Kiinnostusta roll20 -figupelitestisessioon?
-
Mazikainen
Kiinnostusta roll20 -figupelitestisessioon?
Terve,
Olen tuossa leikkinyt tuolla selainpohjaisella virtuaalipelipöydällä http://roll20.net/ ja tullut siihen tulokseen että siinä voisi olla robusti työkalu testata virtuaalifigupelaamista. Kunhan rakentaa itselleen kirjaston maastoelementeistä ja vastaavista niin "peruskentän" rakentaminen ei ole kovin vaikeaa, ja yksiköiden manipuloimisen ja mittailujen/losin pitäisi hoitua kohtuudella kunhan liikkuvia osia ei ole liikaa. Olisiko kiinnostusta joku ilta vaikka jonain viikonloppuna kokoontua testaamaan miten figusotapelin pyörittäminen tuossa sujuu ja onko se riittävän luontevaa ja tarkoituksenmukaista että pelin puutteessa kärvistelevät voisivat siitä hyötyä? Voisi kokeilla jollain kohtuullisen kepeällä ja suoraviivaisella sääntöjärjestelmällä, vaikka sillä parjaamallani Hail Caesarilla. Minä voin tehdä kentän ja yksikkölätkät valmiiksi jos joku/jotkut lähtevät juoneen mukaan.
Olen tuossa leikkinyt tuolla selainpohjaisella virtuaalipelipöydällä http://roll20.net/ ja tullut siihen tulokseen että siinä voisi olla robusti työkalu testata virtuaalifigupelaamista. Kunhan rakentaa itselleen kirjaston maastoelementeistä ja vastaavista niin "peruskentän" rakentaminen ei ole kovin vaikeaa, ja yksiköiden manipuloimisen ja mittailujen/losin pitäisi hoitua kohtuudella kunhan liikkuvia osia ei ole liikaa. Olisiko kiinnostusta joku ilta vaikka jonain viikonloppuna kokoontua testaamaan miten figusotapelin pyörittäminen tuossa sujuu ja onko se riittävän luontevaa ja tarkoituksenmukaista että pelin puutteessa kärvistelevät voisivat siitä hyötyä? Voisi kokeilla jollain kohtuullisen kepeällä ja suoraviivaisella sääntöjärjestelmällä, vaikka sillä parjaamallani Hail Caesarilla. Minä voin tehdä kentän ja yksikkölätkät valmiiksi jos joku/jotkut lähtevät juoneen mukaan.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Re: Kiinnostusta roll20 -figupelitestisessioon?
Periaatteessa joo, mutta HC:ta tai BP:tä ei löydy hyllystä, Warlordin tuotteista pelkästään Pike&Shotte. Sääntörunko lienee kuitenkin näissä samankaltainen.
Olisi muuten hienoa, jos tuon pelipöydän voisi projektorilla projisoida esim. valkoiselle pöytäliinalle katosta, mutta menee tällä budjetilla turhaksi hifistelyksi.
Olisi muuten hienoa, jos tuon pelipöydän voisi projektorilla projisoida esim. valkoiselle pöytäliinalle katosta, mutta menee tällä budjetilla turhaksi hifistelyksi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
-
Mazikainen
humhum, basic impetus olisi kyllä vapaasti netissä ladattavissa vaan sitä en oo ite pelannu koskaan..
Pikapläräyksellä komentosäännöt loistaa poissaolollaan, mutta ainakin nyt noi on sen verran palikat, että pystyisi testamaan kokonaisuutta.Mazikainen kirjoitti:humhum, basic impetus olisi kyllä vapaasti netissä ladattavissa vaan sitä en oo ite pelannu koskaan..
Basic Impetus on tuohon varmaankin hyvä. Toinen on erilaiset laivastokähinät joista olikin Mazikaisen kanssa vaihdettu pari sanaa. Tosin niissä on toisenlaisia ongelmia joita yhdessä PBEM:ssä parhaillaan pohdimme.
Mitä tulee komentoketjun puutteeseen niin käytännössä noina aikoina ei juuri komentajalla ollut kontrollia kokonaisuuden kehittymiseen sen jälkeen kun porukka alkoi kähinöidä (jos oli merkittävästi alkuasemiin hakeutumisen jälkeenkään (mikä, kieroa kyllä, itse-asiassa toimiikin BI:ssä ja tavallaan Impetuksessakin ihan kivasti, mutta kontrollia on silti vähän liikaa). Lähinnä olennaista taisi olla se missä kenenkin paikka on, ja mitä noin suunnilleen piti tehdä. Siinä mielessä muinaispelit ja miksei myöhemmätkin on hakoteillä aika reippaasti.
Toisaalta, siinäpä jollekin markkinarako, vaikka voisi ehkä olla aavistuksen tylsää pelattavaa tavallaan (pääasiassa seurata enemmän tai vähemmän sivusta miten taistelu kehittyy).
Mitä tulee komentoketjun puutteeseen niin käytännössä noina aikoina ei juuri komentajalla ollut kontrollia kokonaisuuden kehittymiseen sen jälkeen kun porukka alkoi kähinöidä (jos oli merkittävästi alkuasemiin hakeutumisen jälkeenkään (mikä, kieroa kyllä, itse-asiassa toimiikin BI:ssä ja tavallaan Impetuksessakin ihan kivasti, mutta kontrollia on silti vähän liikaa). Lähinnä olennaista taisi olla se missä kenenkin paikka on, ja mitä noin suunnilleen piti tehdä. Siinä mielessä muinaispelit ja miksei myöhemmätkin on hakoteillä aika reippaasti.
Toisaalta, siinäpä jollekin markkinarako, vaikka voisi ehkä olla aavistuksen tylsää pelattavaa tavallaan (pääasiassa seurata enemmän tai vähemmän sivusta miten taistelu kehittyy).
-
Zelekendel
En hyväksy argumenttia "komentajat eivät tehneet mitään alkuasetelmien jälkeen" sille, että pelaaja saa täyden kontrollin ja täysin laskettavissa olevan liikkeen. Päinvastoin, liikkumisen pitäisi tuolla argumentilla olla vielä kaaottisempaa, kuten tuossa totesitkin, Tico.
HC:ta voin kyllä kokeilla, tuossa testasin yhden roolipelisessionkin ohjelmalla, vaikka heikosti, koska GM ei tokeneita / karttaa käyttänytkään. Aiemmin olen käyttänyt RPtoolsia, joka vaikuttaa olevan avoimempi, mutta raskaampi ja mahdollisesti hankalampi.
HC:ta voin kyllä kokeilla, tuossa testasin yhden roolipelisessionkin ohjelmalla, vaikka heikosti, koska GM ei tokeneita / karttaa käyttänytkään. Aiemmin olen käyttänyt RPtoolsia, joka vaikuttaa olevan avoimempi, mutta raskaampi ja mahdollisesti hankalampi.
Joo, ei tuo ole hyvä ei.Zelekendel kirjoitti:En hyväksy argumenttia "komentajat eivät tehneet mitään alkuasetelmien jälkeen" sille, että pelaaja saa täyden kontrollin ja täysin laskettavissa olevan liikkeen. Päinvastoin, liikkumisen pitäisi tuolla argumentilla olla vielä kaaottisempaa, kuten tuossa totesitkin
Menee ehkä hiukan aiheen sivu mutta pitäisiköhän sitä alkaa kehittämään omaa pelisysteemiä joka mallintaisi tuota muinaisaikojen taisteluiden kaaosta vähän enemmän realistisesti? Olisihan se - ainakin omalla kierolla mielikuvituksella ihan mielenkiintoista johtaa taistelua jonka kulkuun voisi vaikuttaa vain hyvin rajallisesti...
Missäköhän ne kaikki (pelikelpoiset) pelit ovat jotka keskittyvät komennon haasteisiin, iänikuisen hitpoint- pilkunviilauksen sijaan? Juu, C3 löytyy mutta ei kykene saamaan sitä pöydälle.
Tätä systeemiä voisi sitten käyttää pelitestailuun :D
-
Mazikainen
Minä olen hyväksynyt sen että antiikin taistelusta ei saa viihdyttävää PELIÄ tinkimättä komennon realismista, ainakin mitä tuohon omaan suosikkiperiodiin eli klassisen ajan Kreikkaan tulee. Kyllä pelaajat pitää päästää tekemään muutoksia sotaliikkeissään myös taistelun aikana, mutta saisi siitä varmaan ihan hauskan indiepelin PC:lle missä itse peli olisi joukkojen alkuasemien ja käskyjen säätöä ja sitten painettaisiin vain "fight!" -nappulaa ja seurattaisiin popcornia mussuttaen miten käy. Taisi joku Gratuitous Space Battles toimia tällä periaatteella.
Dramaattisempia muutoksia taistelusuunnitelmaan kesken rähinän tehty aika vähän, mieleen tulee ehkä joku Aleksanterin ratsuväki joka osasi irrottautua taistelusta toisessa osassa linjaa ja rientää sivustan avuksi toisaalla saatuaan raportin kesken taistelun että siellä tarvitaan jeesiä.
Tuotatuota, miten olisi alustavasti su-ilta että testaisi vähän tuota peliä n. tuossa kahdeksan jälkeen jahka saan ipanan unille? Minulla olisi Hail Caesaria varten säädettynä jo pari yksikköä valmiiksi joita voi sitten väännellä ja käännellä kartalla. Jokaiselle osanottajalle pitäisi järkätä ainakin se headsetti että pystyy rupattelemaan livenä tuossa, en usko että pelkällä tekstillä selvitään järkevällä nopeudella.
Dramaattisempia muutoksia taistelusuunnitelmaan kesken rähinän tehty aika vähän, mieleen tulee ehkä joku Aleksanterin ratsuväki joka osasi irrottautua taistelusta toisessa osassa linjaa ja rientää sivustan avuksi toisaalla saatuaan raportin kesken taistelun että siellä tarvitaan jeesiä.
Tuotatuota, miten olisi alustavasti su-ilta että testaisi vähän tuota peliä n. tuossa kahdeksan jälkeen jahka saan ipanan unille? Minulla olisi Hail Caesaria varten säädettynä jo pari yksikköä valmiiksi joita voi sitten väännellä ja käännellä kartalla. Jokaiselle osanottajalle pitäisi järkätä ainakin se headsetti että pystyy rupattelemaan livenä tuossa, en usko että pelkällä tekstillä selvitään järkevällä nopeudella.
Plöö... joo... varmaankin onnistunee. Pistän yv:llä puhelinnumeron.
-
Mazikainen
Komento takaisin, en pääse tänään tuota pyörittelemään.
Oki, yritetään myöhemmin sitten uudestaan.
-
Zelekendel
Hyvä lähtökohta on sellainen Hail Caesar-peli, missä on kaksi "umpirea" / ylipäällikköä, jotka vain asettavat joukot paikoilleen, antavat oikeille pelaajille tavoitteet, ja sitten vain umpiroivat ja seuraavat vierestä pelailua. Siinähän se oma visio sitten kaaottisesti toteutuu. Ehkä tässä onkin yksi niistä syistä, miksi saan kicksejä nykyään paljon skenujen pelauttamisestakin ihmisille jo yksinäisenäkin Umpirena, olemme myös nähneet Noppakerholla Black Powder-pelejä, missä on juuri nuo kaksi ylipäällikkö-umpirea.tico kirjoitti:
Menee ehkä hiukan aiheen sivu mutta pitäisiköhän sitä alkaa kehittämään omaa pelisysteemiä joka mallintaisi tuota muinaisaikojen taisteluiden kaaosta vähän enemmän realistisesti? Olisihan se - ainakin omalla kierolla mielikuvituksella ihan mielenkiintoista johtaa taistelua jonka kulkuun voisi vaikuttaa vain hyvin rajallisesti...
Missäköhän ne kaikki (pelikelpoiset) pelit ovat jotka keskittyvät komennon haasteisiin, iänikuisen hitpoint- pilkunviilauksen sijaan? Juu, C3 löytyy mutta ei kykene saamaan sitä pöydälle.
Tätä systeemiä voisi sitten käyttää pelitestailuun :D
-
Zelekendel
No, hyvä, ettei tapahtunut, minä vasta tämän ketjun uudelleen vahingossa katsastin - kannattaa laittaa YV:tä, jos seuraavan kerran jotain yritetään ajastaa.