No näin ei käynyt.
ETC:hen äänestettiin 9th Age käyttöön. Säännöistä hierotaan ihan omaa uutta komiteaversiota kilpapelaamiseen. Pelistä tulee varmasti parempi kuin kasi, nopan heiton merkitystä vähän karsitaan, ja armeijat saadaan parempaan balanssiin ja pelistä ylipäänsä tulee paljon parempi. Ja ne joille faban ensisijainen funktio on käydä ETC:ssä pelaamassa keskittyvät tähän peliin. Vähän epäilen että kaikenkaikkiaan se sääntömäärä tulee olemaan iso.
Muille voi olla hiukkasen kynnystä alkaa tavaamaan community -versiona uusiksi kirjoitettua systeemiä.
Sitten olisi tarjolla Kings of War Manticilta. Jenkkilässä fabaturnausten järkkärit siirtyivät tähän peliin, koska ensinnäkin säännöt ovat hyvät ja se on 'virallisesti tuettu'. KIngs of War:in säännöt on figupeliksi poikkeuksellisen tiiviisti ja selkeästi kirjoitettu, säännöt ja armeijat ovat ilmaiseksi saatavilla, peliä on pelitestattu useampi vuosi, ja armeijoiden pistehinnat ja tehot on säädetty tasapainoon. Useimmille faba-armeijoille ja yksiköille löytyy hyvä kuvaavuus KoW -armeijoissa.
Ilmeisesti pelkona on armeijoiden liiallinen samankaltaisuus ? Tai sääntöjen tiiviys ?
Ainakin ekan turnauksen perusteella Kings of War on kuitenkin se tällä hetkellä fiksuin tapa pelata Fantasiaa. Armeijat tosiaan ovat balanssissa, peli on erittäin mielenkiintoinen, dynaaminen ja mielenkiintoinen. Säännöistä ei eilisessä turnauksessa tarvinnut keskustella kertaakaan ! Ne säännöt voi lukea ihan sääntökirjasta eikä faqista (joka sekin on, mutta siellä vaan selvennetään asioita, ei kirjoiteta uusiksi). Itse olen pelannut ihan hemmetin monessa fabaturnauksessa, ja Kings of Warin pelaaminen vaan tuntui vaan heti todella hyvältä !
Joten, mun mielipide on, että jos haluaa pelata jotain uutta fabaukkeleilla, niin Kings of War on hyvä valinta. Kumpi sitten tulee olemaan suositumpi pidemmällä aikavälillä KoW vai 9th Age ? Vai kasiedikka ? Tai Aos ? Ei voi tietää, mutta itse ainakin olen tällä hetkellä kiinnostunein Kings of Warista, koska :
- - Todella tiiviit säännöt
- Armeijat tasapainossa keskenään
- Armeijoiden unitit tasapainossa sisäisesti
- Peli on todella taktinen ja mielenkiintoinen
- Peli on dynaamista
- Mikään yksittäinen osa ei dominoi, ei ammunta, taikominen tai melee
- Eikä haittaa että Mantic on ihan symppis firma
- Ja vielä painottaisin, että ne KoW säännöt lukee vaikka kahteen kertaan illassa, ja homma on sillä ymmärretty :)