Harrastuksen uudelleenaloitus metallifiguista

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Thrower
Viesti:

Harrastuksen uudelleenaloitus metallifiguista

Viesti Kirjoittaja Thrower »

Olen uudelleen aloittamassa maalausta ihan harrastuksena. Viimeksi olen maalaillut suunnilleen silloin kun necromunda ja blood bowlin 3rd edition oli uuden karheita helsingin fantasiapeleissa ja maaleissa oli murrosvaihe ainakin fantasiapeleissä kun maalit meni lasipurkeista hexan muotoisiin muovipurkkeihin. Olen aikanaan tottunut siihen että maali oli lasipurkissa paksua (kuka muistaa valmistajan tais olla citadelin edeltäjä) niin sitä maalattiin sit puisella hammastikulla figut ilman pohjamaaleja.

Mul ois tossa nyt yksi joukkueellinen undead tiimiä metallisina ja olen tehnyt seuraavaa...
- Basetus 50% erikeeper / 50% vesisuoksella
- Kuivuminen yli 24h
- Fairylla pesu ja huuhtelu
- Kuivuminen yli 24h
- Pohjamaalaus citadelin chaos black spraylla

Miten tästä kannattaisi edetä? Ilmeisesti basemaalaus vedellä ohennettuna. Citadelin painting quidessa tuo ohennus tehtiin muoviseen palettiin tavalla 2 viirua maalia pensselistä palettiin ja pari viirua vettä pensselillä kiposta palettiin niin onko tämä nyt se paras tapa ohentaa pieni määrä maalia ja kuuluuko joka maalauskerrosta ohentaa myös pienempia kuten vaikka silmät tai pienet haarniskan symboolit?

Mitä vaikeuksia tai eroa on metallisen ja muovisen figun maalaamisessa?

Mikä olisi hyvä väriyhdistelmä blood bowl undead zombien ihoon? Olen ajatellun jotain vihreätä + ruskea wash ja vaalea vihreä dry brushaus.
WHFB: Orcs & Goblins | WH40K: Orks | Blood Bowl: Undead
http://throwersfield.blogspot.fi
Morze

Re: Harrastuksen uudelleenaloitus metallifiguista

Viesti Kirjoittaja Morze »

Ok, aika monta asiaa, mutta yritetään vastata ainakin muutamaan. Figujen pesu on hyvä juttu. Metallin ja muovin maalaus eroaa varsinkin spraymaalien kohdalla siinä, että spraymaalit yleensä hieman sulattavat muovia pinnasta ja muodostavat siten kestävämmän pinnan. Toisaalta muovifiguja on tällöin vaikeampi pestä maaleista. Kuitenkin oikealla pohjamaalilla ja lopullisen tuloksen lakkaamalla maalien pitäisi kestää metallifiguissakin riittävän hyvin. Citadeöin pohjamaali ei muuten tietääkseni ole oikeata pohjamaalia.

Zombeja maalataan yleensä joko normaaleja ihonvärejä murtamalla sairaamman näköiseksi tai käyttämällä tyystin epäluonnollista väriä, kuten myrkynvihreää tai violettia.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Thrower kirjoitti:Olen uudelleen aloittamassa maalausta ihan harrastuksena. Viimeksi olen maalaillut suunnilleen silloin kun necromunda ja blood bowlin 3rd edition oli uuden karheita helsingin fantasiapeleissa ja maaleissa oli murrosvaihe ainakin fantasiapeleissä kun maalit meni lasipurkeista hexan muotoisiin muovipurkkeihin. Olen aikanaan tottunut siihen että maali oli lasipurkissa paksua (kuka muistaa valmistajan tais olla citadelin edeltäjä) niin sitä maalattiin sit puisella hammastikulla figut ilman pohjamaaleja.
Citadelin maalit oli ennen heksapurkkeja pyöreissä muovipurkeissa. Lasipurkkeja käytti Miniature Paints, mutta ei siis ollut mitenkään Citadelin "edeltäjä". Ja maalit oli ihan samanlaisia kuin nykyäänkin - omistan meinaan vieläkin useita toimivia Miniature Paintsin maaleja 80-luvulta. Tosin silloin ei tosiaan ehkä yhtä lailla ohenneltu maaleja vaan käytettiin suoraan purkista =)
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Thrower
Viesti:

Hammerheart kirjoitti:
Thrower kirjoitti:Olen uudelleen aloittamassa maalausta ihan harrastuksena. Viimeksi olen maalaillut suunnilleen silloin kun necromunda ja blood bowlin 3rd edition oli uuden karheita helsingin fantasiapeleissa ja maaleissa oli murrosvaihe ainakin fantasiapeleissä kun maalit meni lasipurkeista hexan muotoisiin muovipurkkeihin. Olen aikanaan tottunut siihen että maali oli lasipurkissa paksua (kuka muistaa valmistajan tais olla citadelin edeltäjä) niin sitä maalattiin sit puisella hammastikulla figut ilman pohjamaaleja.
Citadelin maalit oli ennen heksapurkkeja pyöreissä muovipurkeissa. Lasipurkkeja käytti Miniature Paints, mutta ei siis ollut mitenkään Citadelin "edeltäjä". Ja maalit oli ihan samanlaisia kuin nykyäänkin - omistan meinaan vieläkin useita toimivia Miniature Paintsin maaleja 80-luvulta. Tosin silloin ei tosiaan ehkä yhtä lailla ohenneltu maaleja vaan käytettiin suoraan purkista =)
Muistin osittain väärin sitten että ois ollu citadelin noi mutta fantasiapeleillä tais vaan vaihtua vaan maalien valmistaja. Lasipurkkimaaleja pidin kyllä erittäin laadukkaina mutta ainoa ikävä piirre niissä tuppas olemaan maalin kuivuminen kierrekorkin uriin jota sitten välillä rapsutelttiin pois.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Fantsu on kaupannut Citadelia ties kuinka kauan. Silloin aikoinaan (2000-jotain) oli boltershellien kaverina Miniature Paintsin lasipurkkeja kanssa. Ko. pulju meni konkkaan sitten aikanaan, jolloin ei enää saanut kuin Citadelia. Vallejon ottivat muutaman vuoden päästä valikoimiin.

Ja joo, ne Miniature Paintsit oli aivan loistavia. Itsellä on vielä pari purkkia käytössä. Harmittaa, kun maan ruskea kuivui :/
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Miniature Paintsia saa edelleen Englannista. Samoin vanhaa 80-luvun Citadelia myydään edelleen nimellä Coat d'Arms.

Tosin brittipostin viimeaikaisen peeloilun jälkeen niiden saaminen Suomeen voi olla ongelmallista...

Mattamusta spray on hyvä pohjamaali (eikä TODELLAKAAN tarvi maksaa Citadelin hintaa siitä), mutta jos et halua suihkia jostain syystä musta gesso on ihan ässäkamaa:

http://www.smallcuts.net/reviews/?id=1012
//Mx
Thrower
Viesti:

Tuli ostettua tollanen dragon hobbit lautapeliin vaikka ei tarpeellinen itse pelin kannalta olekaan ja onhan toi hienon näkönen anyway. Mutta millaisilla väreillä kannattaisi lähteä liikkeelle kun tavoitteena on Smaug ja musta vai valkoinen pohjavärispray? Baseen meinasin kokeilla Agrellan earth + Mordheim Turf + warhammer basing kitistä muuta kivi (on ainakin riitävän iso base askarteluun). Niin ja sellanen kysymys vielä että kannattaisiko toi maalata kokonaan kasattuna vai esim puolittain siivet ja kroppa erikseen?

Kuva

Smaug --> http://static1.wikia.nocookie.net/__cb2 ... t2-113.jpg
Antrax

Viesti Kirjoittaja Antrax »

Oletko harkinnut harmaata pohjamaalia? Itse olen viimeaikoina tykästynyt siihen. Vähän kuin mustan ja valkoisen hyvät puolet.

Aiemmin käytin itse mustaa, koska se jätti sopivat varjostukset koloihin mihin ei suti sattunut osumaan, mutta peittävyydessä oli toisinaan ongelmia, varsinkin keltaisen maalin kanssa. Valkoinen taas on ns. 'puhdas pöytä', voi tulla parempaa lopputulosta, mutta vaatinee vähän enemmän työtä. Ja sitten on harmaa.

Osissa vs. kokonaisena on parikin juttua mitä kannattaa miettiä. Isompi kokonaisuus on yleensä haastavampi, koska sitä työsarkaa näyttää riittävän ja riittävän. Myöskin joskus kädet saattavat haitata kylkien maalausta, mutta tuo dragon näyttää siltä ettei pahemmin taida olla väliä. Yleensä kasaan figut ja maalaan ne sitten soon(tm). Tietty jos maalaa kokonaisena niin ei ole pelkoa että liimahöyryt sotkaa maalipintaa.
"Cover my lovejunk in catnip and teabag a horny lion"
Spoonyone
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Punainen väri kannattaa maalata valkoisen pohjamaalin päälle.
Tai jos haluat kikkailla, spraymaalaat ensin koko figun mustaksi, sitten valkoinen spray yläsuunnasta ja musta wash koko figuun tummentamaan raot. Pohja on sitten valmis pääväriä varten.

Vaihtoehtoisesti voit laittaa pohjavärin samalla sävyllä kuin pääväri.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”