WTC 2016

Palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin.
Prkl

Re: WTC 2016

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Celebdae kirjoitti:Mun mielestä siinä on aika iso ero. Jos valitsee tiimin vain "itsellensä", ei ole mitään tarvetta perustella kellekään miksi jotkut valitsi.
Mutta kapteenit voi myös hypätä lopuksi samaan tiimiin keskenään. Eli ovat hyvin pitkälle valitsijamiehiä. Ja aika vaikea on nähdä, etteikö vuoropuhelua sinänsä käytäisi.

Toki vuoropuhelu valinnan perusteista on hyvä käydä.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

petskules kirjoitti:
Celebdae kirjoitti:Mun mielestä siinä on aika iso ero. Jos valitsee tiimin vain "itsellensä", ei ole mitään tarvetta perustella kellekään miksi jotkut valitsi.
Mutta kapteenit voi myös hypätä lopuksi samaan tiimiin keskenään. Eli ovat hyvin pitkälle valitsijamiehiä. Ja aika vaikea on nähdä, etteikö vuoropuhelua sinänsä käytäisi.

Toki vuoropuhelu valinnan perusteista on hyvä käydä.
Niin, jos (ykkös)kapteeni haluaa. Tai sitten valitsee jotkut muut. Tai valitsee jonkun muun kapteenin ja itsenäisesti muut jäsenet. Tämä verrattuna siihen aiempaan tilanteeseen, että kaikki valitsijamiehet valitsevat kaikkia tiimiläisiä. Toi mun esimerkki on hyvin relevantti tapaus.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Celebdae

-Emppu- kirjoitti:
Oleellista mun mielestä olisi, että tässä keskusteltaisiin ratkaisuista, joita voidaan käyttää pitkällä tähtäimellä. Näin koko prosessia ei tarvitsisi käydä läpi aina uudelleen.
-1
Haluaisin mieluusti kuulla perustelun. Miksei voi yrittää löytää pitkällä tähtäimellä toimivaa ratkaisua tai jopa pitää valita väliaikaisratkaisu, joka on valitsijan itsensäkin mielestä huonompi kuin joku muu vaihtoehto? Tämä vuonna mennyt homma niin hyvin, joten vastaavasti jatkossakin?

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Celebdae kirjoitti:Siirsin keskustelun nyt tänne. Jos joku tätä palstaa sattuu moderoimaan, niin voisiko valintakeskustelun erottaa omaksi otsikokseen ja jättää yleiset tapahtumaa käsittelevät viestit tämän otsikon alle?
Ei tätä kukaan moderoi =D. "Sotun huono käyttöliittymä ja vapaaehtoistyö (joita ei voi kuitenkaan ottaa lisää)" ja mussun mussun muu.
Celebdae kirjoitti:
TheEmu kirjoitti:Tänä vuonna Diktaattero, jotta saadaan homma liikkeelle.

Tulevina vuosina kolme kapteenia, jotka valitsevat omat tiiminsä. (Ykköskapteenilla etuajo-oikeus pelaajiin, kapteenit saa hypätä samaan tiimiin, lisäinfoa edellisessä ketjussa). Suomen viime vuoden tiimit äänestävät uudet kapteenit. Tätä systeemiä vois käyttää vielä tänäkin vuonna jos saadaan pyörät nopeasti liikkeelle.
Ymmärrän tämän niin, että tuo jälkimmäinen ehdotus olisi sun mielestä parempi, mutta kuitenkin äänestät ensimmäistä vaihtoehtoa? Mulle ei ihan aukene miksi näin, sillä ei tässä nyt olla vielä edes vuodessa 2016, eikä tässä nyt mikään hengenhätä siis ole. Miksi siis valita huonompi vaihtoehto?
Mun mielessä nää vaihtoehdot on yksittäisinä molemmat tasa-arvoisia, ja pitkässä juoksussa kapteenit parempi kuin Diktaattero. Muuten mun mielestä on kivempi olla ajoissa ku myöhässä, siks Diktaattero ottamaan homman haltuun tällä kertaa.
Celebdae kirjoitti:Mua vaivaa tässä ehdotuksessa lähinnä se, että se kannustaa kapteeneja lähinnä valitsemaan omia kavereitaan tiimiin. Johonkin pisteeseen asti se on ok ja tässä on hyviäkin puolia, mutta en näe tätä pitkällä tähtäimellä hedelmällisenä. Jos nyt ottaa esimerkin ihan elävästä elämästä, niin enpä tiedä olisiko esim. Paulia valittu tällä systeemillä lainkaan tän vuoden joukkueeseen. Valitsijamiesten ryhmä joutuu päätöksissään perustelemaan vaihtoehdot ainakin toisilleen mahdollisimman objektiivisesti, kun taas "omaa tiimiä" valitessa on helppo mennä sieltä, mistä aita on matalin ja valita mukaan ne tutut pelurit.
Mun mielestä sitten taas on parempi että kapteenit valitsee ympärilleen tiimit, jolloin kapteeneilla on varmasti motivaatiota metata tiimikomppia läpi yön, eikä mennä komitea-ameeban taakse piiloon. Ja joutuuhan valitut kapteenitkin perustelemaan valintojaan, viimeistään uusia kapteeneita valitessa (ns menikö niinkuin strömssössä).

Mielipideasioiksi nää musta tässä menee jo hyvinkin pitkälti. Annetaan kansan näyttää mikä valintatapa saa eniten kannatusta.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Celebdae

TheEmu kirjoitti: Mun mielestä sitten taas on parempi että kapteenit valitsee ympärilleen tiimit, jolloin kapteeneilla on varmasti motivaatiota metata tiimikomppia läpi yön, eikä mennä komitea-ameeban taakse piiloon. Ja joutuuhan valitut kapteenitkin perustelemaan valintojaan, viimeistään uusia kapteeneita valitessa (ns menikö niinkuin strömssössä).

Mielipideasioiksi nää musta tässä menee jo hyvinkin pitkälti. Annetaan kansan näyttää mikä valintatapa saa eniten kannatusta.
Koetko sä, että meidän viime vuoden valinnat olisi mennyt paremmin, jos mä olisin valinnut ekaksi yhden tiimin ja sit sinä/Samu toisen? Menikö joku meistä komitea-ameeban taakse? Ja tuohon kiireeseen/myöhäisyyteen viitaten olisiko meidän valinnat/tiimimetaus/muu ollut parempaa, jos oltaisiin valinnat tehty jo joulukuussa?

Mä ihan oikeesti näen uhkana, että WTC ei tapahtumana ole houkutteleva uudempien pelaajien suuntaan, varsinkaan, jos nämä eivät ole jo vakiintuneilta pelipaikkakunnilta. Näin siksi, että ei uskota sinne olevan mahdollisuutta ja siten yksi iso potentiaalinen motivaation lähde kilpapelaamiseen jää pois. Mä pidän tästä myös merkkinä sitä, ettei meidän "sisäpiirin" ulkopuolelta juuri kukaan edes osallistu näihin keskusteluihin. Siksi pidän huonona, jos sisäpiiri kannattaa sisäpiiriä tukevia valintatapoja, eikä tätä mitenkään kyseenalaisteta edes.
Viimeksi muokannut Celebdae, Su 27.12.2015 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Chade

Viesti Kirjoittaja Chade »

Mä olen Jaakon (Celebdae) kanssa täysin samaa mieltä siitä, että voi tähän prosessiin nyt hyvin vielä pari viikkoa käyttää, että saadaan aikaan ratkaisu, joka mahdollisesti olisi käytettävissä myös tulevaisuudessa, eikä mentäisi mallilla, joka keksittiin läpällä ja kännissä ja joka jotenkin metamaagisesti on päätymässä lopulliseksi ratkaisuksi.

Viesteissä on peräänkuulutettu, että homma pitäisi saada käyntiin ja olen siitä samaa mieltä. Samu (Sopuli) toimikin tässä esimerkillisesti. Diktaattero voisi nyt käyttää ilmestä de facto valtaansa ja varmistaa, että prosessi viedään asiallisesti loppuun järkevässä aikaikkunassa.

Todettakoon vielä, että jos kansa päätyy diktatuuriin, niin sitten olkoon niin. Sitä mun on kuitenkin vähän vaikea niellä, että läbällä (ja ei kai kukaan oikeasti voi väittää, että olisi ollut aluksi tosissaan?) alkaneesta meemistä tulisi ilman mutinoita meidän tapa valita joukkue maailmanmestaruuskisoihin. Se, että Teron nimi saattuu menemään kivasti diktaattorin loppuun, on toki hyvä läppä, mutta ei sen enempää.
"Söpö sixpackmonsteri!" -kauneinta mitä Nightbringeristä on koskaan sanottu
Cor Leonis

Viesti Kirjoittaja Cor Leonis »

Celebdae kirjoitti:Mä ihan oikeesti näen uhkana, että WTC ei tapahtumana ole houkutteleva uudempien pelaajien suuntaan, varsinkaan, jos nämä eivät ole jo vakiintuneilta pelipaikkakunnilta. Näin siksi, että ei uskota sinne olevan mahdollisuutta ja siten yksi iso potentiaalinen motivaation lähde kilpapelaamiseen jää pois.
En tiedä oonko sit tyhmä tai jotain, mut kyl mä lähdin sinisilmäisenä hakemaan tän vuoden tiimiin sisäpiirin ulkopuolelta ja "väärältä" paikkakunnalta. Kyl mä koko ajan uskoin, että sieltä voi paikka aueta, jos vaan jaksan kiertää turnauksia ja sijottua hyvin.
Pora on miehen sielu.
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Celebdae kirjoitti:Ja tuohon kiireeseen/myöhäisyyteen viitaten olisiko meidän valinnat/tiimimetaus/muu ollut parempaa, jos oltaisiin valinnat tehty jo joulukuussa?
En tiedä teistä mutta kyllä meillä ainakin loppui aika tiimimetassa kesken. Lisäksi oisin mielelläni pelannut Doomiksilla muutaman pelin enemmän että ois ollut yhtään luottavainen olo omaan osaamiseen sen listan kanssa.
Viimeksi muokannut TheEmu, Su 27.12.2015 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Ihme_apina

Viesti Kirjoittaja Ihme_apina »

GreenMeanie kirjoitti: ... en oo mikää "Nätti Nakuna" niiku hebe
Veripallo kirjoitti:PELI 2 (vs eLylyth) Destruktion.
Pudotan Rahnin. Kävelen kolme tuumaa depolta ja kuolen.
Celebdae

Cor Leonis kirjoitti:
Celebdae kirjoitti:Mä ihan oikeesti näen uhkana, että WTC ei tapahtumana ole houkutteleva uudempien pelaajien suuntaan, varsinkaan, jos nämä eivät ole jo vakiintuneilta pelipaikkakunnilta. Näin siksi, että ei uskota sinne olevan mahdollisuutta ja siten yksi iso potentiaalinen motivaation lähde kilpapelaamiseen jää pois.
En tiedä oonko sit tyhmä tai jotain, mut kyl mä lähdin sinisilmäisenä hakemaan tän vuoden tiimiin sisäpiirin ulkopuolelta ja "väärältä" paikkakunnalta. Kyl mä koko ajan uskoin, että sieltä voi paikka aueta, jos vaan jaksan kiertää turnauksia ja sijottua hyvin.
Oot ehkä positiivinen poikkeus! Sulla ois varmaan motivaatio riittänyt vielä jatkamaan vuosi lisää, jos viime joulukuussa oisit jäänyt rannalle. En oo vaan ihan vakuuttunut, että sut voi yleistää hirveän laajasti. Onkohan Suomessa ketään muuta edes vähän vastaavaa pelaajaa (ei-vakiintunut masiinapaikkakunta, kiertää ahkerasti turnauksia, kova motivaatio menestyä paremmin)?

Celebdae

TheEmu kirjoitti:
Celebdae kirjoitti:Ja tuohon kiireeseen/myöhäisyyteen viitaten olisiko meidän valinnat/tiimimetaus/muu ollut parempaa, jos oltaisiin valinnat tehty jo joulukuussa?
En tiedä teistä mutta kyllä meillä ainakin loppui aika tiimimetassa kesken. Lisäksi oisin mielelläni pelannut Doomiksilla muutaman pelin enemmän että ois ollut yhtään luottavainen olo omaan osaamiseen sen listan kanssa.
No meillä nyt meni kaikki sekaisin joka tapauksessa ja rehellisesti sanottuna metaaminen olisi voinut muutenkin olla parempaa. Toisaalta olin alkuperäiseen tiimikompositioon helvetin tyytyväinen ja ei se lopullinenkaan ihan huono ollut =)

Mutta tosiaan meillähän yksi probleema valinnoissa oli, että haluttiin antaa mahis näyttöihin vielä Ropeconissa toukokuussa, kun se nyt sattui olemaan silloin ja muuten isompia turnauksia ei niin hirveästi ollut. Ehkä siis valinnat voisi tehdä aiemmin, mutta tarviiko ne tehdä jo joulukuussa vai vaikka huhtikuussa toukokuun sijaan?

Ja sivuhuomautuksena eikös tossa diktaatteron ohjelmajulistuksessa ole vastaavanlainen aikataulu kuin mitä meillä oli paitsi että koko pelaajaporukka on vaan valittu jo paljon aiemmin?

Sopuli

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Celebdae kirjoitti:Oot ehkä positiivinen poikkeus! Sulla ois varmaan motivaatio riittänyt vielä jatkamaan vuosi lisää, jos viime joulukuussa oisit jäänyt rannalle. En oo vaan ihan vakuuttunut, että sut voi yleistää hirveän laajasti. Onkohan Suomessa ketään muuta edes vähän vastaavaa pelaajaa (ei-vakiintunut masiinapaikkakunta, kiertää ahkerasti turnauksia, kova motivaatio menestyä paremmin)?
Kuka on jäämässä rannalle joulukuussa, jos kapteenit valitaan sen aikana? Vai onko kaikilla kapteeneilla valmiina ne 4 nimeä, joiden kanssa ainoastaan leikkii hiekkalaatikolla. Boldattu osuus taas on imo merkki siitä, että WTC kiinnostaa ja sinne on halua päästä, toisin sanoen jonkin asteinen edellytys wtc-hakijalle.

Itse olen sillä kannalla, että kapteenit valitsevat tiiminsä. Koska pelaajapooli ei ole niin kovin iso, syntyy väkisinkin vuoropuhelua kapteenien välillä. Jossain 40k-puolella näkisin isona ongelmana sen, että kapteenit valitsevat pelaajat omasta kuppikunnastaan. Masiinapuolella koen ainakin itse, että kaikki turnausaktiivit kuuluvat yhteen ja samaan kuppikuntaan, yhteen isoon kaveripiiriin. Jos itse toimisin kapteenina, niin näkisin täysin tasavertaisina vaihtoehtoina pelaajat mistä päin vain Suomea, jos näyttöä löytyy motivaatiosta pelin/metan pariin ja taitoa pelata peliä. Toki voin olla se musta lammas, mutta skeneä seuranneena voisin väittää etten ole.
Väitän et Samu voitti vaan siks et se osaa pelaa, on ollu WTC:s ja on mukava tyyppi
-HP
Celebdae

Sopuli kirjoitti: Kuka on jäämässä rannalle joulukuussa, jos kapteenit valitaan sen aikana?
Ei varmaan kukaan. Itse asiassa joulu-tammikuu olisi mun mielestä oikein hyvä aika valita valitsijamiehet/kapteenit (mihin nyt päädytäänkään) ja tiimit sitten kevään aikana. Lähinnä viittaan tässä siihen, että tätä diktaattero-vaihtoehtoa kannatetaan ilmeisesti lähinnä siksi, että nyt on hirveä kiire saada koko tiimi valituksi ja mennään tosiaan joulukuuta 2015. Ihan hyvin tässä kerkeää jonkun muun vaihtoehdon valitsemaan ensi vuodellekin.
Sopuli kirjoitti: Boldattu osuus taas on imo merkki siitä, että WTC kiinnostaa ja sinne on halua päästä, toisin sanoen jonkin asteinen edellytys wtc-hakijalle.
Näinhän tuo toki on. Lähinnä ajattelen siltä kannalta, että jos ei-vakiintuneiden masiinaturnauspaikkakuntien (Hki/Tku/Tre-seudut) ulkopuolelta on löytynyt vain yksi pelaaja, joka WTC-paikkaa edes tavoittelee jossain määrin tosissaan, toivoisi tuon luvun olevan isompi. Ehkä siihen voisimme jotenkin vaikuttaa?

Celebdae

Vielä ennen kun katoan nukkumaan. Tuli mieleen, että miten tuossa Teemun ehdotuksessa toimitaan, jos ykköstiimin valitsijamies haluaa kaksi muuta valitsijamiestä tiimiinsä (lienee suht mahdollinen skenaario)? Nämä tiimivalinnat ymmärtääkseni oli tarkoitus tehdä huhtikuussa. Valitaanko tässä vaiheessa kaksi uutta kapteenia, jotka sitten kylmiltään valitsevat haluamansa pelaajat tiimiin? Tai jos nämä jälleen vähemmän yllättäen haluavat samaan tiimiin pienen harkinnan jälkeen, valitaan vielä kerran yksi kapteeni lisää? Nämä kaikki valinnat suorittivat siis viime vuoden tiimiläiset?

Celebdae

Mietin vähän muokattua ehdotusta tuon Teemun kaavaileman pohjalle, mutta toi aikataulukysymys tuottaa päänvaivaa. Mun mielestä olisi ehdottoman tärkeää, että kevään aikana on mahdollista antaa näyttöjä tiimipaikan eteen oli kyseessä sitten turnaukset tai treeniviikonloput/vastaavat. Tiimien valinta liian aikaisin ei ole hyvä juttu, kun syksy muutenkin on hiljaisempaa aikaa.

Jos siis ykkösjoukkueen kapteeni huhtikuussa (lienee aika lailla optimaalisin aika valita joukkueet) päättää valita toisen kapteenin joukkueeseensa (tai molemmat muut kapteenit), ollaan ongelmallisessa tilanteessa, kun uusi kapteeni pitäisi valita ja tämä olisi tyhjän päällä omien valintojensa kanssa. Tai ainakaan en usko, että kovin moni jaksaisi panostaa kevään ajan muiden pelaajien arviointiin sillä taka-ajatuksella, että jos ehkä tulisi valituksi varamiehenä. Tietysti varamiehet voisi valita saman tien, mutta panostaako hypoteettinen varakapteeni nro 7 hommaan (kun edelliset päätyvätkin tiimiin)? Ja no toki meillä ei ole tainnut olla viime vuosina edes seitsemää vapaaehtoista ehdokasta...

Ootko Teemu (tai joku muu) miettinyt tätä puolta ehdotuksessa? Onko joku simppeli ratkaisu, jonka mä missaan?

Lukkimus

Viesti Kirjoittaja Lukkimus »

Mun mielestä ton vois ratkasta siten että kapteenit valitsee yhdessä ensin sen koko lössin joka lähtee. Siinä on ns "pooli" mistä valita pelaajat, ja jos kaput haluaa samaa tiimiin, niin luulis et siitä ryhmästä löytyy yksi kaveri vetämään toista joukkuetta.
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

JArrow kirjoitti:
2. Suosimasi valintatapa, jolla valitaan WTC-edustajat?
Kannatan valitsijamiehiä, koska millään muulla tavalla joukkueista ei saada joukkueita, vaan ne on kasa yksilöitä (jolloin faktiot ja listat voi mennä ristiin).
Tästä mä olen muuten huikeasti eri mieltä. Miten valitsijamiehet vs diktaattori vs kapteeni valitsee -tilanteessa vain valitsijamiehet saa aikaan "joukkueen" eikä kasaa yksilöitä? Haluatko Jani perustella. Mulla on hyvä näkemys miten metaisin nimenomaan joukkueita enkä yksilöitä. Tähän diktaatteron pohjaidea myös perustuu. Avaanpa tätä itse vielä seuraavassa viestissä, mutta voisitko Jani avata tuon näkemyksesi, koska olen nyt todella ulapalla.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Celebdae

Lukkimus kirjoitti:Mun mielestä ton vois ratkasta siten että kapteenit valitsee yhdessä sen koko lössin joka lähtee. Siinä on ns "pooli" mistä valita pelaajat, ja jos kaput haluaa samaa tiimiin, niin luulis et siitä ryhmästä löytyy yksi kaveri vetämään toista joukkuetta.
No sehän tässä just on keskustelun aihe, että Teemu (ja selkeästi moni muukin) ei halua tätä yleisten valitsijamiesten järjestelmää, joka meillä on aiemmin ollut, vaan erikseen joka jengille oman valitsijan. Siitä sitten seuraa myös ongelmia, joihin lienee tarvetta miettiä joku ratkaisu etukäteen.

shoddie

Viesti Kirjoittaja shoddie »

Kai te kaikki tiiätte et hakkaatte päätänne seinään? Ens vuonna on sama keskustelu edessä kuitenki vaikka mitä tänne kirjottelis. Äänestys nyt käyntiin ni saadaan jotai aikaseks. #lannistajakuha
Celebdae

shoddie kirjoitti:Kai te kaikki tiiätte et hakkaatte päätänne seinään? Ens vuonna on sama keskustelu edessä kuitenki vaikka mitä tänne kirjottelis. Äänestys nyt käyntiin ni saadaan jotai aikaseks. #lannistajakuha
Ehkä on, ehkä ei. Jos asenne on tuo, niin sitten varmasti. Jos taas tätä asiaa edes yrittää keskustella läpi, niin jotain muuta voi syntyä. Positiivista on selvästi se, että useampi ihminen ainakin yrittää rakentavasti keskustella asiasta nyt kuin viime yrityksellä. Toki osa haluaa vain lopettaa keskustelun vaikka sitten häiriköimällä. En tiedä mikä idea siinä on. Jos ei kiinnosta, niin voi olla lukematta.

Oon tosin myös sitä mieltä, että valinta tehdä paska päätös nyt, koska se on helppoa ja on hirveä kiire (vaikka ei ole minkäänlainen kiire), on vain väärä valinta. En hyväksy, että on ok heittää vaikka yksi vuosi läpällä hukkaan. Vuosi on kuitenkin aika pitkä aika tässäkin harrastuksessa ja koko WTC on ollut olemassa huimat kolme vuotta.

Toki jos perusteellisen keskustelun jälkeen valtaosa on sitä mieltä, että diktaattero on paras vaihtoehto valita tiimit, niin sitten on. Nyt vaikuttaa vain lähinnä siltä, että moni kannattaa tuota, vaikka ei pidäkään valintamenettelyä hyvänä. Ainoa perustelu on jostain keksitty "kiire".

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Yleiset keskustelut”