Mikke kirjoitti:Minkä kokoisiin peleihin tuo Deus Vult on parhaimmillaan? Ollaan ajateltu käyttää sitä omiin Espanjan reconquistan kähinöihin ja sääntökirjan lukua enempää ei ole siitä vielä käsitystä. Oliko sääntösysteeminä toimiva/ hauska?
Tossa kannattaa olla minimissään kolme divisioonaa per puoli, niin silloin toi pelimekaniikka on fiksu. Koska tossa aktivoidaan divisioona, eli komentaja kerrallaan. Divareissa on yleensä 3-4 yksikköä, joskus voi olla vaikka vain 2. Mutta jos laskee kolme yksikköä per divari, niin se on yhdeksän yksikköä. Siihen vähän jotain skirmish juttua päälle, niin on kivempaa. Ratsuyksikössä on 6 - 12 figua, 6 figua on pieni skirmish ryhmä ja combat ryhmät mielellään 8-12. Jalkaväkiryhmissä tyypillisesti 24 - 36 figua.
Elikkä, esim :
Divari 1 : 2 * 8 + 12 ratsua
Divari 2 : 2 * 24 + 36 jalkamiestä
Divari 3 : 2 * 6 + 12 ratsua
= 52 ratsua + 84 jalkamiestä, päälle komentajat. Tolla nyt mun mielestä pelaisi ihan hyvin, muttei paljoa pienemmällä. Eli kyllähän tää peli figuja tarttee.
Parhaimmillaankin se on aika lailla tossa. 3 - 4 divisioonaa per puoli. Toki jos on enemmän pelaajia niin voi kasvattaa.
Pelisysteemi on ihan hyvä, se loistaa muutamalla alueella :
- pre-game, eli komentajien ominaisuuksien arpajaiset ja maaston scouttaaminen. Nää on hyviä systeemejä.
- Samoin yksiköiden sijoittaminen vanguardiin, main armyyn ja rearguardiin on hyvä systeemi
- Periaatteessa yksiköiden meno disorderiin tietyillä ehdoilla (joihin liittyy testi) on ihan hyvä systeemi.
- Ristiretkiarmeijoiden mallintaminen on runsas, eli valintoja ja ominaisuuksia on paljon.
- Komentaminen vuoron perään divisioonittain on mainio systeemi, paljon parempi kuin mego-yougo.
- Liike, ampuminen ja taistelu on ihan hyvin mallinnettu. Peli toimii ylipäänsä hyvin.
- Yksiköt poistetaan, kun yli puolet figuista on poistettu yksiköstä. Hyvä.
Onhan siellä heikkouksiakin
- Säännöt voisi olla paremmin ryhmitelty kirjassa, nyt joutuu vähän hakemaan ja pomppimaan, ja ei ole ihan helppo oppia sääntöjä
- Yksiköillä on vähän liikaa erikoissääntöjä, joista iso osa ei ole niin kovin ihmeellisiä kuitenkaan
Eli kyllä tää mun mielestä on hyvä peli. Jos haluaa kokeilla vähän modernimpaa blokkitaistelusääntösettiä ristiretkiteemalla, niin ei tässä kyllä suurta vikaa ole. Mä vähän vähentäisi yksiköiden erikoissääntöjen määrää, ei mulla oikeastaan muuta valituksen aihetta ole.
Jos on yhtään roolipelaaja-asennetta, niin pregamessa tehtävä komentajien ominaisuuksien arpominen on todella mainio juttu. Jos ei, niin sen voi skipata. Samoin scouttauksessa voi ottaa Subterfuge -kikkakortteja, mitkä on ihan kivoja ja fluffikkaita. On tossa viihdearvot kohdallaan.