Turnauslistojen huolestuttava kehitys

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
shiwan

Re: Turnauslistojen huolestuttava kehitys

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Itse pointista keskusteleminen ei siis taaskaan kelvannut....selvä.
Hammerheart kirjoitti: Jos lähdet opiskelemaan tai muuten vaan funtsit vähän enemmän viestintää, niin aika nopeasti tulee vastaan ajatus siitä, että se ei ole yksisuuntainen tie. Jos viestintäsi jatkuvasti epäonnistuu on melko helppoa löytää se yhdistävä tekijä ja sitten ehkäpä miettiä, että voisikohan sille tehdä jotain. Ja se yhdistävä tekijä siis ei ole, että kaikki keskustelukumppanisi ovat ääliöitä ;)
Kaksisuuntaisuus ei tarkoita sitä, että kirjoittajaa voisi uskottavasti syyttää lukijan pakonomaisesta tarpeesta ottaa itseensä ihan kaikesta mikä ei ole linjassa omien toiveiden kanssa, ei ole sivuutettavissa totuusarvonsa takia ja/tai haastaa sen kivemman mielikuvan lukijan omista touhuista. Huvittavaahan tässä on se, että minun viestintäni kyllä epäonnistuu joskus, mutta nähtävästi käytännössä vain täällä, hyvin pienen määrän ihmisiä kanssa, vain silloin kun nämä ihmiset ovat eri mieltä kanssani ja joka ikinen kerta se johtaa jonkun yksittäisen sanan tai lauseen tarkoituksella kontekstiin sopimattomalla tavalla "tulkitsemisesta" tai kontekstista irrottamisesta josta sitten käydään juuri tällaisia keskusteluja.
Nopeana johtopäätöksenä jos jotakuinkin 98% käymistäni keskusteluista menee aivan sujuvasti putkeen eriävistä näkemyksistä tai niiden puuttumisesta riippumatta, mutta täällä muutama ihminen kipinöi heti jos kommentoin jotain heidän mukavuusalueensa ulkopuolella olevalla tavalla, niin ehkä se vika ei ole minussa. Tätä tukisi sekin, että sama meuhkaaminen niiltä muutamilta kohdistuu muihinkin jotka esittävät samansuuntaisia kantoja kanssani.
Koska ihan totta, jos vertaat jotakuta Hitleriin kasvissyönnissä, niin aika tynnyrissä kasvanut kasper saat olla, jos et ymmärrä, että keskustelu ei siitä välttämättä jatku sinne suuntaan minne halusit vaikka kuinka painottaisit aikomuksiasi ja syyttäisit muita.
Ymmärrän, mikä siis on juurikin se syy miksi en tehnyt mitään siihen suuntaankaan. Odotin lukijoilta riittävää kykyä ymmärtää lukemaansa ja tehdä loogisia johtopäätöksiä. Siitä päätellen miten vähän tästä nousi meteliä uskallan arvata, että odotukseni lukija kyvyistä täyttyi melkein kaikkien kohdalla.
Olet tässä asiassa vähän kuin virus tai mätäpaise - nekään ei koskaan näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Ja nyt siis viittaan vain tuohon ominaisuuteen sivuuttaen muut viruksiin tai mätäpaiseisiin liittyvät konnotaatiot.
Vertauksesi toimisi jos se pitäisi sisällöltään tarkoittamallasi laajuudella paikkaansa. Koska se ei paikkaansa pidä, vertaus ei toimi. Ihan hyvä yritys, ei siinä mitään.

Josko nyt lakattaisiin purkamasta näitä epäonnistuvia yrityksiäsi syyttää minua muiden valinnoista. Kyllä, se on valinta vetää porot nokkaan yhtään mistään mitä kukaan sanoo jonkun tavasta leikkiä nukeilla, siitähän tässä oli kyse.

Tuossa heitettiin ilmoille "parhaat kolme haviäjää"-erityismaininta turnauksiin koska haluttiin vähentää "mutq mun pitää saada pelaa mun (vapaavalintainen yhdistelmä kaikkea sitä mikä on tällä hetkellä pelissä vikana)"-asennoitumiseen kohdistuvaa kritiikkiä. Ehdottaisin sen sijaan matalamman tehotason turnauksia joista suoraan bännittäisiin/compattaisiin kaikki mikä on oikeasti rikkinäistä, mutta se on turhaa juurikin sen takia, että aiempi tarjoamani mielen pahoittamisen mahdollistaja pitää sisällöllisesti paikkaansa. Jos turnauksissa käytettävät listat alkaisivat näyttää "järkeviltä" niin niiden ja niihin liittyvän mentaliteetin pakottaminen turnauksista kiinnostumattomien silmille ja pelipöydille ei varmaan johtaisi mihinkään avautumiseen. Kaikki voittaisivat.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Angelguard

Viesti Kirjoittaja Angelguard »

Miten voi pelata matalammalla tehotasolla jos tuntee pelin? Siis häviää tahallaan?
Draike

Viesti Kirjoittaja Draike »

Angelguard kirjoitti:Miten voi pelata matalammalla tehotasolla jos tuntee pelin? Siis häviää tahallaan?
Tarkoitatko nyt tässä hypoteettisessa eri tehotasoja sisältävässä turnauksessa, vai ihan missä ympäristössä vain?

Jos jälkimmäistä, niin; multa on ainakin onnistunut matalammalla tehotasolla pelaaminen jo useita satoja kertoja ilman mitään ongelmia, eikä ole tarvinnut hävitä tahallaan/maagisesti vähentää tietämystä pelistä. On riittänyt ihan se että tekee vähän kesymmän listan jos tietää että vastustaja on kokematon, tai haluaa nimenomaan pelata rennolla otteella.

Annan kuitenkin benefit of the doubt ja veikkaan että tarkoitit jotain muuta kontekstia kuten vaikkapa tuota turnausta joka on sitten asia erikseen, koska on vaikea kuvitella miten ylipäätään kellekkään voisi olla arvoitus kuinka oman pelaamisen tehoa voi tässä pelissä vähentää yleisellä tasolla.

Tälleen ihan muuten vaan kun mietin asiaa, niin moisella (toivottavasti) teoreettisella henkilöllä olisi varmasti vaikeuksia ottaa vaikkapa juoksukisa 6-vuotiaan kanssa. Hymähtelin ääneen kuvitellessani, kuinka Kimmo 29v kyseenalaistaa pettyneeltä, pari kiekkaa ohitetulta naperolta että pitääkö hänen nyt sitten alentaa juoksunopeuttaan ja hävitä tahallaan kun omaa jo lähtökohtaisesti tekemättä mitään puitteet 20-0 murskavoittoon. Aivothan siinä nyrjähtää noin vaikeita asioita miettiessä, kertakaikkiaan.
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

Lord of Carcassonne kirjoitti:Okei...luin pikaisesti sääntistä ja perskules, olet oikeassa. Mutta en usko että joku oikeasti toisi noin montaa riptideä. .
Onko tuo haaste?

(ja eiku säästämään rahaa 9 riptideen)
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....

I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Morhgoz kirjoitti:
Lord of Carcassonne kirjoitti:Okei...luin pikaisesti sääntistä ja perskules, olet oikeassa. Mutta en usko että joku oikeasti toisi noin montaa riptideä. .
Onko tuo haaste?

(ja eiku säästämään rahaa 9 riptideen)
Ei tuo haaste ole =). Ihan susta kiinni että montako riptideä hankit. GW vain hieroo käsiään kun ostat tuon 9 riptideä.

Kun itse teen armeijaa turnauksiin niin teen aikapaljolti fiilispohjalla jolloin en tee listaani sen mukaan mikä olisi paras vaan sen mukaan millä haluan kokeilla pelata. Mulle tärkeintä on se että pääsee pelaamaan.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

Käytettynä pittää ssitten ostaa tai tehä scratchbuildina... :P
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....

I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Oskari kirjoitti:
Black scars kirjoitti: Oskari, sun kirjoittelu on tässäkin aiheessa irrallaan käytännöstä. Kannattaa välillä katsoa mitä niin sanotusti kentällä tapahtuu.
Selittäisitkö?
Tarkoitan sitä tilannetta, kun MUTU ja näin haluaisin asian olevan -näkemykset esitetään käytännön tosiasioina. Omat näkemykset on tietysti ok, mutta niiden sisältöä kannattaa aina välillä peilata todellisuuteen, siihen mitä oikeasti tapahtuu. Muutama esimerkki:

Pelaajan näkemys: "Mun tavoitteeni ei ole elävöittää fluffia, mun tavoitteeni on vain voittaa".

Mitä pelaaja käytännössä pelaa: "Tapahtuma tähtää viihdyttävään joukkueturnaukseen teemaskenaarioin ja -armeijoin".

Kumpi on väärin, tavoitteleeko pelaaja pörröistä fluffimeinikiä turnauksessa, vaiko pelaako asenteensa mukaisesti täysteholistalla? Käytännössä fluffi ja ns. rennompi pelaaminen kiinnostaa ääri HC-turnauspelaajiakin, mutta ääriturnaukset taas ei kiinnosta yhtä suurta joukkoa.

Sitten taas tähän aiheeseen liittyen, kuinka paljon noissa väittämissä on käytännön tietoa, tai kokemuksia taustalla? Eri aikakausilta on paljon mielipiteitä, mutta jätän itse esimerkiksi kommentoimatta 5th editionia, koska silloin ei tullut pelattua juurikaan. Joka aikakaudelta on ihmisillä traumoja ja hyviä muistoja, mutta ne voivat pohjautua esimerkiksi oman suljetun peliporukan tilanteeseen, jossa pelaaja x:n lista oli levottoman dominoiva. Käytännön todellisuutta taas on se, että esimerkiksi mainitulla Rhino-Rush:n kultakaudella Suomessa turnauksia voitettiin eniten max 3:n rhinon listoilla -OMG hirveetä spämmiä, listassahan on vain 2/3 jotain muuta.

Pelissä on hyvä olla läsnä voittaminen ja häviäminen, se lisää jännitystä. Kun pelistä poistetaan kilpailutilanne, niin viihdyttävyys kärsii melkoisesti. Kivi - sakset - paperi ei vain oikein jaksa pitää jännitystä yllä kovin pitkään. Eri edikoitten vertailu on muutenkin vähän niin ja näin, jos ajatellaan esimerkiksi nykyisiä armeijoita perinteisessä pistelaskusysteemissä, joissa skenaario antoi lähinnä muutaman sadan pisteen bonuksia, loput tuli tuhottujen yksiköiden pistehinnoista.

Kolmantena esimerkkinä MUTU-pohjainen eldareiden käsittely turnaussäännöissä, perusteella: "ei ne nyt niin kovia ole". Vapaa komppi ei poista pelistä rikkinäisiä juttuja, vaan karsiin turnauksesta pelaajia, on sekin tosin komppaamista. Kun käytännössä jopa ETC, tuo turnauspelaamisen ääriaateli, muutti perussääntöjään Eldareiden vuoksi ja monet muutkin turnaukset suitsivat eldareita, jotta pystytään ylläpitämään kilpailutilannetta - Näin siis tapahtuu käytännössä, ehkä se on pieni vihje?

Se on tosi hienoa, että olet aktiivisena 40k:ssa. Katso kuitenkin välillä mitä tapahtuu, ilman "näin mä haluan nähdä" -linssejä.
*Hu*
Angelguard

Runic kirjoitti:
Angelguard kirjoitti:Miten voi pelata matalammalla tehotasolla jos tuntee pelin? Siis häviää tahallaan?
Tarkoitatko nyt tässä hypoteettisessa eri tehotasoja sisältävässä turnauksessa, vai ihan missä ympäristössä vain?

Jos jälkimmäistä, niin; multa on ainakin onnistunut matalammalla tehotasolla pelaaminen jo useita satoja kertoja ilman mitään ongelmia, eikä ole tarvinnut hävitä tahallaan/maagisesti vähentää tietämystä pelistä. On riittänyt ihan se että tekee vähän kesymmän listan jos tietää että vastustaja on kokematon, tai haluaa nimenomaan pelata rennolla otteella.

Annan kuitenkin benefit of the doubt ja veikkaan että tarkoitit jotain muuta kontekstia kuten vaikkapa tuota turnausta joka on sitten asia erikseen, koska on vaikea kuvitella miten ylipäätään kellekkään voisi olla arvoitus kuinka oman pelaamisen tehoa voi tässä pelissä vähentää yleisellä tasolla.

Tälleen ihan muuten vaan kun mietin asiaa, niin moisella (toivottavasti) teoreettisella henkilöllä olisi varmasti vaikeuksia ottaa vaikkapa juoksukisa 6-vuotiaan kanssa. Hymähtelin ääneen kuvitellessani, kuinka Kimmo 29v kyseenalaistaa pettyneeltä, pari kiekkaa ohitetulta naperolta että pitääkö hänen nyt sitten alentaa juoksunopeuttaan ja hävitä tahallaan kun omaa jo lähtökohtaisesti tekemättä mitään puitteet 20-0 murskavoittoon. Aivothan siinä nyrjähtää noin vaikeita asioita miettiessä, kertakaikkiaan.
Joo ihan oikein kommentoit. Kunhan kännykällä vessasta huutelen:)
en mä nyt omia muksujanikaan ala murskaamaan missään pelissä ja kotipelit yms on asia erikseen. Tässä oli vaan kyse turnausympäristöstä, jossa yleensä taso on aika hyvin etukäteen tiedossa ja olettaen, että lähtee pelaamaan voittaakseen.
Eli jos tietää lähtevänsä paskalla listalla, lähtee vähän niin kuin häviämään tahallaan jos ei jotain onnekasta satu. Rahvaan tuuripelihän tää on niinkuin pokerikin jos sen niin ottaa :)
Angelguard

Eikä siinä tahallaan häviämisessä mitään pahaa ole.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Haastetta? Kokeilee kykyjään pärjätä handicapin kanssa? Jotkut metsästää jousella vaikka käytössä on kiväärejä, jopa puoliautomaattikiväärejä.

ts. miksi pelaat peliä hardilla kun sen voi voittaa easylläkin?
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Draike

Viesti Kirjoittaja Draike »

Angelguard kirjoitti:Joo ihan oikein kommentoit. Kunhan kännykällä vessasta huutelen:)
en mä nyt omia muksujanikaan ala murskaamaan missään pelissä ja kotipelit yms on asia erikseen. Tässä oli vaan kyse turnausympäristöstä, jossa yleensä taso on aika hyvin etukäteen tiedossa ja olettaen, että lähtee pelaamaan voittaakseen.
Eli jos tietää lähtevänsä paskalla listalla, lähtee vähän niin kuin häviämään tahallaan jos ei jotain onnekasta satu. Rahvaan tuuripelihän tää on niinkuin pokerikin jos sen niin ottaa :)
Joo näin mä arvelin että varmaan viittasit turnausympäristöön. En itsekään tiedä miten moista konseptia saada kunnolla toimimaan turnauksessa, ainakaan ihan lonkalta. Aiheeseen liittyen tosin, olen kyllä itse lähtenyt aika useinkin jollain hieman kesymmällä listalla kuin millä olisi voinut lähteä ihan että pelaaminen olisi mielenkiintoisempaa. Aiemmin esim. pelasin Nemesis Strike Forcea gravipyörien kaverina ihan vaan siksi, että siistiä. Jos täydet tehot haluaa niin kyllä sinne olisi kannattanut vaan änkeä lisää gravipyöriä tai muuta tehokkaampaa.
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Black scars kirjoitti: Tarkoitan sitä tilannetta, kun MUTU ja näin haluaisin asian olevan -näkemykset esitetään käytännön tosiasioina.
Kirjoitukseni ovat omia mielipiteitäni, enkä pyri muuta edes väittämään.
Black scars kirjoitti: Omat näkemykset on tietysti ok, mutta niiden sisältöä kannattaa aina välillä peilata todellisuuteen, siihen mitä oikeasti tapahtuu. Muutama esimerkki:

Pelaajan näkemys: "Mun tavoitteeni ei ole elävöittää fluffia, mun tavoitteeni on vain voittaa".

Mitä pelaaja käytännössä pelaa: "Tapahtuma tähtää viihdyttävään joukkueturnaukseen teemaskenaarioin ja -armeijoin".
Jättäydyin pois tosta warheadin turnauksesta, koska se ei ollut mulle sopiva tapahtuma.
Black scars kirjoitti: Kumpi on väärin, tavoitteleeko pelaaja pörröistä fluffimeinikiä turnauksessa, vaiko pelaako asenteensa mukaisesti täysteholistalla? Käytännössä fluffi ja ns. rennompi pelaaminen kiinnostaa ääri HC-turnauspelaajiakin, mutta ääriturnaukset taas ei kiinnosta yhtä suurta joukkoa.
Itseäni nämä ns. "rennommat fluffimeiningit" ei kiinnosta, joten en myöskään käytä aikaa niiden järjestämiseen tai niihin osallistumiseen. Paitsi ehkä joskus harvoin. Se joka haluaa rennompaa pelaamista, saa sitä itse järjestää. Mää keskityn kilpailullisiin tapahtumiin.
Black scars kirjoitti: Sitten taas tähän aiheeseen liittyen, kuinka paljon noissa väittämissä on käytännön tietoa, tai kokemuksia taustalla? Eri aikakausilta on paljon mielipiteitä, mutta jätän itse esimerkiksi kommentoimatta 5th editionia, koska silloin ei tullut pelattua juurikaan. Joka aikakaudelta on ihmisillä traumoja ja hyviä muistoja, mutta ne voivat pohjautua esimerkiksi oman suljetun peliporukan tilanteeseen, jossa pelaaja x:n lista oli levottoman dominoiva. Käytännön todellisuutta taas on se, että esimerkiksi mainitulla Rhino-Rush:n kultakaudella Suomessa turnauksia voitettiin eniten max 3:n rhinon listoilla -OMG hirveetä spämmiä, listassahan on vain 2/3 jotain muuta.
Täällä sotussa on esim. ketju: "legendaariset turnauslistat ja niiden tyyli". Kyseistä ketjua lukiessa on aika selvää ainakin mulle, että meno ei ole paljoa muuttunut. Monet tuon ketjun listoista perustuvat parhaiden juttujen spämmiin. Oletan, että legendaarinen lista on sama asia, kuin turnauksia voittava lista. 3-4. edikan aikaan olen käynyt joissain satunnaisissa turnauksissa. Mielipiteeni pohja on enemmän siinä, mitä olen lukenut täältä ja muualta, ja kuullut muilta turnauspelaajilta. Olen myös seurannut 40K-turnauksia silloinkin, kun pelasin vain fabaa.

Käytännön todellisuutta oli, että iron warrioreilla otettiin obleja usein maksimimäärä, eli yhdeksän. Käytännön todellisuutta oli myös se, että vitosedikassa autocannoneja otettiin niin paljon, kuin vain armeijaan sai mahtumaan. Kaikki listat ei ennen olleet spämmiä, mutta ei ne ole sitä nykyäänkään. Ennen oli Alaitocin ranger -spämmi vastaan kolme rhinoa. Nykyään on War Convocation vastaan yhdeksän Riptideä. Suurin muutos, on että nykyään saman unitin spämmi on helpompaa kuin koskaan ennen. Aikaisemmin, kun pelattiin vaan yhdellä CAD:lla.
Black scars kirjoitti: Pelissä on hyvä olla läsnä voittaminen ja häviäminen, se lisää jännitystä. Kun pelistä poistetaan kilpailutilanne, niin viihdyttävyys kärsii melkoisesti. Kivi - sakset - paperi ei vain oikein jaksa pitää jännitystä yllä kovin pitkään. Eri edikoitten vertailu on muutenkin vähän niin ja näin, jos ajatellaan esimerkiksi nykyisiä armeijoita perinteisessä pistelaskusysteemissä, joissa skenaario antoi lähinnä muutaman sadan pisteen bonuksia, loput tuli tuhottujen yksiköiden pistehinnoista.
Näistä olen ihan samaa mieltä.

Kivi - sakset - paperi -tyyliset listat voi olla pelaajalle itselleenkin huono valinta. En pelaisi itse listoja, jotka häviää osan matseista heti kättelyssä. Jos joku muu pelaa, niin se on sitten hänen valintansa.

Toi sun kuvailema pistelaskusysteemi ei toimisi.
Black scars kirjoitti: Kolmantena esimerkkinä MUTU-pohjainen eldareiden käsittely turnaussäännöissä, perusteella: "ei ne nyt niin kovia ole". Vapaa komppi ei poista pelistä rikkinäisiä juttuja, vaan karsiin turnauksesta pelaajia, on sekin tosin komppaamista. Kun käytännössä jopa ETC, tuo turnauspelaamisen ääriaateli, muutti perussääntöjään Eldareiden vuoksi ja monet muutkin turnaukset suitsivat eldareita, jotta pystytään ylläpitämään kilpailutilannetta - Näin siis tapahtuu käytännössä, ehkä se on pieni vihje?
Ainakin mun turnaukseen ilmoittautuva saa just sitä, mitä mää lupaan, eikä kompit muutu yhtäkkiä ennen turnausta. Kun ilmoitan kompin, se ei siitä muutu, ja siihen voi luottaa. Kaikkia ei voi miellyttää, enkä edes pyri siihen. Otan vapauden järjestää tapahtumani niin kuin parhaaksi näen, koska järjestän niitä ilman palkkaa omalla ajallani. Turnauskomppini eivät eroa juuri ollenkaan muiden turnauksien kompeista.

Kyllä mää tiedän, että eldarit on kovia. Pelaan niillä ihan just sen takia, että ne on ihan naurettavan hyviä.
Black scars kirjoitti: Se on tosi hienoa, että olet aktiivisena 40k:ssa. Katso kuitenkin välillä mitä tapahtuu, ilman "näin mä haluan nähdä" -linssejä.
Kaikki ihmiset katsoo asioita "näin haluan nähdä" -linssien läpi. Confirmation bias elää, ja voi hyvin.

Komppien ongelma on se, että kompit rajaavat osan buildeista pois, mutta päästävät toiset buildit läpi ilman rangaistusta. Tämä voi johtaa ikävään tilanteeseen, jossa jotkut armeijat dominoivat aivan täysin, koska niiden counterit on kompattu pois. Tämä oli ihan todellisuutta fabassa pitkän aikaa, kiitos täysin mielivaltaisen ETC-kompin. Komppien ongelma on myös se, että ne ovat rangaistuksia. Rangaistukset eivät motivoi ketään pelaamaan kevyemmin. Ns. "kevyempien listojen" pelaamisesta pitäisi oikeasti alkaa palkitsemaan, ja näin olen myös alkanut tekemään. Ulkomaisissa turnauksissa on myös annettu vastaavia palkintoja, joka on mielestäni erittäin hyvää kehitystä. Nyt kun 40K:n komppaaminen on vaikeampaa kuin koskaan aikaisemmin, on syytä alkaa käyttämään porkkanaa kepin sijaan.

Mitä iloa on pelata jotain suboptimaalista listaa, jos sillä ei saavuta mitään konkreettista tunnustusta?
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

Kai se isoin kysymys on siinä että ollaanko päästy siihen pisteeseen että jos turnauksessa haluaa voittaa, ampuuko itseään vain jalkaan jos ei pelaa eldareita, koska taitavat olla voittaneet pitkälti jokaisen vähänkään suuremman turnauksen ainakin Suomessa jo jonkin aikaa.

Itse vieläkin muistelen lämmöllä sitä kerran ropeconissa ollutta divari systeemiä jossa porukka vain jakoi itsensä niihin jotka haluaa pelata tiukoilla listoilla, ja niihin jotka tulivat pelaamaan uusia naamoja vastaan, aika positiivinen ilmapiiri ainakin silloin peleistä tuntui olevan ilmassa.
Bep.
Oskari

Olen ihan samaa mieltä. Eldarit on voittaneet aika hyvän määrän turnauksia uusimmalla codexillaan.

Eldarien komppaaminen on todella hankalaa monestakin syystä:

-Gargantuanien banni ei kiinnosta, koska on wraithguard, hemlock, webway portaali, warp spiderit ym. Hyviä vaihtoehtoja WK:lle on pilvin pimein.
-Max kolme samaa choisea -komppi ei auta. Se vain vähentää warp spiderien määrän kolmeen ja ajaa eldarien listat kohti seer councileita.
-Seer Council formaation banni ei auta, hyvän deathstarin voi rakentaa myös ilman tuota formaatiota.
-Kill pointtien pelaaminen ainoastaan auttaa eldareita, koska niillä on nopeutta ja tulivoimaa. Ne pystyy keräämään killpointteja helposti. Monet eldarien uniteista on vaikea saada kiinni/ampua pois, joten eldareilta on vaikea saada killpointteja.
-Allyjen bannaaminen ei kiinnosta eldareita, ne pärjää ihan hyvin ilman. Moni muu ei pärjää.
-Eldareita ei CTA-allyjen banni kiinnosta, ne ei tarvii niitä.
-Eldareita ei kiinnosta, vaikka turnauksessa saisi pelata vain yhtä CAD:ia, siihen mahtuu monet kivat herkut.
-Eldareita ei kiinnosta invisibilityn nerffi, seer council pärjää kyllä ilmankin. Moni muu armeija tarvitsee invisibilityä paljon kipeämmin.
-Eldareita ei kiinnosta nerffatut +2 savejen rerollit, niillä on käytännössä hyvin vähän merkitystä muutenkin.

Summa summarum. Näin eldar-pelaajan näkökulmasta, harva komppi haittaa eldarien menoa. Eldareita ei kiinnosta kompit.
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Eldareita kiinnostaa paljonkin kompit, jos osa niistä on rajattu koskemaan vain eldareita.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
shiwan

^ Mut siis ei me sellasta. Jos yhtä rajoitetaan jotta kaikilla olisi kivempaa niin pitää rajoittaa muitakin jotten haluttu tulos voisi toteutua.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Oskari

Mikke kirjoitti:Eldareita kiinnostaa paljonkin kompit, jos osa niistä on rajattu koskemaan vain eldareita.
Armeijakohtaisiin komppeihin mää en ole lähdössä. Mulla on niistä liikaa huonoja kokemuksia faban puolelta. Lisäksi armeijakohtaisten komppien laatiminen vaatisi niin paljon aikaa ja vaivaa, että mulla ei sitä ole. Faban ETC:n komppia testattiin vaikka kuinka paljon, ja siitä huolimatta jengi sai siitä vaikka ja mitä läpi. Tämän homman huolimattomasti mutuna tekeminen saisi aikaan luultavasti sen, että kaikki eldarien listat muuttuisi vain samanlaisiksi. Lisäksi en koe mielekkääksi alkaa tekemään asioita aivan täysin erilailla kaikkiin muihin turnauksiin nähden.

Ennustan myös, että Tau on nouseva tähti, joka saattaa ajaa eldareista ohi. War Convocation ei myöskään ole kaukana, ellei jopa samalla viivalla.
shiwan

Onko mitään estettä sellaiselle kompille joka pistäisi optimaaliset listat sisällöllisesti fluffia vastaaviksi?
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Pelissä jonka fluffi on niin laaja ja herkästi tulkittava juttu, aika harva lista oikeasti tippuu fluffin ulkopuolelle.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Oskari

shiwan kirjoitti:Onko mitään estettä sellaiselle kompille joka pistäisi optimaaliset listat sisällöllisesti fluffia vastaaviksi?
On heti yksi este, tuollaista komppia ei ole olemassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”