Fanatic Listoja ja numeroita + komppipohdintaa

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Oskari

Re: Fanatic Listoja ja numeroita + komppipohdintaa

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Malkuth kirjoitti:
HerraMauno kirjoitti:Swecomp? Onko liian romaani?
Eli vissiin tää? Kai tohonkin tutustua kannattaa, mutta vaatis kunnon testin ennen käyttöä fanan kokosessa turnauksessa. Muistuttaa myös aikalailla niitä faban komppeja joiden tasolle päätymistä moni haluaa välttää... Tiedä sit onko kyse vaan fiilispohjasesta allergiareaktiosta (vrt. se täällä joku aika sitten puheena ollu community comp).
Fabaan oli kans tommonen, se oli kamala käyttää. Toi komppi on just sellainen mihin mää en haluaisi nähdä 40K:n ikinä menevän.

Aika moni juttu tossa kompissa on hinnoiteltu melko mielenkiintoisesti, esim. Ahriman on -35, mutta baharroth vain -20, wtf?
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Jos jollain on oikeesti tekemisen puutetta, niin vois piruuttaan laskee vaikka tän syksyn top-10 listat tolla swecompilla. Näkis vähän, että vastaako comp-scoret oikeesti listan kovuutta.
Wynn

Viesti Kirjoittaja Wynn »

Voishan tuota naputella tieten. Pikaisesti tosin vilkaisin mun tänhetkisen Baronial Court + Nemesis Strike Force pohdinnan compscoren tolla ja se ois jotain -13 luokkaa...
L:XVI/C:VIII
Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli »

Gintonic kirjoitti:Tuota olis ihan hyvä testaa jossain 10-16 pelaajan turnauksessa. Tuota ei tosiaan ihan pikaiseen vilkaista läpi. Tietty relevanttia kait siinä on tietää vain oman armeijan jutut alkuun, joka kaventaa opeteltavaa ainakin alkuun huomattavasti. Sit tietty kun alkaa hahmottumaan, millaisia listoja omasta armeijasta saa mahdollisesti aikaiseksi tulee eteen että pitää myös tietää millaisia listoja voi muut armeijat tuoda comppirajojen sisällä sotimaan.
Joo, aika työlästä tuon kanssa oli käydä edes oma tuttu armeija läpi. Käytännössä joutuu laskemaan armeijalistan kahteen kertaan, sekä pisteillä että kompeilla. Laskuharjoituksena laskin kuitenkin auki kolme viime viikonlopun 1500pts CAD turnausarmeijaa: Mun lentoprinssit -319pts, Juhon Eldarit -380pts ja Jounin Nidit -265pts (swecomp ei tunne Mucolid-yksikköä, joten niistä lisämiinuksia). Kun Swecomp antaa max 300pts käyttöön, niin nykyisillä buildeilla laskemistani kolmesta listasta kaksi ei olisi ollut edes laillisia.

EDIT: Omaa Fanatic-listaa en tuon perusteella voi edes laskea, koska Swecomp ei tunne Be'lakoria.
EDIT2: Eetun Necronit scarab farmilla, santulla, orrikanilla ja 12 wraithilla -249pts.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
Vasara_

Viesti Kirjoittaja Vasara_ »

Mun Wraithhost (9) olisi -278 eli 2,2, jos osasin tulkita tota oikein.
katoppa tätä
Oskari

Squirreli kirjoitti: Joo, aika työlästä tuon kanssa oli käydä edes oma tuttu armeija läpi. Käytännössä joutuu laskemaan armeijalistan kahteen kertaan, sekä pisteillä että kompeilla. Laskuharjoituksena laskin kuitenkin auki kolme viime viikonlopun 1500pts CAD turnausarmeijaa: Mun lentoprinssit -319pts, Juhon Eldarit -380pts ja Jounin Nidit -265pts (swecomp ei tunne Mucolid-yksikköä, joten niistä lisämiinuksia). Kun Swecomp antaa max 300pts käyttöön, niin nykyisillä buildeilla laskemistani kolmesta listasta kaksi ei olisi ollut edes laillisia.
Suurin piirtein samanlaisia tuloksia toi komppi sai aikaan myös fabassa. Jopa moni ETC:n kompin läpi mennyt armeija oli faban swecompissa laiton. Kovia komppaajia noi kaverit kyllä on. Mää en kyllä itse alkaisi hankkimaan figuja erikseen swecomppi-metaan.

Tämä 40K-swecomppi saisi selvästikin aikaan sen, että jopa osa suboptimaalisista listoista (esim. lentoprinssit) tulisi laittomiksi. Ei hyvä. Varsinkin kun tota suositellaan pelattavan välillä 7-14. Aika monen olisi pakko hankkia paljon uusia figuja, jotta vanha armeija olisi edes laillinen. Tämä on just se mitä mää haluan välttää. Pyrin tekeen kompin niin, että siitä menee suurinosa tänä vuonna pelatuista listoista läpi.

Yleisesti ottaen Fanatic on huono paikka kokeilla mitään liian radikaaleja muutoksia, niitä pitää kokeilla ensin pienemmissä turneissa.
Viimeksi muokannut Oskari, Ma 16.11.2015 13:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Wynn

Neva-Klemola ois -357 ennen ku Warpcharge-miinuksia on laskettu mukaan.
Gintonic

Viesti Kirjoittaja Gintonic »

Mun kolmossijan BC olis ollu kait jotain -391. Alkoi kyllä meneen jo laskutoimitukset suht sekaisin loppua kohden, mut joo. Neva-Klemola oli kovempi lista, mut Swecompilla "laillisempi" jos comppipisteet pitäis saada mahtumaan 300 alle.
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-
Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji »

Tuli tätä lukiessa tälläinen hassu idea, että mitä jos komppaamisen sijaan ihan vain suoraan sakottaisi pelaajia valinnoistaan? En itse pahemmin pelaa kuin ehkä joskus vahingossa pienissä paikallisturnauksissa, joten en kauheasti ala vannoa tämän realistusuuteen, mutta tulipa vaan mieleen.

Tässä esimerkin vuoksi täysin randomisti valittuja täysin randomin kokoisia sakkoja täysin randomeille kohteille.

Codex Eldar: -5 turnauspistettä
Codex Necron: -4 turnauspistettä
Codex Tau -3 turnauspistettä
jne

Unbound armeija -10 turnauspistettä
överiformaatio nimeltä nönnönnöö -25 turnauspistettä
YksikköA+YksikköB+YksikköC-combo= -15 turnauspistettä
jne

Sitten turnauksen tuloksia laskeskellessa naputellaan, että jaahas Matti-Reiska keräsi 45 turnauspistettä, mutta käytti Taukkeja unboundina, joten vähennetään häneltä 13 pistettä.

hä?

Tottakai tässäkin on se ihan sama vika, että jonkun nämäkin sakotettavat kohteet pitäisi valita ja lätkiä niihin sopivat hintalaput, joten ei se varmaan järjestäjän työmäärää ainakaan vähennä perinteisiin komppeihin verrattuna. Enivei tuli outo idea ja kun vaihtoehdot oli tehdä koulutöitä tai kirjoittaa idea ylös, niin päädyin väistämättä jälkimmäiseen.
A.M€nen

Viesti Kirjoittaja A.M€nen »

Furinji kirjoitti:Tuli tätä lukiessa tälläinen hassu idea, että mitä jos komppaamisen sijaan ihan vain suoraan sakottaisi pelaajia valinnoistaan? En itse pahemmin pelaa kuin ehkä joskus vahingossa pienissä paikallisturnauksissa, joten en kauheasti ala vannoa tämän realistusuuteen, mutta tulipa vaan mieleen.

Tässä esimerkin vuoksi täysin randomisti valittuja täysin randomin kokoisia sakkoja täysin randomeille kohteille.

Codex Eldar: -5 turnauspistettä
Codex Necron: -4 turnauspistettä
Codex Tau -3 turnauspistettä
jne

Unbound armeija -10 turnauspistettä
överiformaatio nimeltä nönnönnöö -25 turnauspistettä
YksikköA+YksikköB+YksikköC-combo= -15 turnauspistettä
jne

Sitten turnauksen tuloksia laskeskellessa naputellaan, että jaahas Matti-Reiska keräsi 45 turnauspistettä, mutta käytti Taukkeja unboundina, joten vähennetään häneltä 13 pistettä.

hä?

Tottakai tässäkin on se ihan sama vika, että jonkun nämäkin sakotettavat kohteet pitäisi valita ja lätkiä niihin sopivat hintalaput, joten ei se varmaan järjestäjän työmäärää ainakaan vähennä perinteisiin komppeihin verrattuna. Enivei tuli outo idea ja kun vaihtoehdot oli tehdä koulutöitä tai kirjoittaa idea ylös, niin päädyin väistämättä jälkimmäiseen.
Tämä tapaista on joskus kokeiltu, kovat listat pääs nollille tai lähes nollille pienillä tweekeillä ja white dwarfin keskiaukeamat otti senkin edestä pataan.

en myöskään tykkää tollaisesta forced handicapista, eli rokotettaisiin suoraan pisteitä. vähentää pelin merkitystä.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
Wynn

Gintonic kirjoitti:Mun kolmossijan BC olis ollu kait jotain -391. Alkoi kyllä meneen jo laskutoimitukset suht sekaisin loppua kohden, mut joo. Neva-Klemola oli kovempi lista, mut Swecompilla "laillisempi" jos comppipisteet pitäis saada mahtumaan 300 alle.
Sinällään hauskaa, mun turnaus lista ottaa suakin enempi minkkoja,-407. Knigeteistä tulee vaan niin pipona miinuksia tuossa järjestelmässä. Kyl ne eldarit vissiin BC:stä kaahaa ohi warpchargeilla, paljonkos toi Neva-Klemola kanslia generoi niitä?
Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji »

A.M€nen kirjoitti:en myöskään tykkää tollaisesta forced handicapista, eli rokotettaisiin suoraan pisteitä. vähentää pelin merkitystä.
Hmmh joo kieltämättä onhan se vähän kasvoille sylkemistä. Ehkei ne itse pelistä saatavat pisteet ole paras valuutta verotettavaksi ensimmäisenä.
Oskari

Wynn kirjoitti:
Gintonic kirjoitti:Mun kolmossijan BC olis ollu kait jotain -391. Alkoi kyllä meneen jo laskutoimitukset suht sekaisin loppua kohden, mut joo. Neva-Klemola oli kovempi lista, mut Swecompilla "laillisempi" jos comppipisteet pitäis saada mahtumaan 300 alle.
Sinällään hauskaa, mun turnaus lista ottaa suakin enempi minkkoja,-407. Knigeteistä tulee vaan niin pipona miinuksia tuossa järjestelmässä. Kyl ne eldarit vissiin BC:stä kaahaa ohi warpchargeilla, paljonkos toi Neva-Klemola kanslia generoi niitä?
Eiköhän jo tässä kohtaa ala olla aika selvää, että toi swecomp on aika läppä systeemi. Laskematta on varmasti selvää, että listan swecomp-pisteiden ja listan turnaussijoituksen välillä ei ole minkäänlaista merkittävää korrelaatiota.
Oskari

Furinji kirjoitti: Hmmh joo kieltämättä onhan se vähän kasvoille sylkemistä. Ehkei ne itse pelistä saatavat pisteet ole paras valuutta verotettavaksi ensimmäisenä.
Swecomppi toimii about noin ja se ei ole hyvä systeemi.
Vasara_

Viesti Kirjoittaja Vasara_ »

Kai siihen sijoitukseen vaikuttaa muukin kuin lista?

On swecomp silti kokeilematta paska.
katoppa tätä
ohris

Viesti Kirjoittaja ohris »

Wynn kirjoitti:
Eikös se kanslialista farseereillä ja eldradilla generoi sellasen ~20 noppaa?
Oskari

Vasara_ kirjoitti:Kai siihen sijoitukseen vaikuttaa muukin kuin lista?
Toki, kukaan ei tainnut muuta edes väittää? En väittänyt missään kohtaa, että listan kovuus on ainoa turnausmenestystä selittävä tekijä, se olisi absurdi väite.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Oskari kirjoitti:
Lord of Carcassonne kirjoitti: Se että ei piittaa ei ole peruste kieltämiselle. Ei suosittuja? Eihän niitä "kaikki sallittuja" turnauksia pahemmin ole ollutkaan kuin mulla. Yritätkö jotenkin piikitellä mulle?
En yritä piikitellä mitenkään, mulla ei ole mitään suo tai sun turnauksia vastaan. Mun mielestä sää oot ihan hyvä tyyppi, sun näkemykset vaan ei mene yks yhteen suurimman osan mieltymysten kanssa. Yritin ilmaista mahdollisimman kohteliaasti sen, että turnaukset joissa ei ole komppia ollenkaan eivät ole kovin suosittuja. Se koskee myös muitakin turnauksia, ei vain sun turnauksia.

Maailmalla melkein kaikki isot turnaukset on kompattuja ja kompatuissa on systemaattisesti ollut enemmän pelaajia kuin komppaamattomissa. Kompattujen turnausten suosio on merkki siitä, että suurin osa kävijöistä haluaa että turnaukset on jotenkin kompattuja.
Lord of Carcassonne kirjoitti: Musta olis hyvä jos väkisin haluaa rajoittaa niin detachmenttien määrä olis reilumpi ja tasapuolisempi. Silloin ei olisi kolmea wraithknightia. Mun mielestä pelkkien detachmenttien määrän rajoitus kahteen auttaa jo paljon.
Sanooko craftworld warhost mitään? Haluatko lukita vastauksen?
Craftworld warhost? Mitäs siihen kuuluu?
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli »

Lord of Carcassonne kirjoitti: Craftworld warhost? Mitäs siihen kuuluu?
Googlen kuvahaku on ystävä, mutta esim. max 12 wraithknightiä.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Squirreli kirjoitti:
Lord of Carcassonne kirjoitti: Craftworld warhost? Mitäs siihen kuuluu?
Googlen kuvahaku on ystävä, mutta esim. max 12 wraithknightiä.
Googlen hakupalvelu on ystävä mutta ei selittänyt miten saat 12 wraithknightia listaan.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”