Pike & Shotte

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Silveri

Pike & Shotte

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Menin sitten hieman haastemielessä tilaamaan tuon For King and Country -aloitusboksin, yritän täälläpäin viritellä kiinnostusta 30-vuotiseen sotaan. Kustaa Aadolf armeijaa johtamaan ja silleen. Mites, onko Pike&Shottea kohtaan miten porukalla figuja olemassa?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
smaxx
Valvoja

Re: Pike & Shotte

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Mulla on sääntis, ja muutama paketti kokoamatonta muovia. Koottuna ja maalattuna on joukko pikemenejä, kun ajattelin joskus käyttää niitä Empiren keihäsmiehinä. Harmillisesti ei näyttäisi ihan kohta pääsevän tämä hanke suoritustilaan.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Silveri

No jos saat niistä jonkinlaisen porukan jossain vaiheessa kasaan, niin voidaan vaikka N&T:n tiloissa peliä tyypatakin. FK&C -boksi tosin vielä ei ole mullekaan saapunut ja sen maalaamiseksi ruåttalaisten väreihin menee myös jokunen tovi.
Julfdi

Viesti Kirjoittaja Julfdi »

1500-luvun alun Italian sotia varten hiljalleen kasattu kaverin kanssa armeijoita 15 mm napeille ja pelailtu täällä Satakunnan perukoilla.
Projekti etenee - hiljalleen.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Vaadin kuvia.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Julfdi

http://piikkimies.blogspot.fi/

pitäisi löytyä tuon linkin takaa.
Ensimmäinen, vielä keskeneräinen, figuprojektini, joten jälki ei silmiä hivele.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Hyvä tulee kun viimeistelet vielä pohjat. "kunhan on maalattu" näyttää jo figupelinä hyvältä kun sitä katsoo etäältä vaikka Golden Demoneita ei haviteltaisikaan :)
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Julfdi

Kiitoksia
- eriväriset pohjat pomppasivat omiinkin silmiini erityisen vahvasti, kun otin porukasta yhteiskuvaa.

Täytyisi vain päättää että porukat ovat valmiita, viimeistellä ne yksikkö kerrallaan ja päästää niistä irti.
Julfdi

Pitkän tauon jälkeen Italian sodan joukot saivat kyytiä.
Kuva

Löyhästi Agnadellon taistelusta inspiraatiota hakenut Ranska vastaan Venetsia ottelu, jonka pelaamiseen meni kuutisen tuntia. Sääntöinä Pike and Shotte mittakaava 15 mm, yksikön leveys 80 mm.
Koko tarina blogin puolella:
http://piikkimies.blogspot.fi/2015/02/b ... dello.html
Silveri

Vähän hidas kehu, mutta hitto kun näyttää hyvältä.
Julfdi

Kiitos,
pelikaverini osaa maalata ja sopivalla rajauksella saa ihmeitä aikaan.
Silveri

Yhden pelin P&S:akin olen nyt saanut vyön alle ja tykkäsin kyllä systeemistä kovasti. Tosin pelasin Hammerheartin kanssa siten, että 1cm =1" ja piikkimiesyksikköä vastasi 6 kpl 28 mm figua. Sinänsä pelillisesti toimi hyvin, mutta vähän hassulta tuolla tavalla pelattuna tuo skaala kuitenkin tuntui. Tykkäsin erityisesti siitä, että ainakin omat rykmenttini tuntuivat tekevän tasan tarkkaan sen mitä niitä huvitti ja vähemmän sitä, mitä niiltä oikeasti toivoin. Enempi säätäminen liittyi komentamiseen, eikä niinkään siihen, että kuinka monta woundia nyt aiheutettiin ja kuinka monta seivattiin.

28 mm figut ovat hienoja, mutta vaativat käytännössä pingispöydän tyyppisen pelitilan, eikä siihen hirveästi tunnu olevan mahdollisuuksia ainakaan omassa talossani, joten 120 cm x 180 cm -pöydällä lienee 15 mm parempi skaala.

Tällä hetkellä kuolaankin sitten Khurasan Miniaturesin Espajan perimyssotalinjaston figuja. Kolmentuulenhattuja, röyhelöitä ja peruukkeja!
smaxx
Valvoja

Silveri kirjoitti:28 mm figut ovat hienoja, mutta vaativat käytännössä pingispöydän tyyppisen pelitilan, eikä siihen hirveästi tunnu olevan mahdollisuuksia ainakaan omassa talossani, joten 120 cm x 180 cm -pöydällä lienee 15 mm parempi skaala.
15mm on ilman muuta noihin HC/BP/P&S:ään parempi skaala. 28 millisillä pelaaminen vaatii herkästi isomman porukan figuja tekemään ja pelaamaan, esim 3 per puoli, ja semmosen 270 * 120cm, taikka esim 360 * 240cm pöydät.

Hienon näköisiä figuja !
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Silveri

Tein sitten vielä FB-ryhmän tälle pelille, kun kaikille muille WG:n historiallisille peleille oli jo omansa:

https://www.facebook.com/groups/1590050904616645/
smaxx
Valvoja

Ostin noita 30v sodan sweduja valmiin setin pois kuleksimasta, joten nyt vois sitten ottaa Silveri matsin tätäkin :) Ihan en voi vielä päiviä ehdotella, figut on hakematta, ja lomailu menossa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Silveri

hahah! Ruotsalaiset vastaan... ööörr... Ruotsalaiset! Meno vain paranee.

No toisaalta sen verran geneerisiä nää on, että ei vaadi paljoa mielikuvitusta sille, etteikö figuja voisi hyvin proxyttää saksalaisinakin (ottaen huomioon, että iso osa Ruotsin armeijasta koostui saksalaisista palkkasotilaista)...
smaxx
Valvoja

No hei, peli jossa ruåtsalaiset varmuudella häviää on aina ihan jees :) Mulla on lisäksi noita miljoona ukkoa laatikoissa himassa, joten tosta valmiista setistä saa laajennettua aikamoiseksi ton satsin... Ja mä voin tosiaan niitä pelata ihan hyvin jonkun muun kansallisuuden proxeina.
Nopat ja Taktiikka Ry
Silveri

No mulla on itselläni nyt 6 piikki- ja 12 muskettiyksikköä... pieni osa jopa maaleissakin! Vielä voisi hankkia pari kevyttä tykkiä lisää ja jonkun sivistyneistön edustajan jonkin hevosen selkään, niin "perussetti" alkaisi olla tosiaan siinä. Tarkempaa sopimista peleistä voimme varmaan jatkaa fb:n puolella. ;)
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Pelaavatko ihmiset tätä myös 15mm skaalassa kuinka laajalti? Joensuussa aloitellaan kaverin kanssa juurikin kyseisessä skaalassa pelaamaan 30-vuotista sotaa Tercios: Liber Millitumin säännöillä ja itselleni on parhaillaan kasaantumassa pöydälle suurehko kasa saksalaisia protestantteja. Mietin että jahka skaala (ja yksikköjen basetus) täsmää, olisin voinut kokeilla joskus jossain matkatessani Pike&Shottea samalla armeijalla.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
topi

Viesti Kirjoittaja topi »

Me olemme pelanneet Suuria Italian Sotia (joka lienee juuri aikakauden alussa, hiukan laskentatavasta riippuen) ja 30v sodan armeijoita on ollut työn alla. Lähinnä Piquet/FoB-johdannaisilla säännöillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”