Wood Elf highborn
Wood Elf highborn
Tiedettävästi autenttinen vastaus tulevaan kysymykseeni on: "älä ota", mutta koetetaan nyt kuitenkin. Aktiivipelaamisesta pitämäni jokseenkin puolentoista - kahden vuoden tauon jälkeen olen jo jokusen kerran kaivanut tontut naftaliinista ja koettanut oppia sisäistämään jotenkin kasilaitoksen peliflown ja sen, miten metsähaltioita pitäisi tässä laitoksessa komentaa. Pelikokemusta armeijalla löytyy vitosesta seiskaan ja kasin alkuun, mutta palattuani nyttemin pelikentille olen ollut välillä pihalla kuin lumiukko ja uudemmat pelaajat ovat saaneet useampaan otteeseen selostaa minulle, miten tätä peliä oikeastaan nyt pelataankaan. :D Ennen taukoani ehdin pyörittää kasissa eternal guard-alasimen ympärille rakentuvaa life häröilyä, joka kait silloin oli ainakin jollain tasolla validi vaihtoehto. Kyseinen buildi kuitenkin tulee nyt jo korvista ulos, vaikka ältsin makeita figuja ikikaartilaiset ovatkin.
Tarkoitus olisi siis rakentaa kevään ostiumiin jotain uutta, tai jos ei nyt uutta, niin jotain muuta, kuin ikikaartiboksi kavereineen. Olen tsekkaillut foorumeilta millaisia listoja ihmiset pelaavat ja metsänhenget, sekä isot ampujaboksit ovat kait kovassa huudossa - ei mitään uutta auringon alla siinä mielessä. Sankariosastolta on löytynyt lähinnä arkkivelhoa ja lähislordi näyttää kadonneen listoista kokonaan. Itse kuitenkin koen highbornin sen verran mielekkääksi pelata, että tahdon sisällyttää sen armeijaani, vaikka se nyt veisikin vähän pointseja pelitehokkuudesta. Kyseessä on kuitenkin Ostium ja joensuulainen vaahtokarkinpehmeä pörröskene, jossa olen kasvanut ja elänyt viimeiset 11 vuotta.
Tietenkään tarkoitus ei ole ampua itseäni jalkaan, joten siksi kysynkin teiltä kasilaitosta enemmälti tahkoneilta hc welffikenraaleilta, millaista lähiskenraalia laitoksen ojaan polkemalla welffiarmeijalla kannattaisi pelata? Muu armeijani on yhtälailla vielä käymisvaiheessa ja figuja on oikeastaan mihin tahansa (20 000pts metalliroj... siis haltioita kaapissa :p), mutta ajatuksena on ollut rakentaa enemmän ampumiseen ja diverttaamiseen painottuva armeija, jossa nopea liike ja taisteluiden välttäminen ovat pääasialliset doktriinit ja pari kovempaa metsänhenkiyksikkö hoitaa lyömisen. Käytännössä tämä kai tarkoittaa kahta-kolmea gg yksikköä, glade ridereita, scoutteja, waywatchereita, paria dryad-yksikköä, treekinejä ja puumiestä. Sankareina löytyisivät ainakin arkkimaagi lifellä ja bsb jollakin buildilla.
Tällaiseen armeijaan olen ajatellut highbornia suorittamaan joko sankarinmurhaajan tai vastapallolyöjän roolia. Lordi kotkalla annoyencella, 4+ wardilla, gw:llä, other tricster's shardilla ja charmed shieldillä lienee ihan validi optio jumittamaan tai murhaamaan demoniprinssejä ja vastaavia öröjä, varsinkin jos bsb on lähettyvillä. Ostium-kompeilla Lohikäärmekin olisi omiin silmiini ihan pätevä valinta. Mato 3+ wardilla lienee tässäkin edikassa ihan ok ja oikeilla kamoilla varustettuna tällaisesta lordista saa ihan hyvän massan murhaajan ja nopean vastapallon vihollisen öröille.
Mitä ajatuksia ja mitä kokemuksia lordin käytöstä? Mitä buildeja kannattaisi kokeilla tällaisessa armeijassa? Mitä en älynnyt?
Tarkoitus olisi siis rakentaa kevään ostiumiin jotain uutta, tai jos ei nyt uutta, niin jotain muuta, kuin ikikaartiboksi kavereineen. Olen tsekkaillut foorumeilta millaisia listoja ihmiset pelaavat ja metsänhenget, sekä isot ampujaboksit ovat kait kovassa huudossa - ei mitään uutta auringon alla siinä mielessä. Sankariosastolta on löytynyt lähinnä arkkivelhoa ja lähislordi näyttää kadonneen listoista kokonaan. Itse kuitenkin koen highbornin sen verran mielekkääksi pelata, että tahdon sisällyttää sen armeijaani, vaikka se nyt veisikin vähän pointseja pelitehokkuudesta. Kyseessä on kuitenkin Ostium ja joensuulainen vaahtokarkinpehmeä pörröskene, jossa olen kasvanut ja elänyt viimeiset 11 vuotta.
Tietenkään tarkoitus ei ole ampua itseäni jalkaan, joten siksi kysynkin teiltä kasilaitosta enemmälti tahkoneilta hc welffikenraaleilta, millaista lähiskenraalia laitoksen ojaan polkemalla welffiarmeijalla kannattaisi pelata? Muu armeijani on yhtälailla vielä käymisvaiheessa ja figuja on oikeastaan mihin tahansa (20 000pts metalliroj... siis haltioita kaapissa :p), mutta ajatuksena on ollut rakentaa enemmän ampumiseen ja diverttaamiseen painottuva armeija, jossa nopea liike ja taisteluiden välttäminen ovat pääasialliset doktriinit ja pari kovempaa metsänhenkiyksikkö hoitaa lyömisen. Käytännössä tämä kai tarkoittaa kahta-kolmea gg yksikköä, glade ridereita, scoutteja, waywatchereita, paria dryad-yksikköä, treekinejä ja puumiestä. Sankareina löytyisivät ainakin arkkimaagi lifellä ja bsb jollakin buildilla.
Tällaiseen armeijaan olen ajatellut highbornia suorittamaan joko sankarinmurhaajan tai vastapallolyöjän roolia. Lordi kotkalla annoyencella, 4+ wardilla, gw:llä, other tricster's shardilla ja charmed shieldillä lienee ihan validi optio jumittamaan tai murhaamaan demoniprinssejä ja vastaavia öröjä, varsinkin jos bsb on lähettyvillä. Ostium-kompeilla Lohikäärmekin olisi omiin silmiini ihan pätevä valinta. Mato 3+ wardilla lienee tässäkin edikassa ihan ok ja oikeilla kamoilla varustettuna tällaisesta lordista saa ihan hyvän massan murhaajan ja nopean vastapallon vihollisen öröille.
Mitä ajatuksia ja mitä kokemuksia lordin käytöstä? Mitä buildeja kannattaisi kokeilla tällaisessa armeijassa? Mitä en älynnyt?
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
- jupu_pupu_mies
Re: Wood Elf highborn
Voisin kuvitella pelaavani alter highbornia. Nopea eikä maksa liikaa välts. Kenraaliksi en highbornia laittaisi jos sillä haluaa tehdä jotain, eikä pelata lohikärmettä. Ootko varma lifestä? Beast on validi vaihtoehto myös.
Kotkal ja kaikil -1 hit kamoilla ja gw:llä se voi kokeil rikkoo kaikkii mc, mi, mb juttui.
Kumuloituvatko Fimbulwinter Shard ja Glittering scales? Onko tästä jotain FAQ:ta tai errataa?Warchef kirjoitti:Kotkal ja kaikil -1 hit kamoilla ja gw:llä se voi kokeil rikkoo kaikkii mc, mi, mb juttui.
Hyvä ehdotus myös Jupulta -alter-hb voisi olla ihan potentiaalinen vaihtoehto Ostiumin vp conditioneita ajatellen.
- Lord Mikke
Nuo -1 to hit- jutut toimivat yksi yhteen ellei niissä mitään erikseen mainita. Annoyanceessa esim. osuttiin suoraan kutosella jne.Gilaelin kirjoitti:Kumuloituvatko Fimbulwinter Shard ja Glittering scales? Onko tästä jotain FAQ:ta tai errataa?Warchef kirjoitti:Kotkal ja kaikil -1 hit kamoilla ja gw:llä se voi kokeil rikkoo kaikkii mc, mi, mb juttui.
Itse olen pelannut varsin hyvällä menestyksellä Highbornia lohikäärmeellä. Tähän asti olen kokeillut Killing blow- keihäällä, Charmed shieldillä, Annoyancella, 3+ lottowardilla ja lisähyökkäyksellä chargevuorolla. Tykkien rajoittaminen ja 2+ 3+ savet sitä vastaan plus kaikki happening mitä misfireistä ja scattereista tulee ovat pitäneet joka pelissä Highbornin hengissä meleeseen saakka, pitää sen vain kaukana muista ampujista että vastapelaaja ei hoksaa/pysty ampumaan shieldiä pois, se kun pitää käyttää ensimmäiseen osumaan.
Crown on Command olisi tietysti paljon luotettavampi valinta, ja halutessaan voi kokeilla sitä kotkalla ja noilla -1 to hit- kamoilla, jos pisteet vain riittävät niihin kaikkiin. Ihan mielen mukaan. Lohikäärme tosin holdaa yhtälailla ja on käytännössä harvaa kovaa lyöntivoimaa weedyillä, että siksi pelaan sitä. Figukin on tosi nätti.
Iso maagikaan ei ole mikään huono valinta, koska saat heitettyä loresta paljon läpi. Magiaan ei vaan kannata ikinä luottaa liikaa, koska vastapelaajan ei tarvi kuin poistaa se yksi oikea non- irkkuloitsu, ja usein se riittää, koska noppia ei saa nykyään niin paljoa kuin aikaisemmin. Tuo lifen toughnessloitsu on juuri sellainen, itse en anna sen koskaan tulla läpi, koska se on niin hyvä, ja ilman sit voidaan taas tapellakin.
Itse olisin varma lifesta, sen verran kovat taiat. Ihmettelen vieläkin sitä vihaa minkä se saa osakseen vaikka sieltä ei löydy yhtään huonoa taikaa, eikä beastikaan ole suoraan parempi lore. Beastin signature on kyllä kova, mutta 2lvl velhoille sen nakkaaminen läpi on aika haastavaa. Oli siellä toki muutakin hyvää, mutta life on vaan jokapaikan höylä. Signature ja tuffiloitsu auttavat lisäämään kestoa siinä missä Beastikin, ja mukaan on mahdollista saada myös massatuholoitsukin, attribute parantaa, aina kiva. On höttöpoistoa, buffia, parannusta. Tavallaan ristiriitainen kommentti jos ajattelee mitä aiemmin sanoin, mutta kannattaa kuitenkin valita se paras lore, vaikkei magiaan kannatakaan luottaa.jupu_ kirjoitti:Kenraaliksi en highbornia laittaisi jos sillä haluaa tehdä jotain, eikä pelata lohikärmettä. Ootko varma lifestä? Beast on validi vaihtoehto myös.
Armeijakoostumus palvelee aika hyvin sitä mitä kaikki muutkin tuovat Ostiumiin. Itse asiassa welffeillä on siinä jopa pientä etua. Optioita on Glade Ridereihin, joilla voi tukkia paikat ja pistää terrainin lähellä olevat lähisyksiköt homostelemaan kiven tai muun impassablen viereen oikealla asettelulla. Estää isolta lähisboksilta yhden kierroksen ja yksiköstä ei saa pisteitä eikä mitään. Ja yksikin rider riittää tuohon, jolloin siihen pitää keskittää resursseja, koska yhdellä tulipallolla tms. niitä ei keskiarvollisesti vielä poisteta, elleivät sitten panikoi.
Sitten on wardancereita ja Dryadeja, edelleenkään eivät anna pisteitä, ja osaavat lyödä jo ihan kiitettävän kovaa. Siihen vielä ammuntaa Guardien muodossa, pariin bunkkeriin iso Glade Guard- boksi ja max. Treekinit, ja jos vaan hermot vielä kestävät niin vaikka ne buffattavat Eternal Guarditkin. Kompit auttavat valintoja tehdessä, koska saat 2lvl- maageille lifen. Jos siis lohariin päädyt, iso maagikin on hyvä. Siitä saisi BSB:llä vain yhden jumittajan, ja oleellisinta on, että sinulla on tällöin yksi varma jumittaja jos sillä ei tee tyhmää chargea, paljon höttöä ja ampujissa hötönpoistoa, joka on pakollista, iskuvoimaa glasshammer- S4- yksiköistä sekä pari bunkkeria joilla pokata objektit. Jos armeijat ahdisvavat jyystäämisvoiman takia, niin pakoiludoktrinea voi hyödyntää ja pelata pistedenyämistä, kun siihen on niin paljon edellytyksiä. Mielestäni listaan ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa pelata, koska molemmat lordivalinnat tuovat omat etunsa ja valintoja on sopivasti.
Peril of Warp
hmm ite kyl voisin highbornii pelaa eternal bunkkeris kenuna tai sit tosiaan jos saa sen ison beastimaagin niin ampumakamoil ja sit alterina, toki lahna on aina lahna, ja 3+wardattu lahna varsinki on pop.
tosin jos hirviön haluu loordiksi niin miks ei treeman ancient?
tosin jos hirviön haluu loordiksi niin miks ei treeman ancient?
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
Common magic itemit on ihan hyviä
Pelasin itse Ostiumissa (jonne siis tätä pähkäilin) kotkalordia ogre bladella, amaranthine broochilla, dragon helmillä, kevyellä haarniskalla ja kilvellä. Tolla buildilla toimi mitä mainioinpana monstereiden metsästäjänä, maksoi joka pelissä itsensä takaisin, eikä kuollut kertaakaan. Aika usea mörkö ahdistuu rikkoutumattomasta 3+ wardista ja stomppi-immuniteetista. Amaranthine brooch tietysti rajoittaa jonkin verran sitä, minne voi ajaa ja maagisia tykinkuuliakin vastaan suojana on lähinnä lohikäärmekypärä ja usko siihen, että joka ikinen maaginen tykinkuula liekehtii. Toisaalta ogre bladen olisi voinut vaihtaa gw:n ja kopata kaverille parempaa suojaa, mutta i8 maagiset s6 hyökkäykset welffikenraalilta osoittautuivat useasti toimivaksi wild cardiksi, jota vastustajat eivät osanneet odottaa.