Forge World: Sallitty, kielletty, miksi?
- Meganiikko
Forge World: Sallitty, kielletty, miksi?
Kovasti olen kuullut joko foorumeilta tai ihan IRL naamatusten, että forge on 40k'lle kuin sitruunamehu maidolle. Tietenkin ne henkilöt joilta kyselin olivat siirtyneet pelaamaan 40k'ta "parempia" pelejä primäärisesti niin suola on voimakasta kahvissa.
Kuitenkin kun olen kysynyt että miksi, niin vastauksena on ollut joko "Forgen säännöt on hankalasti saatavilla/sirpaleisia/en tiedä niitä", "Forge Wordin tavaraa ei tuota GW, joten ei ole sallittua pelata GW'n peleissä" tai "Forgen tavara on ihan överipöweriä".
Ensimmäiseen olen vastannut että forge worldin sivuilta voi tilata IA'n josa haluaa (eihän GW'nkään säännöt ilmaisia ole!) ja täällä sotussa on erittäin auttava guide Forgen tavarasta, thanks to Lord of Carcassonne. Toiseen olen vastannut että 40k approved ja GW'n logo Imperial Armoreissa. Kolmenteen olen kysynyt mitkä yksiköt on overpowered, ja kysyn kanssa vertaamaan niitä GW'n nykyisiin tempauksiin (Decurion, Wraithknight, D-battery, etc).
Itse olen pelannut forgen tavaraa melkein koko ajan, ja vielä ei ole taivas kaatunut niskaan. Samoin on pelikaverit kanssa alkaneet käyttämään forgen tavaraa, ja ei ole heidänkään niskaan kaatunut taivas.
Onko siis forgeviha vain omaa kuvitelmaani impressioista mitä olen saanut netissä ja irl keskusteluissa, vai onko forge ihan yleisesti pelailtua? Itse ainakin olen huomannut että Forgen tavara tuo aika paljon ihan tervetulleita counttereita isoimpiin kuolemanpalloihin, näkymätön jalkaväkiblobbi ei tykkää pommikoneista ja niin edelleen.
Kuitenkin kun olen kysynyt että miksi, niin vastauksena on ollut joko "Forgen säännöt on hankalasti saatavilla/sirpaleisia/en tiedä niitä", "Forge Wordin tavaraa ei tuota GW, joten ei ole sallittua pelata GW'n peleissä" tai "Forgen tavara on ihan överipöweriä".
Ensimmäiseen olen vastannut että forge worldin sivuilta voi tilata IA'n josa haluaa (eihän GW'nkään säännöt ilmaisia ole!) ja täällä sotussa on erittäin auttava guide Forgen tavarasta, thanks to Lord of Carcassonne. Toiseen olen vastannut että 40k approved ja GW'n logo Imperial Armoreissa. Kolmenteen olen kysynyt mitkä yksiköt on overpowered, ja kysyn kanssa vertaamaan niitä GW'n nykyisiin tempauksiin (Decurion, Wraithknight, D-battery, etc).
Itse olen pelannut forgen tavaraa melkein koko ajan, ja vielä ei ole taivas kaatunut niskaan. Samoin on pelikaverit kanssa alkaneet käyttämään forgen tavaraa, ja ei ole heidänkään niskaan kaatunut taivas.
Onko siis forgeviha vain omaa kuvitelmaani impressioista mitä olen saanut netissä ja irl keskusteluissa, vai onko forge ihan yleisesti pelailtua? Itse ainakin olen huomannut että Forgen tavara tuo aika paljon ihan tervetulleita counttereita isoimpiin kuolemanpalloihin, näkymätön jalkaväkiblobbi ei tykkää pommikoneista ja niin edelleen.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Re: Forge World: Sallitty, kielletty, miksi?
Osa negistelystä on varmaan peruja alkuajoilta kun ei selkeästi tuotu esille että ovat sallittuja. Eikä sitä oikeestaan vieläkään tehdä kovin hyvin. Nykyäänhän kaikissa kirjoissa logot ja maininnat asiasta on, joten ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Ja kelpaavathan nuo GW:n omissa turnauksissa ja tapahtumissakin joten eiköhän se ole aika selvää että hyväksyntä on.
Mitä tulee tuohon "GW ei tee" väitteeseen niin juridisestihan Forge ja GW ovat sama yritys. Ymmärtääkseni sitä ei ole edes irtautettu tytäryhtiöksi vaan on vaan GW:n oma sisäinen brändi. Joten teknisesti ottaen ovat täysin GW:n figuja.
Suurin ongelma noissa varmaan on se ettei niitä normaalisti vain näe kovin usein. Napit tuntuvat övereiltä kun ei ole mitään käsitystä niiden säännöistä ja kyvyistä ja sillon kerrankin se tappo sen mun pomon jne.
Mitä tulee tuohon "GW ei tee" väitteeseen niin juridisestihan Forge ja GW ovat sama yritys. Ymmärtääkseni sitä ei ole edes irtautettu tytäryhtiöksi vaan on vaan GW:n oma sisäinen brändi. Joten teknisesti ottaen ovat täysin GW:n figuja.
Suurin ongelma noissa varmaan on se ettei niitä normaalisti vain näe kovin usein. Napit tuntuvat övereiltä kun ei ole mitään käsitystä niiden säännöistä ja kyvyistä ja sillon kerrankin se tappo sen mun pomon jne.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
- Meganiikko
Tämä.Nysse kirjoitti: Suurin ongelma noissa varmaan on se ettei niitä normaalisti vain näe kovin usein. Napit tuntuvat övereiltä kun ei ole mitään käsitystä niiden säännöistä ja kyvyistä ja sillon kerrankin se tappo sen mun pomon jne.
Mitä olen noita nyt peluuttanut (lähinnä sabreja ja rapiereita) vähän perinteisimpiä pelaajia vastaan niin vastauksena on olluta aina paniikinomainen dakkareaktio jossa ammutaan kaikki liikenevä tulivoima ja heitetään vielä pikkukivellä sitä yhtä forgen tavaraa, ihan vaan sen legendan perusteella.
Paras oli varmaan se, kun stompa käytti koko tulivoimansa tappaakseen 1 snap shotteja ampuvan artillery-lascannonin (sabre).
Toisaalta tässä osoittelen sormella (myös itseäni) siinä että jos noita ylläripylläreitä tulee niin kommunikaatio on pätkinyt: molempien puolien pitäisi kyetä kysymään ja kertomaan mitä yksikkö x tekee jos ei ennaltaan tiedä. Samalla auttaa siinä "mutq en tienny mitä se hyperdakkamaster-platform tekee" argumentissa.
Tosin en tiedä mikä pointti siinä sitten on että nuo bännitään turnauksista ja niin edelleen, koska mennään pirunympyrään jossa asioita bännitään, koska ei tiedetä mitä ne tekee, ja ei tiedetä mitä ne tekee koska ne on aina bännittynä.
- Iron-Father
En ota kantaa pelitekniikkaan, mutta minusta monet forgen vastaväittäjät haluaisivat jähmettää 40k:n (ja faban) siihen mikä heidän mielestä on pelin kultaisinta aikaa. Tämä on ihan ymmärrettävää. GW:n pelit ovat olleet pitkään kuvioissa ja minullakin liittyy etenkin fabaan suuria tunteita. Pelin pitää kuitenkin kehittyä jotta kiinnostus pysyy yllä ja GW on melko onnistuneesti tuonut aina jotain uutta kuvioihin.
Oikea ongelma joka minuakin vähän jäytää on pay-to-win asetelma (korttipeleissä tämä on ihan normi). Pelaajat on ihan eri asemassa jos toisella on varaa tilata kalliit kirjat ja figut forgelta ja toinen sinnittelee opintotuesta pakolliset troopit ja hq:t. Kyllähän ne forgen figut silloin pänii. Anteeksi kärjistys.
Oikea ongelma joka minuakin vähän jäytää on pay-to-win asetelma (korttipeleissä tämä on ihan normi). Pelaajat on ihan eri asemassa jos toisella on varaa tilata kalliit kirjat ja figut forgelta ja toinen sinnittelee opintotuesta pakolliset troopit ja hq:t. Kyllähän ne forgen figut silloin pänii. Anteeksi kärjistys.
"Taisi erehtyä, syökää minut sitten..."
- Meganiikko
Totta että forgen tavarat on suhteessa kalliimpia kuin GW'n mutta ei GW'nkään tavarat ole halpoja. Ehkä aika stock-issue vastaus mutta 90€ WK tai 65€ Gravcentutkaan ei hirveän halpoja ole. Ja jos rahasta kiristää ja tahtoa on, niin vaihtoehtoja on, tässä vaikka esimerkki joka itsellä on rakennuksessa.Iron-Father kirjoitti: Oikea ongelma joka minuakin vähän jäytää on pay-to-win asetelma (korttipeleissä tämä on ihan normi). Pelaajat on ihan eri asemassa jos toisella on varaa tilata kalliit kirjat ja figut forgelta ja toinen sinnittelee opintotuesta pakolliset troopit ja hq:t. Kyllähän ne forgen figut silloin pänii. Anteeksi kärjistys.
Mieluummin ottaisin turnauksissa vastaan Forgen listaan pohjautuvan armeijan jostan en tiedä mitään unittien säännöistä, kuin 3 lentävää dakkatyranttia, 6 venomia ja kaksi ravageria, anytime.
Homma kai juontaa juurensa siihen, että pääkaupunkiseudun turnausväki pelaa peliä pelinä voittaakseen valiten pätevimmät aseet mukaan. Siksi Forgea ei ole haluttu sotkemaan kuvioita kun pitäisi tietää enemmän yksiköitten sääntöjä, jotta ne osaa counteroida eikä niitä vaan ole silloin pelattu. Toissa vuonna Ropeconissa Forgen kamat olivatkin sallittuja, mutta pettymys oli suuri kun ne jälleen oli männäviikolla kielletty.
Detachmentit ja muut mahdollistavat jo sellaisen kikkailun conin turnauslistoja tarkkaileenani, että mieluumin alan jo aikuisten oikeasti pysyä pelkän 30k:n parissa, missä FOC:t on selkeät ja reilut, kuten ennen vanhaan. :)
Pay to win on kyllä ihan muualla kuin Forgen figuissa. Paremmat gearit ja listat tekee ihan GW:n perusfiguilla, halvemmalla.
Homma kai juontaa juurensa siihen, että pääkaupunkiseudun turnausväki pelaa peliä pelinä voittaakseen valiten pätevimmät aseet mukaan. Siksi Forgea ei ole haluttu sotkemaan kuvioita kun pitäisi tietää enemmän yksiköitten sääntöjä, jotta ne osaa counteroida eikä niitä vaan ole silloin pelattu. Toissa vuonna Ropeconissa Forgen kamat olivatkin sallittuja, mutta pettymys oli suuri kun ne jälleen oli männäviikolla kielletty.
Detachmentit ja muut mahdollistavat jo sellaisen kikkailun conin turnauslistoja tarkkaileenani, että mieluumin alan jo aikuisten oikeasti pysyä pelkän 30k:n parissa, missä FOC:t on selkeät ja reilut, kuten ennen vanhaan. :)
Pay to win on kyllä ihan muualla kuin Forgen figuissa. Paremmat gearit ja listat tekee ihan GW:n perusfiguilla, halvemmalla.
- Iron-Father
Tämäkin on varmaan totta.Pay to win on kyllä ihan muualla kuin Forgen figuissa. Paremmat gearit ja listat tekee ihan GW:n perusfiguilla, halvemmalla.
Se on ihailtavaa että joku vielä rakentaa itse kaikista säätelyistä huolimatta. Kun meidän figuporukka aloitti niin kaikki muokkasi/rakensi figujaan itse. Kuvittelenko vain, vai onko ilmapiiri tuohon muuttunut negatiivisemmaksi? Minusta osa porukasta vaatii "oikeita" gw:n figuja pöytään. Siinäkin on tietysti se, että jos on maksanut itsensä kipeäksi armeijasta ja huomaa että oveluudellakin olisi pärjännyt, niin voi vähän harmittaa.
"Taisi erehtyä, syökää minut sitten..."
- Meganiikko
Kovasti riippuu siitä miten suhtautuu peliin. Omassa logiikassa omatehty figu on ihan yhtä pätevä kuin kaupan jos se esittää suunnilleen sitä mitä sen tarkoittaakin. Kuitenkin jos on laittanut sen 10-15 tuntia tehdäkseen hyvännäköisen scratchin niin ei se haittaa minua vaikka itsellä on 140€ thunderboltti. Tämä tosin vaan silloin jos konffi on pätevän näköinen eikä kolmosoluttölkki derp podina.Iron-Father kirjoitti:Minusta osa porukasta vaatii "oikeita" gw:n figuja pöytään. Siinäkin on tietysti se, että jos on maksanut itsensä kipeäksi armeijasta ja huomaa että oveluudellakin olisi pärjännyt, niin voi vähän harmittaa.
Omasta mielestä on lähtenyt väärällä logiikalla pelaamaan jos iskee paha mieli sen takia että toinen pääsee työllä siihen mihin itse rahalla.
Sinänäsä ironista että miun armeijat on juuri siitä syystä kielletty turnauksista, viimeisimpään joensuun turnaukseen pääsin ihan vaan sen takia että se oli "tuo ihan mitä haluat niin kauan kuin on battle-forged"-kompiton turnaus. Ja siltikkin piti käydä rotuhyväksyttämässä armeija turnausjärjestäjällä. Noh, vaihtoehtovalmistajien ja scratchien käytön haittapuolia.
Luulisi, että tälläinen oletettu itsetehdyn sisällön väheneminen johtuu ainakin osittain ihan GWn omasta toiminnasta. Virallinen The Hobby™ sisältö ei enää hirveästi tunnu rohkaisevan itseluotuun sisältöön ja muokkauksiin. Kauheasti ei konvertointia tueta. Kitbashaus on okei, jos ostat bitsit laatikoiden mukana, bitsikauppoja ei tueta. Jos et halua maalata Öörglöpöx Uskomatonta™ erikseen myytävän Maalausoppaan™ mallin mukaan, niin maalaa se ainakin virallisilla Citadel™ maaleilla ja Citadel™ siveltimillä.
Ehkä vähän kärjistettyä nuo jotkut mielipiteet täällä.
Ei kukaan ole "khej khej, minullapa onkin satojen eurojen arvosta pay to winnia, köyhät kyykkyyn, menisivät pulsujonoon jos ei ole rahaa pelata tätä peliä. Voi ei! Revenant titaanini hajosi juuri sternguardeihin meltoilla, miten tuo kehtaa tappaa premium juustoni jollakin kämäsellä vanilla unitilla?!"
Ja tuokin oli kärjistys, ei kenenkään tarvi vetää hernettä nenään.
Enemmänkin forgessa kyrpii se että niiden säännöt ovat yleensä huolimattomasti kirjoitettu, pari edikkaa vanhoja ja yleensä eivät juuri balanssissa ole. Suurin osa forgen kamasta on akselilla kuraa-ok, mutta sitten löytyy jotakin 2+ invulla olevia librarianeja jotka pickaa kaikki powerinsa, tai tau transport lentureita jotka eivät ikinä saa mennä hoveriin ja tuoda porukkaa ulos.
Suurin osa forgen kamasta on täysin ok, mutta sitten siellä on tuollaisia aivopieruja jotka tietysti värittää mainetta, ihan samalla tavalla kuin uudesta eldar codexista ainoa tieto useimmilla on scatterbiket ja massa D:tä.
Ei kukaan ole "khej khej, minullapa onkin satojen eurojen arvosta pay to winnia, köyhät kyykkyyn, menisivät pulsujonoon jos ei ole rahaa pelata tätä peliä. Voi ei! Revenant titaanini hajosi juuri sternguardeihin meltoilla, miten tuo kehtaa tappaa premium juustoni jollakin kämäsellä vanilla unitilla?!"
Ja tuokin oli kärjistys, ei kenenkään tarvi vetää hernettä nenään.
Enemmänkin forgessa kyrpii se että niiden säännöt ovat yleensä huolimattomasti kirjoitettu, pari edikkaa vanhoja ja yleensä eivät juuri balanssissa ole. Suurin osa forgen kamasta on akselilla kuraa-ok, mutta sitten löytyy jotakin 2+ invulla olevia librarianeja jotka pickaa kaikki powerinsa, tai tau transport lentureita jotka eivät ikinä saa mennä hoveriin ja tuoda porukkaa ulos.
Suurin osa forgen kamasta on täysin ok, mutta sitten siellä on tuollaisia aivopieruja jotka tietysti värittää mainetta, ihan samalla tavalla kuin uudesta eldar codexista ainoa tieto useimmilla on scatterbiket ja massa D:tä.
Bep.
Kyllä helsingin kaapeista löytyy myös forgea (tosin ei omasta toistaiseksi), mutta helsingin scene pyörii kilpailullisella puolella pitkälti ETC metan ympärillä ja siellä forge ei ole sallittu, joten emme uhraa arvokasta reenausaikaa metaillessa forgea listoihin paitsi ehkä muutaman kerran vuodessa Turku Fanaticien parissa kun siellä forge on ollut yleensä sallittu.
Kyllä Poromagiallakin aina välillä näkyy forgekamaa casuaalimpien pelaajien pöydillä, eli ei siinä mitään jos on yhdessä sen käytöstä sovittu. Oma mielipiteeni vain on edelleen se että forge kuuluu sinne apocalypseen (samoin kuin IKt, WKt ja muut isot jutut). Tietty saahan forgelta muutakin kuin niitä super heavyja ja gargantuaneita.
Se että 40K sääntökirjassa SH ja G yksiköille on annettu säännöt ei mun mielestä tarkoita että silloin forge on auto include säännöissä. Ne on lisäsääntöjä jotka on optionaalisia.
Lisäksi forgen kanssa on välillä ollut suuria ongelmia forgekirjojen ja uusimman 40k edikan sääntöjen yhteensopivuuden kanssa. Voin nytkin luetella muutamia sääntöjä, jotka eivät vain nyky 40k sääntiksen kanssa toimi oikein (esimerkkinä vaikkapa Sevrin Lothin panssari). Tässä kans yksi syy miksi en diggaile forgesta erityisemmin.
Kyllä Poromagiallakin aina välillä näkyy forgekamaa casuaalimpien pelaajien pöydillä, eli ei siinä mitään jos on yhdessä sen käytöstä sovittu. Oma mielipiteeni vain on edelleen se että forge kuuluu sinne apocalypseen (samoin kuin IKt, WKt ja muut isot jutut). Tietty saahan forgelta muutakin kuin niitä super heavyja ja gargantuaneita.
Se että 40K sääntökirjassa SH ja G yksiköille on annettu säännöt ei mun mielestä tarkoita että silloin forge on auto include säännöissä. Ne on lisäsääntöjä jotka on optionaalisia.
Lisäksi forgen kanssa on välillä ollut suuria ongelmia forgekirjojen ja uusimman 40k edikan sääntöjen yhteensopivuuden kanssa. Voin nytkin luetella muutamia sääntöjä, jotka eivät vain nyky 40k sääntiksen kanssa toimi oikein (esimerkkinä vaikkapa Sevrin Lothin panssari). Tässä kans yksi syy miksi en diggaile forgesta erityisemmin.
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-
-Unknown list builder-
- Meganiikko
No wurries. Kärjistämällä on vaan kiva tehdä karikatyyrejä ääripäistä ja sitten viskoa niitä pikkukivillä.Darius kirjoitti: Ja tuokin oli kärjistys, ei kenenkään tarvi vetää hernettä nenään.
Forge=/=SH/G unitit. Suurin osa tavarasta mitä forge tuottaa on ihan perus-vehiclejä ja jalkaväkeä. Tosin pitkän aikaa (ja ihan vieläkin joittenkin suhteessa) forge on ollut ainoa joka tarjoaa noita isoja superkoneita niin se on tuonut stigman jossa ihmiset mieltää että forge=jumalattoman iso tankki jossa yhtä iso tykki.Gintonic kirjoitti:Oma mielipiteeni vain on edelleen se että forge kuuluu sinne apocalypseen (samoin kuin IKt, WKt ja muut isot jutut). Tietty saahan forgelta muutakin kuin niitä super heavyja ja gargantuaneita.
En kiistä tuota, mutta samaa on 40k kirjojen kanssakin. Tulee mieleen obeliskit jotka pakottaa dangerous terraineja uniteille jotka passaa ne automaattisesti, daemonkin- summonitirsu joituu räpyttelemään ilmassa vuoron ennen kuin pääsee laskeutumaan ja vielä yhden ennen kuin pääsee lyömään jne...Gintonic kirjoitti:Lisäksi forgen kanssa on välillä ollut suuria ongelmia forgekirjojen ja uusimman 40k edikan sääntöjen yhteensopivuuden kanssa. Voin nytkin luetella muutamia sääntöjä, jotka eivät vain nyky 40k sääntiksen kanssa toimi oikein (esimerkkinä vaikkapa Sevrin Lothin panssari). Tässä kans yksi syy miksi en diggaile forgesta erityisemmin.
Tuo sääntöyhteensopimattomuus on monikirjaisessa edikkaperiaatteella toimivassa pelijärjestelmässä vaan ikävä tosiasia. Vähän samaa henkeä kun siirryttiin 5th edikasta 6th edikkaan ja kaikki koneet sai hull pointit.
Meidän forgen pelaamattomuus johtuu enemmän siitä, että niitä ei pelata ETC:ssä, kuin siitä etteikö osattaisi pelata niillä tai niitä vastaan.Scythas kirjoitti:
Homma kai juontaa juurensa siihen, että pääkaupunkiseudun turnausväki pelaa peliä pelinä voittaakseen valiten pätevimmät aseet mukaan. Siksi Forgea ei ole haluttu sotkemaan kuvioita kun pitäisi tietää enemmän yksiköitten sääntöjä, jotta ne osaa counteroida eikä niitä vaan ole silloin pelattu.
Kyllä mekin forgea pelataan jos se on jossain sallittu.
Minusta on kuitenkin ihan hyvä, että forge on kielletty, koska:
-säännöt huonolaatuisia ja epäjohdonmukaisia. 95% silkkaa tauhkaa ja sitten muutama sellainen mitä voisi hyvällä omatunnolla spämmätä 9 kpl listaan.
-säännöt siellä ja täällä. Olisi kiva jos säännöt löytyisivät yhdelle armeijalle yksien kansien välistä.
-säännöt mahdollisesti kirjoitettu jollekin muulle kirjalle ja edikalle, jolloin niiden pätevyys ja toimivuus voidaan kyseenalaistaa.
en kuitenkaan revi pelihousujani jos niitä jossain pelataan.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
- Meganiikko
Jos suurin osa on kökköä, niin miksi se on sitten kielletty kokonaan? "Et saa pelata huonoilla yksiköillä" tulee mieleen. Pari esimerkkiä noista? Kovasti kuulee vaan että "huonoa ja kökköä" mutta ei mitään esimerkkejä. Jos noita kökköjä on 95% niin ei pitäisi olla hankala valita.A.M€nen kirjoitti: -säännöt huonolaatuisia ja epäjohdonmukaisia. 95% silkkaa tauhkaa ja sitten muutama sellainen mitä voisi hyvällä omatunnolla spämmätä 9 kpl listaan.
GW'hän ei tee supplementtejä tai dataslatejaA.M€nen kirjoitti:-säännöt siellä ja täällä. Olisi kiva jos säännöt löytyisivät yhdelle armeijalle yksien kansien välistä.
-CSM 6th editionA.M€nen kirjoitti:-säännöt mahdollisesti kirjoitettu jollekin muulle kirjalle ja edikalle, jolloin niiden pätevyys ja toimivuus voidaan kyseenalaistaa.
-Daemons 6th edition
-suurin osa muista kodekseista 6th edition
--> ollaan 7th edikassa. Osa säännöistä ei toimi.
Kuitenkin forge päivittelee Faqeja omaan downloadiinsa eri edikoiden mukaan ja kirjojakin päivitellään (nyt on 2nd edition puuska menossa jossa IA't päivitetään 6->7th edikkaan)
Ei olekaan. Sanotaan ensikäteen vaikka kaikki muu Taulta paitsi Tetrat, Thunderbolt. Nämä tuli siksi mieleen, että olen ne viimeksi lukenut. Ja ongelma ei ole se 95% vaan ne muutamat turhankin kovat yksiköt.warhamer116 kirjoitti: Jos suurin osa on kökköä, niin miksi se on sitten kielletty kokonaan? "Et saa pelata huonoilla yksiköillä" tulee mieleen. Pari esimerkkiä noista? Kovasti kuulee vaan että "huonoa ja kökköä" mutta ei mitään esimerkkejä. Jos noita kökköjä on 95% niin ei pitäisi olla hankala valita.
Eikö? Minusta niitä on ihan pirusti. Ja tähän jo lisättäisiin forget päälle niin niitä olisi vielä enemmän. Edelleenkin olisi kiva jos säännöt löytyisivät yhdelle armeijalle yksien kansien välistä. Näin ei ole, mutta olisi kiva jos olisi.warhamer116 kirjoitti: GW'hän ei tee supplementtejä tai dataslateja
Se on aina vähän awkward vaihe kun codex ja säännöt ovat eri edikkaa. Codex-tavarasta tosin aina päivittyy kaikki kun kirja uudistuu. Tuliko Eldarien forge-kamalle uudet säännöt kun kirja uudistui? en tiedä, mutta veikkaisin että ei => säännöt kirjoitettu vanhalle kirjalle. verrattavissa siihen että pelaisi vanhalla supplementilla.warhamer116 kirjoitti: -CSM 6th edition
-Daemons 6th edition
-suurin osa muista kodekseista 6th edition
--> ollaan 7th edikassa. Osa säännöistä ei toimi.
Kuitenkin forge päivittelee Faqeja omaan downloadiinsa eri edikoiden mukaan ja kirjojakin päivitellään (nyt on 2nd edition puuska menossa jossa IA't päivitetään 6->7th edikkaan)
Turnauksissakin ollaan kohdattu siihen ongelmaan, että joku on vahingossa ottanut edellisen päivityksen laitteen ja uusi olisi ollut kalliimpi. Kirjassa lukee jotain ja ei tiedetty päivityksestä.
- Meganiikko
Sittenhän on aika helppo etsiä se 5% ja bänniä pois sen sijaan että bännii koko sarjan. Toki tiedän että on 40k-maista että tapetaan 10 syytöntä kuin annetaan 1 syyllisen paeta, mutta ei välttämättä tarvitse näin lähestyä. Ohimennen Thunderbolt on AM kone, ja ei välttämättä kovin kummoinen sellainen. 155pisteen 2 TL autocannonia ja TL lascannon 12/10/10 3hp. Entä taun R'varna? XV105? Hazard Suiti?A.M€nen kirjoitti: Ei olekaan. Sanotaan ensikäteen vaikka kaikki muu Taulta paitsi Tetrat, Thunderbolt. Nämä tuli siksi mieleen, että olen ne viimeksi lukenut. Ja ongelma ei ole se 95% vaan ne muutamat turhankin kovat yksiköt.
(Tetra on siis taun 10/10/10 skimmer jolla heavy 4 markerlight, squadronissa 1-3. A.K.A the periscope of doom)
ja ihan samaa löytyy 40k'sta. 95% Sm heavy supportista on pass, mutta Gravcentut on autoinclude.
Sarkasmia oli kommenttini.A.M€nen kirjoitti:Eikö? Minusta niitä on ihan pirusti. Ja tähän jo lisättäisiin forget päälle niin niitä olisi vielä enemmän. Edelleenkin olisi kiva jos säännöt löytyisivät yhdelle armeijalle yksien kansien välistä. Näin ei ole, mutta olisi kiva jos olisi.
Anyhow GW tekee samaa kuin forge (sääntöjä dataslateissa ja supplementeissa), joten en pitäisi pätevänä syynä pitää forgea kiellettynä.
Doom of Myrmerasta tulee uusi edikka kohtapuoliin, se ilmeisesti ajoitetaan abouttia rallaa Codex Craftworld Eldarin aikaan (IA 11 1st vedettiin vastikään myynnistä). Forgen tavara kanssa päivittyy kirjojen myötä.A.M€nen kirjoitti: Se on aina vähän awkward vaihe kun codex ja säännöt ovat eri edikkaa. Codex-tavarasta tosin aina päivittyy kaikki kun kirja uudistuu. Tuliko Eldarien forge-kamalle uudet säännöt kun kirja uudistui? en tiedä, mutta veikkaisin että ei => säännöt kirjoitettu vanhalle kirjalle. verrattavissa siihen että pelaisi vanhalla supplementilla.
Turnauksissakin ollaan kohdattu siihen ongelmaan, että joku on vahingossa ottanut edellisen päivityksen laitteen ja uusi olisi ollut kalliimpi. Kirjassa lukee jotain ja ei tiedetty päivityksestä.
Turnauksissa ollaan kenties havaittu niitä ongelmia, mutta ongelma on silloin pelaajassa jos ei ole lukenut Faqeja joissa uusimmat päivitykset.
Tuohon eldarivertaukseen voisin kysyä tuliko Chaos Space marineiden kamoille uudet säännöt kun edikka muuttui 7th edikkaan?
Onko? Luettele kaikki ne yksiköt mitkä on liian hyviä ja tulisi bannata. Tuleeko hyvä ja helppo sääntöpaketti? Ei, vaan kauhea sekamelska. Helpompi kieltää kaikki. Liian hyviä ei haluta että pelataan ja muita ei haluta pelata.warhamer116 kirjoitti: Sittenhän on aika helppo etsiä se 5% ja bänniä pois sen sijaan että bännii koko sarjan.
warhamer116 kirjoitti: Ohimennen Thunderbolt on AM kone, ja ei välttämättä kovin kummoinen sellainen. 155pisteen 2 TL autocannonia ja TL lascannon 12/10/10 3hp.
Sanoinko muuta? käsittääkseni toivoit luettelevani susisurkeita yksiköitä. Luettelin Thunderboltin.
Rvarna saattaa tosiaan ehkä pudota sinne ihan pierun ja tosi hyvän välille, eli sille kapealle optimialueelle. Hazard suitit tais olla enemmän pierusosastoa. Onneks on kaasunaamarit matkassa. Ihan jokaista yksikköä en tosiaan ole lukenut, ja "kaikki paitsi X" oli vähän suurpiirteinen ilmaus, mutta ainakaan siinä kirjassa mistä Tetrat löytyy ei muuta pelaamisen arvoista ole.warhamer116 kirjoitti:Entä taun R'varna? XV105? Hazard Suiti?
Tajusin kyllä, en vain jaksanut lähteä tuohon leikkiin. Ymmärsitkö pointtini? kyllä? hyvä. Et? Selitän: Olisi kivempi jos säännöt olisivat vähemmän hajallaan. Se, että otetaan mukaan forgen infinitypooli, ei auta asiaa.warhamer116 kirjoitti: Sarkasmia oli kommenttini.
Anyhow GW tekee samaa kuin forge (sääntöjä dataslateissa ja supplementeissa), joten en pitäisi pätevänä syynä pitää forgea kiellettynä.
Eli on tullut jo? hyvä FW!warhamer116 kirjoitti: Doom of Myrmerasta tulee uusi edikka kohtapuoliin, se ilmeisesti ajoitetaan abouttia rallaa Codex Craftworld Eldarin aikaan.
Armeijan codexien vai Imperial Armourien?warhamer116 kirjoitti: Forgen tavara kanssa päivittyy kirjojen myötä.
mikä on ongelma, varsinkin nykyään kun sääntöjä ja faqeja pitää jo valmiiksi lukea turhan monesta eri lähteestä.warhamer116 kirjoitti: Turnauksissa ollaan kenties havaittu niitä ongelmia, mutta ongelma on silloin pelaajassa jos ei ole lukenut Faqeja joissa uusimmat päivitykset.
Tuli niille jotka tarvitsi.warhamer116 kirjoitti: Tuohon eldarivertaukseen voisin kysyä tuliko Chaos Space marineiden kamoille uudet säännöt kun edikka muuttui 7th edikkaan?
Sivistymätön mielipiteeni FW-yksiköistä turnauksissa:
FW-yksiköissä on ainakin pari selkeää ongelmaa:
-Kovien FW-yksiköiden salliminen aiheuttaa asevarustelu-efektiä, jossa pelietua voi saada maksamalla extrahintaa FW:lle. Marginaalisesti enemmän pay2win.
-Perus-40k:ssakin on sääntöjä valtava määrä. Kun lisätään FW:n säännöt mukaan, opettelua ja eri teosten kanssa kikkailua on enemmän. Tämä hidastaa pelejä ja aiheuttaa tietenkin lainkuuliaisille pelaajille lisäkustannuksia, kun säännöt pitää hankkia. Mitä laajempi sääntövalikoima, sitä helpommin virheitä pääsee läpi esim. turnausjärjestäjän seulasta.
Arvioisin, että mielenkiintoisten FW-yksiköiden sallimisen hyvät puolet ovat merkittävästi pienemmät kuin haitat. Lisäksi: Kun FW:tä ei aktiivisesti pelata, liittyy niihin tavallista enemmän opettelua ja epäluuloa. Jos nykyistä isompi joukko olisi äänekkäästi puolustamassa oikeuttaan pelata erikoisilla FW-figuillaan (ja järjestämässä FW-sallittuja turnauksia), olisi nuo sallittu varmaan useammassakin turnauksessa, jolloin useammat ostaisivat, jolloin ne olisi useammin sallittu jne...
Itse en aio aktiivisesti perehtyä FW:n yksikkötarjontaan enkä vaatia niitä mukaan turnauksiin. En koe tarvitsevani niitä. Jos kuitenkin FW tulee yleisesti käyttöön, lähden varmaan pay-2-win skabaan mukaan myös noiden osalta ja ostan sieltä ne rikkinäisimmät yksiköt itselle.
-Kovien FW-yksiköiden salliminen aiheuttaa asevarustelu-efektiä, jossa pelietua voi saada maksamalla extrahintaa FW:lle. Marginaalisesti enemmän pay2win.
-Perus-40k:ssakin on sääntöjä valtava määrä. Kun lisätään FW:n säännöt mukaan, opettelua ja eri teosten kanssa kikkailua on enemmän. Tämä hidastaa pelejä ja aiheuttaa tietenkin lainkuuliaisille pelaajille lisäkustannuksia, kun säännöt pitää hankkia. Mitä laajempi sääntövalikoima, sitä helpommin virheitä pääsee läpi esim. turnausjärjestäjän seulasta.
Arvioisin, että mielenkiintoisten FW-yksiköiden sallimisen hyvät puolet ovat merkittävästi pienemmät kuin haitat. Lisäksi: Kun FW:tä ei aktiivisesti pelata, liittyy niihin tavallista enemmän opettelua ja epäluuloa. Jos nykyistä isompi joukko olisi äänekkäästi puolustamassa oikeuttaan pelata erikoisilla FW-figuillaan (ja järjestämässä FW-sallittuja turnauksia), olisi nuo sallittu varmaan useammassakin turnauksessa, jolloin useammat ostaisivat, jolloin ne olisi useammin sallittu jne...
Itse en aio aktiivisesti perehtyä FW:n yksikkötarjontaan enkä vaatia niitä mukaan turnauksiin. En koe tarvitsevani niitä. Jos kuitenkin FW tulee yleisesti käyttöön, lähden varmaan pay-2-win skabaan mukaan myös noiden osalta ja ostan sieltä ne rikkinäisimmät yksiköt itselle.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
- Meganiikko
A.M€nen kirjoitti: Onko? Luettele kaikki ne yksiköt mitkä on liian hyviä ja tulisi bannata. Tuleeko hyvä ja helppo sääntöpaketti? Ei, vaan kauhea sekamelska. Helpompi kieltää kaikki. Liian hyviä ei haluta että pelataan ja muita ei haluta pelata.
Venomspäm flyranttisirkuslista on liian hyvä. Helpompi kieltää kaikki. Pelataan warmachinea.
Vähän on fiilis että kaaospelaajat on eri mieltäA.M€nen kirjoitti:Tuli niille jotka tarvitsi.
Sama on GW'nkin puolella. Pelailet normimariineja? Kaveri toi gravcentut. Aijai, siinä meni mariinit. Parempi viskata 65€ GW'lle että pääset tasoihin.Squirreli kirjoitti:Sivistymätön mielipiteeni FW-yksiköistä turnauksissa:
FW'n sääntöjä on GW'hen verrattuna aika vähän. Suurimman osan yksiköistä run-downin ja countterit löytää ihan netistä googlettamalla ilman että tarvitsee turvautua ".pdf" metodiin.Squirreli kirjoitti:-Perus-40k:ssakin on sääntöjä valtava määrä. Kun lisätään FW:n säännöt mukaan, opettelua ja eri teosten kanssa kikkailua on enemmän. Tämä hidastaa pelejä ja aiheuttaa tietenkin lainkuuliaisille pelaajille lisäkustannuksia, kun säännöt pitää hankkia. Mitä laajempi sääntövalikoima, sitä helpommin virheitä pääsee läpi esim. turnausjärjestäjän seulasta.
Ongelma että käyttäjäkunta ei pahemmin kasva, kun yleinen mielipide on että viskataan kivellä jos toinen ehdottaa forgea. ja tämä johtuu siitä että turnausjärjestäjät ei halua käyttää forgea. Koska eivät opettele forgen tavaroita. Joka johtaa siihen että ihmiset eivät opi käyttämään forgea koska se on turnauksissa kiellettyjä. Ja taas kierretään noidankehää.Squirreli kirjoitti:Arvioisin, että mielenkiintoisten FW-yksiköiden sallimisen hyvät puolet ovat merkittävästi pienemmät kuin haitat. Lisäksi: Kun FW:tä ei aktiivisesti pelata, liittyy niihin tavallista enemmän opettelua ja epäluuloa. Jos nykyistä isompi joukko olisi äänekkäästi puolustamassa oikeuttaan pelata erikoisilla FW-figuillaan (ja järjestämässä FW-sallittuja turnauksia), olisi nuo sallittu varmaan useammassakin turnauksessa, jolloin useammat ostaisivat, jolloin ne olisi useammin sallittu jne...
GW'n turnauksissa Forge on ihan sallittua ja viesti on ollut sieltäpäin että turnaukset toisaalla voisivat vetäistä peukalon rakkausreiästään ja ottaa forgen mukaan leikkeihinsä.
- Meganiikko
edit: Väärä painike kun editoi yrittää.