Snowtrooper kirjoitti:GW:n bruttokate (myynti miinus tuotantomäärän mukaan muuttuvat myynnin ja valmistuksen kulut) on pitkään ollut jotain 90%, mikä ei yllätä yhtään koska yhden multipart kitin raaka-ainekulut ovat korkeintaan muutaman kymmenen sentin luokkaa jos sitäkään, ja injektiovalussa ei tarvita niin paljon käsityötä kuin tinan/hartsin valannassa.
Jep.
GW:llä olisi potentiaalia ajaa kilpailijat TODELLA ahtaalle. Nimenomaan heillä on parhaat edellytykset tuottaa massahalvalla figuja floodaten markkinat halvoilla ja laadukkailla figuilla kuin esmes mantic. Heidän logistiikkansa ja tuotantokykynsä kykenee tuohon paremmin kuin muiden firmojen.
Miten mantic mahtaisi pärjätä jos GW tuottaisi about samalla hinnalla tai jopa halvemmalla figujansa? Aika heikosti...
Mutta katsovat ettei moinen halpatuotanto sovi heidän tyyliinsä.
Totta tuo. Jos olisi huomattavasti halvempia nuo figut niin mulla olis varmaan kymmenkertanen määrä noita figuja :-D ja varmasti olisin tuhlannut enemmän rahaa kuin mitä nyt olen, ja mitä aion.
Mun on kyllä pakko kääntää vähän takkiani ympäri ja muotoilla uudestaan tätä GW:hen suhtautumistani.
Mitä tulee sääntöihin, vielä en tunne tähän toimenpiteeseen tarvetta, koska toivoni on vieläkin monen vuoden jälkeen kaivossa odottamassa jotain ihmettä. Mutta mitä tulee hintaan, minä olin silloin kymmenisen vuotta sitten yksi niistä, jotka repivät pelihousunsa maalipurkin hinnan noustua 2.5e:oon. Sen ja 22.5e armeijakirjat pystyin kuitenkin hyväksymään, mutta mitä tulee sen jälkeisiin hintojen korotuksiin, niin kamelin selkäni katkesi lopullisesti.
Mutta nyt kun olen pelaillut Kings of Waria ja katsellut hieman sen sääntöjä kuin myös mahdollisia armeijalisäyksiä, olen huomannut pienen muutoksen GW:n hintoihin suhtautumisesta. Fabassa en koskaan pitänyt unit fillereistä ja muista sääntöjen vastaisista alustoista yksiköissä, koska ne tekivät sekä kuolleiden poistamisen että mm. template-aseiden käyttämisestä vaikeamman.
KoWissa kun kuolleita ei poisteta ja vielä toistaiseksi ei ole olemassa template-aseita, taiteilija-minä kiittää kovasti sitä mahdollisuutta ja luovuuden irti päästämistä dioraamabasetuksen kaltaisten viritelmien tekemisestä. Pienemmät yksikkökoot myös antavat GW:n typerät pakettikoot ja huomaan, että saan sen sisällöstä paljon paremman irti. Siinä missä aikaisemmin minun piti ostaa 3 örkkiboksia, että sain kahdet lautat, nyt saan yhdellä boksilla sen yhden. Juuri niin kuin pitäisikin.
Kallista touhu on monstereiden osalta ja toistaiseksi ainakin itse suosin joko Reapperia tai miksen jopa Privateeria. Koska KoWin monsterit eivät kulje pelipöydän kokoisilla alustoilla, näyttää Legioonan hirviöt ihan kivoilta hydran korvikkeilta yllättäen.
Mutta mitä tulee niihin yksiköihin, en oikein koe samallaista tarvetta vain sivuuttaa niitä yksiköitä. Laskin huvin vuoksi itselleni Varangur-armeijan ja kaupan hyllyltä ostamalla saisin kaiken haluamani alta 200e. Tämä on mielestäni oikein siedettävä summa, jos otetaan huomioon, että armeijani sisältää sen 60 jalkaväkeä, 15 ratsuväkeä ja 10 koiraa. Hirviöitä ei ole laskettu mukaan, mutta eipäs ne mahtuneetkaan listaankaan.
Nyt on omituinen olo. Väitänkö mie oikeesti, että GW:n tuotteet olisivat jotain, mitä kaupan hyllyltä voisin ostaa? Oonko mie löytänyt jonkun rinnakkaisulottuvuuden herättyäni?
Jotain mun pitää angstata. Ihan pakko. Fail Cast on maailman surkein asia! Kaksi pakettia olen ostanut. Käänsin nappulaa kämmenelläni ja miekka meni poikki. Nyt otin niitä tyhmiä ohuen ohuita valuvirheitä pois ja jalka meni siinä sivussa katki nilkoista kun ei kestänyt ilmeisesti jännitystä. Maalasin ja joitain ihmeellisiä täpliä muodostui, mihin maali ei vain halunnut tarttua. Jaa.
Ei enää koskaa.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
El Capitan kirjoitti:Nyt on omituinen olo. Väitänkö mie oikeesti, että GW:n tuotteet olisivat jotain, mitä kaupan hyllyltä voisin ostaa? Oonko mie löytänyt jonkun rinnakkaisulottuvuuden herättyäni?
Se on kyllä totta että GW'n hintavarianssi on tosi paljon laidasta laitaan. Varsinkin semivanhoissa bokseissa hintasuhde on ihan jopa hyväkin, verraten laatuun ja niin edelleen. Se tiiviys (200x100 tilaan pitää survoa 40 figua) tosissaan hankaloittaa figujen kokoamista ja nostaa hintaa suhteettomasti- saman 40 figun laatan saa tehtyä oikeasti n. 25-30 miehellä kun pikkuisen soveltaa. Jotkut saa 20 miehellä. Ilman että visuaalinen ulosanti sen kummemmin siitä kärsii.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
El Capitan kirjoitti:Nyt on omituinen olo. Väitänkö mie oikeesti, että GW:n tuotteet olisivat jotain, mitä kaupan hyllyltä voisin ostaa? Oonko mie löytänyt jonkun rinnakkaisulottuvuuden herättyäni?
Se on kyllä totta että GW'n hintavarianssi on tosi paljon laidasta laitaan. Varsinkin semivanhoissa bokseissa hintasuhde on ihan jopa hyväkin, verraten laatuun ja niin edelleen. Se tiiviys (200x100 tilaan pitää survoa 40 figua) tosissaan hankaloittaa figujen kokoamista ja nostaa hintaa suhteettomasti- saman 40 figun laatan saa tehtyä oikeasti n. 25-30 miehellä kun pikkuisen soveltaa. Jotkut saa 20 miehellä. Ilman että visuaalinen ulosanti sen kummemmin siitä kärsii.
Ei mua GW:n hinnat häirinneet silloin kun sieltä tuli juttuja mitä halusin ostaa. Siis vaikka jotain Demigriffoneita, musta ne oli makeita, ja maksoin hymyillen sen mitä ne maksoi. Tai WE:n uusi puumies. Taikka uusi Karlf Frantzi megapululla. Makeita figuja, ja ei hinta haitannut. Gold Swordit pikkasen kirpaisi, mutta sain ne lopulta kaupasta aika edullisesti, ja laatu on mun mielestä priimaa. Loppujen lopuksi noi hinnat ei tunnu missään, Prismaan menee 150€ ihan mitättömään määrään safkaa, joten se yksi satanen pariin demiboksiin on sellaista pikkukohinaa kuukauden budjetissa.
No nyt kun sieltä ei enää fabaa tule, niin ihan sama mitä maksaa, joka sentti on liikaa. 130€ Archaonista ? Ei. Jos se maksaisi 30€, en ostaisi siltikään.
Jos taas GW julkaisisi aivan törkeän makeat Empiren ritarit, siinä koossa että ne voi koota 25*50mm beissille, voisin ostaa. Ehkä.
Hiton tyhmä GW, kun tyrkyttää tavaraansa kaikkialle, niin että pikkufirmat eivät saa ääntänsä kuuluville. Menin ostamaan 85 eurolla Dark Vengeancen, ja sain n.45 figua. Jos olisin silloin tiennyt Manticista ja Perry miniaturesista, rahani olisivat menneet paremaan haltuun ja olisin saanut rahoilleni enemmän ja parempaa vastinetta. Ja AoS on kans ihan pasha, 30 € jostain characterista, en kyllä osta, ja ehkä maailman epätasapainoisimmat säännöt. Ja siitä päästäänkin siihen, kuinka paljon maksaa GW:n pelien (paitsi AoS:n) säännöt, 65 euroa muistaakseni sääntökirjasta, joka on liian paksu ja säännöt kuivat. Mantic tekee kaiken paremmin. Tämä tällä kertaa.
Sananjalka kirjoitti:AoS on kans ihan pasha, 30 € jostain characterista, en kyllä osta, ja ehkä maailman epätasapainoisimmat säännöt. Ja siitä päästäänkin siihen, kuinka paljon maksaa GW:n pelien (paitsi AoS:n) säännöt, 65 euroa muistaakseni sääntökirjasta, joka on liian paksu ja säännöt kuivat.
Mielestäni muuten AoS on paras GW:n julkaisu pitkään pitkään aikaan. Jos nyt ei mennä siihen, kuinka se lanseerattiin tyystin erilaisena pelinä korvaamaan faba ja sitä että figut ja fluffi on suureltaosin tuubaa, niin on siistiä, kuinka kyseessä on tavallaan "Open source" peli. Säännöt on ilmaiset ja armeijavalintasysteemit on jätetty pelaajayhteisön tehtäväksi. En näe tätä kauhean huonona juttuna ottaen huomioon firman yleisen politiikan ja tavan säätää pistehinnat markkintiosaston toimesta. Säännöistä olen myös nähnyt "easy to learn, hard to master" palautetta, joka kuullostaa ihan hyvältä. En kyllä ole tarpeeksi ehtinyt itse pelaamaan, jotta suuremmin asian todenmukaisuutta pystyisin arvioimaan, mutta sen suuntaiset mielikuvat minullekin pelistä on jäänyt.
Sananjalka kirjoitti:AoS on kans ihan pasha, 30 € jostain characterista, en kyllä osta, ja ehkä maailman epätasapainoisimmat säännöt. Ja siitä päästäänkin siihen, kuinka paljon maksaa GW:n pelien (paitsi AoS:n) säännöt, 65 euroa muistaakseni sääntökirjasta, joka on liian paksu ja säännöt kuivat.
Mielestäni muuten AoS on paras GW:n julkaisu pitkään pitkään aikaan. Jos nyt ei mennä siihen, kuinka se lanseerattiin tyystin erilaisena pelinä korvaamaan faba ja sitä että figut ja fluffi on suureltaosin tuubaa, niin on siistiä, kuinka kyseessä on tavallaan "Open source" peli. Säännöt on ilmaiset ja armeijavalintasysteemit on jätetty pelaajayhteisön tehtäväksi. En näe tätä kauhean huonona juttuna ottaen huomioon firman yleisen politiikan ja tavan säätää pistehinnat markkintiosaston toimesta. Säännöistä olen myös nähnyt "easy to learn, hard to master" palautetta, joka kuullostaa ihan hyvältä. En kyllä ole tarpeeksi ehtinyt itse pelaamaan, jotta suuremmin asian todenmukaisuutta pystyisin arvioimaan, mutta sen suuntaiset mielikuvat minullekin pelistä on jäänyt.
Joo, ei mulla mitään sitä vastaan, että on yksinkertaiset säännöt, sillä ei ole kovinkaan nopeaa opetella esim. 40k:n sääntöjä kokonaan, mutta se, että piti FaBa tuhota, se kyllä ärsyttää. En ollut itsekään uskoa kun säännöt julkaistiin, että GW:ltä saa ilmaista pelimateriaalia. Mieletäni AoS:n säännöt ovat silti hiukan liian pelkistetyt, esimerkiksi Kings of Warissa on juuri sopivan helpot mutta monipuoliset säännöt.
Tykkään siitä noissa Sigmar-säännöissä, että vaikka ne on yksinkertaiset, niin niihin on onnistuttu saamaan kivasti sellainen omianisuus mukaan, että sivustahyökkäyksistä, tiiviistä muodostelmasta, yms. saa etua ihan vaan liikuttamalla ukkoja oikealla tavalla kentällä, eikä tarvitse erikseen antaa sääntöjen puolesta boonuksia tuollaisiin tilanteisiin.
jamovoima kirjoitti:Tykkään siitä noissa Sigmar-säännöissä, että vaikka ne on yksinkertaiset, niin niihin on onnistuttu saamaan kivasti sellainen omianisuus mukaan, että sivustahyökkäyksistä, tiiviistä muodostelmasta, yms. saa etua ihan vaan liikuttamalla ukkoja oikealla tavalla kentällä, eikä tarvitse erikseen antaa sääntöjen puolesta boonuksia tuollaisiin tilanteisiin.
LotR SBG teki tuon minusta vielä hieman paremmin. Siinä on tosi hienosti saatu sääntösettiin isot edut muodostelmista ja koukkauksista, jotka syntyy sääntöjen jatkeena kauniin orgaanisesti. Öh, ja angst, mokomat hinnoittelivat itsensä ulos LotRista (ne Höpötin Wood Elffit oli minusta tosi hienoja, mutta ihan usvaisen hintaisia ja yleensä en hinnoista änise).
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Hammerheart kirjoitti:Öh, ja angst, mokomat hinnoittelivat itsensä ulos LotRista (ne Höpötin Wood Elffit oli minusta tosi hienoja, mutta ihan usvaisen hintaisia ja yleensä en hinnoista änise).
Äläs nytte. Kuinka voit vältellä tälläisiäkaunokaisia? Siis todellakin hintansa arvoisia!
Edit: Ja voi GW minkä teit. Opetit ala-arvoisilla tuotteillasi kokonaisen sukupolven inhoamaan metallifiguja.
Silveri kirjoitti:samalla varmaan sävykin vaihtuu juuri sen verran, että "korvaava tuote" ei sitten enää olekaan juuri sitä samaa sävyä kuin edellinen.
RIP devlan mud.
You will be missed.
Itse käytän korvikkeena Agrax Earthshadea but it's not the same, man. It's never the same...
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Silveri kirjoitti:... värien nimet muutaman vuoden välein
Ekasta päivästä asti mie olen ollut muutosvastarinnan keulahahmo täällä Porissa. Minulle ne ovat aina devlaneita ja mithril silvereitä. Onneksi kaupassakin täällä on yksi hyvän ajan soturi, joka ymmärtää mistä puhutaan kun kyselen maalien perään. Mutta aina kun näen kavereitteni ihastelevan toistensa töitä ja kyselevät käytettyjen maalien perään, on minun vaikea vastustaa tarvetta oikaista.
Määkään en tykkää maaleista. En Vallejon tippanokista enkä kaikista GW:n omistakaan enää. Nykyinen silverini on pelkkää vettä. Vaikka kuinka sekoittelisin ja jättäisin korkkia yöksi auki, jos se maagisesti kovettuisi hieman. Ei peitä mitään ja ärsyttää.
Tummat sävyt ovat jees eikä minulla ole washeistakaan valittamista. Mutta tällä menolla minun maalipurkkikokoelmani on uhanalaisessa tilanteessa ja pitää miettiä, mitä teen kun ne ehtyvät. Vettä saa joestakin.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
El Capitan kirjoitti:Määkään en tykkää maaleista. En Vallejon tippanokista enkä kaikista GW:n omistakaan enää. Nykyinen silverini on pelkkää vettä. Vaikka kuinka sekoittelisin ja jättäisin korkkia yöksi auki, jos se maagisesti kovettuisi hieman. Ei peitä mitään ja ärsyttää.
Tummat sävyt ovat jees eikä minulla ole washeistakaan valittamista. Mutta tällä menolla minun maalipurkkikokoelmani on uhanalaisessa tilanteessa ja pitää miettiä, mitä teen kun ne ehtyvät. Vettä saa joestakin.
Kirjakaupoista tai Clas Ohlsonilta saa hyvälaatuisia akryylimaaleja tuubeissa, noin 5€ kipale. Ovat vielä todella riittoisia. Kokeile, mutta vältä halpoja minituubien settejä, joissa vaikka 15 väriä 20€:llä. Peittävyys niissä on todella huonoa figumaalaukseen. Sekoitteluunkin tottuu, kohta ei enää halua sitä 50 eri maalipurkin kasaa nähdäkään.
Ekasta päivästä asti mie olen ollut muutosvastarinnan keulahahmo täällä Porissa. Minulle ne ovat aina devlaneita ja mithril silvereitä. Onneksi kaupassakin täällä on yksi hyvän ajan soturi, joka ymmärtää mistä puhutaan kun kyselen maalien perään. Mutta aina kun näen kavereitteni ihastelevan toistensa töitä ja kyselevät käytettyjen maalien perään, on minun vaikea vastustaa tarvetta oikaista.
Määkään en tykkää maaleista. En Vallejon tippanokista enkä kaikista GW:n omistakaan enää. Nykyinen silverini on pelkkää vettä. Vaikka kuinka sekoittelisin ja jättäisin korkkia yöksi auki, jos se maagisesti kovettuisi hieman. Ei peitä mitään ja ärsyttää.
Oma valintani on Coat d´Arms sarja, siis alkuperäiset 80-90-lukujen Citadel maalit. Saa joistain nettikaupoista. Ohessa linkki vertailukarttaan Coat d´Armsin ja GW:n edellisiin ja nykyisiin maaleihin.
Itselläni on vaihtelevia kokemuksia CDA:sta. Esim. hankkimani punainen (olisiko ollut Vampire red tms) oli ihan käyttökelvotonta kuraa ja itse tykkään GW:n uudemmista washeista, jotka kuivuvatkin jotenkin sillai järkevästi.
Mutta oikeasti, jotta tää bashiminen voisi jatkua, niin entä nää ylihinnoitellut "hobby" -tuotteet? Voi jösses. Mene rautakauppaan ja osta sama asia puoleen hintaan ja saat todennäköisesti vielä paremman vehkeen tilalle.
Ostin aikoinaan Warhammer 30v -paidan (tjsp). Ekan pesun jälkeen siitä oli kuvat kadonneet. Ei tuntunut oikein siltä että olisi saanut laatua kovalla rahalla.
Oma valintani on Coat d´Arms sarja, siis alkuperäiset 80-90-lukujen Citadel maalit. Saa joistain nettikaupoista. Ohessa linkki vertailukarttaan Coat d´Armsin ja GW:n edellisiin ja nykyisiin maaleihin.
Saa ainakin tuolta linkittämästäsi Hasslefreen nettikaupasta. :) Kitisisin itsekin maaleista, niiden nimien, sävyjen ja peittävyyksien muutoksista, mutta pyrin välttämään negatiivisuutta ja koitan korvikkeeksi noita CdA-maaleja. Pistin siis tilauksen vetämään muutamasta maalista koemielessä. Siellä olis kyllä nättejä figujakin, mutta mulla taitaa jokunen maalaamaton vielä olla, niin onnistuin hillitsemään itseni.