Creeser kirjoitti:
Perusteles mulle miksi bretit tarttisi vähiten uutta kirjaa? Koska en ole tästä täysin samaa mieltä.Perusteles kunnolla myös. Kiitos.Et voi perustella pegasus knighteilla. heroic killingblowlla etkä trebuchetilla.
Pahoitteluni että hermostuin mutta pitkään bretonnialla pelanneena en näe oikeutusta väitteelle että ne tarttisi uutta kirjaa vähemmän kuin muut. Jos kerran bretit on niin mahtava armeija nyt niin miksi sillä ei pelata paljon turnauksissa? Aika harvoin ne on siel edes näkynyt.Se että Veetin väite että bretit jättäisi 9.edikankin pisti viel vihaisemmaksi.
Nykyseltään Breteillä kyllä on aika lailla kohtuulliset aseet kaikkea vastaan. Ne dp:tkin hikoilee kun tulee kiveä niskaan tai HK:ta päin naamaan. Brettonia perusritarit on itsessäänkin aika tehokas yksikkö, varsinkin kun saa lance muodostelman, jolla on iso etu verraten muiden armeijoiden ratsuväkeen, jotka eivät saa rankkia kuin 5. levyisenä. Damselien tuova MR on todella iso apu, varsinkin nykyistä death sniputustouhua ja metallin lorea vastaan, yhdistettynä siihen että ritarit saavat vielä ilmaisen wardinkin (kunhan aloituksen antaa). Myöskin se että ne saa nätisti piiloon lähistelyltä on hubaa verraten muihin armeijoihin jossa pitää antaa wardia tai erillisiä bunkeereita pitääkseen maagit hengissä.
Bretonnialla on siis kyllä ihan mukavat eväät pärjäämiseen, kuten on turnauksissakin huomattu. Kyse on vaan siitä osaako niitä käyttää.
Puhut viisaasti mutta itelläni löytyy vastaväitteetkin.
-Siis onhan Bretit ok mutta ei se kuitenkaan vähennä oikeutusta saada uutta kirjaa.
-Wardi on ok mutta nykyään aikalähellä kertakäyttöä.kertakäyttö sinänsä koska vihollisilta löytyy liikaa kompoja pudottaa ld sun ritareilta(Bretit menettää wardin jos lähtevät karkuun tai kieltäytyvät haasteesta). Kuten smaxx sanoi mulle turnauksessa. Brettien heikkous on kirous loitsut eikä damage loitsut.Kirouksia vastaan et wardilla tee mitään kuten ennen 8 edikkaa.Brettejä vastaan ei nykyään edes käytetä damage loitsuja vaan kirouksia.Ja slaaneshin kirous loitsu esim on myrkkyä kun pudottaa movementin D6:ksi) Nykyään wardista ei tule olemaan paljon iloa sillä nykyään on paljon hyökkäyksiä joiden voima on 4 tai alle ja ignooraavat viel armour saven. Maksaahan Bretit osittain kovan hinnan wardistaan. Antamalla vastustajalle päätöksen kumpi aloittaa pelin. No brainer apinakin tajuaa että tottakai otetaan eka vuoro jotta bretit pystytään pitämään kaukana. Isolla osalla vihollisista löytyy kuitenkin tykistöä/artilleryä joka pudottaa osan armeijasta ennen kun pääsevät edes lähelle ja tämä usein viel tapahtuu ekalla vuorolla ennen kun bretit pääsee edes tekemään mitään. Ja se ripe mikä nyt pääsee perille on niin pieni että sillä ei vastustajan yksiköitä enään meleessä rikota. (kokemusta on).Lance ei ole ylivoimainen.
-Bretit lähiksessä lyö aika usein joko samaan aikaan tai viimeisenä jolloin riskit rankkien menetyksestä on kovat.Yhdenkin mallin menetys on kova rank bonusten takia. Chargessa Bretit ei lyö sen enempää (Paitsi Grail knightit) sen kovempaa kuin unitti samankokoisia ratsuväkejä muilta roduilta. Vaikka bretit saakin lance formationin niin ei se kuitenkaan takaa että sä menisit vihollisyksiköistä läpi kerralla (Grail knightit on ainoa poikkeus). Breteille se että chargen jälkeen jäät viel lähikseen on myrkkyä.Kylkeen pääseminenkin tarvitsee muulta armeijalta todellista onnistumisia että sinne päästään.
-Heroic killing blowko pelottaa? Sen saa moni muukin armeija ja jopa suojankin sitä vastaan.Jos yhdelle bretille saa sen niin voi kauhia. Ja joudunhan uhraa magic item pointseja siihen. Eikä sillä tee mitään esim Chaos lordia vastaan jolla on niin sanottu 2+ re-rollattava ward.
-Bretonnian velhoista olen samaa mieltä teidän kanssa. Ne on hyviä.Ainoa on se että lore vaihtoehtoja sais olla yksi lisää esim lore of light.
-Öh, bretonnia saa 2 sotakonetta ja4 vihollisilla löytyy se 4-8 näitä vastaan. Mä pidän hellblasteria kovempana kuin trebuchet. Nää trebuchetit on välil liiankin oikukkaita minkä olen huomannu. Välillä ne suorittaa ja välillä ne ei tee mitään.Onhan ne ok mutta ei ne uber koneita ole mitä tääl kehutaan.
-Pegasus knightit taas on ok mutta ei niistäkään aina ole apua. Nykyään Pegasusten vastineeksi tulleet empiren chocobot ja khornen juggereilla ratsastavat warrioritkin on parempi. Lentokyky ei aina takaa voittoa.
-Bretit ovat kalliita muiden vastaaviin nähden(paitsi Men at armsit ja bowmanit, trebuchet sais olla 20 pointsia kalliinpikin mun puolesta) nykyään ja tarttisin myös sen takia piste korjausta. Eihän DE paljon hinnoissa noussu kun saivat pysyvän ASF ja sen että saavat re-rollata 1:set woundauksessa.Miksi Lähes kertakäyttö wardin pitäisi maksaa enemmän kuin nämä kyvyt yhteensä?
Olen kuitenkin samaa mieltä että Bretit on pelattava armeija mutta en kuitenkaan hyväksy sitä väitettä( kuten jo ilmaisin) ettei ne tarttisi uutta kirjaa nyt eikä seuraavaan edikkaan. Olen ite henkilökohtaisesti sijoittanut Bretteihin niin paljon rahaa että kyl toivoisin niil välillä uutta opusta. Se että Brettien mallit ovat nyt niin sanotusti vanhentuneet ja kuulemma media seksikkyys kadonnut niin silloin GWn pitäisi tehdä asialle jotain eikä olla tumput suorina. Kuten Privateer Press tekee, ne mainostaa JOKAISTA armeijaa ja tuo jokaiselle jotain kun jotain uutta tulee. Tästä GWn pitäis ottaa oppia.