Minkälaista vettä käytätte maalauksessa?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Kuttu

Minkälaista vettä käytätte maalauksessa?

Viesti Kirjoittaja Kuttu »

Onko kukaan muu huomannut sitä, että jos laimentaa maaleja hanavedellä (verrattuna tislattuun luonnonveteen), tulee maalauksesta heikompilaatuista? Näissä figuissa pinnassa on enemmän metallinloistetta. Samaan tapaan, jos maalaisia metallimaaleja ja tavallisia maaleja samalla pensselillä. Voi olla, että hanavedestä tuleva metallinkiilto johtuu siinä olevasta metallipitoisuudesta. Hanavesihän sisältää epäpuhtauksia ja putkistoista voi irrota kaikenlaista epäpuhtautta.

Itse olen varastoinut hieman lunta pakkaseen ja sulattelen sen kiehumispisteeseen, kun tarvitsen puhdasta vettä. Tämä ei sisällä mitään epäpuhtauksia ja pikku-ukon maalauspintaan ei jää mitään pintajännitetttä kun maalaa tislatulla vedellä.

Olen myös kuullut, että jotkut ovat käyttäneet pullotettua hiilihapollista vettä maalaukseen? Onko kenelläkään kokemusta näistä?
Onko sinulla hyvä olo? Älä ole huolissasi, se menee kyllä ohi!
Morze

Re: Minkälaista vettä käytätte maalauksessa?

Viesti Kirjoittaja Morze »

tislattuun luonnonveteen
Nope.jpg

Tislattu vesi on tislattua vettä, oli vesi päijänteestä, lumihangesta tai vaikka vessan pytystä. Pelkkä keittäminen ei tee vedestä tislattua ja lumihanki ja sadevesi ei ole erityisen puhdasta ainakaan suomalaiseen hanaveteen verrattuna, vesi ja lumi tarvitsevat muodostuakseen tiivistysytimiä, jotka ovat usein biologista alkuperää.

Jos kraanavedellä maalatessa figuihin jää metallihitusia, kehotan soittamaan putkimiehelle. Todennäköisempi vaihtoehto kuitenkin on hilemaalien leviäminen jostain lähteestä, joko likaisesta siveltimestä, maalauskiposta tahi figuurista itsestään (esim. tuore maalipinta ei olekkaan vielä ihan kuiva uutta maalia levitettäessä päälle). Muutenkin maalien ohentaminen pelkällä vedellä ei ole aina se järkevin vaihtoehto.

Kuplavedellä saattaisi saada jänniä efektejä. Pitänee kokeilla.
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

Itse olen huomannut usein Mediumeja käyttäessä, että hanavesi saa sen paakkuuntumaan, ja nämä "kökkäreet" tulevat varsin ikävästi näkyviin maalattaessa.
Tämä johtuu raudan ja fluorin yhdisteistä, joita muodostuu maalia veteen sekoitettaessa.

Myöhemmin huomanut, että esim Ink ja washi maaleilla tapahtuu samaa, ja päättänytkin, etten käytä enää hanavettä lainkaan, vaan ostan kaupasta pullotettua vettä tätä varten.

Kerran ostin vahingossa kuplivaa vettä, mutta se toimikin yllättävän hyvin. Erityisesti medium maalauksessa ja ruiskumaalauksessa on tulokset olleet paljon parempia, kuin tavallisella vedellä.

Meninkin niin pitkälle, että ostin Soda Stream laitteen voidakseni hiilihapottaa pullovettä, jotta pääsisin halvemmalla.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Minä olen käyttänyt kuohuviiniä maalien ohennuksessa, ja se toimiikin melko hyvin. Ero on kuitenkin melkoinen, kun käyttää ihan aitoa Champagnen alueen tuotetta maalien ohentamiseen. Väreistä tulee ikäänkuin aidompia ja syvempiä. Harmi vaan, että hyväkin sampanja väljähtyy aika nopeasti, joten on hyvä vetää kerralla pidempi maalausrupeama, koska kerran avattu pullo ei toimi enää seuraavana päivänä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Vonreuter

Viesti Kirjoittaja Vonreuter »

Minä käytän Citadel Water Mediumia. Periaatteessa ihan normaalia vettä, mutta mielestäni parempaa kuin kaupasta ostettu pullovesi. Maksaa tietty aika paljon (3,5€ desiltä), mutta tuollainen kolmen vartin pullo kestää yllättävän kauan.
To fight the Alpha Legion is to fight on a shifting layer of deception and trickery, where every weakness can hide strength and every apparent advantage may be revealed as a trap.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Tästäkin harrastuksesta saa kyllä varmasti hyvinkin kalliin, kun käyttää ties mitä erikoisvesiä, erikoismaaleja kuivasivelyyn tms. :D

Vähän harmittaa toisaaalta, että viime vuodet on tullut maalauttua kaikkea kuraa. Varmasti jälki olisi ihan toista ja figut hienompia, jos käyttäisi muuta kuin kraanavettä :I Onhan noissa vesissä toki laadullisia eroja alueittain, mutta jos sieltä tosiaan jotain ihme hippusia irtoaa/tulee niin saattaisi olla putkirempan aika.
Modern cars - they all look like electric shavers.
5woke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 5woke »

jaahs oon khyl ihmetellykkin jo pitkään kun menee maali puuroksi tuossatuokiossa.. mutta tällä selvä.. tislaan siin vettä itse painekeittimellä ja pullotan sen sitten..
All Project pic's --> http://jarzrd.imgur.com
Perhoja --> facebook --> jari perho jalonen
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Kattokaas viestien päivämäärää....
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Merimetsä kirjoitti:Kattokaas viestien päivämäärää....
Viesteistä päätellen kaikki huomasivat kyllä.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
player 0

Viesti Kirjoittaja player 0 »

Ehdotan modeille tiettyyn päivämäärään viittaavien viestien /-osien poistamista tulevaisuuden trolli arvon kasvattamiseksi.
Tanan kirjoitti:Sähkölaitteiden käyttöohjeiden lisäksi minulla ei tule heti mieleen dokumentteja, jota kannattaisi seurata kirjaimellisesti ja ylhäältä annettuna totuutena.
skajge

Viesti Kirjoittaja skajge »

Itse olen huomannut, että Evian-vesi on tosi hyvää maalaamiseen. Maalaamisessa kuten leipomisessakin on muutama tällainen tärkeä asia, mitä pitää varoa. Leivottaessahan jauhot menee helposti suuhun ja joillain sitä ennen nousee hiiva päähän.

Evian on maalatessa hyvää ominaisuuksiltaan ja lisäarvoa tuo sen nimi peilistä katsottuna.
Lost track of W/D/L, most likely I have lost lot more than won, but still keeping the dice moving roughly bi-monthly
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Sori vanhan aiheen nosto. Mutta tähänkin on tulossa pelastus https://youtu.be/DJ9w9J7gfJI
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

syrja kirjoitti: La 01.04.2017 14:45 Sori vanhan aiheen nosto. Mutta tähänkin on tulossa pelastus https://youtu.be/DJ9w9J7gfJI
Pistin heti tilauksen sisään ennenku loppuu
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Juuei millään kuravedellä kannata edes yrittää. Maistuukin pahalta jos erehtyy hörppäämään.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

Mulla on ollu sellanen mainio techi maaliveden kanssa. Monet punkkarit käyttävät olutta irokeesin ylläpitoon, itse käytän samaa pensselien kärkien terävöittämiseen. Kun pesee pensselin oluessa ja pyöräyttää sen jälkeen kämmenpohjassa kärjen teräväksi, harjakset pysyvät eläväisinä, elastisina mutta silti tiukemmassa paketissa mitä vedellä pestäessä.

Lisäksi maaliveden voi juoda käytön jälkeen, vallejot ja citadelin maalit eivät ole toksisia ja tuovat mukavaa lisäaromia halpaan bulkkilaageriin. Citadelin base-väreistä tulee sellainen pehmeähkö weisbier-aromi, kun taas metallimaalit tuovat vähän katkeroa ja sellaisen esteettisesti miellyttävän, hileisen pinnan oluen pinnalle mikäli vaahto on jo laskenut.

On tärkeää tietenkin vaihtaa maalivesi säännöllisin väliajoin, varsinkin metalliväreistä vaihtaessa normaaleihin tai tummasta vaihtaessa vaaleaan, eli menovettä kannattaa hankkia ajoissa tarpeeksi monta kapselia.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Jotenkin en uskonut, että tähän vitsiin joku saisi vielä puhallettua eloa, mutta tuo olut-juttu oli kyllä erinomainen. Melkein tuli himo kokeilla =D
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”