Ropecon 2014 demottaminen

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
jamovoima
Valvoja

Re: Ropecon 2014 demottaminen

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

En sinänsä ajatellut tulla varsinaisesti demottamaan, mutta käynnissä on pari projektia, jotka meinasin saada coniin mennessä valmiiksi. Tulevat sisältämään pelilaudan ja joukot ja voisin koittaa tulla kaverien kanssa pelailemaan niitä vaikka siihen demoalueen reunamille, jos siinä yhteydessä olisi vapaata pöytätilaa. Toinen projekti on 15mm sci-fiä, johon olisi tarkoitus tehdä sellainen shakkilautatyylinen kompakti kannettava peli maastoineen ja toinen jonkunlainen ötökkäammuskelu tällaisella: http://www.kickstarter.com/projects/162 ... ar-terrain pöydällä.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Silveri kirjoitti: Tuo napiseminen siitä, että figupuolella on "liikaa porukkaa ilmaiseksi" on kyllä yliampuvaa ottaen huomioon, että viimeiseen n vuoteen mä en conissa ole ehtinyt demottamiseltani käytännössä juuri mihinkään muuhun ohjelmaan ja ajatus siitä, että ropeconissa pääsisi vaikka ropettamaan on ollut todella vaikeaa toteuttaa. Aikaa kun demotuspuolelle on helposti vierähtänyt se yht 16 tuntia, puhumattakaan valmisteluajasta ENNEN conia.
Hep! Kommentoin tätä kohtaa, koska tämä on ikäänkuin omaa syytäni. Ollessani figuvastaavana figujen ilmaislipun saaneiden määrä kasvoi noin 50 hengestä lähes 70-80 henkeen (Ropeconin intra on huono, en saa tarkkoja lukuja nyt esiin). Tämä ei toki ole ongelma sinänsä, mutta jollei kävijämäärä kasva samassa suhteessa on ilmaislippumäärän kasvulle on tehtävä jotain. Ilmaislippumääräkeskustelussa ei ole kysymys siitä, että coniin töihin tulevat ihmiset olisivat jotenkin laiskoja: käytännössä jokainen coniin työvoimaksi tuleva tekee töitä reilusti yli tuon kahdeksan tunnin minimivaatimuksen. Ropeconin täytyy vain pitää huoli siitä, että tapahtuma ei tuota tappiota. Siispä jossain vaiheessa pitää pohtia, miten paljon 'coni voi tarjota ohjelmaa nykyisellä lipun hinnalla. Toistaiseksi ongelmaa ei ole, mutta asiaa kannattaa pohtia ennen kuin siitä tulee kriisi. Huomatkaa myös, että tämä ei ole ainoastaan figupuolen asia, vaan samaa asiaa on mietitty muidenkin osa-alueiden kohdalla. Figuissa ilmiö vain näkyy selkeimmin, koska omana aikanani Kaaospojat lopettivat turnausjärjestämisen ja demotarjonta laajeni.
Silveri kirjoitti: Josta tulikin mieleeni, että kuinka monella olisi kiinnostusta toimia sisäänheittäjä/yleisinforoolissa? Mietin itse, että ehkä voisin alustavasti jopa lähteä tuollaista infotiskiä vetämäänkin, kun Carnevalen tulevaisuus on vähän kiikun kaakun ja ehkä ensi Conissa vedän vain yksittäisen isomman WWI-drop-in pelin Crush the Kaiserista.
Kun tällaista pohditte, olkaa ihmeessä yhteydessä myös Kalleen (figuvastaava) sekä 'conin tutustumisaluevastaavaan ([email protected]) - saatte yhdessä koordinoitua asioita hyvin. Ja jos haluatte ideoistanne tiedotettavan 'conin toimesta, sitten toki kannattaa laittaa minullekin mailia ([email protected])
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
mentor888

Viesti Kirjoittaja mentor888 »

Parina edellisenä vuonna juuri tuota Force on Forcea demoilleena, aiomme tulla taas Ropeconiin jollain demolla, ei ehkä enää FoF pelillä tosin, saas nähdä? Ajatus on esitellä sekä peliä että pelaamista, ja ennen kaikkea siihen liittyvää harrastusta. Siksi mukana on aina markkinointinäkökulma, valmisteltua materiaalia ja ajateltuja demo -pelejä, jotka ovat helppoja vetää ja nopeita pelata. Tärkeää on myös ottaa demopisteelle toinen joka vetää peliä ja toinen joka selostaa katselijoille mitä tässä juuri tehdään, ja joka hoitaa muutenkin supliikkia.

Minusta koko juttu on juuri yhteisen hyvän harrastuksen esittelyä, keräilyine, maalailuine ja toki myös pelailuineen. Varsinkin, kun en ole johonkin tiettyyn peliin nyt erityisen hirttäytynyt.

Niin, ja tehdään toki yhteistyötä, tai käydään ainakin moikkaamassa kolleegoja muilla demopyödillä, yhteisellä asialla ollaan!
Nopat ja taktiikka Fellow
Nopat ja Taktiikka ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
http://www.nopat.fi
http://mentor888.blogspot.fi
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ainakin skirmishpuolella voisi olla jonkin verran karsimistarvetta esiteltävien pelien määrässä, että osa porukasta voisi toimia tosiaan selostajana, joka vaatisi myös sen, että selostaja tuntisi myös ao pelin sisällön ja mekaniikan melko hyvin. Toki onkin sitten ihan eri asia miten tästä saavutetaan minkäänlainen yksimielisyys. Malifaux II ja Infinity lienevät nyt varmaan sellaisia, jotka "ainakin otetaan mukaan", mutta sitten muut ovatkin paljon isompia kysymysmerkkejä. Lisäksi tämä rajaisi osan parina aiempana vuotena vain yhtä peliä demottaneista ulkopuolelle, joka ei sekään välttämättä ole hyvä homma.

Yksi vaihtoehto tällöin olisi tietysti muutama jatkuvampi demotus näillä isommilla vuoroihin sidottuna ja sitten 1-2 selvempää demosessiota näillä muilla (ohjelmaan kirjattuna), joiden demottajat toimisivat sitten tuossa selostuspestissä näitten demojen ulkopuolella.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Silveri kirjoitti:Ainakin skirmishpuolella voisi olla jonkin verran karsimistarvetta esiteltävien pelien määrässä, että osa porukasta voisi toimia tosiaan selostajana, joka vaatisi myös sen, että selostaja tuntisi myös ao pelin sisällön ja mekaniikan melko hyvin.
Mutta onko olemassa mitään skirmish-peliä, joka kiinnostaisi useampaa kuin yhtä demotuskykyistä henkilöä...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Silveri kirjoitti:Malifaux II ja Infinity lienevät nyt varmaan sellaisia, jotka "ainakin otetaan mukaan"
Häh? Siis millä perusteella tämä valinta on tehty?
//Mx
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Pikkupeleissä (nopeasti keksitty ja typerä termi kuvaamaan harvinaisempia pelejä) Warmachine on noussut jonkun maagisen rajan yli jo tilastoitavaan suosioon, samoiten kuin Flames of War. Muut ovat enemmän tai vähemmän paikallisia ilmiöitä ja suosiota Suomessa on hankala pistää janalle. Itse tiedän useita pikkupelejä, joita joku pelaa, mutta toisaalta en tiedä ainoatakaan Infinityn tai Malifauxin pelaajaa. Ei kait näitä sen kummemmin kannata arvottaa kuin selvittää mille peleille löytyy aktiivista demotushalukkuutta. Muutoinkin sanoisin, että on ihme jos tilaa ei demoille olisi riittävästi. Niiden nyt luulisi ropeconin kaltaisessa tapahtumassa olevan viimeiset, joista lähdetään karsimaan.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

maxxon kirjoitti:
Silveri kirjoitti:Malifaux II ja Infinity lienevät nyt varmaan sellaisia, jotka "ainakin otetaan mukaan"
Häh? Siis millä perusteella tämä valinta on tehty?
Huomaa, että verbi on potentiaalissa. Tarkoittaa, että asiaa ei ole vielä kiveen hakattu.

Se, mistä kuvittelen ajatuksen kumpuavan, on se että viime vuonna paikalla oli neljä ihmistä, jotka olisivat voineet Malifauxia demottaa ja Infinity-tiimiin kuului jo useita jäseniä. Eli Dolmot-testi on jollain asteella läpäisty.

Ulkomaillahan nuo lienevät ne kaksi suosituinta peliä näistä marginaalisista.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Tulin ninjailluksi mutta menkööt.

Minulla ei ole esim. mainittujen pelien suhteen erityisesti omaa lehmää ojassa suuntaan tai toiseen. Arvioisin kuitenkin, että noilla kahdella on julkaisijoidensa puolelta merkillepantavan vahva ja aktiivinen tuki mm. säännöllisten julkaisujen, markkinoinnin, jälleenmyynnin ja verkkoyhteisön pyörittämisen osalta. Myöskin lienee aika helposti havaittava trendi, että yleisöä kiinnostavat enemmän elävät ja aktiiviset kuin kuopatut pelit. Tai siis asioiden välillä on korrelaatio, jonka suunnasta voi spekuloida jos kokee sen tarpeelliseksi. Vähän niin ja näin, haluaisinko demota jotain Confroa, jonka alifoorumin tuorein viesti täyttää täällä kohta vuoden ja firman jäämistöä potkitaan säkissä edestakaisin.

Varmasti on muitakin firmoja jotka jaksavat skarpata tänäkin päivänä, mutta ei kai tämä yrittänytkään olla mikään tyhjentävä lista. Erilaisia kokeilu/esittely/osanotto/täytepelejä (vrt. turnauspelit) oli viime vuonna varmaan hyvän matkaa toista kymmentä. Tuskin niitä tälläkään kertaa ollaan tasan kahteen rajaamassa.

Ideaalitapauksessa tietysti aktiivinen firma hoitaisi omat promotiskinsä. Käytännössä mainitut putiikit eivät vielä ole tainneet tyrkyttäytyä coniin, joten fanien hommaksi jää. Ja saahan sitä ihminen pelata ja esitellä myös viime vuosikymmenellä kuopattuja pelejä tai todellisia UG-projekteja, mutta näissä täysi vastuu kaatuu esittelijän niskoille. Samaten esilletuonti, vaikkapa nyt tällaisissa pohdintaketjuissa.

Täällä päin Malifauxia pelataan puolisäännöllisesti useamman henkilön voimin. Infinityä olen ehkä joskus nähnyt pelattavan, vaikka juuri täältä katsoen sen aktiivisuus tuntuu toistaiseksi keskittyneen promokuvien ihmettelyyn. Minulle kyllä passaa kaikki mille vain löytyy aktiivisia vetäjiä ja ennen kaikkea edustavat setit. Pelaaminenhan on tässä harrastuksessa lähinnä marginaalinen sivuseikka...

No, jotta tähän saataisiin jotain konkretiaa, kysytään siis:
1) Miksi ei näitä pelejä?
2) Miksi joku muu peli?

Politiikassakin olisi mukavampi kuulla vaihtoehtoisia esityksiä perusteluineen eikä pelkkää geneeristä kummastelua opposition suunnasta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Aika hyvin demotettavat pelit ratkaisee demottavat henkilöt, jolloin eteläinen skene saa melkoisen painoarvon conissa. En väitä, että kyseisiä pelejä pelattaisiin täälläkään kuin satunnaisesti, mutta Dolmotin luettelemistakin syistä niillä on hyvät saumat kiinnostaa ihmisiä.
Fyysisinä firmoina en usko pienten ja keskisuurten pelitalojen jaksavan tulla 'coniin paikalle, kun se alan jokavuotinen "internationaalipääpromootiotapahtuma"Gencon taitaa tänäkin vuonna osua aika lähelle ja imeä sen kokoisten firmojen pr-osastosta mehut.
Itsehän tulen vaikka itse demottamaan Infinityä, jos se sillä järjestyy.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Nopat & Taktiikka kerhoprojektina koitetaan tuottaan Coniin Talvisota Demo : http://www.nopat.fi/2014/yhdistys-tiedo ... a-maastot/

Tohon tulee Baker Companyn & Warlord Gamesin figuja, ja Raatteen tie -tyylinen mottitaistelumaasto. Pelinä joko Bolt Action tai Chain of Command, ihan sen mukaan kumpaa huvittaa pelailla.

Jos siis kenttä valmistuu, on demoajia ja mahtuu sekaan. Ainakin ukkoja on jo kuusi ringissä tekemässä, joten eiköhän tosta vähintäänkin jotain synny :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Dolmot kirjoitti: No, jotta tähän saataisiin jotain konkretiaa, kysytään siis:
1) Miksi ei näitä pelejä?
2) Miksi joku muu peli?
Se asia, joka nosti mulla karvat pystyyn on demoslottien valinta esiteltävän pelin perusteella ikään kuin "kaupallinen potentiaali" ajaisi kaikkien muiden kriteerien ohi.

Jos joku firma olisi ostamassa demotilaa, asia olisi ihan eri. Tästä nyt ei nyt kuitenkaan ole riskiä, ja vaikka olisi sitä ei tällä foorumilla käsiteltäisi.

Minusta tavoitteena täytyy olla hyvännäköisten, mielenkiintoisten, hauskojen, hyvin järjestettyjen ja organisoitujen ohjelmanumeroiden saaminen coniin.

Okei, "suosittu" peli saattaa jossain määrin lisätä mielenkiintoa, mutta mites näiden muiden kriteerien kanssa? Mitä on firmojen "tuki" demoille?
Mua kiinnostaa ihan oikeasti, voisiko joku kertoa? Jos mä nyt vaikka ilmoitan Privateer Pressille vetäväni conidemon, lähettääkö ne sieltä maalattuja demofiguja tai vaikka kokonaisen pelipöydän?

Viimeksi kun conissa peliä pyöritin, mulla oli pelaajia pöytä täynnä koko päivän vaikkei sitä peliä saanut ostaa mistään eikä sitä ikinä julkaistu...

...eiku, mähän julkaisin sen itse ja sen voi imuroida ihan ilmaiseksi! Harjoitus lukijalle: mikä peli?

Pelasiko sitä kukaan ikinä sen jälkeen? En tiedä eikä kauheasti kiinnosta. Conissa pelaajilla oli hauskaa, mikä olikin sen tarkoitus.

P.S. Jos kysymys on oikeasti pelin esittelystä, alan kallistua kantaan että sen varsinainen pelaaminen ei välttämättä ole niin kauhean hyvä idea. "Englantilaistyylisellä" demopelillä on puolensa -- kunhan siihen liittyy yleisön kanssa kommunikointi.
//Mx
Silveri

Tässä onkin kyse enemmänkin siitä miten tätä hommaa haluaa lähteä profiloimaan. Skirmishpuolella on ollut tosiaan tarjontaa hyvin paljon, mutta yritän juuri miettiä keinoja vastata tuohon kritiikkiin. Pikkupelejä on paljon ja jokaiselle löytyy kiinnostunutta, mutta kannattaako meidän hirveästi demottaa peliä, jonka pelaajarekrymahdollisuus jää pieneksi. Tämä vaatii oikeastaan linjanvedon tässä pääpainotuksessa siihen, että halutaanko skirmishpuolella (tämä siis koskee ensisijaisesti "omaa porukkaani") painottaa enemmän harrastuksen laaja-alaista esittelyä vai pelaajarekrytointia. Viimeksi on painotus ollut ensimmäisessä, mutta mietin pitäisikö painopistettä ensi conissa siirtää jälkimmäiseen. Tähän toivoisinkin demottajilta kannanottoa.

Huom, en myöskään ole erityisesti tässä edes oma lehmä ojassa, koska en ole edes varma kuinka paljon haluan Carnevalia tuoda ensi coniin, vaikka sillä on jo jonkinmoinen fanbase Suomessa ja jopa jälleenmyyjäkin olemassa.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

maxxon kirjoitti:Se asia, joka nosti mulla karvat pystyyn on demoslottien valinta esiteltävän pelin perusteella ikään kuin "kaupallinen potentiaali" ajaisi kaikkien muiden kriteerien ohi.

Jos joku firma olisi ostamassa demotilaa, asia olisi ihan eri. Tästä nyt ei nyt kuitenkaan ole riskiä, ja vaikka olisi sitä ei tällä foorumilla käsiteltäisi.

Minusta tavoitteena täytyy olla hyvännäköisten, mielenkiintoisten, hauskojen, hyvin järjestettyjen ja organisoitujen ohjelmanumeroiden saaminen coniin.
Niin. Minusta on tosi hieno homma vetää osallistumispeliä, mutta toisaalta on täysin validia esitellä peliä, josta voisi tulla uusi harrastus. Jälkimmäisessä tapauksessa se, että peli on hyvin tuettu on bonusta, koska tällöin voi jopa löytää jostain vastustajan. Huomattavaa myös on, että näiden kahden eri tavoitteen välillä on melkomoinen ero.

Mutta en usko, että vedän yhtään mitään demoa ensi conissa. Paljon mieluummin järkkään turnauksia ja osallistun niihin.
Okei, "suosittu" peli saattaa jossain määrin lisätä mielenkiintoa, mutta mites näiden muiden kriteerien kanssa? Mitä on firmojen "tuki" demoille?
Mua kiinnostaa ihan oikeasti, voisiko joku kertoa? Jos mä nyt vaikka ilmoitan Privateer Pressille vetäväni conidemon, lähettääkö ne sieltä maalattuja demofiguja tai vaikka kokonaisen pelipöydän?
PP:stä en tiedä, mutta toissa vuonna demosin Edeniä koko lauantain ja vähän muillakin päivillä ja Taban oli sponssannut mulle kaksi startteria, jotka sitten arvoin demoon osallistuneiden kesken. Oman kokemuksen mukaan pieniltä firmoilta saa tyypillisesti figuja järkkäämällä turnauksia ja demoja. Ei niillä kyllä tuntiliksoille pääse.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Hammerheart kirjoitti:PP:stä en tiedä
En tullut varsinaisesti kinuneeksi mitään demotarkoitukseen, vaan turnauspalkinnoiksi, mutta kyllä sieltä ihan hyvä setti saatiin. Oli tuoretta figua, kolikkoa, pinssiä, noppaa, art printtiä ja vaikka mitä. Demopöydälle tais lohjeta ainakin jotain Quick Start -sääntöjä statteineen, ja joku juliste.

Kyllä allekirjoittanut ainakin PPn Press Gangerinä tuntee saavansa ihan hyvää tukea Privateer Pressin suunnalta. Samaten turnausjärkkäilyistä ja demohommista saa aina pienen korvauksen figujen muodossa, mikä on aina ihan kiva plussa. Niinku Hammerheartkin sanoi, ei niillä tuntiliksoille pääse, mutta ihan kivaa bonusta.

Sama meininki varmaan GW:n suunnaltaki. Eiku... ;)
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

TheEmu kirjoitti:Sama meininki varmaan GW:n suunnaltaki. Eiku... ;)
Heh heh :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Pariah

Viesti Kirjoittaja Pariah »

maxxon kirjoitti:Okei, "suosittu" peli saattaa jossain määrin lisätä mielenkiintoa, mutta mites näiden muiden kriteerien kanssa? Mitä on firmojen "tuki" demoille?
En tiedä voiko yksittäisiä tapahtumia varten saada (tai ollenkaan nykyään) mutta aikoinaan saatiin Tampereen Pelimaahan muovinen vacuformattu demopöytä kun PP:ltä kyseltiin liikkeeseen promomateriaalia. Tuosta tosin on jo se 5+ vuotta...
Give a warjack coal and you warm him for a day. Give a warjack an axe, and you warm him for his whole life... with coal ripped from the cold dead boilers of his enemies.
Silveri

Jälleenmyyjät toki saavat parhaat sälät, mutta se nyt on oletettavaakin. Itse olen kuitenkin saanut tähän asti valmistajilta aika paljonkin sälää jopa siinä määrin, että ehkä noin 1/3-1/2 Carnevale-figuistani on tällä hetkellä Vesper-Onin sponssaamia.

Mutta itse tosiaan ajattelin pyörittää ehkä 1-2 isompaa demoa joko historallisella puolella Crush the Kaiserin kautta tai sitten häröpuolella All Quiet on the Martian Fronttia, ellei Vesper-On saa myllyänsä pyörimään siihen mennessä ja muuten olla ehkä koordinaattorina/sisäänheittäjänä.
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Mun mielestä demotettaviin peleihin mahtuu varmasti kaikki mille vaan löytyy aktiivisia demottajia. Jos 'conin puolesta pöytätilaa rajoitetaan, demoja voi porrastaa aikataulullisesti, eli samalla pöydällä voi pyöriä eri aikoina esim. kolmen eri pelin demot.

OT: Komppaan, että PP:n supportti tuntuu ihan asialliselta. Juuri laitoin isohkon bonuspistetilauksen menemään ja taas olisi kasassa ihan hyvä määrä pisteitä. (Cephalyxiä, uijuijui?)
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”