TSAS: Maelstrom's Edge

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
tnjrp
Viesti:

TSAS: Maelstrom's Edge

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

Vaatimattomasti seuraavan sukupolven scifipeliksi mainostaa "ehkä" "joidenkin" tunteman ulkomaanpeelofoomin DakkaDakkan omistajataho The Spiral Arm Studios kuulema kolme vuotta kehitteillä ollutta viritystään Maelstrom's Edge.
https://www.kickstarter.com/projects/me ... ures-warga

Vaikka pitää elää hieman kuplassa* uskoakseen henkeänostattavan hehkutuksen taustauniversumin hienoudesta verrattuna muihin, eivätkä tähän asti näytetyt mallitkaan näin vuonna 2015 vaikuta mitenkään huikean innovatiivisilta sen paremmin toteutuksen kuin estetiikankaan puolesta, niin mikä ettei periaatteessa kovamuovinen scifiminiatyyristö kiinnosta.

Vielä yksi uusi peli niiden entisten, joita ei ehdi pelata, jatkoksi taas ei ihan niin paljon, vaikka se kuinka uraauurtava olisikin (enkä suoraan sanoen aivan usko, että on). Ja koska aloituslaatikkoa siihen peliin tässä myydään, niin taas kerran sitoomusvalikoima on varsin rajallinen -- erikoisuutena tosin tarpeilleni tasan päinvastainen "kaikki paitsi miniatyyrit" -optio.

Ehkä odottelen ja katsastelen, tulisiko sieltä mahdollisuus valita muutakin kuin kaikki tai ei mitään, noin miniatyyrien kannalta ajatellen. Voisi kuvitella, että tämä osoittautuu suosituksi kun ottaa huomioon em. foorumin kohtuullisen jäsenmäärän, joten sellaisia saattaa hyvinkin tulla tyrkylle.

---

*) tynnyrissä kasvamisesta puhuminen on so last week
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
tnjrp
Viesti:

Re: TSAS: Maelstrom's Edge

Sitten, kun KS on ohi (meni se sitten miten hyvänsä), niin pelin tilannetta voi seurailla sen omalta saitilta:
http://www.maelstromsedge.com/medge/

Lisää akuuttia hehkuttelua puolestaan voi tavailla mistä muualtakaan kuin täältä:
http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 44194.page

Ovat muuten jo ehtineet ilmoittaa, että yksittäisiä yksiköitä ei tule KS:n osana samaan. En arvosta, mutta vetäköön nyt tuon projektin niinkuin parhaaksi näkevät.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Our models are some of the most detailed ever to be made.
Nojaa... en kyllä noitten perusteella sitä allekirjoittaisi, kun tuohon Espanjan/Ranskan detaljimäärään olen tottunut. Muovin taso voi olla korkea ja se voi kyllä toistaa niitä detaileja hienosti... jos siis niitä olisi.

Noi aseetkin on tätä tavallista lonkalta ampuvaa, mutta niissä varmaankin on jo HUD:iin heijastuva tähtäin, joten se nyt scifissä vielä annettakoon anteeksi.

Ehkä eniten olen pettynyt kuitenkin tuohon tarinaan, joka ei ainakaan tuon kuvauksen perusteella oikein iske. Maailmankaikkeus tuhoutuu ja kultistit haluaa tuhota lisää, koska tuho on hyvä? Tuhoa kultistit, kun et mahdu pois lentäviin aluksiin, että pysyt hengissä?

Pelimoottori kuitenkin kuullostaa tuon esittelyn pohjalta lupaavalta ja pahvicountterit on kivan näköisiä. Figut ja maailma on vain valitettavan 'meh.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
tnjrp
Viesti:

Säännöthän (tai siis esikatsausversio niistä) löytyvät täältä:
http://www.maelstromsedge.com/rules.pdf

En jaksanut vielä lukea, mutta oikein pikaisesti silmäiltynä ei nyt mitään äärimmäisen nerokasta sielläkään näkynyt. Ilkeä ihminen voisi arvella, että TSAS olettaa kohderyhmänsä pysytelleen GW:n peleissä viimeiset 10 vuotta ja siksi nielevät nerokkuusväitteet purematta.

KS näyttää rahoittuneen. Sen tiimoilta muuten ovat jo ilmoittaneet, ettei mitään erillistä Karists only tai Epirians only -settiä ole tulossa, koska se on kuulema logistisesti mahdotonta. Joopa joo. No, hoitavat projektiaan toki niin kuin haluavat ja näyttävät silti pärjäävän ilman minun taalojani.
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

tnjrp kirjoitti:En jaksanut vielä lukea, mutta oikein pikaisesti silmäiltynä ei nyt mitään äärimmäisen nerokasta sielläkään näkynyt.
Itsekään en jaksanut ajatuksella lukea, mutta selaillessa silmään iski command pointit joita voi käyttää lisäjoukkojen hankkimiseen kesken pelin.
tnjrp
Viesti:

Nyt luin nämä suppeahkot previkkasäännöt. Muistista kaivellen juttuja
  • aluemaastoista ei näe läpi toiselle puolelle (+ ainakin meidän kerhon tyylisillä maastoilla)
  • moraali perustuu suppression tokeneihin (+/-)
  • suoja on Dust Tactics -tyyliä eli ottaa tårtta på tårttana lopuksi vielä pois osumia (-)
  • aina saa mitata matkat (+)
  • liikemäärät ovat melkoisen reippaita (vrt. manoveeraus alla, +/-)
  • manoveeraus tärkeässä roolissa (+)
  • perusnoppa d6:lla alhainen erottelukyky + lisänä vielä automaattionnistuminen ja -faili (-)
  • vuoroaktivaation ongelmia on hieman mietitty (+)
Komentopinnojen käyttöä joukkojen palauttamiseen ei muistaakseni käsitelty mainintaa pidemmälle. Saattaa olla vastaava sekin kuin Dust Tacticsissa.

En tiedä sitten, riittääkö tuo ihan seuraavan sukupolven peliksi, mutta kai tuo ihan pelattava silti on kunhan pääsee pakollisesta hehkutuksesta yli.
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Mukava seurata kun uusia pelejä tulee. Jotenkin visuaalinen ilme figuissa ei nappaa. Jopa GW muovista tykkään enemmän, kuin näistä kickstarterissa näkyneistä figuista. Toki nämä ovat täysin mielipide kysymyksiä. Itselleni Infinity on ollut niin suuri silmän avaaja sekä figujen tyylin ja pelimekaaniikan suhteen että jopa hieman skeptisesti suhtaudun kyseisen pelin hehkutukseen. Visuaalisesti aika lähellä omasta mielestäni Manticin jälkeä?

Toki aian pitäisi muistaa antaa mahdollisuus (ainakin kun ei ole edes nähnyt figuja livenä), sitä on vain niin helppo jäädä ennakkoluulojen muurin taakse suojaan. Saa nähdä pitää pistää peli korvantaakse ja katsoa mihin se kehittyy vuosien varrella.

Pitääpi ihan mielenkiinnosta lukea joskus säännöt läpi.
tnjrp
Viesti:

KS:iin on tuota ensimmäinen erikseen hommattava add on, maastospruukeja saisi hommata @-hintaa $12:
https://www.kickstarter.com/projects/me ... ts/1214778

Kyseinen kehikko on kuulema "valtava", tarkemmin "melkein A4-kokoinen", mutta ottaen huomioon SAS:in tavan käyttää adjektiiveja luovasti ja kiusallisen vertailufiguurin puutteen ainoassa pelkästään ko. osia käyttävän rakennuksen kuvassa en ole ihan varma, onko se sittenkään hintansa väärti muovin määrän puolesta. Minkäänlaisen rakennuksen kasaaminen vaatisi vielä lisäksi 2 kpl.
Mordjinn

Viesti Kirjoittaja Mordjinn »

Kyllähän tuollaisesta spruesta rakentaa vaikka kolme tönöä. Ideahan on että tuossa on vain detskut (ovet, palkit jne.) ja seinät rakennetaan pahvista/kapasta tms.

Hiukan eri idea kuin vaikkapa Manticin maastorakennussarjoissa.

Mutta ei oikein sykäytä tämä KS. Samaa vanhaa rumemmilla figuilla. Pöh.
Flogger

Viesti Kirjoittaja Flogger »

tnjrp kirjoitti: Vielä yksi uusi peli niiden entisten, joita ei ehdi pelata, jatkoksi taas ei ihan niin paljon, vaikka se kuinka uraauurtava olisikin (enkä suoraan sanoen aivan usko, että on). Ja koska aloituslaatikkoa siihen peliin tässä myydään, niin taas kerran sitoomusvalikoima on varsin rajallinen -- erikoisuutena tosin tarpeilleni tasan päinvastainen "kaikki paitsi miniatyyrit" -optio.
Tällaiset optiothan ovat hyvä idea sinänsä (ja lupailevat vielä "pelkkä maasto" optiota) kun jotkut ehkä haluavat kokeilla tuota jo ennestään omistamillaan GW/Mantic/tms figuilla, myöskään hyvää maastoa ei ole koskaan liikaa.

Muuten projektissa on mielestäni vahva komiteatyön maku ja kaikin puolin näyttää kulkevan aika samoja polkuja kuin biljardi aikaisempaa peliä. Pientä plussaa siitä että ovat edes hiukan yrittäneet kiinnittää peliuniversumin tieteelliseen puoleen huomiota.
tnjrp
Viesti:

TSAS on ilmeisesti ollut tyytymätön KS-projektin imuun, koska perusboxiin on nyt mätetty reippaanlaisesti lisää tavaraa ilman eri venymaalien murskaamisia:
https://ksr-ugc.imgix.net/assets/003/73 ... 63ae6a5129

Ei vielä näytä aiheuttaneen mitään hillitöntä ryntäystä tämäkään muutos, projekti lillii edelleen pitkille joukkoistuksille tyypillisessä "keskivaiheeseen rasvatyynessä". Saas nähdä tuleeko tästä jo ensimmäinen negatiivinen päivä.
tnjrp
Viesti:

Vaikka negatiiviset päivät onkin toistaiseksi onnistuttu välttämään, kunnon kuhina tämän projektin ympäriltä edelleen uupuu. Viimeisimpänä myynnin vauhdittajana näytille on laitettu Epiriaanien pikkurobotit eli Scarecrow't.
https://www.kickstarter.com/projects/me ... ts/1228539

Jotka ovat tietenkin TSAS:in mainostekstin mukaan teknisesti suunnilleen upeinta, mitä miniatyyripelimaailma on nähnyt. Jotenkin edelleen näiden omakehu nyppii enemmän kuin monissa muissa projekteissa.
Silveri

tnjrp kirjoitti:Jotka ovat tietenkin TSAS:in mainostekstin mukaan teknisesti suunnilleen upeinta, mitä miniatyyripelimaailma on nähnyt. Jotenkin edelleen näiden omakehu nyppii enemmän kuin monissa muissa projekteissa.
Vaikka olenkin kanssasi ihan samaa mieltä tuon omakehun nyppimisessä, pitää kuitenkin muistaa, että me katsotaan tätä asiaa eurooppalaisesta tai oikeastaan vielä voimakkaammin suomalaisesta perspektiivistä, jossa omakehu haisee, kun taas valmistajina ovat jenkit. Eurooppalaisempaa on ehkä kehua omaa tiimiä kuin suoraan itseään ("we were absolutely amazed with how well our sculpting team managed to create this miniature, the attention to detail is extreme" vs. "this miniature we made is absolutely amazing and created with extreme attention to detail").
Flogger

Angloamerikkalaistyyppinen adjektiivien ja ylisanojen käyttö noin yleensäkin vaatii oman tulkkauskoneensa jotta suomalainen osaa laittaa sen oikeisiin puitteisiinsa. Kun suomalainen sanoo jostain jutusta vaikka: "No tää on ihan jees. Kun fiksaa vielä ton, ja tämän, ja tän pikku jutun niin tää vois olla oikeasti aika hyvä." niin amerikan kielessä se kuuluisi noin "This is superb, absolutely gorgeous and truly amazing work of a true genius".

Viimeisimpiä vetoja TSASilta on lista kirjoittajia joiden on luvattu kirjoittavan lorea (ilmeisesti novelleja?) MEdge-universumiin: mukana mm. muuan Alastair Reynolds. Kun myös taiteeseen on panostettu keskiverto-KS:ää enemmän ja Pyhänä Graalina vielä kovamuoviset figut joukkorahoituksissa yleisten PVC-figujen sijaan niin pakko myöntää että ulkoisiin puitteisiin on kyllä investoitu kunnolla. Silti omakin vaikutelma on että innostus on odotettua vähäisempää. Mielestäni yksi syy on ettei pelissä ole oikein sellaista todella ikonisen, muistettavan näköistä konseptia tyyliin 40K:n mariinit, Battletechin mechat tai WM:n Warjackit. Pelistä puuttuu avainkonsepti, asia, faktio tai yksikkö joka saa ihmiset sanomaan "cool!"
tnjrp
Viesti:

Eivät nyt sentään ihan kaikki amerikkalaiset tai varsinkaan britit kehu itseään näiden malliin...

Mut joo. Onhan tässä aika valmis tuote käsillä, mutta ehkei mitään sellaista selvää massasta erottuvaa myyntivalttia tosiaan esittää ole -- ei löydy edes ikonisia samastumiskohteita avovyötäröisessä boob armourissa ja korkeakorkoisissa taistelusaappaissa. Muita syitä KS:in puolivillaiseen menestykseen voisi ehkä etsiä siitä, etteivät tällaiset avoimen pöydän miniatyyripelit jostain syystä ylipäänsä tunnu joukoistuksissa myyvän ihan kybällä. Toisaalta tässä on varsin paljon nähtävissä myös pitkän projektin keskikohdan väistämätöntä väsymistä ja niitä ikävältä näyttäviä negatiivisia päiviäkin on jo tullut, tosin ei kovin pahoja sellaisia. Ehkä olisi kannattanut napsaista hyvinkin kymmenen - viisitoista päivää pois kestosta.
Flogger

Dakkassa jotkut muutkin olivat ilmaisseet huolestuneisuutensa varsinaisten "vau!" figujen tai konseptien puutteeseen. TSAS:

We've taken a specific approach with the 'wow' factor of the models. Every model is designed to complement the others, with much more shared design DNA across each faction than you'd see in almost any other wargame. From obvious things like the karist triple eye and glow locations, to much more subtle things such as identical angles and textures.

Each faction is designed to look fantastic when put together as a mixed arms force, with small, man sized and larger models framing each other and bringing out complementary details in a way that might not be obvious, but makes the whole thing a really pleasing aesthetic whole. If you are of the opinion that the models look good, then once you have a whole army together, it is going to look pretty special.

Finally, the large angel is being revealed next week, and above all else that is the model which got people saying 'wow' at Salute (almost universally!) which is why we've saved that one until the end :)

Nojoo. Onhan esim noissa Karisteissa ihan ok visuaalinen yhteneväisyys, mutta ehkä sitä ylisana-automaattia voisi tosiaan vähän pistää pienemmälle.
Jonkunmoinen enkeli pitäisi kuitenkin olla vielä tulossa ja se olisi siis erityisen komea joten ans kattoo.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Eihän tuo sinänsä huonolta näytä. Luin juuri sähköpostilaatikkoon Dakkan rekisteröityneille käyttäjille suunnatun mainoskirjeen ja kyllä nuo minusta ihan hyvin vertautuu 40k figuihin. Ehkä jopa niukasti hillitymmät mittasuhteet. Ainakin Cadian linjaston peittoaa jo hyvinkin. Alastair Reynoldskin näemmä saatu fluffikirjailijaksi.

Se on sitten eri juttu, kuinka helppoa on kilpailla samoista markkinoista 40k:n kanssa, mutta kyllä tietty näin aktiivinen promoaminen erään alan suurimman median toimesta jotain auttaa. Ja jos ei muuta, niin kyllä nämä näyttäisi ihan hyvin sopivan Beyond the gates of Antares soltuiksikin, kun pelissä näyttää olevan samanlainen drone-painotus. Sekin on ihan ymmärrettävää, kun miettii nykyistä sodankäyntiä.
tnjrp
Viesti:

Flogger kirjoitti:Jonkunmoinen enkeli pitäisi kuitenkin olla vielä tulossa ja se olisi siis erityisen komea joten ans kattoo.
Aikuinen enkeli paljastettiin loppuviikosta ja ihan kelpoinen lonkerolimanuljaskahan tuo on, ei siinä mitään:
https://www.kickstarter.com/projects/me ... ts/1244235

Näitä saa vieläpä kaksi per laatikko alunperin luvatun yhden sijaan.

Vielä on n. 2,5 vuorokautta aikaa hankkiutua projektiin mukaan.
tnjrp
Viesti:

Jos joku muukin kuin minä unohti tarkastaa, niin KS:n loppusaldoksi muodostui 70 105 USD eli projekti tuli n. 3,5 x rahoitettua. Ei lainkaan huonosti "puhtaalta" miniatyyripeliltä, mutta lähde huomioiden olisin odottanut jopa enemmän.

Täältä voi lukea laveammat kiitokset osallistuneille sekä alustavat tulevaisuudensuunnitelmat:
https://www.kickstarter.com/projects/me ... ts/1253384
Silveri

Figupelimarkkinat alkavat ehkä jo hiljalleen saturoitua, skirmishpuolen osalta vaikuttaa siltä, että saturaatiokynnys alkaa tulla jo hiljalleen vastaan. Ehkä tästä johtuen rahasummakin jäi "suhteellisen" pieneksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”