(KISA) Sotun Marrasmaalaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Morze

Re: (KISA) Sotun Marrasmaalaus

Viesti Kirjoittaja Morze »

shiwan kirjoitti: Jos nyt jollakin olisi ollut focuspisteen kohdalla ne kolme tactical ultraa tai mitä tahansa muuta geneeristä jannua ilman lippua tmv. niin teeman toteuttaminen olisi ollut mahdotonta tekemättä basesta jotain sateenkaarisotkua.
Hee? Fokuspistehän on ehkä helpoin noista teemoista toteuttaa melkein mihin tahansa figuun. Perus marsullekin saa silmien alueelle ja ympäristöön rakennettua vaikka mitä katseen vangitsijaa. Ei tarvita lippua viemään huomitoa.

Mutta tuli joo kuukauden aikana maalattua paljon figuja, joihin ei muuten olisi ehkä tullut koskettua. Ja jos olisi koskenut, olisi varmaan maalannut ne enemmän tutulla ja turvallisella tyylillä.
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Hammerheart kirjoitti:
shiwan kirjoitti:Itsessään teemoissa en näe mitään vikaa, mutta suunnittelun mahdollisuus teemojen ja figujen yhdistelemisen osalta jäi lähinnä marginaaliseksi. Jos nyt jollakin olisi ollut focuspisteen kohdalla ne kolme tactical ultraa tai mitä tahansa muuta geneeristä jannua ilman lippua tmv. niin teeman toteuttaminen olisi ollut mahdotonta tekemättä basesta jotain sateenkaarisotkua.
En kiellä, etteikö teemat voisi tuottaa merkittäviä haasteita etenkin loppupuolella, mutta fokuspisteen voi kyllä toteuttaa ihan mihin figuun vaan. Tyypillisin tapa on tehdä figusta tumma ja/tai kylmä ja fokuspisteestä vaalea ja/tai lämmin. OSL on se triviaalein valinta toki. Tai sitten ihan vaan maalaa jonkun jutun paljon terävämmin (ihan kuin valokuvissakin voi tehdä).
Juu, teoriassa näin. Jos meinaa maalata ne nappulat käyttöön osaksi kokonaisuutta jolloin se yksittäisen flamer-marinen rinnan pulu kultaisena siellä kanssaveljien valkoisten keskellä ei nyt vaan toimi. Toki voisi rakentaa sille suuliekin saadakseen tekosyyn OSLn tekemiseen, mutta sekään ei toimi jos ei ole tarkoitus tehdä dioramaa tai puhtaasti näyttelynappulaa.
Vaihtoehtoisesti voi sitten käydä niin kuin itselle, että 2/3 niistä namiskuukkeleista on niin detaililla pilattu, ettei pilaamatta nappulaa sieltä voi mitenkään erityisesti nostaa mitään yhtä yksityiskohtaa esiin.

Tämä ei ole ongelma jos teema on valmiiksi tiedossa jotta siihen voi sijoittaa soveltuvat nappulat.
Morze kirjoitti: Hee? Fokuspistehän on ehkä helpoin noista teemoista toteuttaa melkein mihin tahansa figuun. Perus marsullekin saa silmien alueelle ja ympäristöön rakennettua vaikka mitä katseen vangitsijaa. Ei tarvita lippua viemään huomitoa.

Mutta tuli joo kuukauden aikana maalattua paljon figuja, joihin ei muuten olisi ehkä tullut koskettua. Ja jos olisi koskenut, olisi varmaan maalannut ne enemmän tutulla ja turvallisella tyylillä.
Kuten yllä totesin, teoriassa kyllä, mutta se ei mitenkään automaagisesti ole sitä. Jos siellä armeijassa on vaikka 40 marinea joista kolmella on mystisesti loistavat silmät ja muilla jotain hillittyä niin jossain meni vikaan niiden kolmen kohdalla. Taas, ei ongelmaa jos tehdään yksittäisiä nappuloita näytille.

Minä nyt vaan katson tätä käytännön näkökulmasta. Maalaamaton nappula pelipöydällä ei ole läheskään niin paha kuin kokonaisuutta ajatellen räikeästi väärin maalattu nappula.

On kyllä täysin totta, että ei olisi tullut montaakaan noista yksittäisistä nappuloista maalattua ilman tätä kisaa, lähtökohtaisesti koska eivät ole koskaan käytössä.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Jos haluaa kolme nappia neljänkymmenen joukkoon ja maalata ne identtisesti niiden 37:n muun kanssa, niin kaikki teemat on tosi vaikeita, jos ne ei nyt sattumalta just sovi siihen edeltä käsin valittuun skeemaan. Jos kaikki on puhtoisia, niin rähjäisyysteema on tosi vaikea. Jos kaikki on rähjäisiä, niin puhtoisuusteema on tosi vaikea. Jos ei voi käyttää mitään vapauksia soveltaa, niin jonkin ulkoisen teeman noudattaminen on jotakuinkin mahdotonta. Tämä lienee ilmeistä, mutta mahdoton "korjata" muuttamatta kisan ideaa totaalisesti.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Morze

Jos on niin tiukka valmis teema, ettei sitä pysty tarvittaessa lainkaan soveltamaan, niin kannattaa ne figut varmaan valita toisaalta. Mullakin jäi maalaamatta, kun ei vain soipineet teemat yhteen niillä viikoilla, kun niihin olisi ollut aikaa uppoutua. Olihan tuossa loppuun asti valinnanvaraa. Figujen etukäteen tuunaaminen ei tainnut olla ihan tämän kisan henki (ennemminkin käsillä olevan materiaalin soveltaminen) ja sellaiselle voisi hyvinkin järjestää oman kisansa.
shiwan

Hammerheart kirjoitti:Jos haluaa kolme nappia neljänkymmenen joukkoon ja maalata ne identtisesti niiden 37:n muun kanssa, niin kaikki teemat on tosi vaikeita, jos ne ei nyt sattumalta just sovi siihen edeltä käsin valittuun skeemaan. Jos kaikki on puhtoisia, niin rähjäisyysteema on tosi vaikea. Jos kaikki on rähjäisiä, niin puhtoisuusteema on tosi vaikea. Jos ei voi käyttää mitään vapauksia soveltaa, niin jonkin ulkoisen teeman noudattaminen on jotakuinkin mahdotonta. Tämä lienee ilmeistä, mutta mahdoton "korjata" muuttamatta kisan ideaa totaalisesti.
Näen asian itse niin, että vapaus soveltaa ei ole ristiriidassa temaattisen yhteensopivuuden kanssa. Joku teema voi olla. Jos nyt vaikka pääväriksi määrätään keltainen niin saattaa olla vaikea vääntää sitä white scareihin. On myös teemoja joiden palauttminen on tehtävissä ja teemoja joiden palauttaminen ei ole tehtävissä kohtuullisella vaivalla. Tämä ei ole varsinaisesti mustavalkoista.

Kisan ideaa ei tarvinne muuttaa, mutta pieni jousto olisi aika jeppis. Tehtävissä esim. niin, että valitaan ne maalattavat nappulat (vaikka nyt sitten 15 niin kuin nyt), julkaistaan teemat kerralla ja sitten siitä kasaamaan niitä kisan 12 nappulaa jaettuna teemoille...paitsi jos kisan idea on nimenomaan se, että mitä tahansa teemaa pitäisi pystyä käyttämään mihin tahansa nappulaan jolloin päästään taas siihen, että ellei tee puhtaasti display settiä niin nesteessä ollaan paitsi vahingossa.
Morze kirjoitti:Jos on niin tiukka valmis teema, ettei sitä pysty tarvittaessa lainkaan soveltamaan, niin kannattaa ne figut varmaan valita toisaalta. Mullakin jäi maalaamatta, kun ei vain soipineet teemat yhteen niillä viikoilla, kun niihin olisi ollut aikaa uppoutua. Olihan tuossa loppuun asti valinnanvaraa. Figujen etukäteen tuunaaminen ei tainnut olla ihan tämän kisan henki (ennemminkin käsillä olevan materiaalin soveltaminen) ja sellaiselle voisi hyvinkin järjestää oman kisansa.
Niin. Tämä on taas näitä juttuja kun ei ole mitään käyttöä 6mm skaalan kanoille tmv. niin ei tule ostettua. Olisi kiva, jos kisan toteutus olisi sellainen, että siihen voisi osallistua pelivälineillä eikä tarvitsisi kaivaa jostain omaan käyttöön 100% turhaa tauhkaa nurkkiin pyörimään.

Mut niin, oli jeppis kisa. Ei vaan kaikilta osin ollut itselle soveltuva.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Meinasin ekaks jättää osallistumatta kisaan just siks, että mun figuni on lähinnä ajateltu isompien kokonaisuuksien osiksi, ja kisassa oli niin monia teemavaihtoehtoja, jotka eivät kovin hyvin sovi. Sitten luin vähän ekaa ja tokaa sivua, ja tajusin, että meininki on rento ja ite saa valita, paljonko itteään haastaa.
  • Ekaa kolmen figun settiä nysväsin 3 h/figu, ja olen tosi tyytyväinen. Opin kaikenlaista, jopa rajoitetun paletin, vaikka en sitä ehkä oikeaoppisesti soveltanutkaan.
  • Tokalla viikolla en ehtinyt maalata mitään, vaikka sinällään mustavalkoinen nyt sopii mihin tahansa. Sitähän voi vaikka maalata ukon mustavalkoista teemaa noudattaen kisaa varten, kuvata, ja sitten myöhemmin lisätä värejä.
  • Kolmannen viikon rähjäinen sopi kuin nakutettu omiin joukkoihini, ja sain rauhassa valita sen rähjäisimmän kolmikon. Taas opin juttuja, sekä hillitystä sotkemisesta että washeilla maalaamisesta. Ekan setin ukot olisivat toimineet hyvin tässäkin, ja tämän setin ukot ehkä paremmin ekassa.
  • Vikalla viikolla meni kireäksi. Olisin voinut nostaa enemmän jotakin juttua miekkamiesten fokukseksi, mutta toisaalta täyspanssaroiduista hattupäisistä ukoista näkyy lähinnä naama ja panssaroimaton oikea käsivarsi, jotka riittää ittelleni fokukseksi. Naamat tuli ihan tyydyttäviksi, käsivarsien kangas jäi yksitoikkoisemmaksi. Kaiken kaikkiaan liki pikamaalattuja ukkoja, joista ei kovin kummoisia kisatöitä saanut. Sen sijaan sain vielä pari lisäukkoakin maaleihin, ja yhteensä viisi rivimiestä sinne eturivin taakse. Puhdasta voittoa se.
Eli joko arvotut jutut vain sattuivat sopimaan mun armeijaani, tai sitten mun armeijani sietää kaikenlaista, tai sitten osasin soveltaa. Miten tahansa, kyllä mä tällaiseen kisaan lähtisin sekä motivaation että opin kannalta uudestaan, vaikka edelleenkin armeijoita varmaan maalaan, ja valokuvausvälineeni ovat ahterista.

Itse asiassa toi valokuvauksen merkitys kisatöiden esilleasettelussa nettiin on suurin ja ittelleni liki lannistava haaste. Voisko kisatöitä tuoda jollekin kotikaupungin sedälle, jolla on kuvauspaikka, -välineet ja -taito jo valmiina? En yleensä ehdi järjestelemään itse moista, ja kotitehtäväksi annettu lampun hankkiminen on sekin mahdollista vain pari kertaa vuodessa, kun aika + tarmo sattuvat kohdilleen. Näin saataisiin ukkoja kuvatuksi samanlaisessa valossa, jolloin niitä olisi järkevämpi katsella arvostelevalla silmällä. Nythän siellä on muutama niin pieni, tumma tai salaman raiskaama kuva, ettei maalauksesta osaa sanoa oikein mitään.

Jos tosissaan halutaan mitata teeman tulkinnan taitoa ja maalaustaitoa, pitäisi kaikilla olla sama ukko maalattavana. Netissä on tullut katseltua parin tällaisen kisan töitä, ja niistähän tajuaa jo ihan toisella tavalla, kuka on mitäkin tehnyt ja miten on kutakin maalannut. Vähintään suosikin valitseminen on vaivatonta.

Tässä marrasmaalauksessa osaan lähinnä jaotella ukot kolmeen ryhmään: hyvin kuvattu (ja yleensä myös hyvin maalattu), keskinkertaisesti kuvattu, huonosti kuvattu. Siksi ajattelin olla antamatta mitään omia arvosanoja millekään.

Sen sijaan arvostaisin, jos joku oikeesti maalaustaitoinen ja kilpailuja dumaroinut tyyppi (saa olla joku kisaajista), sanoisi muutaman harkitun sanan kaikista figuista. Ei sellaista "maajusseja maajusseilemassa", vaan teeman toteutuksesta ja maalaamisesta yleensä. :)

-ile
Hammerheart

ile kirjoitti:Itse asiassa toi valokuvauksen merkitys kisatöiden esilleasettelussa nettiin on suurin ja ittelleni liki lannistava haaste. Voisko kisatöitä tuoda jollekin kotikaupungin sedälle, jolla on kuvauspaikka, -välineet ja -taito jo valmiina? En yleensä ehdi järjestelemään itse moista, ja kotitehtäväksi annettu lampun hankkiminen on sekin mahdollista vain pari kertaa vuodessa, kun aika + tarmo sattuvat kohdilleen. Näin saataisiin ukkoja kuvatuksi samanlaisessa valossa, jolloin niitä olisi järkevämpi katsella arvostelevalla silmällä. Nythän siellä on muutama niin pieni, tumma tai salaman raiskaama kuva, ettei maalauksesta osaa sanoa oikein mitään.
Tämä on tosi totta. Olen jonkun verran näitä skaboja järkkäillyt ja yleensä just sillai, että kohdeyleisönä ei välttämättä ole ne kovimmat showcase-sällit ja kuvaamisen taso tosiaan on monella se kompastuksen paikka.

Sinällään mä voisin kyllä joskus kiikuttaa ton mun kuvausboksin vaikka Poromagiaan, niin saisi ihmiset näpsiä.
(Mulla on siis tämmöinen: http://orangemonkie.com/foldio2/ )
Jos tosissaan halutaan mitata teeman tulkinnan taitoa ja maalaustaitoa, pitäisi kaikilla olla sama ukko maalattavana. Netissä on tullut katseltua parin tällaisen kisan töitä, ja niistähän tajuaa jo ihan toisella tavalla, kuka on mitäkin tehnyt ja miten on kutakin maalannut. Vähintään suosikin valitseminen on vaivatonta.
Joo, tämäkin on ihan totta. Ja hauska kilpaformaatti, mutta en usko, että aiheuttaisi Suomessa osallistujaryntäystä, kun ei ihmiset kuitenkaan jaksa ostaa sitä tiettyä nappia. Mutta ei siinä, eipä kokeileminen maksa (jos löytäisi sopivan figun, joka innostaisikin ihmisiä).

Tämä kisahan oli selkeästi suunnattu just nimenomaan saamaan ihmiset maalaamaan poppoihinsa nappeja (vaikka pienellä twistillä toki).

Tässä marrasmaalauksessa osaan lähinnä jaotella ukot kolmeen ryhmään: hyvin kuvattu (ja yleensä myös hyvin maalattu), keskinkertaisesti kuvattu, huonosti kuvattu. Siksi ajattelin olla antamatta mitään omia arvosanoja millekään.
Sen sijaan arvostaisin, jos joku oikeesti maalaustaitoinen ja kilpailuja dumaroinut tyyppi (saa olla joku kisaajista), sanoisi muutaman harkitun sanan kaikista figuista. Ei sellaista "maajusseja maajusseilemassa", vaan teeman toteutuksesta ja maalaamisesta yleensä. :)
Heh. Palautteen antamisessa on oikeasti vaivaa, mutta kyllä mä yritin jotain edes semi-mielekästä sanoa.

Toi "maajussit maajusseilemassa" yritti siis sanoa, että maalaus oli tavoittanut sen maajussiuden tunnelman ja että ne näyttivät just semmoisilta, mitä kuvasivatkin. Mutta tosiaan pitkä ja syvällinen palaute vaatii aikaa, vaivaa ja paneutumista, niin en tuollai massatuotannolla kaikille kilpailijoille yksinkertaisesti jaksa.

Ja sitten on vielä sekin, että palautetta on vähän turha antaa, jos toinen ei halua erityisemmin kehittyä (jossa siis minusta ei ole mitään vikaa).

Mutta jos joku tietty oma työ askarruttaa, niin kysy, niin voin antaa vähän pitempääkin palautetta. Vaikken ole mikään mestarimaalaaja, niin aika paljon teoriaa on tullut luettua ja esmes värioppia ihan yliopistotasolla ja sillai.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
shiwan

No, jos jollakin on nimenomaan suoraviivaista ja nopeaa maalausta ajatellen ideoita niin otan kyllä vastaan ihan mielelläni.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Hammerheart kirjoitti:
ile kirjoitti:Itse asiassa toi valokuvauksen merkitys kisatöiden esilleasettelussa nettiin on suurin ja ittelleni liki lannistava haaste. Voisko kisatöitä tuoda jollekin kotikaupungin sedälle, jolla on kuvauspaikka, -välineet ja -taito jo valmiina?
Tämä on tosi totta. Olen jonkun verran näitä skaboja järkkäillyt ja yleensä just sillai, että kohdeyleisönä ei välttämättä ole ne kovimmat showcase-sällit ja kuvaamisen taso tosiaan on monella se kompastuksen paikka.

Sinällään mä voisin kyllä joskus kiikuttaa ton mun kuvausboksin vaikka Poromagiaan, niin saisi ihmiset näpsiä.
(Mulla on siis tämmöinen: http://orangemonkie.com/foldio2/ )
Jo ideatasolla aivan hillittömän kiitettävä juttu!

Ja nyt kun näkee ton linkatun tuotteen, tulee kyllä mieleen, että voishan sellaisen ostaakin. Kun kuitenkin yritän kuvata näitä ukkojani. Yleensä rahalla saa, kun oma visio ja askartelutaito eivät riitä. :)

Tämä kisahan oli selkeästi suunnattu just nimenomaan saamaan ihmiset maalaamaan poppoihinsa nappeja (vaikka pienellä twistillä toki).
Jep. Ja siis tykkäsin oikein kovasti.

Osallistun "maalataan figuja yhdessä" -kisaan toisaalla. Siellä ei ole teemoja tai ajatusta kilpailusta, kunhan lasketaan maalatut ukot ja taputellaan toisia selkään. Haastetta ja kehitystä tapahtuu lähinnä sitä kautta, että kun joukossa on kuitenkin pari oikein hyvääkin maalaria, sitä näkee kaikenlaista ja tulee ehkä kyseltyäkin tekniikoiden perään. No mutta tämähän toteutuu jo tuolla Galleriassa, jos kelaa eri ihmisten maalailuja ja osallistuu keskusteluun kysellen. Eli sitä varten ei kisaa varmaan tarvita.

Kisan "pop" juttuja olivat siis ne twistit ja se, miten kukin lähti niitä toteuttamaan.

Ehkäpä se iso jako meneekin "maalan figuja" ja "maalaan armeijaa" välillä. Eihän se nyt mikään sattuma ole, että just shiwan asiasta alkoi puhua ja just mä jatkan tässä lässyttämistä. Sitä vois ajatella jonkun "maalaa yksikkö armeijaasi" -kisan, jossa kukin antaa itselleen alkuspeksit, ja yhdessä sitten pohditaan, miten hyvin toteutus onnistui. Ehkä se "miten lähden tätä toteuttamaan" -pohdintavaihe olisi just se, jossa muut voi heittää haastetta ilmaan, ja jonka perusteella osaisi antaa sitten juuri tälle henkilölle iskevää palautetta. Jälleen voi kysyä, eikö Galleria jo palvele tätä.

Toi "maajussit maajusseilemassa" yritti siis sanoa, että maalaus oli tavoittanut sen maajussiuden tunnelman ja että ne näyttivät just semmoisilta, mitä kuvasivatkin. Mutta tosiaan pitkä ja syvällinen palaute vaatii aikaa, vaivaa ja paneutumista, niin en tuollai massatuotannolla kaikille kilpailijoille yksinkertaisesti jaksa.
No problem. Noin mä sen suunnilleen käsitinkin. :)

Ja mikäs mä olen nillittämään, kun en ole kummoista palautetta antanut itsekään. Syynä tosin vaihteleva kuvanlaatu ja se, että niin moni maalasi aikaa vastaan, eikä siis välttämättä saavuttanut edes omaa tasoaan. "Tällaista tuli kiireessä sudittua" saa yleesä vastauksen "Niinpä tuli, ihan kiva, mutta kiire näkyy tässä ja tässä, ja toisaalta sait ton ja ton silti onnistumaan hyvin". Ja ne, jotka ottivat hyviä kuvia omantasoisistaan ukoista, eivät yleensä kaipaa mun tasoisen äijän palautetta. Opikseni niitä kuvia katson, ei mulla siihen tulokseen mitään rakentavaa lisättävää oikein ole.

Ja sitten on vielä sekin, että palautetta on vähän turha antaa, jos toinen ei halua erityisemmin kehittyä (jossa siis minusta ei ole mitään vikaa).
Satunnaisten maalarien kilvassa pitäisi tietää maalarien lähtö- ja kohdetaso, että osaisi neuvoa ja antaa palautetta. Lisäksi ukon maalaukselle voisi asettaa min/max aikarajan, jota ei saa ylittää (luotamme osallistujien sanaan). Maalari voisi itse asettaa itselleen tämän. Kuvanlaadun kontolloimiseksi voisi myös nähdä lähtötason kuvan. Silloin tietäisi, mitä asioita kuvissa voi ylipäätään erottaa ja mitä ei. Näillä spekseillä päästäisiin puhumaan siitä, mitä pitää kehittää, mihin suuntaan, ja mikä tekniikka tuottaa parhaan tuloksen, jos figua ei hinkkaa ikuisuutta. Olisi myös pirun paljon työläämpää kaikille, eikä siis kovin rento kisa. En pyydä ketään järjestämään tällaista. :)

Aina kirjoitan liikaa ja kuulostan kriittiseltä. Tämä oli siis mitä mainioin kisa, ja lähtisin ilomielin mukaan ihan samoilla spekseillä, jos vastaavaa joskus taas järkätään. Älyäisin valita vaihtelevammat ukot ja uskaltaisin haastaa itseäni enemmän. Ja sehän on jo tämän kisan opetus, jonka kotiini kannan. :)

-ile
Haddock

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Teki kyllä mieli osallistua, mutta muuttojärjestelyt, kokopäivätyöt ja opinnot pistivät hanttiin. Täytyy kyllä kommentoida, jos tällaisia tulisi joskus kaukaisessa tulevaisuudessakin.

Teemoja voisi hieman harkita. Tähän löytyy kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että samanlaiset teemat (rajoitettu paletti, oranssi, musta ja valkoinen, kylmät värit...) laitettaisiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Samasta kokonaisuudesta voitaisiin arpoa korkeintaan yksi teema per kisa. Nyt, kuten Dolmot sanoi, oli teemoissa loppujen lopuksi aika vähän varianssia. Toinen vaihtoehto on jättää pois ylimääräiset vaihtoehdot. Rajoitettu paletti voi pitää sisällään myös oranssin, mustan & valkoisen ja kylmät värit, riippuen miten maalari sen määrittelee. Tietysti, oranssi voi myös olla fokuspiste, eli se ei ole kuitenkaan täysin sama asia. Itse kyseenalaistan ehkä kuitenkin värivalinnan rajoittamista, se haluaako käyttää oranssia on kuitenkin paljolti mielipidekysymys. Myös "vihreä" voisi olla tylsä teema juuri örkkiarmeijan maalanneelle. :) Värillä rajoittamisen sijaan voisi löytyä vaikka "monokromaattinen", "supplementary colours (mitä lie suomeksi)", "kontrastivärit" tms. teema, joka ajaa saman asian, mutta jättää värivalinnan maalarin harteille.

Toinen miettimisen kohde on figuvalinta. Nyt oli 4x3 figua, jotka valitaan etukäteen. Miten olisi vaikka 3x3 + 1 figua, jolloin sen yhden yksilön voi jättää "varalle" haastavampaa teemaa, kuten fokuspistettä tai freehändiä varten? Tai että figuvalinta tehdään omasta kokoelmasta teemanvalinnan jälkeen? Silloin jäisi optio tosi oudoille teemoille, kuten vaikka "kalvakka lila ja likaisen keltainen" tai "käänteinen highlight".

Tuen kyllä ehdottomasti sitä, että teemoja ei rajoitettaisi armeijamaalauksen nimissä. Sille on oma aikansa ja paikkansa, eikä se vaadi muuta kuin kolme askelta:

1) Kirjoita, että kaikkien osanottajien pitää kuukauden aikana maalata 2x perusroskayksikköä, 1x eliittiyksikkö ja tankki/monsteri. Joka viikko postataan yksi näistä.
2) Luo ketju.
3) Maalaa muiden kanssa.

Heleppoo.

Tämän maalausketjun parasta antia oli kyllä nähdä ihmisten soveltavan vähän erikoisempia teemoja, vaihtelevalla menestyksellä. Gallerian tonkiminen on foorumeista riippumatta sikäli harmillista, että monesti joutuu etsimään niitä jännempiä ketjuja sieltä kaiken muun seasta.
Hammerheart

shiwan kirjoitti:No, jos jollakin on nimenomaan suoraviivaista ja nopeaa maalausta ajatellen ideoita niin otan kyllä vastaan ihan mielelläni.
Teen ketjun.
ile kirjoitti:Ja nyt kun näkee ton linkatun tuotteen, tulee kyllä mieleen, että voishan sellaisen ostaakin. Kun kuitenkin yritän kuvata näitä ukkojani. Yleensä rahalla saa, kun oma visio ja askartelutaito eivät riitä. :)
Noi integroidut ledit on tosi kivat ja olen ollut Foldiooni oikein tyytyväinen. Voin suositella.

Mutta toisaalta hyvä maalauslamppu on kyllä sekin arvokas asia ja sen jälkeen riittää vähän huokeampikin kuvausboksi:
http://privateerpressforums.com/showthr ... g-Lightbox
Aina kirjoitan liikaa ja kuulostan kriittiseltä.
Olen erittäin kiitollinen palautteesta! Kiva kun joku jaksaa pohtia pitemminkin ja en tosiaan ota tätä mitenkään lannistavana tai yltiönegatiivisena.
Haddock kirjoitti:Teki kyllä mieli osallistua
Olisi ollut kyllä ihan hemmetin siistiä nähdä teikäläisen suorituksia! En muistakaan nähneeni sulta figuja vuosiin ja silloin aikanaan ne oli jo niin hemmetin päräyttäviä.
Teemoja voisi hieman harkita. Tähän löytyy kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että samanlaiset teemat (rajoitettu paletti, oranssi, musta ja valkoinen, kylmät värit...) laitettaisiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Samasta kokonaisuudesta voitaisiin arpoa korkeintaan yksi teema per kisa. Nyt, kuten Dolmot sanoi, oli teemoissa loppujen lopuksi aika vähän varianssia. Toinen vaihtoehto on jättää pois ylimääräiset vaihtoehdot. Rajoitettu paletti voi pitää sisällään myös oranssin, mustan & valkoisen ja kylmät värit, riippuen miten maalari sen määrittelee. Tietysti, oranssi voi myös olla fokuspiste, eli se ei ole kuitenkaan täysin sama asia. Itse kyseenalaistan ehkä kuitenkin värivalinnan rajoittamista, se haluaako käyttää oranssia on kuitenkin paljolti mielipidekysymys. Myös "vihreä" voisi olla tylsä teema juuri örkkiarmeijan maalanneelle. :) Värillä rajoittamisen sijaan voisi löytyä vaikka "monokromaattinen", "supplementary colours (mitä lie suomeksi)", "kontrastivärit" tms. teema, joka ajaa saman asian, mutta jättää värivalinnan maalarin harteille.
Tuo on kyllä ihan totta. Sinällään oranssinkin voisi koettaa jotenkin ovelasti tulkita (teenpä keltaista ja punaista, koska ne yhdistämällä tulee oranssia tai teenpä ruostetta tai mitä ikinä), mutta on se paljon rajoittavampi ja möllimpi teema kuin nyt vaikkapa tuo fokuspiste.

Hyvä ajatus kyllä, että ryhmittelee teemat ja sitten arpoo jotenkin sillai, että tulee useammasta ryhmästä teemoja.
Toinen miettimisen kohde on figuvalinta. Nyt oli 4x3 figua, jotka valitaan etukäteen. Miten olisi vaikka 3x3 + 1 figua, jolloin sen yhden yksilön voi jättää "varalle" haastavampaa teemaa, kuten fokuspistettä tai freehändiä varten? Tai että figuvalinta tehdään omasta kokoelmasta teemanvalinnan jälkeen? Silloin jäisi optio tosi oudoille teemoille, kuten vaikka "kalvakka lila ja likaisen keltainen" tai "käänteinen highlight".
Settejä sai kuitenkin olla kuusi, joista käytetään neljä (tämä oli siis yleisön idea ja hyvä sellainen olikin), eli vähän oli mahdollisuuksia varautua yllättäviin käänteisiin. Tuo kokoelmasta valitseminen olisi ihan ok, mutta ajattelin, että kun kyseessä kuitenkin on melkoinen urakka ja ainakin itsellä voi preppaamiseen mennä aika kauankin per figu, niin valmiit setit kannustaisivat tarttumaan siihen siveltimeen vielä epätoivoissaan viikonloppuiltoina.

Sinällään tuollainen villikorttiyksilö voisi olla kyllä hauska mahdollisuus.
Haddock

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Hammerheart kirjoitti:Olisi ollut kyllä ihan hemmetin siistiä nähdä teikäläisen suorituksia! En muistakaan nähneeni sulta figuja vuosiin ja silloin aikanaan ne oli jo niin hemmetin päräyttäviä.
Kiitos kiitos, mulla on maalaus/figutusinto ollutkin lähellä nollaa pari viime vuotta, nyt sain innostukseni ihan lähiaikoina takaisin. Sitten sainkin yllättäen töitä ensi vuoden ajaksi ulkomailta... Noh, täytyy toivoa että innostus jaksaa odottaa vuotta 2017. :)
Hammerheart kirjoitti:Tuo kokoelmasta valitseminen olisi ihan ok, mutta ajattelin, että kun kyseessä kuitenkin on melkoinen urakka ja ainakin itsellä voi preppaamiseen mennä aika kauankin per figu, niin valmiit setit kannustaisivat tarttumaan siihen siveltimeen vielä epätoivoissaan viikonloppuiltoina.
Joo, tämä on kyllä hyvin tärkeä pointti. Itselläni on monesti kaatunut maalausinspiraatio sen tajuamiseen, että ennen maalausta pitää vielä suorittaa tarkkaa valuviivojen poistelua, liimaamista, hiekoittamista, pohjamaalaamista ja mahdollisesti vielä pinnimistä. Lisäksi itse maalaan yleensä alustan ennen figua (jos en ehdottomasti halua kuraa saappaille), jolloin puuhassa vierähtää tovi jos toinenkin.
karakoira

Viesti Kirjoittaja karakoira »

Koska äänestämme ja miten?
Hammerheart

karakoira kirjoitti:Koska äänestämme ja miten?
Äärimmäisen hyvä kysymys!

Ei ollut ihan niin helppoa kuin ajattelin (jos olisi maksanut, olisi ollut helpompaa) niin vähän kesti ja lopputulema jättää hieman toivomisen varaa, mutta mennään nyt näin.

Elikkästä, jouduin tekemään joka kierrokselle oman kyselyn. Arvostelu tapahtuu antamalla jokaiselle työlle pisteitä maalaussuoritteen laadusta 1-5 kappaletta ja teeman soveltamisesta 0-3 kappaletta. Sitten nämä ynnätään yhteen ja saadaan lukema ykkösestä kahdeksikkoon, joka sitten täppäistään tuohon kyselyyn oikeaan kohtaan.

Helppoa.

Ja enemmän kuvia töistä löytyy tietenkin sitten varsinaisesta kuvaketjusta.

Koettakaa käyttää mahdollisuuksien mukaan melko laajaa otosta koko asteikosta (eli älkää antako esmes pelkkiä ykkösiä ja kolmosia). Itsensä saa ja pitää arvostella myös.

Yirtän kerätä tulokset ensi maanantaina, eli sinne sunnuntai-iltana saa vielä äänestää. Ja kisaan osallistumattomatkin saavat äänestää.

Linkit äänestyksiin Katsotaan mitä tästä syntyy.

Laitan vielä kuvaketjuun samat linkit.
Hammerheart

No voihan vehje - jostain syystä kun luon tai muokkaan noita kyselyjä niin kaikki kuvat näkyy, mutta sitten vastausosassa kaikki kuvat ei toimi. Hrmph.
bamof

Viesti Kirjoittaja bamof »

Kyllä mulle näky kaikkien kuvat kun vastasin. Tai siis yksi kuva jokaiselta.
Hammerheart

bamof kirjoitti:Kyllä mulle näky kaikkien kuvat kun vastasin. Tai siis yksi kuva jokaiselta.
Tästä hämmentyneenä päätin käynnistää selaimeni uudelleen ja johan alkoivat toimia. Olipa hämmentävä ongelma. Mutta hyvä näin - kiitos!
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Hammerheart kirjoitti:
bamof kirjoitti:Kyllä mulle näky kaikkien kuvat kun vastasin. Tai siis yksi kuva jokaiselta.
Tästä hämmentyneenä päätin käynnistää selaimeni uudelleen ja johan alkoivat toimia. Olipa hämmentävä ongelma. Mutta hyvä näin - kiitos!
Kuten teknisessä troubleshootissa suositellaan, jos jokin ei toimi; Reboot and retreat.

Mulla kanssa näky kuvat hyvin ja kävin arviot heittää, kun kerran koi velvollisuutena heitää kun kävin kokeilemassa rahkeitani.
Dethos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dethos »

Jep kuvat näkyivät ihan jees, kävin myös heittämässä arviot.
www.eightpeaks.net - Karak Eight Peaks - Dwarffit, Skavenit ja O&G
Morze

Näkyykö muuten nuo tulokset vastaajakohtaisesti sitten jollekkin? On ihan luontevaa, jos pientä kotiinpäin vetoa tapahtuu, muttei tapahtuisi ylilyöntejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”