Hammerheart kirjoitti:ile kirjoitti:Itse asiassa toi valokuvauksen merkitys kisatöiden esilleasettelussa nettiin on suurin ja ittelleni liki lannistava haaste. Voisko kisatöitä tuoda jollekin kotikaupungin sedälle, jolla on kuvauspaikka, -välineet ja -taito jo valmiina?
Tämä on tosi totta. Olen jonkun verran näitä skaboja järkkäillyt ja yleensä just sillai, että kohdeyleisönä ei välttämättä ole ne kovimmat showcase-sällit ja kuvaamisen taso tosiaan on monella se kompastuksen paikka.
Sinällään mä voisin kyllä joskus kiikuttaa ton mun kuvausboksin vaikka Poromagiaan, niin saisi ihmiset näpsiä.
(Mulla on siis tämmöinen:
http://orangemonkie.com/foldio2/ )
Jo ideatasolla aivan hillittömän kiitettävä juttu!
Ja nyt kun näkee ton linkatun tuotteen, tulee kyllä mieleen, että voishan sellaisen ostaakin. Kun kuitenkin yritän kuvata näitä ukkojani. Yleensä rahalla saa, kun oma visio ja askartelutaito eivät riitä. :)
Tämä kisahan oli selkeästi suunnattu just nimenomaan saamaan ihmiset maalaamaan poppoihinsa nappeja (vaikka pienellä twistillä toki).
Jep. Ja siis tykkäsin oikein kovasti.
Osallistun "maalataan figuja yhdessä" -kisaan toisaalla. Siellä ei ole teemoja tai ajatusta kilpailusta, kunhan lasketaan maalatut ukot ja taputellaan toisia selkään. Haastetta ja kehitystä tapahtuu lähinnä sitä kautta, että kun joukossa on kuitenkin pari oikein hyvääkin maalaria, sitä näkee kaikenlaista ja tulee ehkä kyseltyäkin tekniikoiden perään. No mutta tämähän toteutuu jo tuolla Galleriassa, jos kelaa eri ihmisten maalailuja ja osallistuu keskusteluun kysellen. Eli sitä varten ei kisaa varmaan tarvita.
Kisan "pop" juttuja olivat siis ne twistit ja se, miten kukin lähti niitä toteuttamaan.
Ehkäpä se iso jako meneekin "maalan figuja" ja "maalaan armeijaa" välillä. Eihän se nyt mikään sattuma ole, että just shiwan asiasta alkoi puhua ja just mä jatkan tässä lässyttämistä. Sitä vois ajatella jonkun "maalaa yksikkö armeijaasi" -kisan, jossa kukin antaa itselleen alkuspeksit, ja yhdessä sitten pohditaan, miten hyvin toteutus onnistui. Ehkä se "miten lähden tätä toteuttamaan" -pohdintavaihe olisi just se, jossa muut voi heittää haastetta ilmaan, ja jonka perusteella osaisi antaa sitten juuri tälle henkilölle iskevää palautetta. Jälleen voi kysyä, eikö Galleria jo palvele tätä.
Toi "maajussit maajusseilemassa" yritti siis sanoa, että maalaus oli tavoittanut sen maajussiuden tunnelman ja että ne näyttivät just semmoisilta, mitä kuvasivatkin. Mutta tosiaan pitkä ja syvällinen palaute vaatii aikaa, vaivaa ja paneutumista, niin en tuollai massatuotannolla kaikille kilpailijoille yksinkertaisesti jaksa.
No problem. Noin mä sen suunnilleen käsitinkin. :)
Ja mikäs mä olen nillittämään, kun en ole kummoista palautetta antanut itsekään. Syynä tosin vaihteleva kuvanlaatu ja se, että niin moni maalasi aikaa vastaan, eikä siis välttämättä saavuttanut edes omaa tasoaan. "Tällaista tuli kiireessä sudittua" saa yleesä vastauksen "Niinpä tuli, ihan kiva, mutta kiire näkyy tässä ja tässä, ja toisaalta sait ton ja ton silti onnistumaan hyvin". Ja ne, jotka ottivat hyviä kuvia omantasoisistaan ukoista, eivät yleensä kaipaa mun tasoisen äijän palautetta. Opikseni niitä kuvia katson, ei mulla siihen tulokseen mitään rakentavaa lisättävää oikein ole.
Ja sitten on vielä sekin, että palautetta on vähän turha antaa, jos toinen ei halua erityisemmin kehittyä (jossa siis minusta ei ole mitään vikaa).
Satunnaisten maalarien kilvassa pitäisi tietää maalarien lähtö- ja kohdetaso, että osaisi neuvoa ja antaa palautetta. Lisäksi ukon maalaukselle voisi asettaa min/max aikarajan, jota ei saa ylittää (luotamme osallistujien sanaan). Maalari voisi itse asettaa itselleen tämän. Kuvanlaadun kontolloimiseksi voisi myös nähdä lähtötason kuvan. Silloin tietäisi, mitä asioita kuvissa voi ylipäätään erottaa ja mitä ei. Näillä spekseillä päästäisiin puhumaan siitä, mitä pitää kehittää, mihin suuntaan, ja mikä tekniikka tuottaa parhaan tuloksen, jos figua ei hinkkaa ikuisuutta. Olisi myös pirun paljon työläämpää kaikille, eikä siis kovin rento kisa. En pyydä ketään järjestämään tällaista. :)
Aina kirjoitan liikaa ja kuulostan kriittiseltä. Tämä oli siis mitä mainioin kisa, ja lähtisin ilomielin mukaan ihan samoilla spekseillä, jos vastaavaa joskus taas järkätään. Älyäisin valita vaihtelevammat ukot ja uskaltaisin haastaa itseäni enemmän. Ja sehän on jo tämän kisan opetus, jonka kotiini kannan. :)
-ile