Community Comp

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Oskari

Re: Community Comp

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Mää olen melko varma ettei Suomessa tulla näkeen yhtäkään kytkoo turneeta tolla kompilla. Mutta ihan oikeesti shiwan, miksi et olis se ensimmäinen joka järkkää tämmösen? Ole se muutos minkä haluut nähdä ja sitä rataa. Voi tietty olla ettei ketään muuta kiinnosta. Sitten vaihtoehdoiksi jää yrittää sitkeämmin, mukautua tai lopettaa.

Huonolla armeijalla pelaaminen on ihan jokaisen oma päätös ja siitä saa syyttää vain itseään. Kyllä määkin pelaan usein suboptimaalisia yksiköitä, mutta tiedän jo ihan ne listaan ottaessani, että ne on huonoja ja saisin parempaakin. Semmoseen tilanteeseen ei koskaan päästä missä kaikkien lemppari tyylipörröfluffyhöpöpöpöpörrö-listat on hyviä. Jos pelaa jotain tyyli syistä, niin kannattaa varautua ottamaan pataan tyylinsä takia, koska kaikkia ei kiinnosta. En mää ala pyyteleen vastustajalta armoa jos ite päätän pelata jotain tehotonta armeijaa. Se on mun valintani ja mää meen sillä.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Malkuth kirjoitti:Menee enemmän semantiikan puolelle, mutta mun mielestäni termi "comp" (tai suomalaisittain "komppi") tarkoittaa pelkästään näitä systeemejä joissa lasketaan "composition score" (siitähän se termi alunperin tulee) kuten topicin aiheena oleva systeemi, tai faban ETC-kompin tyylisiä jokaista armeijaa erikseen rajoittavia systeemejä. Pelkästään yhden yksikkötyypin bännääminen kaikilta ilman mitään poikkeuksia ei ole komppi.
Mun mielestä komppi tarkoittaa composition -sääntöjä, rajoituksia tms, eli simppelikin komppi on komppi. ETC kompissa faban puolella tällä hetkellä on tosiaan compositio pisteitä käytössä, mutta aiemmin se oli eri lailla rakennettu, ja silti 'komppi'.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Ohimennen lukaisun jälkeen olisiko tämä tapa oiken lukea tuota:
(nimiyhteensattumat yhteensattumaa, herneet nenästä jne)
Matti päättää järjestää CC kompeilla turnauksen. Turnaukseen osallistuu Esko ja Jarno.
Matti päättää pistekooksi 1850p ja 20 CCpistettä. Turnauksessa on 5 kierrosta ja jokaisesta pelistä saa 0-10 pistettä eli maksimi on 50p.

Esko lukee kompit läpi ja tuo Eldarilistan jossa perinteinen 1+3+4 kombo, ja maksaa siitä 20 CCpistettä.
Jarno lukee kompit läpi ja tuo Dark Angels listan jossa fluffikombo, maksaa siitä 5 pistettä.

Turnauksen pelattuaan katsotaan scoreja:
Jarno on laittanut kovasti vastaan ja saanut scoreksi: (0-3-0-0-6)= 9 pistettä.
Esko on laittanut pataan kovasti ja saanut scoreksi: (10-7-10-10-4)= 41 pistettä.

Lopuksi katsotaan CCpisteistä saadut lisäpisteet:
Esko on pelannut 20 CCpisteellä, joten saa 0%*25p (CCpisteiden prosenttikerroin kertaa puolet maksimipisteistä mitä voisi saada)= 0p.
Lopullinen score Eskolle on 41 pistettä

Jarno on pelannut 5'llä CCpisteellä, joten saa 90%x25p= 22.5=23 pistettä.
Lopullinen score Jarno on 32 pistettä.

Turnauksen voittaa Esko

(CC muuntotaulukko sivulla 3)
menikö metsään?
Edit: Samalla insightiä mekaniikkaan: Kovasti keskustellaan nyt siitä miten nuo yksikköpisteytykset menee, mutta ne on binäärinen muuttuja kun taas mekaniikka niiden takana on se mistä pitäisi puhua. Yksikkökompit kun on sellaista osaa tuota comppilistaa mikä elää koko ajan.

Edit2: Mihin CC tuntuu keskittyvän on pelaajan omaan taitoon listan komppailujen sijaan: Voi tuoda sen hypercombojuuston ja olla hyvä pelaaja, mutta voi silti hävitä vaikka voittaisi pari peliä jos vastassa on pelaaja joka saa omalla pelitaidollaan asioita tapahtumaan, vaikka ottaa useimmiten turpiinsa sata-nolla.
Vähän samaa mitä tuo A.€nen ja Halonen selosti, että hyvä pelaaja keholla listalla voi voittaa kehnon pelaajan överillä listalla. Tällä tavalla palkitaan myös ei-överejä listoja ja armeijoita.
Viimeksi muokannut Meganiikko, La 25.04.2015 16:53. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Moni varmaan salaa toivoo että ne omat lempparit olis se kovin juusto ja ei varmasti olisi halukas jättämään niitä himaan jos näin olisi.
Tuo ei pidä paikkaansa, esimerkiksi itse pelasin suurella innolla Faban delffejä 6th ed kirjalla, mutta uudemman kirjan superhydrat ja muut härpäkkeet veivät niin paljon haastetta armeijan pelaamista, että vaihdoin muihin armeijoihin. Pelasin ainostaan kompatussa ympäristössä delffeillä sen jälkeen.

Mulle pelaamissa on suuri ilo siinä haasteessa, tai haastavuudessa, tuskin olen sen suhteen ainoa. Mä pelaan mielelläni heikommalla armeijalla parempaa vastaan. Tietysti, jos armeija on yksioikoinen, tai muuten vain tyhmästi rakennettu, niin ei sillä ole kiva pelata.

Kompeissa on vaaransa, mutta niin on kompittomuudessakin. Kun vapaat listat menevät liian överiksi, niin porukka vaihtaa peliä, tunnet varmasti kyseisiä tapauksia?
*Hu*
Meganiikko

Piti olla edit.
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Pakko sanoa että hyvää keskustelua.
Black scars kirjoitti:
Moni varmaan salaa toivoo että ne omat lempparit olis se kovin juusto ja ei varmasti olisi halukas jättämään niitä himaan jos näin olisi.
Tuo ei pidä paikkaansa, esimerkiksi itse pelasin suurella innolla Faban delffejä 6th ed kirjalla, mutta uudemman kirjan superhydrat ja muut härpäkkeet veivät niin paljon haastetta armeijan pelaamista, että vaihdoin muihin armeijoihin. Pelasin ainostaan kompatussa ympäristössä delffeillä sen jälkeen.
Käytin sanaa moni, koska ei mulla oo varaa omista mutuiluista yleistää mihinkään. Olisi pitänyt käyttää sanaa ehkä sanan varmaan sijasta.
Black scars kirjoitti: Mulle pelaamissa on suuri ilo siinä haasteessa, tai haastavuudessa, tuskin olen sen suhteen ainoa. Mä pelaan mielelläni heikommalla armeijalla parempaa vastaan. Tietysti, jos armeija on yksioikoinen, tai muuten vain tyhmästi rakennettu, niin ei sillä ole kiva pelata.
Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä.
Black scars kirjoitti: Kompeissa on vaaransa, mutta niin on kompittomuudessakin. Kun vapaat listat menevät liian överiksi, niin porukka vaihtaa peliä, tunnet varmasti kyseisiä tapauksia?
Kompittomuus muuttuu vahingolliseksi sitten kun suurimman osan turneista kärkiarmeijat ovat samoista kirjoista samoilla buildeilla. Esim. joku faban folding fortress on niin nobrainer itemi, että olisi tyhmää olla ottamatta se. WK ei taida vielä olla joka armeijan autoinclude joka sen saa?

Aina joku lopettaa, syitä on monia. Joillekin faban 50% lords/50% heroes oli liikaa, toisille 40K liittolaiset on liikaa, kolmannelle se että vastapuolen armeijasta ei ole 75% tactical marineja on liikaa. Yks melkein kieltäytyi pelaamasta, koska mulla oli fabassa khorne chaos lord jolla oli +1 panssari. Jotkut lopettaa kun muu elämä tulee tielle, toiset lopettaa kun eivät vaan osaa ja niin edelleen. Toiset lopettavat kun löytävät paremman pelin. Jos pelaisin figupelejä sääntöjen takia, niin olisin siirtynyt masiinaan jo vuonna 2010. GW:llä vaan on paremmat figut IMO. Yhdestä asiasta mää olen varma, tuskin kukaan lopettaa sen takia että on saavuttanut kaiken.

Turnausten ulkopuolella semmonen "älä hölhöile" komppi ja sosiaaliset taidot on aika pop.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Purging Flame

Viesti Kirjoittaja Purging Flame »

warhamer116 kirjoitti: Edit2: Mihin CC tuntuu keskittyvän on pelaajan omaan taitoon listan komppailujen sijaan: Voi tuoda sen hypercombojuuston ja olla hyvä pelaaja, mutta voi silti hävitä vaikka voittaisi pari peliä jos vastassa on pelaaja joka saa omalla pelitaidollaan asioita tapahtumaan, vaikka ottaa useimmiten turpiinsa sata-nolla.
Vähän samaa mitä tuo A.€nen ja Halonen selosti, että hyvä pelaaja keholla listalla voi voittaa kehnon pelaajan överillä listalla. Tällä tavalla palkitaan myös ei-överejä listoja ja armeijoita.
Tämä on nimenomaan se toinen mahdollinen vahvuus tuossa systeemissä, jonka itsekin näen.
Ja toinen oli se listojen monipuolistuminen.
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Kompeilla ei yleensä ole käytännössä ollut listoja monipuolistavaa vaikutusta. Ne jotka haluaa pelata kovimpia mahdollisia listoja pelaa niillä joka tapauksessa, ne vaan pitää etsiä jokaiseen komppisysteemiin erikseen. Monipuolistuminen vaatisi sen, että komppi on jokaisessa turnauksessa erilainen ja se taas ei muista syistä toimi kovin hyvin.

Turku Fanaticissa oli 40k:ssa joskus ennen mun järjestäjäkautta "ei kolmea samaa valintaa samassa FOC-slotissa" -rajoitus plus jotain muita pienempiä rajoituksia. Listat ei olleet turnauksen sisällä yhtään sen monipuolisempia kuin muutenkaan, koska kaikki osasivat vaihtaa sen kolmannen psyfleman dreadin eliitti-slottin, tai mikä ikinä siihen aikaan nyt olikaan se kovin juttu tuon kompin puitteissa.
Meganiikko

Malkuth kirjoitti:Kompeilla ei yleensä ole käytännössä ollut listoja monipuolistavaa vaikutusta.
Kun tuo ei ole komppi, se on mekaniikka :D
Siinä sen kauneus piileekin: Voit tuoda sen kovimman juustolistan mitä vaan keksii, mutta silloin jää paitsi pistebonuksesta.

Tuolla yllä on esimerkki: Jarno pelas normifluffilistaa, ja otti pataan 10-0 useimmissa peleissä sen takia mutta sai silti pelattua pari hyvin, ja loppupisteerotus ei ollut kovinkaan iso.
Tällä kannustaa taitavimpia pelaajia ja aloitteleviakin punnitsemaan sen etu voitoissa mitä saa juustottamalla, ja se haitta mikä tulee sen juustottamisen mukana. Se ei ole PELKKÄÄ "et saa tätä tai tätä tai tuota yksikköä" komppia mitä yleensä näkee.

Eli jos on se turnausjeesus, niin ei välttämättä halua pelata sitä kovinta copypastebuildia.
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Järjestäkääs joku turnaus tuolla Community Compilla niin katsotaan miltä ne listat näyttää (olettaen siis, että pelaajia tulee riittävästi jotta niistä jotain voi päätellä). Se on ihan totta, ettei tuo mun esimerkkinä mainitsema muinoin fanaticissa käytetty komppi toimi ollenkaan samalla tavalla kuin tämä.

Periaatteessa tämäkään systeemi ei silti poista sitä, että voittaakseen turnauksen pitää tehdä kovin mahdollinen lista käytössä olevien sääntöjen puitteissa, jos composition scoresta saa pisteitä niin sitäkin systeemiä täytyy pelata parhaansa mukaan. Aika äkkiä ne listat alkaa taas näyttää samalta ellei komppia muuteta. Mä en itse pidä lista-arkkityyppejä (joita myös nettilistoiksi sanotaan) edes minään ongelmana 40k:ssa, mutta tavoite listojen monipuolistumisesta yleensä kai on yhtenä perusteluna komppaamiselle.
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Oskari kirjoitti:Mää olen melko varma ettei Suomessa tulla näkeen yhtäkään kytkoo turneeta tolla kompilla. Mutta ihan oikeesti shiwan, miksi et olis se ensimmäinen joka järkkää tämmösen? Ole se muutos minkä haluut nähdä ja sitä rataa. Voi tietty olla ettei ketään muuta kiinnosta. Sitten vaihtoehdoiksi jää yrittää sitkeämmin, mukautua tai lopettaa.
Kai sitä vois muuten kokeilla, mutta resurssit ei yksinkertaisesti riitä. Ei ole tiloja omasta takaa eikä kontakteja paikkaamaan tätä, ei kokemusta perinteisistä järjestämisistä jne. Ihan niin pioneeri ei kiinnosta olla, että tyhjästä alkaisin nyhjimään tuota.

Toki jos kiinnostusta on porukalla niin voihan sitä ensin paikallisesti pyöritellä pienemmässä mittakaavassa hetken aikaa ja katsoa jos näyttää hyvältä.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Purging Flame

Viesti Kirjoittaja Purging Flame »

Malkuth kirjoitti: Periaatteessa tämäkään systeemi ei silti poista sitä, että voittaakseen turnauksen pitää tehdä kovin mahdollinen lista käytössä olevien sääntöjen puitteissa, jos composition scoresta saa pisteitä niin sitäkin systeemiä täytyy pelata parhaansa mukaan. Aika äkkiä ne listat alkaa taas näyttää samalta ellei komppia muuteta. Mä en itse pidä lista-arkkityyppejä (joita myös nettilistoiksi sanotaan) edes minään ongelmana 40k:ssa, mutta tavoite listojen monipuolistumisesta yleensä kai on yhtenä perusteluna komppaamiselle.
On kuitenkin aika lailla eri asia jos "kova lista" on rifleman dreadeja kuin jos se on esim. Gravturioneita podissa tiguriuksella/draigolla, screamerstareja yms...
Meganiikko

Pitääpä kokeilla parissa kaveripelissä, ja katsoo jos sen saa sujautettua paikalliseen pelaukseen mukaan.
Jossain vaiheessa battlerep noilla rakennussäännöillä inc.
Black scars

Ei kompit automaattisesti tee listoista monipuolisempia, aika nopeasti tietyt teemat alkavat toistua, kun tieto: "tää nyt ainakin toimii" alkaa leviämään.

Enemmänkin komppien hyöty on siinä, ettei tule niitä KPS - pelejä. Siinä mielessä Swecomp on mielestäni loistava, että yksittäinen yksikkö on halpa, mutta monistaminen kallista. Hyvät yksiköt säilyvät hyvinä edelleen ja kaikkea saa ottaa.

Se on kuitenkin paras tapa varmistaa hauskuu peleissä, myös turnauksissa, että vie sellaisen listan, jolla pelaamisesta tykkää. Jos häviäminen harmittaa enemmän, kuin sillä listalla pelaaminen, niin silloin on itselle voittaminen tärkeämpää, kuin oman listan hauskuus; eikö tuo ole aika selvää?
*Hu*
Meganiikko

Black scars kirjoitti:... että yksittäinen yksikkö on halpa, mutta monistaminen kallista. Hyvät yksiköt säilyvät hyvinä edelleen ja kaikkea saa ottaa.
Sama mekaniikka löytyy noista CC kompeista kanssa. Luitko ne läpi?

Ja taas, tuon komppijutun pointti on enimmäkseen se, että saat ottaa juuri sen listan jolla tykkäät pelata, olkoon se perusfluffilista tai kovinta turnauskopypastaa. Jos peluuttaa juustolistaa niin menettää bonuspisteitä siitä, joten riskeeraa teholla voittomahdollisuuden:

Jos turnauksessa on 50p mahdollista saada, niin 20 CC pistettä käyttänyt juustolista voisi saada maksimissaan 50p, kun taas 0 CCp käyttänyt lista voi saada maksimissaan 75p. (esimerkki tästä yllä)
Black scars

En lukenut kyseistä komppia läpi, ehkä sitten, jos tulee käytännön tarvetta.

Meikäläisen kommenteista paistaa muutenkin se läpi, että aloitin turnauspelaamisen aikakaudella, jolloin turnauksissa sai pisteitä kirjoitetusta fluffista ja muusta sellaisesta.

Toki jo pitkään on ollut vain pelipisteet -tyyli voimassa, mutta se aikakausi kun kärpänen on purrut, on usein se kultainen. Tällä hetkellä kompit eivät ole mikään olennainen asia, koska turnaukset ovat itselle lähinnä motivaattorina armeijoiden maalaamiselle. Joka "major" - turnaus eri armeijalla, niin alkaa nuo harmaat massat saamaan sävyjä.
*Hu*
Meganiikko

Black scars kirjoitti:En lukenut kyseistä komppia läpi, ehkä sitten, jos tulee käytännön tarvetta.
Miksi sitten kommentoit täällä? Kuten otsikosta näkyy, kyseessä on threadi aiheesta Community Comp ja sen analysointi, ei aiheesta:

-Onko kompeille tarvetta?
-Onko Shiwanin lääkitys kunnossa?
-Unohtiko Warhamer116 omansa (maukkaita pillerejä om nom nom)
-Miksi pelaamme turnauksissa?
-Onko pelaaminen hauskaa?
-Miksi pelaamme peliä?

Lueppa tuo CC, samaa kehottaisin muillekkin jotka aloittavat puheensa joillain yllä viivatuista asioista.
Black scars

-Onko kompeille tarvetta?
-Onko Shiwanin lääkitys kunnossa?
-Unohtiko Warhamer116 omansa (maukkaita pillerejä om nom nom)
-Miksi pelaamme turnauksissa?
-Onko pelaaminen hauskaa?
-Miksi pelaamme peliä?
No nyt olen lukenut edes keskustelun kompit ja alan ymmärtää ihan toisella tavalla intoa lisätä komppeja myös 40k:n puolelle.
*Hu*
A.M€nen

Viesti Kirjoittaja A.M€nen »

Purging Flame kirjoitti: On kuitenkin aika lailla eri asia jos "kova lista" on rifleman dreadeja kuin jos se on esim. Gravturioneita podissa tiguriuksella/draigolla, screamerstareja yms...
Kyllä se riflemanlista oli silloin monta kertaa kovempi kuin gravisentut tai mikään muukaan nykyään.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

shiwan kirjoitti:
Oskari kirjoitti:Mää olen melko varma ettei Suomessa tulla näkeen yhtäkään kytkoo turneeta tolla kompilla. Mutta ihan oikeesti shiwan, miksi et olis se ensimmäinen joka järkkää tämmösen? Ole se muutos minkä haluut nähdä ja sitä rataa. Voi tietty olla ettei ketään muuta kiinnosta. Sitten vaihtoehdoiksi jää yrittää sitkeämmin, mukautua tai lopettaa.
Kai sitä vois muuten kokeilla, mutta resurssit ei yksinkertaisesti riitä. Ei ole tiloja omasta takaa eikä kontakteja paikkaamaan tätä, ei kokemusta perinteisistä järjestämisistä jne. Ihan niin pioneeri ei kiinnosta olla, että tyhjästä alkaisin nyhjimään tuota.

Toki jos kiinnostusta on porukalla niin voihan sitä ensin paikallisesti pyöritellä pienemmässä mittakaavassa hetken aikaa ja katsoa jos näyttää hyvältä.
Kerholta saa tiloja, paikalla on maastoa + pöydät. Jos haluaa järjestää, niin ehdota mulle YV:nä vaan päivää. Pöytiä mahtuu 8, maastoa on vähän vähempään (voin tuoda himasta täydennystä jonkun verran jos tarvitaan). Multa saa myöskin paritussoftan, ja voin tuoda läppärinkin paikalle jos ei ole omasta takaa.

Tarvitset siis vain seuraavat askeleet :
  • - Sovi päivä YV:nä.
    - Tee sääntöpaketti ja aikataulu. Aikataulun voit hyvin kopsata aiemmista.
    - Avaa ilmottautuminen sotuun.
    - Päivität ilmoa
    - Menet paikan päälle tuntia aikaisemmin laittamaan paikat ojennukseen, voin tulla opastamaan :)
    - Hoidat turnauksen, paritussofta on helppo ja toimiva
    - Siivoat jäljet, pistät kamat paikalleen.
Tarjous on voimassa muillekin :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”