Maalauspakko turnauksissa

Ilmoitukset tulevista turnauksista.
Malkuth

Re: Maalauspakko turnauksissa

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Aika olennainen pointti mikä tästä keskustelusta on noussut on se, pidetäänkö turnauksen sääntöpakettia pelin sääntöjen jatkeena vai erillisenä ja vähemmän tärkeänä juttuna. Nimittäin melkein kaikki varmaan ovat samaa mieltä siitä, ettei pelien sääntöjen tahallisesta rikkomisesta tarvitse määrittää mitään sanktioita, sitä nyt vaan ei tehdä ja jos tehdään niin tyypin voi heivata ulos vaikkei siitä olisi turnaussäännöissä mitään mainittu. Mä näen maalauspakon samanlaisena juttuna noin teoriassa (siis sama pointti mitä järjestäjäkolleega TheEmu tuolla jo sanoi), jos määritellään joku sanktio alkaa kuulostaa siltä, että säännön rikkominen on hyväksyttävää kunhan ottaa vaan sen sanktion. Ei niitä pelien omia sääntöjäkään saa jättää noudattamatta vain sen takia ettei jaksa tai ehdi.

Toisaalta, ehkä vähän epärealistista tai suorastaan megalomaanista turnausjärjestäjältä odottaa, että hänen kirjottamiaan turnaussääntöjä pidetään yhtä tärkeinä kuin pelin virallisia sääntöjä... =)
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Proxitukseenkin kannattaisi ehkä ottaa kanssa turnauksissa paremmin kantaa, erittäin hyvä esimerkki on mahdollisesti vihreäksi maalattavat bloodletterit. Ei ole kivoja. Itse olen tosin pelannut roomalaisukkeleilla empireä joskus, norsu höyrytankkina ja sillai, etten tiedä onko varaa mainita asiasta yhtään... Mutta tyylikkäät teemakonversiot on aina eri jutttu...

Fanaticin 40k -turnauspaketissa oli muuten erittäin hyvin otettu kantaa proxitusten lisäksi pelaamiseen ajallaan. Ihan yhtä tylsää kuin pelata maalaamatonta armeijaa vastaan on pelata pirun hidasta pelaajaa vastaan. Itsekin on tietty tullut joskus oltua vähän hidas, aina ei vaan kulje, eikä tahdo keksiä mitä tekisi. Viimeisimmissä turnauksissa olen ottanut mukaan bonuspisteet ajallaan pelaaville. Moni peli heilahtaa aika paljon sen mukaan pelataanko neljä vai kuusi kierrosta.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Malkuth

40k:n puolella ei mitään härskejä proxyjä näkynyt mun mielestä lainkaan, eli siltä ongelmalta toisaalta vältyttiin.
petskules kirjoitti:Se on kyllä hieno pelata semmosen valmistajan pelejä, joka tekee itse sääntöpaketin turnauksissa käytettäväksi ja jonka pelit muutenkin soveltuu kilpailulliseen pelaamiseen. Fanaticin yhteydessäkin on selvitelty toistakymmentä foorumisivua, että millä säännöillä pelataan ja jälkeenpäin eri ketjuissa koitetaan vääntää säännöistä, joilla napit olisi maaleissa tai edes osalla porukasta hauskaa. Mulla on tätä lukiessa! :P
Meinaatko, että masiina välttyy maalaamattomilta napeilta täysin pelkästään sen vuoksi, että viralliset turnaussäännöt määrittelee mitä "maalattu" tarkoittaa?
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Malkuth kirjoitti:40k:n puolella ei mitään härskejä proxyjä näkynyt mun mielestä lainkaan, eli siltä ongelmalta toisaalta vältyttiin.
petskules kirjoitti:Se on kyllä hieno pelata semmosen valmistajan pelejä, joka tekee itse sääntöpaketin turnauksissa käytettäväksi ja jonka pelit muutenkin soveltuu kilpailulliseen pelaamiseen. Fanaticin yhteydessäkin on selvitelty toistakymmentä foorumisivua, että millä säännöillä pelataan ja jälkeenpäin eri ketjuissa koitetaan vääntää säännöistä, joilla napit olisi maaleissa tai edes osalla porukasta hauskaa. Mulla on tätä lukiessa! :P
Meinaatko, että masiina välttyy maalaamattomilta napeilta täysin pelkästään sen vuoksi, että viralliset turnaussäännöt määrittelee mitä "maalattu" tarkoittaa?
No en nyt rehellisesti. Onhan siinä vähemmän nappeja, joten ihmiset ehtivät ja jaksavat nähdä niiden eteen enemmän vaivaa. Lisäksi oot aika takuuvarmasti ainoa, jos tuot maalaamattomia kun maalauspakko vaaditaan. Muutenkin pienempi rinki niin ihmiset tuntee paremmin toisensa ja tulee sanomista. Ja tietty vanhat napit pvat yhtä pelikykyisiä kuin uudet, eli ei tarvitse maalata koko armeijaa uudestaan jos tulee uusi modelityyppi tms. Parhaina pidetyistä napeista monet on vieläkin niitä mitkä on julkaistu alkuperäisessä kirjassa.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Prkl

Malkuth kirjoitti:Meinaatko, että masiina välttyy maalaamattomilta napeilta täysin pelkästään sen vuoksi, että viralliset turnaussäännöt määrittelee mitä "maalattu" tarkoittaa?
Mutta kyllähän se ihan oikeastikin auttaa, että maalattu figu on määritelty.
2. Painting Variants
Baseline – Painted armies are not required.

Basic Painting Required – All models must be primed and
basecoated. Players must present the intended final color
scheme on all parts of the model. Bases can be unfinished.

Hardcore Painting Required – For Hardcore tournaments, all
the Steamroller “Modeling and Painting”and “Conversions”
rules apply. In addition, all models must be completely
painted. This means every model must be painted with a
reasonable diversity of color and individual elements of the
miniature must be distinguishable by color or shading. For
instance, flesh must be a different color than hair or clothing;
metal should be a different color than leather. The base is part
of the model, so don’t neglect it! Bases must be finished with
sand or flock or otherwise modeled and painted.

Models that do not meet these requirements will not be
eligible for play. Whether a model is completed is the
decision of the EO. As a general rule, if someone feels the
need to justify why a model is completed, it probably isn’t.
In order to be eligible for any prizes that are awarded based
on quality and technique the owning player must paint all
presented models themselves.
Mun mielestä ihan kivasti määritelty. Myös konversiot ja proxyt määritelty tossa paketissa.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Palatksemme siihen maalauspakkoon (vai maalauskehoitus?)...
Onko siitä hyötyä vai miksi se on ylipäätään implementoitu? Smaxx ilmaisi jo jonkun pelikokemuksen kärsivän maalaamattomista, mutta onko muita?
Vastavuoroisesti tämä voidaan sanoa, että rajoitus karsii pelaajia ja heikentää skenen elinvimaa. Tyhjiä paikkoja taisi olla tänäkin vuonna.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

petskules kirjoitti:
Malkuth kirjoitti:40k:n puolella ei mitään härskejä proxyjä näkynyt mun mielestä lainkaan, eli siltä ongelmalta toisaalta vältyttiin.
No en nyt rehellisesti. Onhan siinä vähemmän nappeja, joten ihmiset ehtivät ja jaksavat nähdä niiden eteen enemmän vaivaa. Lisäksi oot aika takuuvarmasti ainoa, jos tuot maalaamattomia kun maalauspakko vaaditaan. Muutenkin pienempi rinki niin ihmiset tuntee paremmin toisensa ja tulee sanomista. Ja tietty vanhat napit pvat yhtä pelikykyisiä kuin uudet, eli ei tarvitse maalata koko armeijaa uudestaan jos tulee uusi modelityyppi tms. Parhaina pidetyistä napeista monet on vieläkin niitä mitkä on julkaistu alkuperäisessä kirjassa.
Tähän pitäisi etsiä se piirros, jossa sekoileva warcaster huutaa homachinen parhaudesta samalla kun taustalla pari kyrsiintynyttä mariinia yrittää nauttia pelistään.

Pienet piirit oikeastaan mielestäni kasvattavat kynnystä laittaa pelaajaa pellolle, omaa kaveria ei mielellään tällä tavoi kohtelisi ja peliporuan uusinta tulokasta vielä vähemmän, kun se ei enää välttämättä tulisi enää takaisin.

No, 'conissa näkyneet lukuisat maalamattomat jaskat pitivät minutkin erossa siitä pelistä. Mikä onkin oikeastaan yksi näkökulma lisää. Jos pelit pelataan sellaisessa paikassa, jossa potentiaaliset pelaajat voivat ne nähdä, pitäisi visuaaliseen puoleen panostaa sääntöjenkin kannalta enemmän.
Viimeksi muokannut Morze, Ti 19.03.2013 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

Mä en oikein näe hedelmällisenä saada tästä keskustelusta jotain masiina vs. hammerit vääntöä, joten oisko mitään puhua vaan maalauksesta?

Ja mä voin allekirjoittaa näkemyksen, että pelaan huomattavasti mieluummin kokonaan maalattua listaa vastaan kuin maalaamatonta. Helppo toki sanoa nyt, kun maalattuja nappeja peleihin joita itse pelaan on kaikkiin vaikka kuinka. Paljon helpompaa tehdä variaatioitakin, kun tarttee edellisten lisäksi turneeseen maalata vaan joku yksi yksikkö/nappi puolikkaan armeijan sijaan.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Malkuth

Merimetsä kirjoitti:Palatksemme siihen maalauspakkoon (vai maalauskehoitus?)...
Onko siitä hyötyä vai miksi se on ylipäätään implementoitu? Smaxx ilmaisi jo jonkun pelikokemuksen kärsivän maalaamattomista, mutta onko muita?
Vastavuoroisesti tämä voidaan sanoa, että rajoitus karsii pelaajia ja heikentää skenen elinvimaa. Tyhjiä paikkoja taisi olla tänäkin vuonna.
Vähän kärjistäen: Maalaamattomilla figulla pelaaminen ei ole figupelaamista.

Mun henk. koht. pelikokemus ehdottomasti kärsii jos pöydällä on jotain maalaamatonta. Kuinka paljon, se riippuu varmaan sitten mm. siitä kuinka mukava tyyppi vastustaja on.

Silloin kun olen noita 1000 pisteen pikkuturnauksia 40k:hon järkännyt, en ole käyttänyt maalauspakkoa vaan maalauspisteita (luokkaa max. yhden tasurin verran bonusta), just sen takia, että turnaus olisi aloittelijaystävällisempi. Fanaticit on kuitenkin päätetty pitää täysin maalattuina, lähinnä koska mä ja Teemu (TheEmu) ollaan sitä mieltä, että se ehdottomasti kuuluu laadukkaan turnauksen tuntomerkkeihin ja me halutaan tietysti Fanaticista mahdollisimman laadukas turnaus. =)
smaxx
Valvoja

Itse en tosiaankaan haluaisi pelata maalaamatonta tai tyhmästi proxitettua armeijaa vastaan turnauksissa. Enkä maalaamattomilla foameilla.

Vähän laajemmin hyvästä turnauksesta :

- Turnauksessa on maastoa peliin nähden sopivasti ja fiksun kokoisia kappaleita, ei liikaa eikä liian vähän, kentissä on sopivasti vaihtelua, muttei niin että kenttäarpajaiset vaikuttaa liikaa tuloksiin. Maastoelementeillä pystyy ylipäänsä pelaamaan ( ei liian jyrkkiä mäkiä fabaan ).
- Maastot on maalattuja ja viimeisteltyjä, kentillä on asialliset alustat

- Pelaajilla on maalatut, kuvaavat armeijat
- Pelaajat pelaavat ripeästi, ja osaavat ainakin oman armeijansa säännöt ja faqit, kompit yms. Näistä voi hyväksyä aloittelijoilta enemmän puutteita.
- Peli on kohteliasta ja fiksua, puolin ja toisin pelataan liikkeet yms tarkasti ja asiallisesti.
- Pelataan ripeästi, ja tehdään selväksi vastustajalle mitä ollaan tekemässä, ja puhutaan selvällä äänellä. Kerrotaan ennen nopan heittoa mitä ollaan heittämässä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Kyllähän muuten GW:kin on kirjoittanut itse sääntöpaketin turnauksilleen. Ihan hyvin kirjoitettukin, tietty vähän eri henkisiä nuo GW:n viralliset turnaukset kuin esim. Turku Fanaticissa, mutta silti:

http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... d_2013.pdf

Suora lainaus:

"Miniatures
• All of your models must be fully painted and based and fully represent what is on your army list (including all
equipment).
• Every miniature and component must be produced by Games Workshop (Citadel, Forge World or Warhammer Forge).
• We know many people like to take the opportunity to convert models for thematic and creative reasons. We actively
encourage this, but do ask that if you are going to do so, please check with the events team fi rst. We may ask you to
make allowances at the event in order to ensure there is no confusion for your opponents.
Proxies
• A “proxy miniature” is a model that is standing in for something else and has not been changed in any way. Examples
include using plastic Cadian Shock Troops as Stormtroopers, plastic Tyranid Raveners as Fiends of Slannesh or plastic
MORIA Goblins as Gundabad Blackshields.
• We do not allow any proxy miniatures at our events. If Games Workshop produces a model for a unit entry, we expect
you to use the correct model, for the sake of clarity to your opponent. (For conversions, please see the point above in
the ‘Miniatures’ section).
• If you wish to personalise your units and/or convert/kit bash plastic or Citadel Finecast kits to create your own unique
models that fi t your vision of your army, please check with the events team fi rst. We may ask you to make allowances at
the event in order to ensure enjoyment of your opponents. Simply gluing a scope to plastic Cadian Shock Trooper won’t
make him a Kasrkin, but adding a gnarly chainsword and an appropriate paint job to a tactical marine can easily make
him a heretic Chaos Marine Renegade"

Noissa Throne of Skulls turnauksissa on kyllä ihan nokkelasti otettu huomioon se, ettei ne codexit/armybookit ole kaikki ihan yhtä balanssissa.
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Tässä on vähän rajanvedossa ongelmaa. Turnausjärjestäjä saa ja voi laittaa just sellaiset rajoitukset ja vaatimukset kuin sitä itteänsä huvittaa. Niistä sitten joustaa jos siltä tuntuu. Heittäkää pari kertaa maalaamattomat ihmiset pihalle, niin kyllä viesti menee perille.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Prkl

Tai kirjottakaa sääntöihin, että "Maalaamattomilla figuilla pelaavat diskataan. Älä ole se Uuno, joka testaa tapahtuuko tätä oikeasti." Kyllä mulla olisi kynnys mennä "kokeilemaan" vaikkapa toiselta paikkakunnalta.

Kirjoittakaa siis sääntöihin sääntö sekä siitä annettava sanktio ja toimikaa niin kuin olette sääntöihin kirjoittaneet.

Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Joo vaikka en olekaan Turussa pelannut, mutta pohjoisessa aika paljonkin. Minusta tuntuu, että tuo maalaamattomuus on etelän ongelma. Meillä on pääasiassa olleet suurimmalta osin maalattuja lähes kaikki armeijat ja maastot. Näyttävää maastoa on varastoissa laatikkokaupalla. Ennen turnauksia on pidetty maastontekotalkoita porukalla ja kyllähän se innostaa muitakin, kun tietää jo valmiiksi, että on luvassa pelin lisäksi visuaalista iloittelua. Kauniit maastot kertovat järkkääjien omastakin innosta peliin. Tulee hyvä mieli ihan oikeasti, kun on pelannut monta näyttävää armeijaa vastaan värikkäissä maastoissa. Sitten kun kaikilla muilla on näyttävät armeijat, ei kehtaakaan pelata rumilla. Proxytys hyvän maun rajoissa on aina sallittu. Maalauspisteitä ollaan käytetty. Minun mielestä maalaamattomalla figuurilla voisi olla kaikki statit yksi, mutta eipä ole tarvinnut mennä kovin ankaralla linjalla. Maalausinto tarttuu. Ainakin mulla on sellainen tuntu, että kun "ydinryhmä" on innokas maalaamaan ja väsäämään maastoja, niin muillekin tulee samanlainen fiilis. Jos ei muuta, niin maalausiltamien järkkääminen voisi auttaa. Jos järkkärit on tekemisissä porukan kanssa muutenkin paljon ihan livenä ja juttelee ihmisten kanssa aiheesta.... siis kokonaisvaltaisesti osallistuu harrastukseen muuallakin, kuin kaveriporukalla... Kutsuu vaikka maalausiltamia kokoon tai jotain ja lämmittää vaikka saunan illaksi.

Sitten on vielä yksi. Tämä yksi pelaaja, jonka nimeä en sano, enkä anna enempää vihjeitä, ettei kenelleen tule paha mieli. Voi että kun sisimmässäni tuntisin ilon ja riemun pulppuilevan shampanjalähteen kuohuina, kun järkkäri ottaisi käteen erään figuurin ja nauraen rutistaisi sen pikkumykkyräksi ja heittäisi roskiin :) En voisi pidätellä hangonkeksimäistä onnen hymyä.

Ei nämä mitään ihmelääkkeitä välttämättä ole, mutta koitan nyt jollainlailla selkeyttää tätä ajatusta.

...ehkä jossain voisi olla hyvissä ajoin esillä kuvia osallistujien näyttävistä armeijoista.

edit. Hehheh... Jos turnauksessa on tuotepalkintoja, niin ne voisi kaikki olla maaleja, pensseleitä ja beissaustarvikkeita. :)
Luumumehu on soturien juomaa
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Pahasusi kirjoitti:MUTTA! Olen itse sitä mieltä, että kilpailuhenkiseen peliin ei maalauspakko sovi, koska tosipelaaja säätää armeijaansa viimeiseen hetkeen. Itsellä ainakin armeijat kehittyvät viimeiseen hetkeen asti ja töiden+muun elämän takia ei maalaamiseen vaan ole aina aikaa. Siksi esim. Fanatic meni tällä kertaa sillisalaatti-demoneilla (+prinssillä, jolta unohtui siivet:).
Paskapuhetta, sanon minä :). Pelaan figupelejä niin kilpailullisesti kuin vain oikeastaan pystyy, mutta silti kannatan maalauspakkoa henkeen ja vereen. Ei turnausmeta niin paljoa vaihdu viimeisen kuukauden aikana, etteikö listaa voisi lukita (siis ihan itselleen, vaikka ei olisi mitään listojen palautusta) vaikka kuukautta ennen ja sutia figuja kuntoon. Sitten taas jos keulii listojen välillä ees ja taas viimeiselle viikolle asti, on se vähän oma vika, ja pitää joko hyväksyä että pelaa sillisalaatilla tai löytää se aika ja vaiva että kerkeää sutimaan napit kuosiin.
Merimetsä kirjoitti:
TheEmu kirjoitti:Jos sääntöpaketissa lukee maalauspakko, niin näkisin maalaamattomalla armeijalla pelaamisen suunnilleen samana rikkeenä, kuin vaikkapa painotetuilla nopilla pelaamisen.
Ei ole. Toinen on laiskuuttaa/saamattomuutta ja toinen aktiivista epäreilun edun hankkimista.
Kyllä se mun mielestä nimenomaan on. Molemmissa tapauksissa järjestäjä/sääntökirja on sanonut, että pelataan näillä säännöillä ja joku pelaaja ottaa oikeudekseen rikkoa näitä sääntöjä. En oikein hiffaa miten painotetut nopat on laiskuutta/saamattomuutta, mutta "aktiivinen epäreilun edun hankkiminen" tässä kai viittaa maalaamattomalla listalla pelaamiseen (joka siis vois esim olla paljon juustompi, kuin että jos pelais maalatuilla figuilla)? =)
Merimetsä kirjoitti:Kuulutankin oman threadin avaamista maalauspakon merkityksestä. Kärsiikö jonkun pelikokemus maalaamattomista napeista?
Muutkin on tähän jo sanonut, mutta kyllä mun henk koht turnauskokemus kärsii jos joudun pelaamaan maalaamattomia nappeja vastaan. Jos käytän jotain kymmeniä tunteja armeijan tekemiseen ja jotain tunteja turnauksen suunnitteluun ja organisointiin, niin kyllä mulla on ihan täysi oikeus päättää että käytetään maalauspakkoa ja olettaa että pelaajat noudattaa sitä.
smaxx kirjoitti:Fanaticin 40k -turnauspaketissa oli muuten erittäin hyvin otettu kantaa proxitusten lisäksi pelaamiseen ajallaan. Ihan yhtä tylsää kuin pelata maalaamatonta armeijaa vastaan on pelata pirun hidasta pelaajaa vastaan. Itsekin on tietty tullut joskus oltua vähän hidas, aina ei vaan kulje, eikä tahdo keksiä mitä tekisi. Viimeisimmissä turnauksissa olen ottanut mukaan bonuspisteet ajallaan pelaaville. Moni peli heilahtaa aika paljon sen mukaan pelataanko neljä vai kuusi kierrosta.
Samoilla linjoilla, että joku hyvä juttu hammeripelien kellottamiseen pitäisi olla. Tuntuu vähän hölmöltä, että kaksi pelaajaa hieroo jotain chargelinjoja vielä kun kaikki muut on lopettanut ja jotain kymmeniä pelaajia(+järjestäjiä) venailee että lopettaisivat jo. Masiinaihmisenä en osaa sanoa, mikä ois hyvä ratkaisu (meillä kellotusjutut tulee firman puolesta), mutta jotain tohon ois hieno keksiä.
Merimetsä kirjoitti:Onko siitä hyötyä vai miksi se on ylipäätään implementoitu? Smaxx ilmaisi jo jonkun pelikokemuksen kärsivän maalaamattomista, mutta onko muita?
Kuten Malkuth jo taisi sanoa, Fanaticcien maalauspakko tulee siitä että kaikki järjestelyporukassa kokevat, että turnauskokemus on parempi, kun kaikilla on maalatut armeijat. Tyhjiä paikkoja on aina, varsinkin Kevätfanaticissä joka on vähän uudempi tulokas turnausskeneen. Mutta esim. viime syksyllä meillä oli ainakin jo käytössä maalauspakko, ja turnaus oli isompi kuin koskaan. Joten vähän huono argumentti toi "rajoitus karsii pelaajia". Toisaalta aloitteleva pelaaja voi pelästyä maalauspakkoa, mutta toisaalta usein aloittelijat on enemmän figuaspektin puolesta pelaamasta (koska peleissä tulee about 20-0 turpaan kuitenkin), joten maalauspakko saattaa kannustaakin pelaajia pelaamaan. Ja kyllä mä aina itse arvioin maalauspakottomassa turnauksessa, että paljonko niitä maalaamattomia armeijoita mahtaa olla, että jaksaako lähteä kattelemaan tinanappeja...

Tai kirjottakaa sääntöihin, että "Maalaamattomilla figuilla pelaavat diskataan. Älä ole se Uuno, joka testaa tapahtuuko tätä oikeasti." Kyllä mulla olisi kynnys mennä "kokeilemaan" vaikkapa toiselta paikkakunnalta.

Kirjoittakaa siis sääntöihin sääntö sekä siitä annettava sanktio ja toimikaa niin kuin olette sääntöihin kirjoittaneet.
Toisaalta, en mä sääntöpakettiin kirjoita muutenkaan mitä tapahtuu, jos joku rikkoo sääntöjä. Kyllä mun mielestä "Pelataan vain maalatuilla figuilla." sisältää jo uhkauksen "Älä tuu rikkomaan sääntöjä tai sulle tapahtuu pahoja.".

Pidetään jooko "masiina vs hammerit" -väännöt pois, siitä tulee vaan paha mieli kaikille. Jokainen pelaa sitä peliä, mistä luulee saavansa parhaan valuen viikonlopulleen ja hyvä niin. Ja sinänsä oon aika ylpeäkin Fanaticistä: Taitaa olla ainoa turnaus joka kerää kaikki kolme isoa peliä saman katon alle Suomessa? Tai no tietysti Ropecon ainakin, mutta siellä nyt on kaikkea muutakin. Musta Fanaticissä vallitsi vielä ihan siisti fiilis: ihmiset kävi kattelemassa meininkiä myös muissa peleissä ja semmottis. Jotenkin vaan foorumeilla se menee aina tommoiseksi huuteluksi.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Merimetsä kirjoitti: Onko siitä hyötyä vai miksi se on ylipäätään implementoitu? Smaxx ilmaisi jo jonkun pelikokemuksen kärsivän maalaamattomista, mutta onko muita?
En ole koskaan käynyt turnauksissa. Ropeconissa niitä tulee aina välillä sivusilmällä vilkuiltua. Mutta kun meno on tällaista...

http://www.smallcuts.net/photo/?id=3834
http://www.smallcuts.net/photo/?id=342

...ei kyllä yhtään innosta kaivaa omia figuja kaapista esiin.

Aika, paikka, hinta, säännöt jne. kaikki rajoittavat osallistujakuntaa. Reunaehtoja asettaessa voi miettiä, kenet sinne mieluummin haluaa.
//Mx
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

maxxon kirjoitti:
Merimetsä kirjoitti: Onko siitä hyötyä vai miksi se on ylipäätään implementoitu? Smaxx ilmaisi jo jonkun pelikokemuksen kärsivän maalaamattomista, mutta onko muita?
En ole koskaan käynyt turnauksissa. Ropeconissa niitä tulee aina välillä sivusilmällä vilkuiltua. Mutta kun meno on tällaista...

Ihan kiva provo tähän väliin =) Mut jos rehellisiä ollaan, niin nuo tuskin ovat turnauksista. Itse asiassa noina vuosina (tai ainakin muutamaa vuotta aiemmin kun ite pelasin) turnauksissa oli niin paljon osallistujia, että vapaita pöytiä/maastoja ei ollu. Siksi ne ulkopuoliset pelit oli helposti tota.

Tosin niinä aikoina turnauksissa oli suht yleisesti osittain maalaamattomia armeijoita, eikä kokonaan maalattua vaadittu oikeastaan ikinä. Sen sijaan enemmän tai vähemmän epämääräistä maalausarvostelua toki oli. Ite näen erittäin positiivisena kehityksenä, että nykyisin kokonaan maalattu on lähempänä standardia, josta toki voi turnausjärjestäjä halutessaan poiketa. Näin Devlan mudin aikakaudella vaadittava vaivan määrä on pudonnut aika dramaattisesti, vaikka kai hammerissa tarvittava ukkojen määrä puolestaan noussut.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Accu

Viesti Kirjoittaja Accu »

Merimetsä kirjoitti:Palatksemme siihen maalauspakkoon (vai maalauskehoitus?)...
Tuskin tässä on tarvetta jokaisen erikseen alkaa ilmoittamaan jos turnauskokemus kärsii maalaamattomasta armeijasta. Uskoisin että tilanne on kuitenkin niin päin että useimmat pelaavat mielummin maalattua armeijaa vastaan. Faba on myös visuaalinen peli ja maalaus on aika oleellinen osa harrastusta. Mä olen ainakin jo kasvanut siitä vaiheesta yli missä työnneltiin cd-levyjä olohuoneen matolla maitopurkkien ollessa taloja....
Pahasusi kirjoitti: MUTTA! Olen itse sitä mieltä, että kilpailuhenkiseen peliin ei maalauspakko sovi, koska tosipelaaja säätää armeijaansa viimeiseen hetkeen. Itsellä ainakin armeijat kehittyvät viimeiseen hetkeen asti ja töiden+muun elämän takia ei maalaamiseen vaan ole aina aikaa. Siksi esim. Fanatic meni tällä kertaa sillisalaatti-demoneilla (+prinssillä, jolta unohtui siivet:).
Toi kuulostaa ihan siltä että tosipelaaja odottaa viime hetkeen jotta voi kopioida juustosimman lista warseeristä tms ja proxyttää napit. Joka kirjasta spottaa kyllä ne kovat jutut kun vaan ottaa kirjan käteen ja lukee; kyllä siinä on hyvin aikaa maalata armeija valmiiks ennen turnausta. Tai sit jos ei ole eikä halua palkkamaalauttaa armeijaansa, kannattaa ehkä miettiä harrastuksen vaihtoa johonkin vähemmän aikaa vievään.
Infra terram pumiliones cuprum edent!
smaxx
Valvoja

maxxon kirjoitti:En ole koskaan käynyt turnauksissa. Ropeconissa niitä tulee aina välillä sivusilmällä vilkuiltua. Mutta kun meno on tällaista...

...ei kyllä yhtään innosta kaivaa omia figuja kaapista esiin.
Aika, paikka, hinta, säännöt jne. kaikki rajoittavat osallistujakuntaa. Reunaehtoja asettaessa voi miettiä, kenet sinne mieluummin haluaa.
Coni tuo vähän tiukan roudausaikataulunsa ja kokonsa takia haastetta, mutta fabamaastot on olleet pari viime vuotta ihan asiallisia, kun ollaan ne Orcin kanssa kimpassa hoidettu. Ja hoidetaan tulevanakin conina.

2011 : http://www.nopat.fi/2011/turnaukset-ja- ... ospalvelu/
N&T Kampanjasta kuvia : http://www.nopat.fi/2013/turnaukset-ja- ... akampanja/
2012 conikuvia ei nyt suoraan löytynyt, mutta siihen nähden että pöytiä on 20 - 25, ne on kyllä hyviä. Samoja pöytiä kuin tuossa : http://www.nopat.fi/2012/turnaukset-ja- ... sseuranta/
Nopat ja Taktiikka Ry
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Celebdae kirjoitti: Ihan kiva provo tähän väliin =) Mut jos rehellisiä ollaan, niin nuo tuskin ovat turnauksista. Itse asiassa noina vuosina (tai ainakin muutamaa vuotta aiemmin kun ite pelasin) turnauksissa oli niin paljon osallistujia, että vapaita pöytiä/maastoja ei ollu. Siksi ne ulkopuoliset pelit oli helposti tota.
Ihan rehellisesti, ei ollut provo. Jos siinä on rivissä pöytiä pelaamassa jotain peliä, mistä ihmeestä minä voin tietää missä menee virallisen turnauksen raja ja kuka on muuten vaan pelailemassa?

Nuo kuvat sattuivat olemaan tallessa, ja tokihan ne otin aikoinaan äärimmäisinä esimerkkeinä. Mutta kun siinä katteli sitä rullasta vedettyä eteismattoa ja yleensä vähintään osittain maalaamattomia tai jopa kokoamattomia armeijoita, eipä kyllä kovin hääppöinen kuva tullut turnauspelaamisesta.
//Mx
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Turnaukset”