Fabahuhuista ja uutisista keskustelu

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
smaxx
Valvoja

Re: Fabahuhuja & uutisia

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Lord of Carcassonne kirjoitti:Sen jälkeen Wood elvesit ja sen jälkeen kesällä (Ite toivon sydänmeni pohjasta) tulisi Bretit.
Samoin :) Ja toivottavasti pysyis suht normaalina ritariarmeijana, niin vois tehdä Fireforgen figuista armeijan. Eli ei tule pysymään :(
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Faeit ja Bols ainakin vahvistaisi että seuraavana olisi kääpiöt. Oli puhetta että ne sais jonkun ERITTÄIN,ERITTÄIN ison tykin. Vaikka en ole kääpiö pelaaja niin olen kuitenkin utelias mitäs kääpiöille olisi tulossa. Helmikuussa kuulemma tulisi. Toisaalla taas että maaliskuussa. Jääkäämme siis odottamaan.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
smaxx
Valvoja

Sota-alttari ja pirun iso kanuuna, kuinka omaperäistä :) Mut ei mitään, odotetaan innolla, mulla on laatikollinen kääpiöitäkin odottamassa pelikenttiä...
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

http://natfka.blogspot.fi/2014/01/the-f ... ntasy.html
tl;dr: GW harkitsee vakavasti Fantasyn viemistä saunan taakse, koska myynti on enää alle viidennes koko satsista. Vähintään on tiedossa radikaaleja muutoksia, ja/tai vähiten myyvien armeijoiden uloskirjoittamista ja/tai yhdistämistä muihin (inb4 "skavenit söivät kaaoskääpiöt"). Koska parin kitin kokeellisella hinnanlaskulla ei ollut vaikutusta, niin ei sitten. 2015 ysiedikka kaiken muuttaa voi, koska on kuulemma totaalinen aloitus puhtaalta pöydältä, mitä se sitten tarkoittaneekaan.
Lord of Carcassonne

Risto joka on meidän jälleenmyyjä orivedeltä on GW:ltä saanu tietää että WHFB myynti Euroopassa on laskenut valtavasti (Tämä syynä miksi GW:n myynti hyllyissä on enemmän WH40k tuotteita kuin WHFB tuotteita kun tilanne oli ennen päinvastoin). Ainoa jossa sen myynti on noussut olisi Tanskassa.
Syitä heikkoon myyntiin on useita. Yksi syistä minkä itse olen nähnyt on ETC vaikka tiedän että suurin osa on erimieltä mun kanssa tästä mut tämä on valitettava fakta.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Bretonnia V/T/H 5/2/7
smaxx
Valvoja

Lord of Carcassonne kirjoitti:Syitä heikkoon myyntiin on useita. Yksi syistä minkä itse olen nähnyt on ETC vaikka tiedän että suurin osa on erimieltä mun kanssa tästä mut tämä on valitettava fakta.
Seiskasta kasiin siirtyessä peli muuttui, ja osa pelaajista siirtyi masiinaan, osa lopetti ja osa jatkoi. Samalla on tullut fabapuolelle myös uusia pelaajia joko kasin ansiosta tai ihan muuten vaan. Muutoshan edikoiden välillä oli aika iso, ja on vienyt aikansa myös saada army bookit kasiedikan mukaisiksi. Itse en usko ETC -komppien vaikuttavan suosioon sitä tai tätä, mutta eihän siitä mitään tietoa ole.
Nopat ja Taktiikka Ry
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

No linkin takaa löytyy vain puhdasta spekulaatiota ja arvailua - että en ihan vielä rupeaisi FB figuja hamstraamaan lopettamisen pelossa.
Charad

Viesti Kirjoittaja Charad »

Jos 40k:hon vertaa, on fabassa päästy silti pienemmällä nappien lisäoston määrällä viimeisimpään editioon siirryttäessä. Vaikka unittien koot ovatkin kasvaneet, ei uusia nappeja ole näiden lisäksi montaa tullut ostettua, muutama monsu ja pari charrua ja se on melkein siinä.

Katsoo talvisodan osollistujia ja oman peliporukankin lempipeliä, niin kyllä faba kovaa porskuttaa.
Rats keep running!
Creeser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Creeser »

Varmasti omana osanaam faban myynnin laskuun on ollut rankat hinnan nousut. Hirveästi uusia pelaajia innosta, kun edes jonkun järkevän 500pst harjotteluarmeijan osto maksaa mansikoita. Varsinkin 12-16 v nappuloilla, jonka ikäisenä itsekkin aloittelin. Huomattiin kaveriporukassa että 40k: aloittelu oli tuolloin halvempaa pieniä pelejä ajatellen, vaikka silloinkin 100 markan ork boyz boxi vei sen kuukauden viikkorahan säästämisen. Tämä nyt oli omakohtainen kokemus.

Komppien vaikutus myyntiin tuntuu vähän kummalta. Kuitenkin niitä käyttävät kokeneemmat, vanhemmat ja aktiivisemmat pelaajat, a luulen että nämä ovat kuitenkin vähemmistö.

Uusien pelaajien houkuttelun suhteen luulen että 40k on muutenkin paremmassa tilanteessa ja näkyvämpi peli. Jos katsoo vaikkapa videopelien suunnalta. On dawn of waria, space mariinia jne. Faballa on nyt, no ei niin hyvää tarjontaa.
The oldes and strongest emotion of mankind is fear. And the oldest and the strongest kind of fear is the fear on unknown.
-H.P. Lovecraft

http://www.takomoalkutuli.fi/
Lord of Carcassonne

smaxx kirjoitti:
Lord of Carcassonne kirjoitti:Syitä heikkoon myyntiin on useita. Yksi syistä minkä itse olen nähnyt on ETC vaikka tiedän että suurin osa on erimieltä mun kanssa tästä mut tämä on valitettava fakta.
Seiskasta kasiin siirtyessä peli muuttui, ja osa pelaajista siirtyi masiinaan, osa lopetti ja osa jatkoi. Samalla on tullut fabapuolelle myös uusia pelaajia joko kasin ansiosta tai ihan muuten vaan. Muutoshan edikoiden välillä oli aika iso, ja on vienyt aikansa myös saada army bookit kasiedikan mukaisiksi. Itse en usko ETC -komppien vaikuttavan suosioon sitä tai tätä, mutta eihän siitä mitään tietoa ole.
Olet oikeassa mutta sitäkään syytä ei voi sulkea täysin pois. Etc esim ei anna kaikille armeijoille mahdollisuutta rakentaa listoja vapaammin rajoitustensa takia joka pakottaa jotkut siihen yhden kaavan armeijoihin. Mutta sekin miksi myynti on laskenut voi olla siinäkin että ihmiset pelaa aika usein sillä yhdellä listalla hirveästi muuttamatta sitä niin eihän ne silloin rahojaan uusiin käytä. Taas on niitä armeijoita joille ei ole vuosiin tullut mitään uutta ja niiden hohto ajanmittaa alkaa kadota ja niihin ei käytetä myöskään silloin rahaakaan( Mitä ostaa kun kaikki oleellinen on niille hankittu edellisen julkaisun aikoihin).Etenkin jos armeijalla muutenkin on ohut valikoima yksiköitä niin niiden kohtalo on aika usein tämä. Myös hinnan nousut(kuten yllä sanotaankin) on syynä tähän myös. Täytyy kuitenkin lisätä sitä hinnan nousua on ollut 40k:ssakin yhtälailla mutta 40k myy paremmin ja myynnin kasvua on tullut lisää. On vika silloin muussakin kuin hinnan nousuissa silloin.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Bretonnia V/T/H 5/2/7
DragonRider

Viesti Kirjoittaja DragonRider »

Itsekin mietiskellyt tätä, että tämä jatkuva hinnan nostaminen ei todellakaan rohkaise uusia harrastajia aloittamaaan. Aloitin joskus 2008 pelailemaan ja pystyi pataljoonia tilaamaan boostepista 60e hintaan(ilman postikuluja kun ylitti 100e muistaakseni), kun nyt samanlaisia myydään 90e.
Kun ajattelee, että suurinosa aloittajista on varmaan ollut juuri tuota 12-16 vuotiasta sakkia mitä aiemmin mainittiin niin kyllä nuo nykyhinnat ovat vain liian kovat.
Ehkä jos GW tajuaisi laskea hintoja niin ehkä faba lähtisikin uuteen nousuun?
Tämän taantumisen faban puolella olen kyllä suureksi harmikseni nähnyt tälläkin foorumilla... Lähinnä siksi että vuosia sitten joka aihe sai päivässäkin monia uusia viestejä ja nykyään menee päiviä, että yhtään mitään tapahtuu...
Entä jos GW pysyisi tässä 8th edikassa ja päivittäisi vanhat kirjat? Voisiko aloittajista olla turhauttavaa kun säännöt jotka nyt ostavat kovaan hintaan saattavat vuodessa vaihtua ja saat ostaa jälleen kalliin opuksen.
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Oho! Aikamoiset uutiset!

En nyt ota sen enempää kantaa tähän kuin sen, että ETC:llä ei varmasti ole mitään tekemistä Faban myynnin heikkenemiseen. GW:llä ei näy se kuka pelaa mitäkin kunhan figut on ostettu. ETC:n pelaajat ovat jo aloittaneet ja heidän panoksensa näkynee vain positiivisena harrastuksen kannalta.

Kyllä GW on itse möhminyt Faban säännönkirjoituksen, ja vielä enempi markkinoinnin. Varsinkin markkinointi on minusta tuntunut olevan enemmän tai vähemmän levällään. 40k:n maailma ja figut riittävät jo pitämään harrastajakunnan mielenkiinnon yllä ja jakamaan siitä uusille pelaajille. Faballe tapahtui kauheuksia, ja GW saa syyttää siitä itseään.

Ehkä ne yrittävät sitten tässä vuoden sisään hankkia jonkun osaavan kirjoittajan, markkinoijan ja suunnittelijan sinne?
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
nälkärotta

Viesti Kirjoittaja nälkärotta »

DragonRider kirjoitti:
Entä jos GW pysyisi tässä 8th edikassa ja päivittäisi vanhat kirjat? Voisiko aloittajista olla turhauttavaa kun säännöt jotka nyt ostavat kovaan hintaan saattavat vuodessa vaihtua ja saat ostaa jälleen kalliin opuksen.
No kyllä tuo varmasti turhauttaa alottajia, kun se turhauttaa ja kiukuttaa meikäläistäkin, ja uskoisin että myös pidempään pelanneita. Ite olen pelannu n. 6 vuotta, enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Mun mielestä tämmönen edikoiden vaihtaminen alle 10 vuoden välein on turhaa. Muutokset ovat usein pahasta, etenkin isot sellaiset.
Mitä tulee syihin myynnin laskemiseen, uskon että osaltaan etc-kompit vaikuttavat myyntiin, ohjaamalla listoja vahvasti tiettyyn suuntaan. Villit listaideat jäävät helposti tekemättä, koska idealla ei voi pärjätä turnauksessa tai idea romutetaan kompeilla, koska oli liian hyvä. Yksinään ei selitä myynnin laskua.

Yksi syy on ihan edikka sinänsä, joka painotuksillaan karsii ihmisiltä halua pelata tiettyjä yksiköitä esimerkiksi isoja monstereita. Kun monsterit kuolevat helpommin, niin eipä niitä sitten tule ostettuakaan, kun pelkiksi hyllynkoristeiksi ovat kalliita.

Myös vallitseva taloustilanne, ynnä muiden tuotteiden hinnan nousu vaikuttaa. Jos ruuan hinta tai asuminen nousee paljon, ei opiskelijoilla tai muilla pieni tuloisilla jää rahaa figuihin, koska syödä on pakko, eikä taivas alla ole hyvä elää.

Myös osalla ihmisiä oleva ajanpuute karsii ostamisinnokkuutta: jos aikaa ei ole kunnolla edes rentoutua kotona telkkarin edessä, niin mistät otat ajan figuille. Varsinkin jos kotona on puolisoa, lapsia ym läheisiä, jotka tarvitsevat aikaa.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

nälkärotta kirjoitti:
DragonRider kirjoitti:
No kyllä tuo varmasti turhauttaa alottajia, kun se turhauttaa ja kiukuttaa meikäläistäkin, ja uskoisin että myös pidempään pelanneita. Ite olen pelannu n. 6 vuotta, enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Mun mielestä tämmönen edikoiden vaihtaminen alle 10 vuoden välein on turhaa. Muutokset ovat usein pahasta, etenkin isot sellaiset.
Aloitin itse nelosen aikana ja muutos vitosesta kutoseen on suurin mitä on tänä aikana vastaan tullut ja samalla ylivoimaisesti paras.
Yksi syy on ihan edikka sinänsä, joka painotuksillaan karsii ihmisiltä halua pelata tiettyjä yksiköitä esimerkiksi isoja monstereita. Kun monsterit kuolevat helpommin, niin eipä niitä sitten tule ostettuakaan, kun pelkiksi hyllynkoristeiksi ovat kalliita.

Myös vallitseva taloustilanne, ynnä muiden tuotteiden hinnan nousu vaikuttaa. Jos ruuan hinta tai asuminen nousee paljon, ei opiskelijoilla tai muilla pieni tuloisilla jää rahaa figuihin, koska syödä on pakko, eikä taivas alla ole hyvä elää.

Myös osalla ihmisiä oleva ajanpuute karsii ostamisinnokkuutta: jos aikaa ei ole kunnolla edes rentoutua kotona telkkarin edessä, niin mistät otat ajan figuille. Varsinkin jos kotona on puolisoa, lapsia ym läheisiä, jotka tarvitsevat aikaa.
Itselle kasissa eniten tökkii kasvaneet yksikkökoot sekä kasvaneet turnausten pistekoot. Ei vaan riitä into maalata riittävän isoa poppoota nykyedikkaan.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
smaxx
Valvoja

Hammerheart kirjoitti:Itselle kasissa eniten tökkii kasvaneet yksikkökoot sekä kasvaneet turnausten pistekoot. Ei vaan riitä into maalata riittävän isoa poppoota nykyedikkaan.
Jostain syystä turnausten pistekoko on tosiaan noussut 2k -> 2400, mikä lie syynä. 1200 pinnan border patrol tapahtumia ja pariturnauksiakin on kyllä järjestetty :) EDIT : ja 1800 pinnan turnauskin oli justiinsa...

Toi iso modelimäärän käsitys on siltä ajalta, kun tuli kasiedikka, ja oli vielä seiskaedikan kirjat. Siellä jotku marauder hordet ja blood letterilautat oli hämmentävän kovia sen hetken aikaa, mutteivat ole enää. Joillain halvoilla infantryillä on fiksu pelata isoja yksikkökokoja, lue slavet. Joitain hentoisia, mutta kovaa lyöviä pelataan isompana poppoona (tonttujoukot, kuten leijonat, witch elffit, savage örkit), mutta aika paljon on melko pienimodelisia armeijoita. Otetaan ne suosituimmat armeijat : Demonit, WoC, Dark Elffit, High elffit, Empire : Modelimäärä ei ole todellakaan korkea. Seiskaedikan kirjoissa on myös pistehinnat tainneet olla sen massajalkaväen osalta noususta, ja toisaalta pisteitä haluaa yleensä laittaa paljon monstereihin, ratsuväkeen, koneisiin ja sankareihin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

Rune kirjoitti: Kyllä GW on itse möhminyt Faban säännönkirjoituksen, ja vielä enempi markkinoinnin. Faballe tapahtui kauheuksia, ja GW saa syyttää siitä itseään.
Hetkinen, mitähän mä nyt olen missannut?
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Kharon kirjoitti:
Rune kirjoitti: Kyllä GW on itse möhminyt Faban säännönkirjoituksen, ja vielä enempi markkinoinnin. Faballe tapahtui kauheuksia, ja GW saa syyttää siitä itseään.
Hetkinen, mitähän mä nyt olen missannut?
Seiskaedikan uudesta demonikirjasta lähtien, sekä monien mielestä kasiedikan. Ainakin siltä tuntuu. Vaikka se olisikin viihdyttävä ja ihan hauska peli, on liian moni tuntunut sanoneen että 'ei tätä tämmöstä...', ja jos Faban myynti on kerta vähentynyt näin paljon, ei ihmekään.

Fluffin kirjoitus ja pelin tarinallisuus ovat myös loistaneet minusta poissaolollaan. White Dwarf ei auta tätä asiaa. Tai sitten olen vain kyynistynyt vuosien myötä.

Tasapaino-ongelmat tässä ovat tainneet olla yksi iso osatekijä minun mielestäni. Hinnat tietty myös.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Mä olen samoilla linjoilla carcassonen kanssa tuosta etc vaikutuksesta. Mutta on siinä muutakin, hinnat nyt ensimmäisenä....uudet witch elffit. Onneksi oli vanhaa 5ed metallia tarpeeksi kaapissa. Itku olisi muuten tullu. Toisaalta ei täysin hinnatkaan vaikuta...uudet dark riderit/warlockit. Yllätyin tosiaan et boxi oli niinkin "halpa". Molemmat vaihtoehdot ovat kuitenkin käyttis kamaa. Mutta tämä taitaa olla harvoja poikkeuksia. GW:n omat sekoilut/epäonnistumiset ovat varmasti vaikuttaneet myös...hölmöjä fakituksia joita käännellään edestakaisin, failcastit jne. Paljonko vaikutti spesialistic gamesien alasajo? Ihmiset hassasi rahansa niihin, kun nopeesti ne "hyllyt" tyhjeni. Toki on muistettava et 8 edikka on ollut kaarensa ehtoo puolella. Huhut 9 tulemisesta pakosti vaikuttaa myös...odotellaan,miksi ostaa uusia juttuja jos ne kohta vanhenee. 40k uudistus tässä kaaren loppuvaiheessa on myös merkittävä tekijä. Itekin innostuin tuon myötä. Ja tykkään tosi paljon uudesta 40k:sta. Ei se ole silti vähentänyt itseltäni faban merkitystä. Mutta tuonut kivaa vaihtelua figuiluun. Et montaa monessa, miksi mennyt kuten mennyt. Uskoisin kuitenkin 9 edikka pompauttaa taas aaltoa ylöspäin. Ja siitä hetki eteenpäin niin 40k alkaa ehkä hiukan notkahtaa. Kun sen elonkaari alkaa kääntymään. Ehkä, tai sitten jotain muuta.
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Flogger

Viesti Kirjoittaja Flogger »

smaxx kirjoitti:
Hammerheart kirjoitti:Itselle kasissa eniten tökkii kasvaneet yksikkökoot sekä kasvaneet turnausten pistekoot. Ei vaan riitä into maalata riittävän isoa poppoota nykyedikkaan.
Jostain syystä turnausten pistekoko on tosiaan noussut 2k -> 2400, mikä lie syynä.
Itse seurailen fabamaailmaa suht aktiivisesti ja peli kiinnostaisi kyllä, mutta 100+ figun osto ja maalaus on melkoinen kynnys ylitettäväksi.
Pistemäärien kasvu tuntuu olevan aika yleismaailmallinen ilmiö. 40k:ssa huomasin miten 4. editionin loppupuolella 1500p oli aika normikoko, sitten 5. edikan lopussa 2k oli aikalailla minimi ja maailmalla pelattiin hyvin yleisesti 2500p turnauksia. Tosin 6. edition tuntui kääntävän kelkkaa, eli 1500-1750 tuntuu tulleen takaisin muotiin. Myös Warmachinen puolelta on joskus kuulunut valituksia että pistekoot ovat kasvaneet ja PP taisi julkaista jonkun lisäosankin megataisteluita varten.

Sinänsä ymmärrettävää: kun pelaajille kertyy enemmän figuja niin totta kai he haluavat niitä myös taistelukentällä käyttää. Köyhät kyykkyyn.

Oma näkemys on tosin että Faban suosion laskuun on vaikuttanut myös 40k:n suosion kasvu. Vielä 5-6 vuotta sitten näkyi aika paljon 40k vs Faba-keskusteluita joissa Faba-pelaajat haukkuivat 40k:n taktisesti kehnona pelinä. GW siirtyi sitten 40k:ssa enempi objektiivipohjaisiin tehtäviin ja sellaisten pelaajien joukossa jotka olivat nimenomaan GW-uskollisia, nähtävissä oli jonkunlaista eksodusta 40k:n pariin.
Lord of Carcassonne

Totta.

Gw on toisinaan mokannu Faban kanssa myös siinä että se ei ole saanut pidettyä pelaajien mielenkiintoa pelissä tarpeeksi hyvin. Sen olisi kannattanut tuoda joka armeijalle(myös vähemmän suosituillekin jotta niitäkin myytäisiin) vaikka vuoden välein jotain uutta (eritoten unitteja ynm ja antaa aluksi säännöt pdf:nä sivuillaan) jotta mielenkiinto pysyisi koska jotkut joutuvat odottamaan nyt jopa 10vuotta että saavat uutta ja se on liikaa. Privateers Pressille on annettava tunnustus siitä että se on saanut pidettyä peliään elossa sillä että julkaisevat tasaisin väliajoin kaikille roduille yhtä aikaa jotain uutta. Tästä GW:n pitäis ottaa oppia.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Bretonnia V/T/H 5/2/7
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”