Sekalaiset kysymykset

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
ile

Re: Sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja ile »

Mazikainen kirjoitti:Kattelin että mitä muita sääntösettejä on kuin PIke & Shot tuohon aikakauteen niin ei vaikuta älyttömän suositulta ajanjaksolta tuo 1500-luku. 30-vuotisesta sodasta eteenpäin löytyy sitten enemmän. Impetus ja Field of Glory Renaissance olivat ehkä näkyvämpiä nimiä pikagoogletuksella.
FoG: Renaissance löytyy omasta hyllystä. Onkohan sillä pelillä pelaajia Suomessa?

Sitten on tämä erittäin rento-FABAmainen Condottiere: Dogs of War. Taisin ostaa ainoan Suomessa olleen kirjan käytettynä? Tuota peliähän voi pelata liki suoraan Empiren tai Bretonnian armeijoilla, jos on sattunut investoimaan jalkaväkeen ja ratsuväkeen joidenkin härpäkelelujen sijaan. Varsinkin FABAn Empire on takavuosina ammentanut ideoita just Euroopan 1500-luvun alusta, joten sen pelin vanhemmasta figuvalikoimasta löytyy melkein kaikki sopivat yksiköt myös historialliseen peliin.

Näiden pelien omintakeisuuksiin ja harvinaisuuteen verrattuna Pike&Shotte tuntuu kohtalaisen järkipeliltä, johon voi pääkaupunkiseudulta löytyä joku pelikaveri.

-ile
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Rune Priest kirjoitti:Mitä näistä itse suosittelet? Tai joku muu
Täysin-Puolueettoman-Mielipiteeni(tm) perusteella suosittelen ensisijaisesti Warlord Gamesin tuotteita, ellet halua pelata toista maailmansotaa, jolloin Flames of War on ehkä Bolt Actionia varmempi vaihtoehto. Warlordin etuna on pelikirjojen suunnitteleminen ensisijaisesti GW-taustaisia figupelaajia silmällä pitäen ja ne ovat sen verran hyvin kirjoitettuja (verrattuna esim. General de Brigadeen, Through the Mud and the Bloodiin tai Crush the Kaiseriin, muutamina esimerkkejä mainitakseni niistä kirjoista, jota omasta hyllystäni löytyy), että lähestyminen peliin on helppoa.

Täytyy tosin mainita, että esim. Crush the Kaiserin toimintalogiikka on sen verran erilainen, että sitä vaikea verrata suoraan edes Warhammer Historical: Great War:iin, joka käsittelee samaa aikakautta öbaut samassa skaalassa.

Loppujen lopuksi isoin este on kuitenkin pelikaverit - skaalasta ja aikakaudesta on vaikeinta sopia, pelisysteemin valinta on sitten jo paljon helpompaa. Flames of Warissa taitaa historiallisissa olla kynnys asetettu kaikkein alhaisimmaksi GW-taustaiselle pelaajalle (mainittakoot tosin, että mulla ei ole ainoatakaan FoW-figua tai -kirjaa).
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Julfdi

Viesti Kirjoittaja Julfdi »

ile kirjoitti:
Mazikainen kirjoitti:Kattelin että mitä muita sääntösettejä on kuin PIke & Shot tuohon aikakauteen niin ei vaikuta älyttömän suositulta ajanjaksolta tuo 1500-luku. 30-vuotisesta sodasta eteenpäin löytyy sitten enemmän. Impetus ja Field of Glory Renaissance olivat ehkä näkyvämpiä nimiä pikagoogletuksella.
FoG: Renaissance löytyy omasta hyllystä. Onkohan sillä pelillä pelaajia Suomessa?

Sitten on tämä erittäin rento-FABAmainen Condottiere: Dogs of War. Taisin ostaa ainoan Suomessa olleen kirjan käytettynä? Tuota peliähän voi pelata liki suoraan Empiren tai Bretonnian armeijoilla, jos on sattunut investoimaan jalkaväkeen ja ratsuväkeen joidenkin härpäkelelujen sijaan. Varsinkin FABAn Empire on takavuosina ammentanut ideoita just Euroopan 1500-luvun alusta, joten sen pelin vanhemmasta figuvalikoimasta löytyy melkein kaikki sopivat yksiköt myös historialliseen peliin.

Näiden pelien omintakeisuuksiin ja harvinaisuuteen verrattuna Pike&Shotte tuntuu kohtalaisen järkipeliltä, johon voi pääkaupunkiseudulta löytyä joku pelikaveri.

-ile
Dogs of warin toinen Suomen kappale löytyy hyllystäni. Field of Glory renaissance löytyy omani lisäksi myös kaverin hyllystä. Kummankaan pelitestaukseen asti emme tosin ole päässeet. FoGR on keskipitkän ajan suunnitelmissa - pike and shotte ukot on basetettu sen standarin mukaisesti.

Field of glory renaissancen armeijakirjoista on jonkun verran katseltu ideoita siihen mitä pike and shottella voisi tehdä.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Kukaan muu ei ole warmaster ancientin faneja? Itse tykkään tuosta sääntösetistä mihin minulla löytyy britti barbaarit+roomalaiset ja sitten 3 muuta armeijan alkua. 6mm baccusta. Olen itse historiallisissa suuri 6mm fani :D Antavat sen mielikuvan massiivisista taisteluista mihin 28mm figut ei pysty ja on kohtuuhintaisia. Ja pelipöydäksikin riittää järkevän kokoinen ilman että etäisyydet näyttää ihmeelliseltä.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

tneva82 kirjoitti:Kukaan muu ei ole warmaster ancientin faneja? Itse tykkään tuosta sääntösetistä mihin minulla löytyy britti barbaarit+roomalaiset ja sitten 3 muuta armeijan alkua. 6mm baccusta. Olen itse historiallisissa suuri 6mm fani :D Antavat sen mielikuvan massiivisista taisteluista mihin 28mm figut ei pysty ja on kohtuuhintaisia. Ja pelipöydäksikin riittää järkevän kokoinen ilman että etäisyydet näyttää ihmeelliseltä.
Jos vaan tykkää maalata noita hättiäisiä, niin saa niillä kyllä ihmeen tuntua aikaan ja todellista eeppisen sodan fiilistä. Warmaster Ancient on kait lähinnä HC:n esiaste ?
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
tneva82

smaxx kirjoitti:
tneva82 kirjoitti:Kukaan muu ei ole warmaster ancientin faneja? Itse tykkään tuosta sääntösetistä mihin minulla löytyy britti barbaarit+roomalaiset ja sitten 3 muuta armeijan alkua. 6mm baccusta. Olen itse historiallisissa suuri 6mm fani :D Antavat sen mielikuvan massiivisista taisteluista mihin 28mm figut ei pysty ja on kohtuuhintaisia. Ja pelipöydäksikin riittää järkevän kokoinen ilman että etäisyydet näyttää ihmeelliseltä.
Jos vaan tykkää maalata noita hättiäisiä, niin saa niillä kyllä ihmeen tuntua aikaan ja todellista eeppisen sodan fiilistä. Warmaster Ancient on kait lähinnä HC:n esiaste ?
6mm minusta helpompi maalata kuin 15mm tai luoja armahda 10mm joka jostain syystä mulle karmein skaala mistään maalata.

Paha sanoa toistesta kun ei ole tullut hankittua HC:n kirjaa. Ei vastustajia, ei rahaa huono kombo random kirjaostoille
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Warmasteria olen fantasiana pelannut ja kyllä se aikalailla eri peli on kuin HC. Tykkään warmasterissa erityisesti siitä miten yksiköt ja niiden baset käyttäytyy. Sen takia olen tuon historical-versionkin hommannut ja aion sitä pelata jahka nyt sais ensin sen yhden 1000 pisteen armeijan valmiiksi (kreikka). HC:ssa on aika samanlainen komento ja taistelusysteemi mutta liikevaiheessa on HC:ssa vedetty mutkia paljon suoremmaksi enkä ole ihan varma tykkäänkö siitä.

Allekirjoitan 10-millisten maalaamisen hankaluuden suhteessa kuusmillisiin. Se on aika hankala selittää mutta jotenkin tuntuu noita warmaster fantasyn kymppimillisiä maalatessa että niihin menee sama aika kuin 28-millisiin.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
smaxx
Valvoja

Täytyy joku päivä verrata noita 6millisiä warmasterin ukkoihin, vietiin kertsille nippu warmaster -figuja. Luulen että se ero on pienehkö, kun 6 millisetkin on lähinnä 8 millisiä. 6 millisten maalaaminen oli musta kivaa, kunnes sain niistä tarpeekseni :) Ihan hyvin niihinkin saa detaljia kuitenkin. Maalaamisen mittari on mun mielestä 20*20 millin alusta, yhden 28 millisen maalaamiseen menee jotensakin samaa suuruusluokkaa kuin kolmen 15 millisfigun (30*15mm beissi) maalaamiseen, tai yhden 20*20 millin alustallisen 6 millisiä ukkoja (~10 ukkelia).
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
tneva82

smaxx kirjoitti:Täytyy joku päivä verrata noita 6millisiä warmasterin ukkoihin, vietiin kertsille nippu warmaster -figuja. Luulen että se ero on pienehkö, kun 6 millisetkin on lähinnä 8 millisiä. 6 millisten maalaaminen oli musta kivaa, kunnes sain niistä tarpeekseni :) Ihan hyvin niihinkin saa detaljia kuitenkin. Maalaamisen mittari on mun mielestä 20*20 millin alusta, yhden 28 millisen maalaamiseen menee jotensakin samaa suuruusluokkaa kuin kolmen 15 millisfigun (30*15mm beissi) maalaamiseen, tai yhden 20*20 millin alustallisen 6 millisiä ukkoja (~10 ukkelia).
Oma kokemus on että 6 millisiä vedän useamman WM standin(24-36 nappia) kuin 28mm yksittäisiä nappeja(poikkeuksena oli roomalaisten legioonalaiset joissa oli 36 nappia per standi ja kilpiin vedin freehand kuvioita surkeasti. silti nopeampaa mut ei ihan niin iso ero). Huomaan myös niiden toimivan viel paremmin sarjatuotantoon.

10 milliset puolestaan helvettiä. Detaljit alkaa olla jo senverran isoja et pienetkin virheet alkaa näkyä häiritsevästi.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Tietty kuusmillissäkin on eroja. Noita minun Unionin sotilaita maalasin jonkun 100 figua yhden illan sessiossa. Hopliitit olisi muuten nopeita mutta ne shield designit hidastaa älyttömästi.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Silveri

Mulla on WMA ja WMA Medieval kirjat. Ostin jopa vähän 10mm samuraifiguja siihen ja sain varmaan pari ständiä maaleihin kunnes hajosin (olin myös nuorempi tuolloin, ja käytännön asiat, kuten pelikaverin puute, häiritsivät enemmän).
smaxx
Valvoja

Mazikainen kirjoitti:Tietty kuusmillissäkin on eroja. Noita minun Unionin sotilaita maalasin jonkun 100 figua yhden illan sessiossa. Hopliitit olisi muuten nopeita mutta ne shield designit hidastaa älyttömästi.
Etelävaltioita mulla synty valmista tavaraa suunnilleen ehkä 20*20mm laatta tai pari arki-illassa, näin ulkomuistista, 10 ukkoa laatassa. Siinä oli siis beissien teko jollain töhnällä mukana, eli niiden piti kuivua välissä yms yms. Oli se varmaan vähän nopeampaa kuin yksittäisten 28 millisten teko kuitenkin. Viikonloppuna saatto saada sen viitisen laattaa valmiiksi päivässä.
Nopat ja Taktiikka Ry
tico
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tico »

Rune Priest kirjoitti:Mutta en ole vielä täysin päättänyt että hail ceasar on se peli. Mitä muita antiikin pelejä löytyy? Mitä niistä voi pelata 6mm figuilla tai ne voi mukauttaa niihin.
Joku taisi mainita jossain vaiheessa ohi mennen Impetuksen, mutta siitä on myös kevytversio joka myös uudistuu vähän myöhemmin kuluvana vuonna. Nykyinen Basic Impetus on ilmainen ja vapaasti haettavissa.
Rune Priest kirjoitti:historiallisesti tarkahko muttei ihan nipo.
Basic Impetus ja Impetus eivät ole nipoja - oikeastaan ne ovat hyvinkin vapaita ja rentoja. Mitä historialliseen tarkkuuteen tulee niin vähän riippuu siitä mihin painotuksen haluaa. Olen sitä mieltä että kokeilemalla mahdollisimman monia systeemeitä oma preferenssi selviää parhaiten (jos joku haluaa esim Basic Impetusta tai Impetusta kokeilla niin voin järjestää pelin Espoossa). Antiikin aikakauden taistelut olisivat tarkasti mallinnettuna aika tylsiä, kun komentajan mahdollisuus vaikuttaa tulokseen alkutilanteen jälkeen on mitä on.
Rune Priest kirjoitti:Tarpeelliset kirjat saisi mielellään halvalla
Basic Impetuksessa on aika hyvä hinta-laatusuhde.
Rune Priest kirjoitti:Sen basekoilla voisi mielellään pelata myös muita pelejä kuten hail ceasaria
Hyvä puoli Basic Impetuksessa ja Impetuksessa on mm. se että sillä basella ei ole oikeastaan väliä. Itselläni kaikki antiikin 6mm figut on 60mm x 30mm alustoilla, mm. siksi että olen laiska, mutta myös siksi että se on kätevää ja kompaktia.
Rune Priest kirjoitti:Pelisysteemi helppo oppia eikä sisällä warhammer tyyliin kamalaa liutaa erikoissääntöjä mutta se silti mallintaa historiallisia taisteluita kohtuullisen tarkasti.
Tähän mennessä olen itse ollut lopputuloksiin tyytyväinen, joku muu voi olla toista mieltä. Tosin, sanottakoon että jos FoG on kirjanpitäjille, niin Basic Impetus ja Impetus ovat sitten uhkapelureille. Pelissä sattuu ja tapahtuu. Toisaalta, koska ainakaan itselläni on harvoin tavattoman paljon aikaa yhteen peliin, se että Basic Impetuksella kohtuullisen matsin saa pelattua alusta loppuun tunnissa vaikutti valintaan.
Rune Priest kirjoitti:PS: paljonko maastoa nämä antiikin taistelut tarvitsevat? eivät varmaan paljoa koska avoimella kentällähän usein taisteltiin. Miten tätä maastoa voisi kätevästi tehdä?
Vähän riippuu pelaako Teutoburgin metsän tapahtumia vaiko jotain hieman avoimempaa.

Tuolla tavalla pääsee tyydyttävään alkuun, eikä investointi ole aivan kauhea: https://landandnavy.wordpress.com/2015/ ... n-part-ii/

Jos ko. tapa on liian työläs tai kallis, allekirjoittaneella on 4 kpl ylimääräistä 300mm x 600mm maastomoduulia jotka saa ilmaiseksi se joka tarvitsee.

Koska pelailen myös 6mm Napoilla pienimuotoisia kähinöitä, päätin tilanpuutteen vuoksi rajoittaa pelialueen 1000mm x 1500mm kokoiseksi. Saman linkin takaa löytyy sitten muutakin 6mm sälää.
Viimeksi muokannut tico, Su 14.06.2015 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hello

Viesti Kirjoittaja Hello »

En minä ainakaan löytänyt tuota kevytversiota Googlella. voitko jakaa linkin?
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Iron-Father

Viesti Kirjoittaja Iron-Father »

Pitää nyt kysyä, kun alkaa nuo gw:n meiningit tökkiä, niin löytyykö miltään valmistajalta tai pelisysteemistä bysantti (itä-rooma 300-1453 jKr) aiheisia figuja? Figujen kokoluokalla ei ole sinällään väliä. Pelisysteemillä sitten vähän enemmän. Boonusta on tietenkin jos löytyisi joku pelisysteemi joka olisi hyvä ja jota joku muukin jopa pelaa.
"Taisi erehtyä, syökää minut sitten..."
smaxx
Valvoja

Iron-Father kirjoitti:Pitää nyt kysyä, kun alkaa nuo gw:n meiningit tökkiä, niin löytyykö miltään valmistajalta tai pelisysteemistä bysantti (itä-rooma 300-1453 jKr) aiheisia figuja? Figujen kokoluokalla ei ole sinällään väliä. Pelisysteemillä sitten vähän enemmän. Boonusta on tietenkin jos löytyisi joku pelisysteemi joka olisi hyvä ja jota joku muukin jopa pelaa.
Hail Caesar ja Saga on ainakin pelejä, joita pelataan tolla aikakaudella. Gilaelin Joensuusta pelaa Sagaa, joten siitä olisi hyvä lähteä liikkeelle. Deus Vultkin voi tulla joku päivä tota tukemaan.

Gripping Beast, joka tekee siis Sagaan sääntöjä näyttää myös myyvän figuja : http://www.grippingbeast.co.uk/SAGA_Sta ... -3145.html

En noiden toimivuudesta tiedä figuina enkä warbandina :) Mutta Saga on hyvä alku Historic pelaamiseen, figuja tarttee rajallisen määrän. Ja ukothan käy sitten mihin peliin vaan, mikä aikakautta käsittelee. Skaalavalinta on aina tietty mielenkiintoinen, eli suosituimpia on 15mm ja 28mm, mutta ainakin PK -seudulla toi aikakausi on kokonaan keskittynyt 28 milliin. Napoilua pelataan sitten 15 millissä. Kannattaa kysäistä Gilaelilta, hän tuntenee koko skenen Joensuussa :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Silveri

Iron-Father kirjoitti:Pitää nyt kysyä, kun alkaa nuo gw:n meiningit tökkiä, niin löytyykö miltään valmistajalta tai pelisysteemistä bysantti (itä-rooma 300-1453 jKr) aiheisia figuja? Figujen kokoluokalla ei ole sinällään väliä. Pelisysteemillä sitten vähän enemmän. Boonusta on tietenkin jos löytyisi joku pelisysteemi joka olisi hyvä ja jota joku muukin jopa pelaa.
http://store.warlordgames.com/collections/romans

Hail Caesar on käsittääkseni hyvä ja pelattu systeemi. Itse tykkään samalla pohjalla toimivista Black Powderista ja Pike & Shottesta kovasti. Parasta tosin on, että jos löytyy joku muu, joka pelaa eri säännöillä, mutta samalla skaalalla, ei se haittaa, kun samoja figuja voi käyttää yleensä ilman mitään ongelmia ERI VALMISTAJAN systeemeissä *gasp* ilman mitään valittamista. Antiikissa käytetyt skaalat ovat karkeasti 6 mm, 15 mm ja 28 mm.

6 mm on "käytännössä" Baccus
15 mm:ssä on jo isompi valinnanvara
ja 28 mm:ssä valinnanvaraa löytyy Warlordin ja Victrixin muoveista ja sitten on toki kauhea kasa pienempiä metallivalmistajia.

Toki joku oikeasti muinaisia pelaava voinee kertoa enemmän.

edit: Vähän asian vierestä, mutta hekottelin juuri, kun katsoin Warlordin omaa kauppaa 28 mm napoleonic-ranskalaisten osalta... siellä myydään firman oman tuotannon lisäksi myös kilpailijoiden (Victrix, Perryt) tuotteita, jotka saattavat olla jopa halvempia per figu kuin Warlordin omat.
Viimeksi muokannut Silveri, Ti 07.07.2015 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smaxx
Valvoja

Ja tossa parempi linkki GB:n Bysantteihin : http://www.grippingbeast.co.uk/SAGA_Byz ... y--97.html
Nopat ja Taktiikka Ry
smaxx
Valvoja

On muuten Gripping Beast petrannut weppisivustoaan : http://www.grippingbeast.co.uk/

Aikaisemmin toi oli sellainen sätös, ettei sieltä mitään löytänyt, nythän toi on perin selkeä ! Alkoi oikein houkutella pistää kamaa tilaukseen, mutta onneksi mun uskonto estää, ennenkuin nykyiset projektit on maaleissa :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”