Figun lakkaus, spray- vai purkkilakka?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
PunkedPunker

Figun lakkaus, spray- vai purkkilakka?

Viesti Kirjoittaja PunkedPunker »

Olisin lakkailemassa figujani niin minkä sävyistä/merkkistä lakkaa suosittelisitte ja kannattaako spraylakka vai mielummin purkkilakka? Sprayllä saisi nopeampaa jälkeä, mutta itse joskus aikoinaan kokeilin mattaspraytä ja figu jäi kiiltelemään pahasti vaikka olikin matta. Merkkiä kyseisella lakalle en muista.

Joskus Mallix-lehdessä oli artikkeli figujen lakkailusta ja siinä suositeltiin saksanpähkinän(?) sävyistä mattalakkaa, onko kellään kokemuksia?
Kaapelikala

Re: Figun lakkaus, spray- vai purkkilakka?

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Jos napit tahdot ruskeiksi, niin sitten se saksanpähkinä on ihan hyvä.

Itse käytän sprayta. Mastonin mattalakka suojaamaan, Armypainterin antishine tappamaan kiillon. Kynäruiskulla saisi tietty parhaan jäljen, mutta ei ole jaksanut.

Ja sävynä tietty läpinäkyvä väritön. Dippilakat aihe erikseen, tuosta on kokonainen artikkelikin.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Sprayn ongelmana on vain se että se on aika säästä riippuvaista. Kylmällä tai kostealla ilmalla sprayatty mattalakka alkaa ikävästi kiiltää. Itse jätin spraylakkauksen kun hoksasin tuon ja pilasin läjän figuja.

Mutta siis itse liputan pensselillä pistettävän lakan puolesta. Se menee sinne minne haluaa, eikä vaikeisiin paikkoihin pistettäessä joudu laittamaan ylimääräistä kerrosta jonnekin toisaalle. Vallejon lakat ovat loistavia ja niillä on vaikea mennä metsään, joten suosittelen niitä lämpimästi.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Remos

Viesti Kirjoittaja Remos »

En ole lakannut figuja moneen vuoteen enää, enkä näe niissä muuta eroa lakattuihin, kuin sen, että näyttävät paremmalta. Mattalakallakin on tapana vähän kiiltää inhottavasti.
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Itse sprayaan mastonin mattalakalla ja viimeistelen vallejon vernissoilla. Sprayssa oleva ksyleeni kuulema tarraa maalipintaan paremmin kuin pelkkä vernissa. Lopputuloksen kiiltoastetta voi sitten vernissoilla halutessaa muutella, detaljeja myöten, joten esim. se robottia pitkin öljyvana kiiltää uskottavasti.
PunkedPunker

Viesti Kirjoittaja PunkedPunker »

Kiitoksia vastauksista. Pitänee Vallejon lakkoja nyt ainakin kokeilla!

Ja itse haen lakoilla vain sitä kestävyyttä figuihin, että se maali kestääkin siinä myös pienessä käsittelyssä. Varjostus-efektejä en niinkään hae mutta olisihan se hienoa jos lakka tekisi jotain muutakin kuin suojaisi ja toisi sen "Bling Bling"-efektin.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Vallejon mattalakka kynäruiskulla on toistaiseksi toiminut hyvin. Sääefektiä en ole huomannut kun ruiskutan kuitenkin sisätiloissa missä lämpötila ja kosteus on vähän hallitumpi kuin pihalla.
Seraphi
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Seraphi »

Itse olen laittanut lakkaa siveltimellä kahden kerroksen verran. Ensimmäinen kerros kiiltolakkaa (GW) ja sitten sivellyt muutaman tunnin päästä matta lakka kerroksen. Ja jos huomaa kuivumisen jälkeen jossain jonkin kiiltelevän kohdan, se on helppo mattalla sivellä piiloon. Metallifigut pääasiassa lakkaan, sillä muovi figuista maalipinta ei niin herkästi kärsi.

Olen itse huomannut että jos suoraan laittaa ensin mattalakan, niin se syö värisävyjä ja jossain tapauksessa sotkeekin sävyjä. Kaverille maalasin kynäruiskulla airsoft maskin, sitten kun lakkasin mattaspraylla, valkoiset osat muuttuivat punertaviksi, joten piti sitten maalata uudestaan. Tämän takia jätin sprayt kokonaan pois. Toinen syy, miksi en tykkää spray maalia/lakkaa on ponnekaasu, kun ei ole kunnollisia tiloja missä sprayailla.
yritin kirjoittaa jotain fiksua...mutta se ylitti 200 merkin rajan... enkä keksinyt muuta.

https://www.facebook.com/sheriffanvil
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

^ Lakkojen kerrostaminen on siitä hasardia, että saattavat alkaa halkeilemaan. Näin siis esimerkiksi kitaran lakkauksissa. Figujen lakka voi olla niin ohut/joustava ettei sellaista pääse käymään.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Hanska

Viesti Kirjoittaja Hanska »

Minä vedän ensin paukkupullosta mastonin mattaa ja sen kuivuttua kynäruiskulla vallejon purkkimattaa tappamaan kiillon.
Wh40k 2nd edition rulebook kirjoitti:Remember that you're playing to enjoy a challenging battle with friends, where the spirit of the game is more important than winning at any cost.
Bloodfury

Viesti Kirjoittaja Bloodfury »

Itse menen ihan Citadel Purity Seal linjalla. Sisätiloissa ei tarvitse stressata lämpötilan vaikutteista. Ja jok ikinen figu on saanut aivan loistavan mattalakka kerroksen
tappaen kaikki ikävät kiillot yms. Tällä aloitin, tällä jatkan. Ja sit pieni vinkki, muistakaa ravistaa sitä spray pulloa reippaasti! Oli kyseessä mikä tahansa lakka, kiiltävä tai matta,
niin jos et sekoita ja kylmiltä lähdet vetämään niin figu saa pysyvän sementtipölymäisen kerroksen joka ei lähde muutakuin maalinpoisto operaatiolla. Eli shake well before use! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”