapauksessa, että noita saa sitten tarvittaessa siirreltyä, esim. jos tahtoo joen toiseen paikkaan pöytää.
Tuo välikappale on oikeastaan ainoa, joka vähän mietityttää. Miten sen saa pysymään nätisti paikallaan? Periaatteessa jonkinmoinen klipsihässäkkä olisi vaihtoehto, mutta sitten tulee omia ongelmiaan, lähinnä tukien kanssa - miten pohjalevyn saa tuettua, mutta samalla pidettyä se modulaarisena?
Jonkun hetkoisen plääni olisi tuossa:
- Punaiset ovat maastomoduuleja. Ne ovat T:n muotoisia, että reunoilla olevat härpäkkeet saadaan "piiloon", mutta ei vaikuta itse pelitilanteeseen niin paljoa. 2-3cm joka reunalta tms.
- Vihreät ovat ulkoreunoja. Ihan tavallista rimaa, kiinnitetty toisiinsa metallisilla L-lätkillä ja ruuveilla. Palojen väleissä ulkoreunoilla jotkut lukitussysteemit, että pysyisi itsekseen kasassa.
- Pinkit ovat palojen välinen reunus, matalampi kuin ulkoreuna. Jonkinmoisen kiinnityksen tuohon tarvitsee, itse mietin joko jotain tuossa kuvassa olevaa tai sitten sellaista, jossa toisessa 2 piikkiä, toisessa 1. Vaihdetaan puolessa välissä pöyttää toisinpäin. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa tuo matalammiksi rimoiksi ja hoitaa palojen pitkien sivujen väliset kiinnitykset siipimuttereilla ja pulteilla tai jollain muulla tavalla (millä?).
- Siniset ovat pöytälevyjä. Joko vaneria tai MDF tai jotain muuta (mitä?).
Reunoihin olen miettinyt kolmea kiinnitystapaa: 1) rima levyn reunaan, 2) levy riman alle tai 3) rimaan kolo ja levy koloon. 1) ulkoreunalle ei tarvinne tehdä juuri mitään, koska rimat ovat höylättyjä. Ongelmaksi tullee levyn ohuus ja tästä seuraavat kiinnitysvaikeudet. 2) on helppo ja kestävä, mutta reunalle joutuu tekemään jotain, esim. jeesusteippikierros, koska vanerin reunat ovat kauheita ja tikkuisia. 3) on kestävä, eikä siinä ole ongelmia ulkoreunojen kanssa. Ei kuitenkaan niin kestävä, kuin 2), koska levyä ei ole niin paljoa alla. Ongelmaksi tässä tulee tuommoisen sopivan riman löytyminen ja riman puutteessa moisen tekeminen/teetättäminen.
Itse olisin kallistumassa vaihtehtoihin 3) tai 2). 3) olisi itselleni mukavin, mutta 2) toimii kanssa tarvittaessa.

Ne päällelaitettavat moduulipalat tulevat olemaan aika varmasti pelkkää mössölevyä jeesusteippireunoilla ja päälläolevalla maastolla pakattuna piiloon pikkuhirviön hampailta, mutta niitä itse raameja ei välttämättä saa ihan niin nätisti piiloon tungettua.
Kommentteja, ideoita ja ihan vaan muutenkin ajatuksia otetaan vastaan. Puuhastelun aloitan varmaan kuukauden sisään, kunhan saan muuton hoidettua kuntoon.
Kuvia ette saa ennen kuin olen päässyt jonkinlaiseen alkuun.