FB: HE-armeija

Isot pojat esittelevät pieniä miehiään.
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

Shaman olen ihan varma että kuka tahansa jolla on kärsivällisyyttä opetella maalaamaan ja myös kärsivällisyyttä maalata voisi pärjätä GD:ssä. Ja totta, jos on tyytyväinen nappeihinsa ei näe tarvetta kehittyä... ...kunnes avaa CMON:in top ten sivun... :-D
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
_mursu

Viesti Kirjoittaja _mursu »

Bullshit.

Maalaamiseen tarvitaan "sitä jotain".
Toki harjoittelu auttaa, mutta kyllä pitää olla "sitä jotain" että pääsee huippujen tasolle.

Siihen on syynsä miksi koripalloilijat ei ole 160 senttisiä rasvapalloja.. Näin huonona vertauksena.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

No heh kai se o vaa päässä, kyllä voi hyväksi opetellakki. Ainaki ku oon katellu noita huippu maalaajia niin oon huomannu että, siihe tartee tollasta tarkkuutta ja sitte samaa ku piirtämisessä eli tollasta luovutta ja että osaa määrittää horisontit sun muut, jos esim olisi ensiksi maalannut ja piirtänyt ihan paperille olisi puolet helpompi siirtyä maalaamaan warhammereita kun ihan kylmiltään. Monilla tollaset taidot löytyy iha valmiina, tai sitten oppii ne kädenkäänteessä.
Ninnu
Viesti:

"Se jokin" olisi...? Noh, minä en usko "no toiset on vaan syntyneet hyviksi" teorioihin. jokaisella on mahdollisuus jos vain kansaa yrittää ja kehittää itseään. Jopa luovuutta voi opetella. Mikä maalauksessa oikeasti on niin vaikeaa ettei sitä voisi opetella? Tarkasti maalaaminen ehkä? Don't make me laugh... Kärsivällisyys on suurimmalle osalle maalareita se hyve joka pitäisi opetella (mukaan lukien allekirjoittanut). Ja sitä todellakin voi opetella.
Jag känner en bot
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

_mursu kirjoitti:Bullshit.

Maalaamiseen tarvitaan "sitä jotain".
Toki harjoittelu auttaa, mutta kyllä pitää olla "sitä jotain" että pääsee huippujen tasolle.
Voi ei mikä tekosyy. Jos sulla on huono näkö tai puuttuu kädet, voit sanoa että et koskaan voi tulla hyväksi maalaajaksi. Tämä "lahjakkuus" tai sen puute alkaa näkyä oikeasti vasta sitten kun lähestytään GD tasoisia figuja (ja ettei tule väärinkäsityksiä, GD tasoisia figuja ovat figut jotka ovat voittaneet GD:ssä). Naurettavaa ajatella että lahjakkuudella olisi paljoakaan tekemistä pohjavärien pysymisessä alueillaan tai perus highlighteissa. Figumaalaus on kuitenkin vain 10% inspiraatiota ja 90% perspiraatiota.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Mjooh totta. Tossa o vielä se että tulee kärsivällisyyttä ku uskoo niitten figureitten onnistuvan ja kun alkaa samaan itsensä mielestä hyvää jälkeä, eikä niin että kun se ensimmäinen layeri menee pikkasen huonosti on jo ihan paniikissa ja kaikki tuntuu menevän päin seiniä ja jättää homman siihen.
Link

Viesti Kirjoittaja Link »

joo kehittymisen varaa on aika paljon mun mielest toi musta hevonen ei sovi high elfeille. mut hyvä et oot ite tyytyväinen ilman sitä ei pääse pitkälle. silmien maalaus on aluks vaikeeta tiedän kokemuksesta et kun maalasin ekoille örkeille silmät ne vei puol päätä tosin örkkei on helpompi maalata ku high elfei. sit ku opettelin maalaa 40k scouteille silmii niin se oli vaikeeta mut sinnikkyydellä ja omalla tyytyväisyydellä sain aika hienosti maalattuu ne silmät. joten kärsivällisyyttä tarvitaan osta vaikka pari örkkii ja opettele maalaa niille niit punasii silmii sit ku hallitset sen niin siirry sit vast noiden parempien figujen pariin :wink:
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Mää olen about 3-4 vuotta maalannu, enkä vieläkään osaa tehdä kunnon silmiä. :oops:

Mutta asiaan: pikku virheitä näkyy siellä ja täällä, lisää tarkkuutta.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Ninnu kirjoitti:"Se jokin" olisi...? Noh, minä en usko "no toiset on vaan syntyneet hyviksi" teorioihin.
Valitettavasti se on niin, että jotkut ovat parempia kuin toiset joissakin asioissa. Mitä lahjakkaampi on, sitä helpommin ja nopeammin pääsee eteenpäin (ja jossain vaiheessa tulee seinä vastaan, mitä paremmaksi ei voi kehittyä, johtuen iän tuomista muutoksista. Lahjakkaimmat voivat siis päästä pidemmälle kuin muut, täydellisyyttä kun tuskin kukaan ihminen voi saavuttaa). ÄO testi on hyvä osoitus siitä, ettei kaikkea voi vain oppia.
Joku 13-14v on saanu yli 180 tuloksen, enkä usko että kaikki voisivat oppia siihen pisteeseen asti, ainakaan samalla työmäärällä minkä kyseinen lapsi on tehnyt testin eteen...
Mikä maalauksessa oikeasti on niin vaikeaa ettei sitä voisi opetella?
No esimerkiksi tunnelman luonti ja figuun sielun puhallus. :roll: Tähän mennessä en ole nähnyt yhtään figua, joka pistäisi ajattelemaan "tuohon en kykene ikinä, vaikka harjoittelisin kuinka". Kuitenkin figujen maalaajien taso on noussut paljon viimeisimpien vuosien aikana. Hyviä maalareita on tullut entistä enemmän ja entiset hyvät maalarit ovat nousseet loistaviksi.
Lisäksi kun figujen skulptausten taso nousee, nousee myös potentiaali myös miten hienoiksi figut voi maalata.

Taidemaalareista kuitenkin löytyy useita, joiden tasolle en uskosii kykeneväni milloinkaan nousemaan, vaikka en olekaan taidetta pahemmin seurannut. En näe kuitenkaan kovin monia syitä, miksei figuiluun voisi tulla kunnon eliittiä, jotka sitten vääntäisivät töitä mihin harva voisi kyetä vaikka harjoittelisi koko elämänsä.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Ninnu
Viesti:

Shaman noh lahjakkuus on sitä että pienenmmällä työmäärällä pääsee pidemmälle, sen selityksen voin jo niellä. Mutta tosiasiassa jos haluaisit harjoitella älykkyystestiin sekin onnistuu.

Mutta minusta noi "toiset on parempia jne..." selitykset ovat juuri sitä. Selityksiä. Oletkos koskaan kuullut ihmisen joka on pärjännyt käyttävän sitä. Ja jos hakee aina tekosyitä sille ettei ole hyvä jossain ei mysökään ole koskaan motivaatiota kehittyä siinä. Ainakin minä olen oppinut sanomaan enneminkin "vai, toi on kiva, täytyy kokeilla ittekin jos osais tollasen tehä" kun "toi o niin hieno etten mä ikinä pystys tolalsta tekeen".

Noh. ehkä olette oikeassa. Vain lahjakkaiden kannattaa opetella maalausta. Juuh, itse asiassa pisteään ens conin maalauskisaankin standardit että vaan tarpeeks lahjakkaat pääsee osallistumaan. Jos oot menny harjotteleen hyväks maalariksi niin sut hylätään kisasta. Et sä voi olla parempi kun valmiiksi lahjakkaat maalarit, sähän oot joutunut harjoittelemaan maalausta ihan tosissaan. Ketäs meillä Suomessa on lahjakkaita maalareita ja ketkä opetellut maalaamaan?

Jos jollekin ei auennut niin ylläoleva oli ironiaa. Jos ei ymmärrä kyseistä taiteen muotoa niin kannattaa olla ottamatta sitä tosissaan.

Plääh. Jos imiset ei ymmärrä niin ne ei ymmärrä. Nyt kyllästyin takomaan pointtia perille. Kun on noin hyvät perustelutkin sille ettei ole maailman paras maalari.
Jag känner en bot
Matti
Valvoja

Ninnu kirjoitti:Shaman noh lahjakkuus on sitä että pienenmmällä työmäärällä pääsee pidemmälle, sen selityksen voin jo niellä. Mutta tosiasiassa jos haluaisit harjoitella älykkyystestiin sekin onnistuu.
Toki onnistuu, mutta pointti oli että jotkut oppivat nopeammin ja helpommin kuin toiset. Älykkyystesteissä opitaan itse testissä, ainakin ensimmäisissä kun sisäistetään logiikka millä toimivat. Otin sen vain esimerkiksi, että jotkut pääsevät helpommin tiettyihin tuloksiin kuin toiset. :)
Mutta minusta noi "toiset on parempia jne..." selitykset ovat juuri sitä. Selityksiä. Oletkos koskaan kuullut ihmisen joka on pärjännyt käyttävän sitä.
Olen. Olen itsekin käyttänyt lahjakkuutta selittämään, miksi opin jotkut asiat niin nopeasti kuin opin (koska muuta yhtä uskottavaa selitystä en oo keksinyt :D). Esim. matikassa mä usein luen asian, mietin mistä mikäkin tulee, miksi asia on näin, toistan ehkä prosessin toisen kerran ja sitten osaan asian. Tiedän henkilöitä joilla kyseinen ei riitä, vaan tarvitsevat useita harjoituslaskuja ja tehdä kyseinen prosessi vielä useammin, jotta pääsevät samaan tulokseen kuin minä. Miksi näin? En tiedä miksi kaaliini uppoavat jotkut asiat helpommin kuin toisten (tai hitaammin kuin joidenkin), mutta hyväksyn sen.

Tarkoittaako sitten lahjakkuus/lahjakkuuden "puute" ettei kannattaisi edes vaivautua yrittämään? No ei tietenkään. Kaikki kehittyvät jos vain haluavat ja jaksavat. Mikäli kärsivällisyys ei riitä ja masentuu siitä, että naapurin puolella ruoho voi olla vihreämpää, niin se ei todista etteikö voisi kehittyä. Jossain se seinä varmasti tulee vastaan, minkä yli ei voi kehittyä. Syy kuitenkin on se, että ikääntyminen iskee vastaan. Jos nyt joku 60-70v manaisi, että ei voi kehittyä nykyiselle GD tasolle, vaikka kuinka intensiivisesti ja aktiivisesti harjoittelis, voisinkin uskoa (syvästi kuitenkin ihmetellen, manailua. Luulisin elämänkokemuksen poistavan tälläiset manailut :)). Kuitenkaan alle 40:ltä en uskoisi moista. :D

Mut jooh... mä lopetan nyt tässä topicissa OT:ksen tähän ja jatkan asiasta jossain muussa topicissa, jos johonkin tästä vielä tulee (olettaen että mulle tulee jotain lisäpointteja mieleen). :D
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
rampale

Viesti Kirjoittaja rampale »

Lion El Jhonson kirjoitti:joo kehittymisen varaa on aika paljon mun mielest toi musta hevonen ei sovi high elfeille.
Katsos se onkin takkinsa kääntänyt Dark Elffi, joka on oman hevosensakin tuonut mukanaan.
Siksihän sillä on mustat hiuksetkin :)

Mutta joo, kaipa noista figuista saisi paremman näköisiä, jos vain jaksaisi uhrata enemmän aikaa. Nyt olen jopa tehnyt parit silmät, jotka jopa näyttävät suunnilleen oikealta.
Spears shall be shaken, shields shall be splintered. It is a sword-day; a red day, ere the sun rises.
zakug_the_insane

Viesti Kirjoittaja zakug_the_insane »

Minä itse olen hyvä ja varoittava esimerkki siitä, että harjoituksella ja panostamisella voi päästä ihan hyvään tulokseen ilman ns. lahjakkuuksia. Se kaikki alkoi, kun sain ekat figuni ja maalausjälki oli jokseenkin karmeaa. Sitten kun eka armeija oli lopuillaan pääsin ehkä johonkin kohtalaiseen tulokseen. Mutta kun toisen armeijan päätin aloittaa, otin itseäni niskasta kiinni ja ajattelin että tähän armeijaan sitten käytetään aikaa. No siinäkin alku oli aika hankala, mutta siinä sitä sitten tuli opittua asioita kaverilta ja sotusta ja kuinka ollakkaan olen ainakin omasta mielestäni kehittynyt ihan hyväksi maalaajaksi. Ja lahjakkuudella ei tuskin mitään asiaa ollut tässä asiassa.
Ostan Tomb Kingejä ja necroneita! Lähetä YV.
Gorbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

rampale kirjoitti:
Lion El Jhonson kirjoitti:joo kehittymisen varaa on aika paljon mun mielest toi musta hevonen ei sovi high elfeille.
Katsos se onkin takkinsa kääntänyt Dark Elffi, joka on oman hevosensakin tuonut mukanaan.
Siksihän sillä on mustat hiuksetkin :)

Mutta joo, kaipa noista figuista saisi paremman näköisiä, jos vain jaksaisi uhrata enemmän aikaa. Nyt olen jopa tehnyt parit silmät, jotka jopa näyttävät suunnilleen oikealta.
heh heh varmaan tajus ettei voi ikinä voittaa(no ei vaiskaan! :wink: )
Gorbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

zakug_the:insane kirjoitti:Minä itse olen hyvä ja varoittava esimerkki siitä, että harjoituksella ja panostamisella voi päästä ihan hyvään tulokseen ilman ns. lahjakkuuksia. Se kaikki alkoi, kun sain ekat figuni ja maalausjälki oli jokseenkin karmeaa. Sitten kun eka armeija oli lopuillaan pääsin ehkä johonkin kohtalaiseen tulokseen. Mutta kun toisen armeijan päätin aloittaa, otin itseäni niskasta kiinni ja ajattelin että tähän armeijaan sitten käytetään aikaa. No siinäkin alku oli aika hankala, mutta siinä sitä sitten tuli opittua asioita kaverilta ja sotusta ja kuinka ollakkaan olen ainakin omasta mielestäni kehittynyt ihan hyväksi maalaajaksi. Ja lahjakkuudella ei tuskin mitään asiaa ollut tässä asiassa.
itse ostin TTT rulebookin jossa on se väritaulukko. Se auttoi minut mukaan high laittien ja shadejen maailmaan.
zakug_the_insane

Viesti Kirjoittaja zakug_the_insane »

Minä opin melkein pelkästään kaverini ansiosta(joka oli harrastanut kauemmin). Kiitos ja kumarrus hänen kärsivällisyydelleen, kun kysymyksiä tuli: Mikäs toi tommonen on? *selitystä*. Siis voisitko selittää uudestaan? *selitystä*. Siis mitä se niinku käytännössä tarkottaa? *selitystä, neuvoja*
Ostan Tomb Kingejä ja necroneita! Lähetä YV.
_mursu

Ironia tuskin on taiteenmuoto.. :)

Mutta pointti makasikin lähinnä siinä, että lahjakkaat tekevät niitä GD räpellyksiä. Suuremmalla todennäköisyydellä.

Toki sellaisetkin jotka ovat harjoitelleet pitkän aikaa pärjäävät.

Mutta jos ei ole värisilmää, tarkkuutta, whatnot nyt luuletkaan tarvitsevasi ollaksesi kunnon maalaaja, on edessä pitkä ja kivinen tie.

Bläääääääääh....
Ninnu
Viesti:

Ja GD voittajilla ei ole takana pitkä ja kivinen tie? Yleensä käsittääkseni about 10 vuotta aktiivista maalausta, osan siitä aikaa ammattilaisena. Niihin itse enryihin käytetään aikaa helposti 50-100 tuntia pelkkään maalaukseen, convertointi erikseen. Katsotaan sitten kun joku meistä ei-lahjakkaista on tehnyt saman minkä tasoinen ukko sieltä tulee lopputuloksena, eh?
Jag känner en bot
_mursu

Varmaan ihan hyvä.

Mutta tuskin voittaja.

Vielä pidempi ja kivisempi tie? "Via Pain in the ass!"

Vaikka kuinka harjoittelee niin päivän lopussa Mozart on Mozart, kun itse säveltelee Hubert-koiranmakkara mainoksia.

"Plääh. Jos imiset ei ymmärrä niin ne ei ymmärrä. Nyt kyllästyin takomaan pointtia perille. Kun on noin hyvät perustelutkin sille ettei ole maailman paras maalari."

Joo. Harjoittelulla tulee hyväksi, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Mutta parhaat ovat myös lahjakkaita.
Ei siitä sen enempiä.
Matti
Valvoja

Ei voi mitään, pakko sanoa tämä...
_mursu kirjoitti: Joo. Harjoittelulla tulee hyväksi, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Mutta parhaat ovat myös lahjakkaita.
Ei siitä sen enempiä.
Mistä tietää onko lahjakas? ;-) Siitä ettei viikossa voita GD:tä? Tosiaan, siinä vaiheessa kun on maalannut aktiivisesti ja intensiivisesti, yrittäen kehittyä 10v ja tekee sen 50-100h:n työn ja ei saa nykyisen GD voittajan tasoista tulosta, silloin voidaan todeta ettei ehkä ollutkaan niin lahjakas kuin olisi tarvittu. Mutta sitä ei tiedä, onko lahjakas (ja kuinka lahjakas) ja mitä siellä tien päässä odottaa, ennen kuin on käynyt kaysomassa mitä tien päässä odottaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Galleria”