Runekin tuntui haluavan nimenomaan etc-porukan mielipidettä siihen että mistä aineksista on kasattu hyvä empirelista ja kokemuksia eri kokoonpanoista.
Pidettiin tuossa tauko turnauskirjoitushommista ja käytiin Ostiumin poikien kanssa pitsalla. Juteltiin siinä sitten aiheista jos toisistakin - myös Warhammerista ja Sotavasaran vallitsevasta retoriikasta.
Se mitä itse olen halunnut Sotun tältä kulmaukselta (ja josta koko ketjun idea oikeastaan lähtikin) oli vapaa, herrasmieshenkinen ja analyyttinen keskustelu siitä mitä kannattaa ja halutaan pelata, ja minkä vuoksi. Ja se onkin toteutunut, hyvinkin paljon! Itse olen sen verta sosiaalinen ihminen nyt kuitenkin että haluaisin myös mahdollisimman monen ajatuksen ja pelityylin jaettavan muiden kanssa. Tämän takia miuta kiinnostaa ihan aidosti että mitähän mieltä ETC:n kamut ovat olleet näistä meidän pohdinnoista tähän asti.
---
Ja nyt mennään aiheeseen joka ampuu reilusti ohi. Haluan vain ehkä tarkentaa. ETC-porukka lie Suomessa pienen piirin porukka, jotka puuhaavat Warhammeria tietyssä vakuumissa. Ihan samalla tavalla on pelaajia jotka puuhaavat Warhammeria toisenlaisissa vakuumeissa. Miuta kiinnostaa kaikki nämä eri iteraatiot harrastuksesta. En halua ETC-klikin mielipiteitä sen takia että ne olisivat oikeampia. Haluan niitä sen takia että saan, ja muutkin saavat, esimerkkejä siltä katsantokannalta. ETC-klikistä puhuminen on jo itsessään tietynlainen sosiaalinen itsemurha jonka käytöstä en tiedä tykkäänkö vai en. Palataas asiaan...
---
Oon Ilen kanssa samaa mieltä siitä että nyt oli aika sähäkkä tapa ilmaista mielipiteitä tuossa viime sivulla. Itseäni vihloo se puheenparsi. Nyt voisin taas vetäistä ylimääräisen BTW-henkisen kappaleen tähän ja selitellä pidemmät pätkät mutta ehkä tyydyn vain mainitsemaan että olen semanttinen ihminen. Tai, että semantiikka ja retoriikka ovat minulle aika tärkeitä juttuja. Käytettyjen sanojen merkitykset ja vivahteet, sekä sanavalinnat ja argumentoinnin keinot. Tämän takia olen välttänyt kuin ruttoa ilmauksia:
Banzgo kirjoitti:Eihän se nyt millään tasolla voi olla hyvää tai edes läheskään mahdollista voittaa peliä armeijalla, joka pelaa ld9 ilman rerolleja. Jokainen paniikki ja 1/6 sun sankarit o ulkona kentältä. Jos tuolla voittaa yhdenkin pelin, niin verrastaisin sen lottovoittoon.
...tai...
Iridian kirjoitti:Olet väärässä. BSB on MSU:lle pakollinen.
Koska onhan se nyt ihan bullshittiä että se olisi pakollinen. Ei se siellä säännöissä niin lue. Myöskään tuossa kontekstissa LM ei ollut
väärässä. Sekin on bullshittiä. Sori! Mutta ei näin voi sanoa!
Kaikki tämän jälkeen kirjoiteltu olikin jo aika paljon lähempänä hyväksyttävämpää kieliasua. Ja erinomaista niin.
Hauskana knoppitietona olen peliteknisissä asioissa Iridianin kanssa silleen 92% samaa mieltä. 8% en ole ihan niin varma kun en muista tähän väliin kaikkea mitä on sanottu enkä jaksa nyt lukea ketjua uudestaa läpi. Oon sillai laiska just nyt ja annan sen itselleni anteeksi.
Vielä yksi Empireen liittymätön lainaus ja kommentti!
Iridian kirjoitti:Pitäskö mun tähän vähän sanomisilleni painoarvoa pistääkseni saavutuksista mainita että olen pelannut empireä ETC:ssä kahtena vuotena, gunline-empireä kohtuullisin ja hybridi-empireä huonoin tuloksin. Lisäksi lautapelaamisen tuore tiimi-SM-kisojen mestari (kera slugin, feikin ja oskarin) ja treenataan juuri Essenin EM-kisoihin. Että pelaaminen on verissä. :P
Jos miulta kysytään, niin miun mielestäni tämän ketjun koko idea on se ettei CV:itä tarvita. :) Hyvä homma! Mutta en minä ainakaan ensin kysele turnausmenestystä ja sitten vasta lupaa osallistua keskusteluun. Eikä täällä kai kukaan muukaan. Koska kaikki taidetaan tulla aivan eri lähtökohdista. Ja minä ainakin - kuten taisin sanoa - kaipaankin sitä. Kaikkia erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä.
Kuvittelin ensi että tästä olisi tullut jotenkin koherentti tai järkevä postaus. Mutta nyt tämä menee ihan tajunnanvirran tasolle. Nykyään en enää kirjoita tekstiä tai treenaa esseitä päivittäin! Miksi en! Olisi helpompaa tämä!
Minä en TAHDO. EN tahdo. En sitä että Wahammer, tämä maan mainio harrastus kaikkine vikoineen ja vaillinnaisuuksineen ja ongelmineen ja typerine julkaisijoineen ja uusine figuineen ja kaikkine elementteineen hajoaa Suomessa vielä enemmän ja enemmän kuppikuntiin. Varsinkaan ainoalla ihmiset jotensakin yhteen keräävällä foorumilla! Kun harrastajia on niin paljon jotka keskittyvät niin moneen erilaiseen osa-alueeseen tätä peliä ja harrastusta. Nyt tässäkin ketjussa ovat keskustelleet vuosikausia peli toisensa jälkeen hävinnyt erinomainen maalari ja konvertoija, Faban jo aikaa sitten lopettanut naawaparta, nuori kääpiöistä Empireen loikannut rämäpää, innokas sivustakatsoja, raivokkaasti isammaata puolustava ETC-veteraani, Empireä vastaan sotiva Ogrekenraali(tar, eikö niin?) ja sitten tällainen kaikkien näiden edeltämainittujen sekasotku joka ei oikein osaa identifioida itseään mihinkään tiettyyn asiaan. Ja kuinka sairaan siistiä on se.
No minusta ainakin. On tosi siistiä. Se.
Aiheeseen liittyen: Ninnuli, huijaa se kaverisi tänne! Lisää kasvoja kaivataan foorumeille ja skeneen aina, ja kolleegion pyöreään pöytään voidaan aina käydä hakemassa yksi tuoli lisää!
Nyt on oksennettu sitten se visva. En tiedä oliko nyt kuitenkaan tämän arvoista, kun jos olisin halunnut sanoa nämä asiat tiivistetysti ja kaikkea niin olisin kirjoittanut monta päivää sitten parin virkkeen vastauksen enkä olisi antanut asian kaihertaa päiväkausia niin että kun yrittää tiivistää niin eihän siitä mitään tule. Oksennettu on se. Blöääärgh.
NYT palaan turnaussääntöjen pariin, koska ne pitäisi saada ennen kahdeksaa Ostiumin turnausketjuun linkattua, ja .pdf on vielä puolet kirjoittamatta. Ehkä sen jälkeen kirjoitan itse aiheesta, eli gunline Empirestä ja siitä mitä mieltä siitä olen. tl;dr tulevaisuudesta: pitäneehän sitä joskus kokeilla, mutta tylsää se lie viidennen pelin jälkeen (ehkä) enkä koe sitä ainakaan kovin mielekkääksi armeijaksi pelata vastaan. Itse siis.
Takas hommiin ->