40k aloittelija

Vaasan peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

CannotAll

40k aloittelija

Viesti Kirjoittaja CannotAll »

morjensta pöytään!

olen mahdollisesti aloittelemassa pelaamaan 40k.

aikaisempi kokemus figupelaamiseen löytyy faban puolelta parikymmentä vuotta sitten. tuohon aikaan oli aikaa, mutta ei rahaa. nykyään ei talous romahda jos investoi muutaman satasen figuihin. ongelmana on lähinnä maalaamiseen vaadittava aika, jota on vaikea löytää. tämä siis alustuksena seuraavalle...

ajatuksena on koota kasaan joukko ultramariineja. yritän etsiä oikotietä maalatun armeijan aikaansaamiseksi (en tykkää pelata maalaamattomilla figuilla, tai maalaamattomia figuja vastaan). onko kenellään täällä hyvin maalattuja ultramariineja, joita haluaisitte myydä?

lisäksi, onko vaasan alueella taitaavaa maalaajaa, jolla on paljon aikaa? voisin siis harkita myös maalausta tilaustyönä - jos vaan joku taitava maalaaja on halukas ottamaan työtä vastaan.

tykkään kyllä maalata, mutta en voi tässä lähivuosina ottaa liian isoja projekteja. jotain konstia täytyy keksiä avuksi, että pääsee pelaamaan ilman 3-5 vuoden maalausprojektia.
Pake
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Re: 40k aloittelija

Viesti Kirjoittaja Pake »

Tähän on kaksi ratkaisua.

1. Unohda 40K. Muutama satanen ei riitä kunnollisen 40K-armeijan tekemiseen ja kun vihdoin saat sen kasattua ja maaleihin, GW pukkaa uuden Codexin ja kaikki investointisi on ollut turhaa. Pelaa Warmachine/Hordesia. Lähes kaikki Wasa Wargames Clubilla ovat vaihtaneet 40K:n Warmachine/Hordesiin juurikin siitä syystä, että GW:n Codexit ja sääntökirjat vanhenevat nopeammin kuin Rainbow:n raejuusto. WM/H -armeijat eivät vanhene. Kaikki alkuperäiset figut yli kymmenen vuoden takaa ovat vielä täysin pelattavissa ja muutamalla satasella saat jo massiivisen armeijan. Pieniä pelejä pääset pelaamaan jo helpost 50€:lla. Warmachine/Hordes on nopea ja sopivan brutaali shirmish-peli. Kerholla on kaksi demoarmeijaa ja voin mielelläni pitää sinulle demopelin tai monta.
2. Panostat suuren summan Ultramariineihin ja minä maalaan ne puolestasi. Osviitta löydät täältä: http://pakesvoodoostudio.blogspot.fi

- Jani
CannotAll

Jos uudelleen aloittelen figuilla pelaamista, kyllä mä luulen, että valinta kallistuu 40k suuntaan. Toisaalta, never say never.

Kuvien perustella oot aika haka maalaamaan. Voipi hyvinkin olla, että saat minusta vielä asiakkaan! Lupaan laittaa tarjouspyyntöä sisään heti jos/kun saan figuja hankittua.
Juike

Viesti Kirjoittaja Juike »

Juu tuo 40k on aika lailla kuollut ja kuopattu meidän kerholla nykyään. Warmachine tai Hordes on herroja nykyään.

Janilta tulee jo melkeinpä pro-painted laatusta jälkee. Muakin kiinnostaa noitten 40k figujen maalaus kuin kilo p*skaa jos aivan rehellisiä ollaan :D
Cryxin figut on vaan niin pirun paljon hienompia. Jos saat Janin suostumaan maalaamaan niin suosittelen lämpimästi :) Jos kuitenkin päätät tulla WM/H puolelle niin voin tarjoutua maalaamaan sulle ukkoja kans, multa tulee sellanen korkea pöydänpäällis laatu. Eli näyttää hienolta pöydällä mutta ei kantsi liian tarkkaan tutkia :D
I'm sorry, I cant hear you over how Awesome I am!
CannotAll

Kyllä te kovasti vaikutatte olevan vakuuttuneita siitä, että Warmachine / Hordes > 40k.

Minulle molemmat vaikutta kelpo peleiltä. Pohjimmainen syy mun kerholle vierailuun tänään oli se, että mun peliporukasta (joka nykyään pelaa lähinnä lautapelejä) ei löydy miniatyyripeleistä kiinnostuneita. Kaikki ovat huolissaan ajan puutteesta.

Näin ollen täytyy yrittää laajentaa reviiriä peliporukan suhteen. Jos teillä pelataan Warmachine / Hordes, mikäs siinä. Enköhän minäkin kelkkaan pääse. Kyllä sitä 40k ehtii aloittelemaan sitten myöhemmin jos sikseen tulee. Nämä PP:n tekeleet vaikuttaa siinä mielessä tähän elämäntilanteeseen sopivammilta kun ei tarvitse niin eeppistä joukkoa kerätä, että saa kunnon peliä aikaiseksi.

Tuumasta toimeen.

Tilasin tässä hetki sitten itselle ja rouvalle starttisetit/battlegoupit. Valinta factionin suhteen tehtiin lonkalta/fiiliksen pohjalta. Omalla kohdalla valinta osui Khador, rouvalle Retribution of Scyrah.

Nyt odotellaan, että kusti polkee ja sen jälkeen otetaan pensseleitä esille muutaman kymmenen vuoden tauon jälkeen. Vähän jännittää, että minkälaista jälkeä tulee... Maaliruiskun hankinta on harkinnassa. Mitä vehjettä suosittelette?

Jahka saadaan vähän maalailtua ja otettua muutama harjoituspeli, tulen varmaan jossain välissä kerholle haastamaan teitä veteraaneja. ;)

Kiitokset vielä pelin ja kerhon esittelystä tänään! Jahka teillä muutto on edessä, toivottavasti uudet tilat löytyy. Voi olla, että osallistun tulevaisuudessa vuokranmaksuun.
Pake
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Loisto homma!

Ehdotan, että ette pelaa niitä harjoituspelejä kahdestaan kotona vaan yritätte saada muksulle hoitajan ja tulette yhdessä tai erikseen kerholle kokeilemaan kokeneempien pelaajien avustuksella. Sitä helposti tulkitsee jonkun säännön väärin, pelaa sitä väärin ja sen jälkeen se iskostuu selkärankaan väärin.
Jos pääset maanatain käymään, voin lainata sääntökirjoja siihen asti kunnes saat hommattua omat kirjat. Sääntökirjan lukeminen helpottaa aina sääntöjen oppimista ;)
Tuosta maalauksesta sen verran, että Markolla taitaa olla melkoinen varasto Khadorinpunaista maalia ja multa löytyy valkoista. Mä voin maalata rouvan haltiat ainakin perusväreihin (pidetään vaikka tutustumislahjana) niin pääsevät nopeammin kentälle. Ja Marko varmasti voi maalata sun omat punaiseseksi...

Maaliruisku on täysin makuasia. Itellä on IKH:lta ostettu 30€:n ruisku jossa oli pieni ja hiljainen automaattikompressori mukana. Ruisku oli ihan paska, eli ostin tilalle Iwata Neo -ruiskun. Sillä pärjää hyvin. Perushyvän setin saa alle 100€:lla mutta saa niihin upotettua useita satoja euroja, jos haluaa. Mun mielestä ei kannata hirveitä määriä niihin panostaa, kun niillä maalataan kuitenkin vain perusvärejä ja pohjamaaleja. Enemmän kannattaa satsata ruiskun puhdistusaineisiin ja kynäruiskumaaleihin. Vallejolla on erittäin hyvä Model Air -maalisarja ja puhdistusaineet. Badgerilla löytyy uusi Minitaire -maalisarja mutta niitä ei taida saada vielä Suomesta.
Jos toi pitkästä aikaa maalaminen meinaa hirvittää, voin joku päivä ottaa maalit ja pensselit mukaan kerholle. Voin näyttää muutaman tekniikan joilla saa nopeasti ja helposti hyviä tuloksia.

Mutta kannattaa tosiaan ottaa muutama opastettu demopeli, että ymmärtää pelin mekaniikan ja vasta sen jälkeen pelailla kotona. Eräs vaasalainen ammattirumpali sanoi: "jos treenaat virheeellisesti, soitat virheellisesti". Eli jos harjoitellessa pelaat jotain sääntöä väärin, se helposti "jää päälle" ja sen uudelleen oppiminen saattaa olla yllättävän vaikeaa.

Mutta niinkuin sanoin; mulle voi soittaa tai tekstata aina, kun tulee jotain kysyttävää Warachine/Hordesiin tai maalamiseen liittyvästä. Autan erittäin mielelläni.
CannotAll

Harjoituspeli kerholla on varmasti hyvä idea. Toki olisi hyvä päästä lukemaan sääntöjä ennen sitä. Valitettavasti en pääse huomenna paikalle.

Kiitokset myös maalaustarjouksesta! Täytyy kysellä rouvalta, että huoliiko hän apua vai haluaako maalata kokonaan itse. En vielä tiedä minkä värisiä näistä Khadoreista tulee. Punainen ei ehkä oo se mun juttu. Miten olisi Suomi -teemalla sinivalkoiseksi? Jotain tämän suuntaista: http://www.youtube.com/watch?v=5dtWAnYIM2A

Youtubesta löytyy nykyään huikee määrä videoita maalaamisesta. Niitä katsellessa alkaa tuo ruiskulla maalaaminen kiinnostamaan kovasti.
Pake
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Oman armeijansa saa maalata juuri sen väriseksi, kuin itse haluaa. Khador toimii punaisena tai "camo"-vihreänä punaisilla detaljeilla. Toi valkoinen on todella näyttävän näköinen ja noi "battle damaget" ja naarmut on todella helppo ja nopea tehdä. Muutenkin tolla teemalla Warjackit on varmasti suhteellisen nopea maalata.
Paljon hyviä idoita löytää Privateer Pressin foorumilta, http://privateerpressforums.com/forum.php
Piipahda/piipahtakaa vaikka ens lauantain kerholla, kun on se turnaus. Voin antaa sen sääntökirjan lainaan silloin. Tai jos ajelette Seinäjoella, siellä on Fantasialinna jossa löytyy mynnissä sääntökirjoja.
witchman

Viesti Kirjoittaja witchman »

... ja jos olette tulossa lauantaina niin multa saa lainaksi Force of warmachine / Khador kirjan.
CannotAll

Voi olla, että tulen lauantaina piipahtamaan kerholla. Kuinka noissa turnauksissa suhtaudutaan yleisöön? Häiritseekö pelaajia jos siinä joku vilkuilee olan yli (ja lupaa olla kyselemättä tyhmiä pelin aikana)?

Laitoin figujen lisäksi tilaukseen myös sääntökirjan sekä armeijakirjat molemmille. Niitä odotellessa ajattelin opiskella netistä tutorialeita ja kattella battle reportteja. Toki voin lainakirjojakin lueskella jos joku haluaa omistaan luopua hetkeksi.
Juike

Viesti Kirjoittaja Juike »

Olan yli kattelijat eivät haittaa yleensä. Tosin hyvä että lupauduit olemaan kyselemättä tyhmiä kuin silloin pelataan kellolla ja aika on aika kortilla turnauksissa. :)

Minä voin lainata Wrath kirjaa jossa on uusia figuja sääntöineen jotka eivät esiinny forces of kirjassa.
I'm sorry, I cant hear you over how Awesome I am!
Pake
Peliporukkavalvoja
Viesti:

... ja tässä hyvää esimakua siitä, kuinka avulias ja auttavainen porukka meillä on. Uudet jäsenet autetaan alkuun kuin potkukelkalla alamäkeen. Väkisin :D
Ei maar, meillä on pirun hyvä porukka kerholla.
JMH
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja JMH »

Komppaan edellisiä: kerholla pyörii erinomainen jengi eli ei muuta kuin paikalle vain ja varmasti löytyy joku, joka mielellään näyttää, miten peli toimii.
Throw enough dice often enough and eventually you'll get numbers.
Lukittu

Palaa sivulle “Vaasa [Wasa Wargames Club]”