Autot 28 mm figuille
Autot 28 mm figuille
Mistä saisi hyviä autoja 28 mm figuille? Lähinnä kokonsa puolesta.
Hakusessa olisi Fallout tyyliset autot, kuten Higwayman tai Mad Max vehkeet. Kaupoissa on paljon pikkuautoja, mutta ei oikein sopivia ole löytynyt.
Hakusessa olisi Fallout tyyliset autot, kuten Higwayman tai Mad Max vehkeet. Kaupoissa on paljon pikkuautoja, mutta ei oikein sopivia ole löytynyt.
O: Necromundaa, Mordheimia LotR:ia. Laita YV.
Blogini pienoismalleista FB
Pienoismallimarketti kaikki vallejon maalit täältä
Mordheim kirjasto
Mordheim kirjasto
Re: Autot 28 mm figuille
Ihan muovimalleistahan löytyy paljon valinnanvaraa - tosin niitäkin joutunee tilailemaan maailmalta. Tankeissa yleinen 1/35 mittakaava on toimiva kokoluokka Warhammer-touhuissa - en tiedä onko kyseinen mittakaava yleinen myös autoissa. Jotakin lähellä sitä löytynee kuitenkin varmasti.
Itse en lähtisi maailmanlopun jälkeisiä teemoja haluttaessa Ramshackle Miniaturesia kauemmas kalaan. Firmalta löytyy mm. Moottoripyöriä (2-3 pyöräisiä) ja paljon muitakin useampipyöräisiä/-telaisia ajoneuvoja. Kannattaa sivupalkista kattoa muutkin kategoriat läpi koska tuolta löytyy myös muuta teemaan sopivaa tilpehööriä, jengejä sekä konversiokittejäkin.
Give a warjack coal and you warm him for a day. Give a warjack an axe, and you warm him for his whole life... with coal ripped from the cold dead boilers of his enemies.
- Pahvivalmiste
Ainakin Tmi Kuivalainen (Hki) pitää varastossa hyvää valikoimaa sotilasajoneuvoja eri mittakaavoissa. Tieto-nikkarin, toisen hyvän pienoismalliliikkeen, sivut eivät ainakaan tämän viestin kirjoitushetkellä toimineet, mutta siellä saattaisi olla erilaisia ajoneuvoja jopa paremmin kuin Kuivalaisella.
En lähtisi 1:35 28mm (edes GW heroiciin!) sotkemaan - jos super heavyn haluaa valmiiseen sarjaan pohjustaa, niin sitten, mutta kun 1:35 HMMWV on yhtä iso kuin Leman Russ.
Maailmalla 1:48 skaalaa käytetään suhteellisen paljon ristiin 28mm Heroicin kanssa historiallisten puolella, ja se ei niin pahasti silmään pistä, optimiskaala taitaa jossain 1:60-1:50 korvilla huidella. Valitettavasti tuossa 1:48 skaalassa tarjonta on aikalailla lentokonevetoista, ja ne vähäiset laajasti saatuvilla olevat maakalustomallit on toiseen maailmansotaan. Tamiya tekee näiden lisäksi modernia humveeta tässäkin skaalassa, ja pari kiinalaista firmaa pakkaa keskenään kilpaa uusiksi kitechin 1:48 moderneja vaunuja, mutta autoja ei siittäkään rangesta löydy.
Suosittelen tutkimaan lelu/rihkamakauppoja, ainakin corgilla(?) oli jossain kohtaa 1:50 diecast-autoja myynnissä ~kympin kappalehintaan. Ainakin Land rover Defender ja Land rover Series 2/3 LWBtä kovakattoisena löytyi + sekalaisia muita peräkärryn vetoon soveltuvia autoja.
Maailmalla 1:48 skaalaa käytetään suhteellisen paljon ristiin 28mm Heroicin kanssa historiallisten puolella, ja se ei niin pahasti silmään pistä, optimiskaala taitaa jossain 1:60-1:50 korvilla huidella. Valitettavasti tuossa 1:48 skaalassa tarjonta on aikalailla lentokonevetoista, ja ne vähäiset laajasti saatuvilla olevat maakalustomallit on toiseen maailmansotaan. Tamiya tekee näiden lisäksi modernia humveeta tässäkin skaalassa, ja pari kiinalaista firmaa pakkaa keskenään kilpaa uusiksi kitechin 1:48 moderneja vaunuja, mutta autoja ei siittäkään rangesta löydy.
Suosittelen tutkimaan lelu/rihkamakauppoja, ainakin corgilla(?) oli jossain kohtaa 1:50 diecast-autoja myynnissä ~kympin kappalehintaan. Ainakin Land rover Defender ja Land rover Series 2/3 LWBtä kovakattoisena löytyi + sekalaisia muita peräkärryn vetoon soveltuvia autoja.
- Kaapelikala
Itse suosittelisin kurkkaamaan esim. BR-lelujen puljut. Ota ukkeli matkaan, niin saat kurkittua mittakaavankin samalla.
Ehkä toi lelukauppa on paras vaihtoehto. Pitää katsoa, jos löytyis sopiva fiftari auto. Kiitos vastauksista.
O: Necromundaa, Mordheimia LotR:ia. Laita YV.
Mordheim kirjasto
Mordheim kirjasto
Lelujen hankinnan suhteen kirpputori on kyllä kustannustehokkain vaihtoehto. Ysärin kultakauden pikkuautoissa on jo valmiiksi battledamagea ja hinnat pyörii varmaan euron hujakoilla. Joskus olen Fidassa bongannut jopa 1990-luvun alkupuolen warhammereita (tosin oli hinnoteltu ihan miten sattuu, en ostanut mitään).
Tutkin asiaa joskus aikoinaan ja kynäilin tällaisen:
http://www.smallcuts.net/articles/vehic ... arison.jsp
http://www.smallcuts.net/articles/vehic ... arison.jsp
//Mx
Varsinaiset pienoismallit ovat tyypillisesti kalliita - useita kymppejä kipale. Ainahan jotain halpista voi löytää, mutta vaatii jo tuuria että saa sekä halvan että sopivan. Enemmistö "ammattimaisesta" automallauksesta taitaa lisäksi tapahtua isommissa skaaloissa, luokkaa 1:24 tms.
Diecastit ovat keskimäärin hulvattomasti kustannustehokkaampia ja samalla mukavan kestäviä. Esimerkiksi pulp/CoC -puolella suositaan Matchboxin Model of Yesteryear- ja Lledon Days Gone -sarjoja. Näiden anti keskittyy vahvasti 1900-luvun alkupuoliskolle jonnekin 30-luvun loppuun asti. Mittakaava tuntuu usein olevan "mikä mahtuu boksiin", eli se vaihtelee mallista toiseen. Itse pyrin ostamaan jotain 1:48-1:56 -alueelta jos mahdollista, mutta en stressaa liikoja, koska figukokoelmassakin on aika paljon vaihtelua. Niin ja figumaailman mittakaavoista/suhteista olen tainnut avautua ennekin. Ei näistä mitään hyperrealistista mallimaailmaa saa.
1:35 on minusta sekä teoriassa että käytännössä ihan liikaa, joskin se voi olla tarpeen jos haluaa virallisen space marinen (lähes yhtä leveä kuin korkea) mahtumaan kuskin penkille. Toisessa päässä 1:64 voisi olla teoreettisesti hyvä, jos figut vain olisivat realistisia. Aiempi linkki kertoo, miksi ei.
No mistä niitä sitten saa? Marketista tai lelukaupasta tuurilla, mutta omien kokemusteni mukaan Suomen tyypillinen anti ei osu kovin usein kohdalleen. Voi olla, että pitää tehdä vähän selvitystyötä ja siirtyä esim. eBaylle. Siellä itse suosimieni diecastien kattohinta on viitisen puntaa tuoreena laatikossa. Avatut, käytetyt ja muuten vain poistettavat voivat helposti irrota punnalla tai parilla, osumaa ottaneet vielä halvemmalla ämpäritavarana.
Yksittäisten vehkeiden tarkan mittakaavan selvittäminen voi muuten joskus olla tuskaista hommaa. Myyjät saattavat lykätä kuvaukseen jonkun tutun luvun kuten 1:48 täysin perstuntumalta tai copypastena ilman todellisuuspohjaa. Valmistajan julkaisema tai harrastajien kokoama kataloogi on usein parempi, jos sellaisen löytää. Joskus pitää silti vain ostaa tuurilla.
Diecastit ovat keskimäärin hulvattomasti kustannustehokkaampia ja samalla mukavan kestäviä. Esimerkiksi pulp/CoC -puolella suositaan Matchboxin Model of Yesteryear- ja Lledon Days Gone -sarjoja. Näiden anti keskittyy vahvasti 1900-luvun alkupuoliskolle jonnekin 30-luvun loppuun asti. Mittakaava tuntuu usein olevan "mikä mahtuu boksiin", eli se vaihtelee mallista toiseen. Itse pyrin ostamaan jotain 1:48-1:56 -alueelta jos mahdollista, mutta en stressaa liikoja, koska figukokoelmassakin on aika paljon vaihtelua. Niin ja figumaailman mittakaavoista/suhteista olen tainnut avautua ennekin. Ei näistä mitään hyperrealistista mallimaailmaa saa.
1:35 on minusta sekä teoriassa että käytännössä ihan liikaa, joskin se voi olla tarpeen jos haluaa virallisen space marinen (lähes yhtä leveä kuin korkea) mahtumaan kuskin penkille. Toisessa päässä 1:64 voisi olla teoreettisesti hyvä, jos figut vain olisivat realistisia. Aiempi linkki kertoo, miksi ei.
No mistä niitä sitten saa? Marketista tai lelukaupasta tuurilla, mutta omien kokemusteni mukaan Suomen tyypillinen anti ei osu kovin usein kohdalleen. Voi olla, että pitää tehdä vähän selvitystyötä ja siirtyä esim. eBaylle. Siellä itse suosimieni diecastien kattohinta on viitisen puntaa tuoreena laatikossa. Avatut, käytetyt ja muuten vain poistettavat voivat helposti irrota punnalla tai parilla, osumaa ottaneet vielä halvemmalla ämpäritavarana.
Yksittäisten vehkeiden tarkan mittakaavan selvittäminen voi muuten joskus olla tuskaista hommaa. Myyjät saattavat lykätä kuvaukseen jonkun tutun luvun kuten 1:48 täysin perstuntumalta tai copypastena ilman todellisuuspohjaa. Valmistajan julkaisema tai harrastajien kokoama kataloogi on usein parempi, jos sellaisen löytää. Joskus pitää silti vain ostaa tuurilla.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Tämä vähän riippuu ja roikkuu. Henkilöautot ovat hankalimpia, koska olemme tottuneet katselemaan niitä joka päivä.Dolmot kirjoitti: 1:35 on minusta sekä teoriassa että käytännössä ihan liikaa, joskin se voi olla tarpeen jos haluaa virallisen space marinen (lähes yhtä leveä kuin korkea) mahtumaan kuskin penkille.
Tankit ovat ehkä helpoimpia, koska harvalla on kovin hyvää omakohtaista kokemusta niiden lähellä olemisesta. Lisäksi niissä on vähän referenssimittoja ukkoihin, kunhan luukut ei näytä ihan mahdottomilta. Ja niitä on oikeastikin montaa eri kokoa, joku pieni panssariauto on oikeasti todella pieni kun sellaisen pääsee luonnossa näkemään.
Kuorma-autoissa ja lava-autoissa on vähän sama juttu. Niitäkin on oikeasti montaa kokoa, kunhan mikään yksityiskohta ei kauheasti pistä silmään. Joku Toyota Timangi on perusmuodoiltaan ihan sama kuin Ford F550.
P.S. Tosin on niitä henkilöautojakin moneen lähtöön. Kun mun mäksterin parkkeeraa isomman perhesedanin viereen, se näyttää oikeasti pienoismallilta.
//Mx
Joo, vaikeuksia on ollut löytää uskottava scifi-limusiini mun Genestealer Cult Magukselle. Kun pitäisi osua skaala ja tyyli kohdalleen. Tai ainakin mielellään ihan pienellä modailulla selvitä, eikä saisi muistuttaa liikaa jotain tuttua nykyajan Cadillaccia tai 30-luvun limusiineja. Tuolta Ramchacklen sivuilta olen katsellut ja parilta muulta saitilta eikä ole tulltu miellyttävää vastaan. eBaysta myös etsinyt satunnaishauilla silloin tällöin, ilman tulosta. Kyllähän sen saa aikaiseksi jos itse väkertää jostain koottava-kitistä ja pulttaa päälle liudan plasticardia ja alumiiniverkkoa, ym mutta elättelen vielä toivoa että jostain löytyisi joku hieno grimdark-scifi kärry valmiina.
-mv40k2
-mv40k2
Lelukauppaan on helppo ottaa referenssifigu mukaan, jolloin ostospäätös on kivuttomampi. Itsehän olen saanut jopa plasto-ämpärimuovi vauvanleluista siedettävän näköisiä maalailulla, mutta nykyisin ostaisin varmaan BR-leluista sellaisen kymmenen henkilöauton paketin parillakympillä. Jos pitäisi saada kunnon scifiä, niin esim. Antenocitis workshopista löytyy leijuautoa ja vastaavaa.
Ole moderni perimäpöllijä, ota alle bling bling hummeri, Escalade tai vastine. Joku Brio-maasturi blingattuna voisi olla hyvä. Muista ostaa arkillinen fleur-de-lis -siirtokuvia ja läiskiä niitä vielä kiesi täyteen.mv40k2 kirjoitti:Joo, vaikeuksia on ollut löytää uskottava scifi-limusiini mun Genestealer Cult Magukselle.
Ja hybrideille ketjuja kaulaan, lippikset vinoon ja huosut puolitankoon ;) Purestraineille liimattavista dimangeista grillzit vielä.
//Mx
Vissiin tavoitteena oli gangsteri, ei gangsta.maxxon kirjoitti:Ole moderni perimäpöllijä, ota alle bling bling hummeri, Escalade tai vastine. Joku Brio-maasturi blingattuna voisi olla hyvä. Muista ostaa arkillinen fleur-de-lis -siirtokuvia ja läiskiä niitä vielä kiesi täyteen.mv40k2 kirjoitti:Joo, vaikeuksia on ollut löytää uskottava scifi-limusiini mun Genestealer Cult Magukselle.
Ja hybrideille ketjuja kaulaan, lippikset vinoon ja huosut puolitankoon ;) Purestraineille liimattavista dimangeista grillzit vielä.
Morze tiivisteli aika hyvin. Vaikkakin Maxxonin ehdotus sai kyllä suun hymyyn. :)Morze kirjoitti:Vissiin tavoitteena oli gangsteri, ei gangsta.
BR-lelujen alelaarista olen ostanut kultin käyttöön 3€/kpl parit hyvin 40k skaalaan sopivat 2000-luvun US.Army militaryautot (Humvee, truck), ja konvannut niistä veitsen ja plasticardin avulla kultin käyttöön uskottavat grimdark kiesit ettei tarvitse kaikkien hybridien ja broodbrothersien ihan jalan tallustaa. Eli BR:stä kyllä löytyy edukkaita oikean skaalan aihioita, mutta aikamoinen vaiva jos meinaa niiden alkuperän piilottaa että istuvat nätisti 40,000 luvulle eikä tule heti 2000 luku mieleen. Pari ajoneuvoa jaksoin väkertää, sitten meni hermo ja lähdin eBaysta huutamaan IG Chimeroita lopuille. Hyvää limusiinin aihiota ei ole tullut vielä vastaan. Mun silmissä se vois olla vaikka jokin tyylikäs leijuauto, sillä low-tech on kultin rupusakille ja Magukselle kelpaa vain paras, edustustehtäviä kun hoitaa. Itse purestain Patriarch kuskataan tietysti turvallisesti reinforced armour Chimeralla, jossa se pysyy muiden purestainien kanssa piilossa uteliailata silmiltä kunnes on aika tulla esiin ja paljastaa kultin todelliset värit.
Niin, tuossa on kuva alkuperäisestä White Dwarfissa esiintyneestä Gen.Cultista ja sen limusiineista:
http://orks.dylangould.com/images/genestealer_cult.jpg
Etenkin tuo hautausauton näköinen limusiini miellyttää silmää.
-mv40k2
No löytyihän se miellyttävä limusiini kun tarpeeksi kauan jaksoi odottaa. Tilaukseen lähti saman tien.
28mm-scale GENETIC CULT COVEN LIMO ON ANTIGRAVS
Tuohon saa tilattua vielä jatkopätkän keskelle jos haluaa long version, mutta tyydyin tuohon kun näytti jo hyvältä tuollaisenaan.
Jos oikein intoonnun, niin tilaan vielä Primukselle ja Patriarkalle omat että saa kaartaa pihaan jonossa :)
-mv40k2
Tuohon saa tilattua vielä jatkopätkän keskelle jos haluaa long version, mutta tyydyin tuohon kun näytti jo hyvältä tuollaisenaan.
Jos oikein intoonnun, niin tilaan vielä Primukselle ja Patriarkalle omat että saa kaartaa pihaan jonossa :)
-mv40k2
Wow, tuossa on kyllä tyyliä :) hyvä löytö.mv40k2 kirjoitti:No löytyihän se miellyttävä limusiini kun tarpeeksi kauan jaksoi odottaa. Tilaukseen lähti saman tien.
Nopat & Taktiikka PK-seudun pelikerho
http://www.nopat.fi/
http://www.nopat.fi/
On kyllä tosiaan aivan loistava löytö. 50-luvun muskelijenkkiä ja samanaikaisesti grimdarkkia ja etenkin lokareiata tulee heti mieleen, että kyseessä on Imperiumin tuotos. Tuohon yhdistelmään ei ihan kaikki pysty.
Itelle lähti tuolta myyjältä mukaan inkvisiittori pyörällä.
http://www.ebay.co.uk/itm/28mm-scale-FE ... SwpzdWqLJt
Itelle lähti tuolta myyjältä mukaan inkvisiittori pyörällä.
http://www.ebay.co.uk/itm/28mm-scale-FE ... SwpzdWqLJt
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
Kärry saapui, ja oli päällisin puolin hieno kuten kuvissa, mutta valmistaja sortui samaan kuten niin moni muu variant valmistaja. Vaikka myyntitekstissä sanotaan 28mm, niin todellinen skaala on korkeintaan 25mm eli hiukan liian pieni 40K:hon. Eikä saitilla anneta verrokkikuvaa 40K nykyfigun kanssa että skaala selviäisi ostohetkellä. Limusiini on karvan verran Rhinoa tai Chimeraa pidempi ja puolet matalampi. Voin just ja just kuvitella että 80-luvun metalli-Magus mahtuu ovesta sisään parin Familiarin kanssa, mutta Genestealer entouragea saati Gen.Partiarchia en osaa kuvitella kärryn kyytiin mitenkään päin. Eli jää tilaamatta lisäkärryt, ja tuo jää vain Maguksen henkilökohtaiseksi kuljettimeksi. Onneksi mun GenCult on se vanha 25mm kasariversio. :)
Patriarkalle olen jo konvannut IG Griffonista kuljettimen missä Mortarin paikalle on pultattu Patriarkan tuoli (se kasariversio) ja ympärille EPIC titaneista raavittuja soittokelloja ja tuolin taakse korkealle kultainen ikoni nelikätisestä jumalasta ilmoittamaan hänen saapumisestaan. Magus voi vetää subtle roolia, Patriarkka tulee esille isolla hälinällä.
GenCult kultisteille olis vielä kiva löytää grimdark henkisiä troop transportteja. Jotain perus kuormureita, linja-autoja, ym siviilikalustoa. Olen konvaillut BR-leluista ostamiani halpoja WW II kuormureita grimdark henkisiksi plasticardilla, bitzeillä ja metalliverkoilla ikkunoihin, mutta kyllä niistä paistaa vielä läpi 20th century alkuperä ja toinen maailmansota. Ehdat grimdark kiesit olis pop. Näin jollain saitilla jotain MadMax tyylisiä warbusseja, mutta ne näytti mun silmään enemmänkin örkeille sopivilta. Ebayssä hävisin kerran setin 40K:hon konvattuja puskutraktoreita ja työkoneita - ne olis olleet täydellisiä.
-mv40k2
Patriarkalle olen jo konvannut IG Griffonista kuljettimen missä Mortarin paikalle on pultattu Patriarkan tuoli (se kasariversio) ja ympärille EPIC titaneista raavittuja soittokelloja ja tuolin taakse korkealle kultainen ikoni nelikätisestä jumalasta ilmoittamaan hänen saapumisestaan. Magus voi vetää subtle roolia, Patriarkka tulee esille isolla hälinällä.
GenCult kultisteille olis vielä kiva löytää grimdark henkisiä troop transportteja. Jotain perus kuormureita, linja-autoja, ym siviilikalustoa. Olen konvaillut BR-leluista ostamiani halpoja WW II kuormureita grimdark henkisiksi plasticardilla, bitzeillä ja metalliverkoilla ikkunoihin, mutta kyllä niistä paistaa vielä läpi 20th century alkuperä ja toinen maailmansota. Ehdat grimdark kiesit olis pop. Näin jollain saitilla jotain MadMax tyylisiä warbusseja, mutta ne näytti mun silmään enemmänkin örkeille sopivilta. Ebayssä hävisin kerran setin 40K:hon konvattuja puskutraktoreita ja työkoneita - ne olis olleet täydellisiä.
-mv40k2