WW1 tekee taas tuloaan! (ja joo, on täällä 20 mm WW2.stakin)

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Silveri

WW1 tekee taas tuloaan! (ja joo, on täällä 20 mm WW2.stakin)

Viesti Kirjoittaja Silveri »

All Quiet on the Martian Front KS herätti mulla taas vanhan WW1-kärpäsen puremani ja tilasin ePayltä 1/72 (tai 20 mm) A7V:n (joka saapui eilen, hieno!) ja Mk.IV femalen. Tänä aamuna bongasin sitten jotain täysin käsittämättömän hienoa.

http://earlywarminiatures.com/

Ei pelkästään nuo tee ihan hyvää ja kohtuuhintaista valikoimaa 20 mm skaalan WW2:seen, niillä on ihan oma tuotevalikoima 20 mm WW1:seenkin. Myyvät myös Crush the Kaiser -säännöstöä, jonka pistin saman tien tiaukseen. Figut ovat hivenen 1/72 muovikrääsää kalliimpia, mutta tasokin näyttäisi olevan korkeampi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
santso

Re: WW1 tekee taas tuloaan! (ja joo, on täällä 20 mm WW2.sta

Viesti Kirjoittaja santso »

btw löytyyks jostain ylihyvää sääntösettiä 15mm ww1:een? kans napoleonics kiinnostais ut toi blackpowder ei siinä määrin innosta kun siel ei oo listoi ja tuntuu vähän liikaa beer&pretzels omaan makuun...
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
topi

Viesti Kirjoittaja topi »

Et maininnut haluamaasi mallinnustasoa, mutta jos skirmish kelpaa, kannattanee vilkaista too Fat Lardies:n Through the Mud and the Blood. (http://toofatlardies.co.uk/index.php?ma ... ex&cPath=5) Firman ww2-pelit ovat olleet ainakin allekirjoittaneen mieleen, enkä tuostakaan ole kuullut pahaa.
Silveri

Crush the Kaiser toimii hyvin 15 mm:ssäkin, mutta vaatii tosiaan paljon väkeä kentälle (rykmentti vs pataljoona on semmoset 300+ nappia vs 100+ nappia - mulla on rykmentti saksalaisia ja pataljoona ranskalaisia 1/72:ssa/20 mm:ssä.... maalattavaa ihan penteleesti). Through the Mud and the Blood löytyy myös hyllystä, mutta ei ihan itseäni vakuuttanut. Toki yksi helposti lähestyttävä on myös GW Historicsin Great War, jos sitä rupeaa eBaystä ylihintaan penkomaan.
santso

joo hakis siis semmosta jotta laumat jalkaväkeä rynnii juoksuhaudoista toiseen ja konekiväärit+tykistö jauhaa populaa minkä ehtii. skirmish ei ehkä tähän istu niin hyvin, toinen vaihtoehto ois sit joku flamesin kokoluokka. tota crush the kaiseria vois tsekkailla.
Silveri

CtK ajaa ainakin tuon tarkoituksen. Konekiväärit ja tykistö on siinä ainakin hemmetin tehokasta, ja juoksuhaudoista toiseen pääsee juoksemaan.

Copypastaan fb:ssa alun perin kirjoittamani arvion CtK:sta alle (peli skaalautuu hyvin tosiaan 6 mm - 28 mm, ostin itse tuon perussääntiksen ja late-war armeijalistat, joskin perussääntiksessäkin tulee kokoonpanot, joilla pääsee melko hyvin alkuun). Early War Miniatures toimi kyllä kauppana kiitettävän hyvin.
Pari kuvaa Crush the Kaiser -soolotestipelistäni. Ekaa maailmansotaa 1/72 (20 mm) nappuloilla. Saksalaiset oli hyökkäämässä ranskalaisten puolustusasemiin. Sain pelattua 3 vuoroa ennen kuin alkoi väsyttää liikaa, mutta ainakin tuli jonkinlainen kosketus sääntösysteemiin.

CtK:ta voisi sanoa old-school historialliseksi peliksi, eli sääntöjä on paljon. Perusliikuttelun ja ampumisen lisäksi tykistölle on kohtuullisen laajat säännöt (ja pre-battlessa pitää miettiä tarkkaan tulisuunnitelmaa, mukaan lukien se ammutko HE-, sirpale- vai kaasukranaatteja (ja millaista kaasua)). Samoin sääntöjä löytyy lentokoneillekin.

Mielenkiintoiseksi hommasta tekee sen, että streamlineaus on tehty varsinaisesta suoratuli/hth -päästä ja painoarvo on spottimisessa, komentamisessa ja kommunikaatiossa - käytännössä päinvastainen tilanne verrattuna "tuotteistettuumpiin" figupeleihin. Tämä tarkoitti myös sitä, että itse peli, jossa hyökkääjäpuolella oli toistasataa figua ja puolustajalla 50+ figua myös (pääsääntöisesti 1 figu/beissi), peli eteni kuitenkin jouhevasti ja pisin aika meni miettiessä väsyneenä miten ne tykistösäännöt nyt menikään.

Joka tapauksessa kyseessä "herrasmiessäännöt", eli epäselvissä tapauksissa sovitaan vastustajan kanssa mikä on järkevää. Mielenkiintoista joka tapauksessa ja sai mut ostamaan (taas) uuden 48 ukon boksin saksalaisia (10€ - 1/72 muovi on halpaa).
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 5795_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6079_n.jpg
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Normaalisti toitottaisin pikkuskaalojen puolesta mutta en kyllä WW1:sen kohdalla. Vaikka pikkuskaalat toki mahdollistaisivat isot joukot pienemmällä pöydällä niin mudanruskeat uniformut mudanruskealla basella eivät tee pelistä varsinaisesti visuaalista spektaakkelia.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Silveri

Toisaalta omasta mielestäni 28 mm on taas vähän turhan iso skaala, koska silloin WW1:stä tulee skirmishiä ja ehkä pioneerityyppistä toimintaa tai stormtroopereiden juoksuhautahyökkäyksiä lukuun ottamatta nyt kauheasti pääse fiilistelemään noilla järjettömillä miestappioluvuilla.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Varmaan kannattaa ainakin ne kymppimilliset ottaa tai sitten pitää olla varovainen figujen ja pohjalätkän värityksen kanssa että saa varmasti riittävästi kontrastia. Noin niinko jos joukkobaseja tekee. Jossain pikkuskaalan armeijoissa oikein sääliksi käy kun on nähty paljon vaivaa realistisen värimaailman suhteen ja sitten maalaus ei pääse oikeuksiinsa ilman että nappeja tuijottaa 30 sentin etäisyydeltä.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
santso

joo, toi CtK vaikuttaa semmoselta mitä on etsiny, pitää pistää sääntis tilaukseen ja alkaa miettiä skaalaa, toki jos oon laiska niin varmaan 15mm ois pop niin maastot sais sekä flamesiin että tohon(juoksuhaudat ehkä poislukien). 20mm kans vaikuttaa hintansa puolesta ihan käyvältä, mut kuten totesin, oon laiska :D
Silveri

Tietysti riippuu kuinka kranttu skaalan kanssa on. Mä esim. itse käytän 15 mm pahvijuoksuhautoja ja kun kuitenkin kukin jantteri on periaatteessa 5 ukkoa, niin kyse on enemmän siitä kumpi särkee enemmän omaan silmään. Itse olen pihi ja sen takia valitsin tuon 1/72:en, jolloin armeijan kasaaminen ei käy niin kauhean kalliiksi, mutta hyvin toi toiminee 15 mm:lläkin.

Also, 1/72 valmistajia mitä olen itse käyttänyt:
Airfix - ranskalaiset ihan ok, ei oikein late-war saksalaisia ole
HäT - Julkaisee nykyään noi Airfixin kitit, saksalaisten Heavy Weapons -setti kuitenkin valikoimamääränsä suhteen erinomainen, joskin sculptijälki vähän niin ja näin, näiden FT-17 -kitit on myös hyviä ja halpoja
Strelerts - Nassefigut on sympaattisia, mutta varsinainen laatu on vähän niin ja näin
Caesar - Erittäin laadukkaita, suosittelen
Emhar - Samoin laatu korkealla, suosittelen sekä jalkaväkeä että tankkeja - mulla on Mk IV ja A7V ja molemmat laadukkaan oloisia kittejä
Reviresco - Ostin täältä mersun rykmentin komentajalleni, metallifigu, tuli yllättävän nopeasti, vaikka rapakon takaa tulikin. Laadultaan "ihan hyvä".

20 mm skaalassa
Irregular miniatures - late-war ranskalaisia, ihan ok tavaraa, tilannut aiemminkin ja mukava kauppa
Early war miniatures - CtK:n sääntiksen tilasin täältä, nopea palvelu, tuli vielä näytepussi mukana 2 x 20 mm figuista, näyttivät ihan hyvälaatuisilta
Tumbling dice - ostin täältä perusjanttereita, komentoblisun, pari kk:ta ja mortarit. Aika lailla oli flashia mukana, mutta sculptijälki sinänsä ihan mukavaa
Lancer miniatures - en ole vielä käyttänyt, mutta mainitsin nyt listan vuoksi
Second city games - en ole ostanut, tankkeja löytyy hieman halvemmalla kuin Emharilta, mutta demokuvien perusteella laadussa jää jälkeen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”