Getting started with Warmachine

Vaasan peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

CannotAll

Getting started with Warmachine

Viesti Kirjoittaja CannotAll »

No niin... tänään kusti polki kotiin sääntökirjat, battlegroupit, templatet ja joukon sekalaista sälää.

Sain tilauksen yhteydessä halvalla vanhoja No Quartereita (issuet: 26, 27, 29 löytyy). Ilmoitelkaa jos haluatte lukea niin voi tuoda mukana kerholle ja lainata.

Nyt pitäisi saada säännöt luettua ja jackit kasattua, että pääsen ottamaan ensimmäisen matsin mun uudella Khador-joukolla - ja samalla ensimmäisen Warmachine -erän, ikinä.

Hyvällä tuurilla mun Sorscha, Destroyer ja Juggernaut battlegroup saa läjän winterguard infantry ja widowmaker vahvistuksia loppuviikon aikana. Tällä setillä pitäisi saada jo ihan mukavan kokoinen peli aikaiseksi.

Elättelin toiveita siitä, että lautapeleistä yli jääneillä sleeveillä olisin saanut kortit suojattua. Mulla on jokunen paketti Arcane Tinmen Board Game Sleeves, kokoa Large. Ovat liian pieniä. Kortit saisi näihin sopimaan jos ottaisi saksilla reunasta hieman pois. Ei ongelma, mutta tämä sama olisi sitten edessä kaikkien korttien kanssa jatkossa. Ehkä olisi helpompi hommata leikkelemättä sopivat sleevet. Mitä merkkiä/mallia olette tavanneet käyttää?

Miten olette kasailleet näitä muovisia jackejä? Oletteko pinnanneet vai onko nää niin pieniä ja kevyitä, että ei kannata (oletan niin)?

Onko mitään muita vinkkejä aloittelevalle Warmachine pelaajalle / 20 vuoden tauon jälkeen miniatyyripelien pariin palaavalle?

Maaliskuussa alkaa Scars of Caen. Ymmärtämättä täysin mitä tuleman pitää, mä oon valmis aloittelemaan suoraan liigapeleillä jos vaan huolitte mut mukaan. Olen yleisesti ottaen nopea oppimaan eikä analysis paralysis vaivaa.
Naik

Re: Getting started with Warmachine

Viesti Kirjoittaja Naik »

En kyl muista mitä merkkiä mun korttitaskut on, koska ostin kaverilta ne, aika monen nähnyt myös käyttävän noita kansioihin meneviä korttitaskuja, niissä pysyy järjestyksessä ja helposti saa niihinkin merkkailtua.
Noita muovi 'jackejä moni on magnetisoinu niin saa ne kaikki variantit samasta yhdestä.
Tuo liiga ei oo niin vakavamielistä pelaamista ja aiemmin ne on palkinneet pelaajia esimerkiksi siitä että antaa vastustajan koota armeija listan peliin tai teemaskenaariota jossa esimerkiksi maasto satunnaisesti räjähtää. Eli ei mitään turnaustosikko pelaamista vaan vaihtelua peruspeleihin ja teemaskenaarioita. Ja myös hobbytouhusta nuo liigat myös palkitsee. Tämä liiga tosin näyttää olevan aiemmiin verrattuna erilainen että siinä on kaksi eri puolta joista valitaan kumpaa edustaa ja kummankin puolen paras saa sellaisen pikkumitalin.

kyl noita saa mukavia pelejäs tässä jo aikaan pelkästään casterin ja parin jackin voiminkin, siinä mukava on warmachine pelinä.
tauon jälkeen ehkä se ettei liikaa hanki kerralla ettei tule ähky.
"eräs sukulaiseni luki trigonometriaa tuntokarvansa lerpalleen ja kun hän oli oppinut kaiken, tuli mörkö ja söi hänet suihinsa."
Juike

Viesti Kirjoittaja Juike »

Iiiik, lisää pelaajia :D WHOOHOO \o/

Battlegroup jackit voi magnetisoida ihan viileesti, niin saat niistä enemmän irti kuin olet ostanut lisää jackejä joista jää "ylimääräisiä" osia jotka voit vuorostaan magnetisoida.

Tere tulemast vaan ja taisit hieman nähdäkkin viime lauantaina miten Warmachine pelkistettynä toimii. Pari sellasta peliä vyön alle niin voidaan alkaa ottaan featit ja taiat, sit power attackit jne jne :D Liika informaatio saatta joskus olla pahaksi. :)
I'm sorry, I cant hear you over how Awesome I am!
CannotAll

Eiköhän tämä tästä lähde. Ei nämä säännöt kovin monimutkaiselta vaikuta. Turhaan sitä apupyörillä liian pitkään ajelee.

Siinä kyllä kestää ennen kuin oppii kaikkien factioneiden unittien erikoiskyvyt ja niiden kombinaatiot. Oon kuitenkin varma siitä, että en mä jaksa niiden kortteja himassa päntätä ennen kuin on kaikki kovalevyllä. Pelaamalla ne tutuksi tulee.

Siinähän sitä oppii selkään ottaessa. Jahka oma pelisilmä siinä kohenee, eiköhän sitä jossain vaiheessa pääse myös teitä konkareita jyräämään.

Saa nährä kuinka meitin käy! :)
Naik

ja se battle college on ihan hyvä sivusto saada sellaasta alkuhaisua mitä mikin tekee, vaikkei siellä aina kaikki ole oikein.
"eräs sukulaiseni luki trigonometriaa tuntokarvansa lerpalleen ja kun hän oli oppinut kaiken, tuli mörkö ja söi hänet suihinsa."
CannotAll

No niin... nyt on jo huikeet kolme peliä plakkarissa.

Kaksi ensimmäistä oli 15 pistettä, kolmas 25 pistettä (Menoth, Cryx, Skorne).

Alkaa tässä pikku hiljaa tämä pelimekaniikka hahmottumaan, mutta toki tässä vielä kestää, että pääsee sinuiksi kaikkien nyanssien kanssa.

Ensimmäisten pelien perusteella olen tullut hieman katumapäälle Khador Battlegroup boksin hankinnan suhteen. Muovinen Sorscha käyrällä Frostfangilla tekisi mieli saman tien vaihtaa metalliseen versioon. Destroyer vaikuttaa muutaman pelin perusteella turhalta vehkeeltä. Tuntuu tehottomalta löntystellä hitaasti ja ammuskella pari kertaa osumatta kun pitäisi puskea täysillä päälle ja mielummin huitoa molemmilla käsillä.

Winter Guard Infantry unit kaikilla mausteilla osoittautui tehokkaaksi ja mukavaksi pelata (25p peli Skornea vastaan). Mukana siis unit attachment, rocketeers ja Kovnik Joe.

Ennen kuin olin tutustunut sääntöihin tarkemmin, luulin, että tässä saa pitkän rivin isoja warjackeja, joilla sitten kävellään vastustajan yli vasemmalta ja oikealta. Näyttää kuitenkin siltä, että ei se ihan noin mennytkään. Enimmäkseen tässä infantrya pöydälle tulee ja warjackit taitaa jäädä sivurooliin. Saapa nähdä miten menee sitten kun pääsee ensimmäisiä isompia pelejä pelaamaan.

Toivottavasti pääsen pian vauhtiin maalauksen suhteen. On tässä melko läjä odottamassa väriä pintaan. Homma odottaa edelleen aloittamista. Tarkoituksena on aloittaa maalaaminen ruiskulla, mutta tilaamani ruisku/kompura ovat olleet jo useita viikkoja "matkalla".

Nyt pitäisi tosiaan yrittää opetalla pelaamaan ja saada jo hankitut figut maalattua (ja malttaa olla tilaamatta tolkutonta määrää figuja lisää). Saa nähdä miten nämä loput liigapelit menee. Toivottavasti ehdin saada jokusen maalauspisteen myös.

Kiitokset kaikille kerholla - olette kärsivällisesti jaksaneet neuvoa sääntöjen ja muun suhteen.

Ensi viikolla en valitettavasti pääse paikalle. Seuraavat pelit siis kahden viikon päästä.
witchman

Viesti Kirjoittaja witchman »

Kyllä Khadorilla zäkkejä kentälle saa...

Muutamaan kertaan olen pelannut tällaisella listalla 50p pelin, ja hauskaa oli.
Siitä löytyy 5 zäkkiä + Karvhev (joka on zäkki kaster) = 6 kpl
Karchev the Terrible (*5pts)
* Berserker (6pts)
* Juggernaut (7pts)
* Juggernaut (7pts)
* Juggernaut (7pts)
* Spriggan (10pts)
* War dog (1pts)
Battle Mechaniks (Leader and 3 Grunts) (2pts)
Kayazy Eliminators (Leader and Grunt) (3pts)
Kayazy Eliminators (Leader and Grunt) (3pts)
Man-o-war Shocktroopers (Leader and 4 Grunts) (9pts)

Jos joku Kaster, zäkki, unit, solo kiinnostaa kokeilla niin ilmoa mua etukäteen niin otan mukaan (jos haluamasi tavara löytyy multa)

Nyt muuten huomasin sen mitä kaikki aina "vinkuu", Khadorin zäkkien armori ja lyöntivoima.
Skornen peto ei saanut chargella Juggernauttia hengiltä ja sit se olikin entinen peto :(

Täytyy myöntää että käytit noita Winter guardeja todella hyvin, olin totaalisesti kusessa ...
Naik

Ja kyllä ne "huonommatkin" zäkit alkaa toimia paremmin kun saa niille isommassa pelissä hiukan infantryä eteen screeniksi. Se sitten on vain oppimista että miten niitä käytetään. Peli muuttuu huomattavasti erilaiseksi kun on enemmän pisteitä ja saa muutakin kuin starterboxin kentälle.

Se on hiukan kiinni casterista ja omista preferensseistä kuinka paljon on iso robotteja pöydällä. Joillakin castereilla ei ole kuin pari light jackia kun taas joku voi juoksuttaa 5 isoa. Se määrä on kanssa sellainen jonka oppii sitten ajan kanssa, mutta keskimäärin yhdestä kolmeen on sellainen mitä voi tehokkaasti juoksuttaa casterilla. Se riippuu niin kuinka paljon sellainen haluaa focusta toimiakseen ja kuinka paljon casterilla on varaa käyttää sitä sekä millaista tukea ne voi saada lopulta listalta. Onneksi nyt tulee joka factionille journeyman warcaster joka mahdollistaa pelaamaan useammalla isolla zäkillä kuin aiemmin.

Mutta hyvin ne pelit on menneet, varsinkin kun on ekat kolme peliä olleet jo useamman vuoden harrastaneita vastaan.
Pake
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pake »

Joo, mä oon kuullut Tumpin pelaamisesta pelkästään hyviä asioita ja vaikuttaakin siltä, että tolla tahdilla oot haastamassa meitä "kokeneempia" pelaajia oikein kunnolla jo pienen ajan sisällä!

Noista hevyista sen verran, että ne on tosiaan ihan makuasia. Ite oon viime aikoina pelannut 50p pelejä vain kahdella Light Beastilla, eli ei heavyja ollenkaan. Toki mun infantry on keskivertoa kovempaa, eli pystyn haastamaan yhdellä unitilla heavy jackin/beastin. Siis jos vain osuisin hyökkäykset...
Ja isommissa peleissä/listoissa voi sitten hakea mahdollisia tier-bonuksia joissa aika monesti 'jackien hinta laskee ainakin pisteellä.

Sorchan aseen saat helposti oikaistua lämmittämällä sitä varovasti hiustenkuivaajalla, taittamalla sen suoraan ja pitämällä asennossa, kunnes se on jäähtynyt. Toi taipuminen on ikuinen ongelma muovisten figujen kanssa.
CannotAll

Mun huominen meno viivästyi hieman eli näyttää siltä, että pääsen sittenkin huomenna kerholle. Mun täytyy lähteä vähän ennen neljää, mutta eiköhän siinä jotain rähinää ehdi saada aikaseksi ennen sitä. Teoriassa ehkä jopa kaksi peliä...

Janin krokot on vastassa sen jälkeen kun ovat saaneet Mikon kanssa pelin pakettiin. Teoriassa tuota odotellessa voisi yrittää ottaa nopean 15 pisteen pelin. Aloitus heti klo 12.00. Peli ei saisi kestää pitkään, että ehdin aloittaa seuraavan ja saada senkin pakettiin ennen klo 16...

...josta tuli mieleeni, että tota ekaa klo 12 alkavaa matsiahan vois kokeilla kellon kanssa! Onko joku huomisella vastustajaa vailla ja löytyykö mielenkiintoa ottaa pieni matsi Khadoria vastaan kellon kanssa?

Joo, tiedän. Kannattais varmaan opetella pelaamaan kunnolla ennen kuin aloittaa kellon kanssa. Toisaalta, virheitä tekemällä oppii nopeasti! ;)
Pake
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pake »

Tuu vaan kerholle klo 12, kyllä siellä pelin saa.
Ja kello on erittäin hyvä tapa oppia oma armeijansa nopeasti ja pakottaa säännöt päähänsä. Voihan se kello olla hieman löysempi ekoilla kerroilla, esim. 25 tai 30 min 15 min sijaan.
JMH
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja JMH »

Voin hyvin ottaa pelin.
Throw enough dice often enough and eventually you'll get numbers.
CannotAll

Huomenna oli tarkoitus tulla kerholle ja ottaa pari liigaerää.

Valitettavasti yksi lapsista on nyt kuumeessa ja joudun jäämään sen kanssa kotiin.

Ei ainoastaan huonoja uutisia. Mun kynäruisku tuli vihdoin perille. Palasin juuri varastosta vetästyäni koeajot paperille ja heti perään primerit suureen osaan mun figuista. Huikee vehje!

Saa nähdä miten toi ruiskuttelu lähtee sujumaan. Oon yrittänyt ihan mutu-fiiliksellä ohennella maaleja sekä hahmotella sopivia paineita sekä ruiskutusetäisyyksiä. Oli aika helppoa päästä hommasta jyvälle kun olin aikasemmin kattellut youtubesta muutaman tutorialin.

Tähän väliin yksi olut ja sitten katsomaan kun maali kuivuu (how cool is that?!).
Juike

CannotAll kirjoitti: Tähän väliin yksi olut ja sitten katsomaan kun maali kuivuu (how cool is that?!).
It's very cool :D Varsinkin silloin kuin käyttää Glaze tekniikkaa ja näkee ihan oikeastikkin kuinka se maali kuivuu siinä pinnassa :D

Mukulat menee ennen poikien kanssa leikkimistä :) Kekara vaan kuntoon ja sit maanantaina tai ens lauantaina tuut uudella innolla :)
CannotAll

Harmi kun jäi pelit väliin. Toisaalta, pääsinpä vihdoin maalaamisen kanssa alkuun.

Ihan ensiksi haluaisin kertoa kaikille, että kynäruiskulla maalaaminen ei oo ihan yhtä helppoa kuin youtube antaa ymmärtää! Ja se haisee! ;) Lieneekö syyllinen vallejon airbrush clener, mene ja tiedä.

Nyt on kaikki tähän mennessä hankitut figut pohjamaalattu ja basecolorit päälle. Ei ollut ihan pikkuhomma tuoda sitä mustan pohjamaalin päältä valkoiseksi! Sain "muutaman" satsin taittaa ruiskulla mustasta mustan/harmaan/valkoisen kombinaatioilla ennen kuin pääsi vetämään viimeiset highlightit valkoisella. The internet antoi ymmärtää, että olisi ollut helpompaa. Tsiisus mikä homma. Seuraavat figut pohjamaalataan kyllä metodilla mustaa alta päin/varjoihin/rakoihin/kainaloihin ja loput valkoisella. Säästyisi melko paljon aikaa ja maalia...

Jahka sain varastossa ruiskuttelun päätökseen, siirryin työhuoneen puolelle pensselihommiin. Hieman huteralta tuntuu 20 vuoden jälkeen, mutta eiköhän tämä tästä lähde suttaantumaan. Syntymässä on Khadoria jonkin sortin cartoony talvisota/suomi -teemalla. Sinivalkoista siis.

Kokeilin vetästä winter guard infantryn olkatoppaukset siniseksi ruiskulla. Sinitarralla ja teipillä yritin suojailla muita osia. Ristus mikä sotku jälkeen päin. Sinistä maalia oli vähän joka paikassa... Tää suojaaminen kannattaa näköjään hoitaa ajan kanssa.

Hommasin maaleja sekalaisen kasan. GW, P3 ja Vallejo (Model Color, Game Color, Model air). Tähän mennessä mun absolute favourite on WMA. Se on mainiota myös pensselillä sutiessa. GW/P3 maalit olisi ehkä voinut jättää hankkimatta... en yhtään tykkää niiden pulloista vs. Vallejon tippapullot. P3 purkit on kyllä aika nostalgisia kun GW purkitti omansa aikoinaan noihin samoihin, silloin kun viimeksi maalailin.

Viikonlopun saldona on siis ensimmäinen unit (winter guard infantry + 3 rocketeers = 13 jamppaa) n. 75% valmiina. Vielä on viimeisten detaljien hinkkaamista jäljellä. Ensi viikon lauantaiksi kun saisi lakat päälle ja pojat pöydälle. Toivottavasti ehdin.

Seuraava ja sitä seuraava lauantai näyttävät lupaavilta, eli pääsen erittäin suurella todennäköisyydellä pelaamaan. Huomenna/maanantaina en ole varma pääsenkö. Oli miten oli, hienoa kun ei tarvitse enää täysin maalittomilla ukoilla pelata.
Juike

Heheh Sanoinhan, että oot haasteen valkannu ittelles :D Se mustan peittäminen on vaikeaa vaaleilla väreillä.

On kyllä hienoa saada lisää maalattuja figuja pöydille :) Innolla jään odottamaan minkä näkösiä ukkoja sieltä tulee :)
JMH
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja JMH »

Erinomaista!

Miten olis siis peli lauantaina?
CannotAll

JMH kirjoitti:Erinomaista!

Miten olis siis peli lauantaina?
Kyllä kiitos!

Mun onkin pitänyt postailla aiheesta täällä kun en ole vielä saanut otettua porukoiden puhelinnumeroita ylös.

Lauantaina olen tulossa kerholle klo 12. Muita menoja tai kiireitä ei ole, joten jos vaan peliseuraa riittää, toiveena olisi ottaa useampi erä.
Juike

Minä paukahdan paikalle siinä yhden jälkeen, junnujen valmennuksen jälkeen. Voisin ottaa oikein mielelläni pelin.
JMH
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja JMH »

Vaikka heti klo 12.

Vaihdetaan numeroita sitten kerholla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vaasa [Wasa Wargames Club]”