Swedish comppia oon ite jo päässytkin vähän kokeilemaan täällä rakkaassa länsinaapurissa ja kyllä se aika hauska systeemi on. Mutta on siinäkin omat ongelmansa, eikä ole ihan täysin lyönyt läpi täällä Pohjois-Ruotsissa. Se on kuitenkin aika raskas paketti ja sen kanssa pitää harjoitella ja pelata paljon että se alkaa oikeasti toimimaan ja muuttamaan armeijoita. Ja siksi toisekseen on koko paketti rakennettu Battlelinen pelaamisen pohjalle eikä välttämättä toimi peliä muuttavien skenaarioiden kanssa. Voidaan me sitä porukalla vilkaista, mutta omasta mielestäni se ei ole kaikkein parhaiten meidän tarkoitusperiin soveltuva komppisysteemi.
@Juhaaha ja wamppi: Ihan hyvä että kirjoitatte kritiikkiä jos siltä tuntuu (vaikka aika kärjekästä tekstiä välillä tuleekin). Minuu kuitenkin itseä vähän epäilyttää että mitenkä paljon te ootte meidän skenaarioita oikeasti pelanneet ja minkälaisilla armeijoilla? En yhtään ihmettele jos skenaariot maistuu puisilta jollain gunline-listoilla, mutta kokeilkaa ihmeessä jotain erilaista. Me ollaan kuitenkin itse pelattu aika paljon, sekä viime turnauksissa ja Joensuun peliporukassa on skenuja pelannut yhteensä kymmeniä ihmisiä, ja siltä kokemus- ja palautepohjalta on vähän vaikea ymmärtää joitain teidän argumentteja.
Juhaaha kirjoitti:Tällä hetkellä imo jopa rulebookin "vaan tapetuista saa pojoi"- pisteytys on parempi kuin noissa non-objektiivi skenuis
wamppi kirjoitti:Kompeissa ei ole trollin mentävää aukkoa vaan kompit ovat 100% trollit! Ihan simplesti vaan kompit suosii tiettyjä armeijoita ja armeijalistan rakennus on joka armeijalla sama, pari tuhoutumatonta boksia ja lopulla mahd. paljon ilmaisia unitteja/diverttiä joita toisilla armeijoilla on muita huomattavasti enemmän/parempia
Millä tavalla Matti näet että armeijanrakennus on erilaista ETC-hammerissa kuin tuo mitä nyt kuvailit? Sankarihammeria ja isoja busseja näkee nykyään enemmän ja enemmän, eikä sitä halpaa, jotain 50 pojon ja alle, tauhkaa jätä kuitenkaan kukaan listoihinsa ottamatta. Eikä ETCssäkään peliä tule isosti voittamaan jos ei niitä vastustajan "tuhoutumattomia" bokseja saa hajalle, ainoa ero on että meillä ei saa puolia pisteitä yksiköistä (jollei lippua saa kaadettua) mutta sekin on miun mielestä pääasiassa ampuvia listoja heikentävä piirre.
Ja ihan omasta kokemuksesta, kun oon ite lukenut kaikki armeijalistat joita Ostiumeissa on aikojen saatossa käytetty, voin sanoa että tuollaisia lulz-no-killpoints-listoja ei ole koskaan turnaukseen tullut JA armeijoista on vielä tullut monipuolisempiakin nykyisten skenaarioiden ja core-muutosten käyttöönoton jälkeen. Miettikää nyt esimerkiksi minkälaisia yksiköitä tuon 150 pojon rajan alle saa ja miten paljon käyttökelpoisempaa MSU-tyylistä tulee noilla killpointeilla. Tottakai MSU-spämmi puree sit omaan nilkkaan objektiivipeleissä, mutta 2-3 pientä yksikköä jotain tiukkaa eliittimosuria (witch elfit, swordmasterit, forsakenit, wardancerit, flagellantit jne jne) on oikeasti aika kovia. Nehän menee ETC-tyylin "Hei, ilmaisia pisteitä alastomissa ukkeleissa, mä ammun noi pois eka" suoraan "Kato, ärsyttävä yksikkö tulossa päälle mut ei niistä saa mitään pisteitä, toisin kuin tuosta halvasta core-kurasta joilla on lippu messissä, kumpaa mä nyt ammun eka" tasolle.
En nyt yritä egoilla ja väittää että systeemi olis jollain lailla täydellinen tai aukoton, ja ihan varmasti jotkut yksiköt sais oikeasti antaa enemmän pisteitä ja kuraspämmäys on ehkä validimpi taktiikka kuin mitä me oikeastaan halutaan, mutta uskallan silti väittää että systeemi ei ole niin rikki kuin työ sanotte. Mutta, mistäs mie tiedän, jos ootte pelannu kymmeniä testipelejä monilla armeijakirjoilla ja -listoilla ja tulokset neljän skenaarion jälkeen on ihan vinksallaan johonkin buildiin niin otan kyllä teidän kritiikin ihan eri tasolla vastaan.
-Toni, yksi Ostiumin järjestäjistä esittämässä omia mielipiteitään :)