Mä ainakin hyväksyn ihan heittämällä sen, että et pidä pelissä elementistä jossa yksi nappi ratkaisee kaiken, tai siitä, että matkoja pitää arvailla. Se on oikeasti ihan fine ja jopa hienoa, jos tiedät mistä tykkäät. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että kun sulle perustellaan miksi tässä tapauksessa kumpaankaan ei VOI vaikuttaa ilman pilaamatta koko pelin ideaa, niin alat mankumaan jotain marttyyripskaa. Come on, toi on oikeesti vähä lapsellista.116 kirjoitti:Noh, on hyvä tietää että voi aina tulla foorumille ja varmistaa että on tyhäm ja maaton osa sen sijaan että pelissä olisi vikaa tai parannettavaa.
116'sen WM/H sääntömuutokset
Re: 116'sen WM/H sääntömuutokset
Sehän vasta on helppoa ja ei yhtään sekavaa että ensin opetetaan Lassipallo116-pelin sääntöjä ja siitä sitten kohti Warmachine-sääntöjä.116 kirjoitti:Tämä komppi on suunnattu helpottamaan aloittelevan pelaajan aloituskynnystä.
Toimii tietty jos on tarkotus rekrytöidä pelaajia Lassipallo116:een, mutta tuskin tämmönen sekotus yhtään masiinan alottamista helpottaa =D
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.
Regards, Scissors. "
Regards, Scissors. "
Esimittailu sinänsä varmasti helpottaa aloittelijoiden pelejä ja tekee asioista hieman helpompia. Varsinkin demopeleissä täysin uusille pelaajille, joille tuuma voi olla täysin tuntematon mittayksikkö on ihan okei antaa mittailla asioita. Esimittailua voi mielestäni jatkaa sen jälkeen siihen asti, että uusi pelaaja oppii hieman hahmottamaan asioita tuumien muodossa, mutta ei kuitenkaan liian pitkään. Jos esimittailuun tottunut pelaaja haluaakin siirtyä pelaamaan turnauspelejä voiopitusta esimittailusta olla todella vaikea päästä irti.
Tämä kuitenkin siis mielestäni ainoastaan niille, jotka eivät ole aiemmin tuumapohjaisia figupelejä pelanneet. Jokaiselle esim. GW:n pelejä pelanneelle tuumat pitäisi olla sen verran tuttuja, että osaa arvioida matkoja tarpeeksi hyvin, ei niitä millimetrien tarkkuudella tarvitse osata arvioida, tuuman tarkkuudella yleensä riittää.
Tämä kuitenkin siis mielestäni ainoastaan niille, jotka eivät ole aiemmin tuumapohjaisia figupelejä pelanneet. Jokaiselle esim. GW:n pelejä pelanneelle tuumat pitäisi olla sen verran tuttuja, että osaa arvioida matkoja tarpeeksi hyvin, ei niitä millimetrien tarkkuudella tarvitse osata arvioida, tuuman tarkkuudella yleensä riittää.
Joensuun Pöytäpeliyhdistys
Kuten tuossa edellä onkin mainittu, niin noi sun houserulet toimii epäilemättä ihan näppärästi aloitteleville pelaajille. Tai no toi 1" melee range ei, jos tarkoitus on siirtyä jossain vaiheessa "oikeisiin" peleihin, koska sen interaktiot vaikuttavat niin moneen asiaan (vaikka siis voisi ollakin ihan hyvä asia - itse tosin antaisin tuon 1" melee rangen vain pedoille ja warjackeille, jos saisin yksinvaltiaana päättää pelin säännöistä).116 kirjoitti:Tätä komppia ei ole suuniteltu niin että pelin sisäinen tasapaino ei muuttuisi.
Mutta siis korostettakoon nyt vielä, että casterkillin poistaminen voittoehdosta muuttaa pelin tasapainoa todella paljon. Pelattava peli on toki edelleen, mutta erilainen. Jos niin haluaa pelata, niin miksipä ei. Sitten toki siirryttäessä sinne "oikean" pelin puolelle, pitää pelaajan vain osata vaihtaa pelityyliään jopa aika radikaalisti.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Emu laittoi sen verran hyvin että oli pakko lainata :) Tässä syy miksi olen masiinaan tutustunut ja olen siitä tykännyt: Peli antaa tietyn riman, mikä pitää ylittää jossain vaiheessa. Luonteeltaan peli on sen verran jyrkkä, että jos aikoo pelata niin on vain hyväksyttävä tiettyjä ominaisuuksia. Niiden pehmentäminen kelle tahansa tekee vain hallaa.TheEmu kirjoitti:Sehän vasta on helppoa ja ei yhtään sekavaa että ensin opetetaan Lassipallo116-pelin sääntöjä ja siitä sitten kohti Warmachine-sääntöjä.116 kirjoitti:Tämä komppi on suunnattu helpottamaan aloittelevan pelaajan aloituskynnystä.
Toimii tietty jos on tarkotus rekrytöidä pelaajia Lassipallo116:een, mutta tuskin tämmönen sekotus yhtään masiinan alottamista helpottaa =D
- Meganiikko
Referroiden vähemmän asiallisiin kommentteihin aikaisemmin. Niitäkin on ollut, vaikka kiitollisesti kuolemanuhkauksia ei vielä sentään ole tullut.marke kirjoitti:... Come on, toi on oikeesti vähä lapsellista.116 kirjoitti:Noh, on hyvä tietää että voi aina tulla foorumille ja varmistaa että on tyhäm ja maaton osa sen sijaan että pelissä olisi vikaa tai parannettavaa.
Butcher tulee naamalle kummassakin järjestelmässä. Toisessa se tulee vaan aikaisemmin, toisessa jälkeenpäin, kun voi varmistaa että päälle tulemalla saa voiton. Toisessa severus pysyy takana ja buffaa, toisessa severus pysyy takana ja buffaa.TheEmu kirjoitti: Sehän vasta on helppoa ja ei yhtään sekavaa että ensin opetetaan Lassipallo116-pelin sääntöjä ja siitä sitten kohti Warmachine-sääntöjä.
Kuten sanottu, tarkoitettu aloittelijoille. En usko että kokeneemmat pelaajat muutenkaan pelaisi muilla säännöillä paitsi jos PP tekeene, jos threadista päättelee. Tämä tarkoittaa että timanttisimpia kärkikamppailuja kompilla ei pelailla, joten se että sisäinen balanssi heittelee ei ole niin iso asia kuin jos komppi laitettaisiin johonkin MM-turnaukseen.
Säännöt on ihan samat, bar pari muutosta. Samoin toimii featit, samoin toimii woundaaminen, samoin toimii kaikki muukin. Tässä laitetaan kainalosauvat mekaniikkoihin jotka tekee pelaamisesta alussa hankalaa. Ottakaa se miten haluatte.
Testipelejä tänään illalla.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
- GreenMeanie
Ihan siistiä jos jaksat kehittää sääntöjä nimenomaan aloittelijoiden opettamiseen. Toi esimittailu ja casterkillin poistaminen voi olla ihan hyviä ideoita, mutta ehkä ihan aloittelijoille scenaariopinnojen muuttelu (tai skenaario ylipäätään jotain keskiympyrän contestausta lukuunottamatta) saattaa olla vähän turhaa kikkailua. Samoin tuo tuuman meleemitta vaikuttaa vähän oudolta ratkaisulta, varsinkin kun PPn ja muiden oheishärpäkkäiden näppärät meleemitat ovat nimenomaan tuota 0,5/2 tuumaa.116 kirjoitti: Kuten sanottu, tarkoitettu aloittelijoille.
Ihan turha hyökätä kokeneita pelaajia vastaan PP-fanboi huuteluilla, varmasti pahiten nokkiinsa PP:n mokailusta ollaan otettu me joilla useampia tuhansia euroja on kiinni tinassa ja tilpehööreissä. MM-kisojen porukastakin ainakin joka neljäs on muutenkin ihan mukavia tyyppejä. Sisäisen balanssin heittelyn sijasta moni täällä näkee casterkillin poistamisen ainoastaan huonontavan tätä balanssia; jos et pysty poistamaan scenaarioalueilta 50 infantrymodelia tai 5 heviä, häviät automaattisesti. Casterkilli antaa näissä tapauksissa edes mahdollisuuden epätodenäköiseen voittoon.116 kirjoitti: En usko että kokeneemmat pelaajat muutenkaan pelaisi muilla säännöillä paitsi jos PP tekeene, jos threadista päättelee. Tämä tarkoittaa että timanttisimpia kärkikamppailuja kompilla ei pelailla, joten se että sisäinen balanssi heittelee ei ole niin iso asia kuin jos komppi laitettaisiin johonkin MM-turnaukseen.
Onnea testailuihin, ihan kiva kuulla miltä muutokset tuntuu.116 kirjoitti: Testipelejä tänään illalla.
Tanan kirjoitti:olihan se hiukka pöljää kun synkkää käärinliinaa pystyi levittämään takapuolesta.
- Meganiikko
Tuo 1" meleemitta on täältä foorumilta pohjaisin, joka tuli ehdotuksesta. Sitä toki voi korjata suuntaan tai toiseen, tai jättää kokonaan pois. Kokeilen testipelin 1" mitalla ja jos tuntuu hyvältä niin jatkaa, mutta jos tuntuu liian vieraalta niin sitten ei. 1" on kuitenkin anteeksiantavampi kuin 0.5" joten se vähentää sitä stigmaa joka on tullut (ja jota olen kuullut) että "wm/h on millin kanssa viilaamista." Tämä quote siis yhdeltä toiselta hlöltä joka poistui pelisysteemistä vaikka totesi että core säännöt on ihan päteviä.GreenMeanie kirjoitti: Ihan siistiä jos jaksat kehittää sääntöjä nimenomaan aloittelijoiden opettamiseen. Toi esimittailu ja casterkillin poistaminen voi olla ihan hyviä ideoita, mutta ehkä ihan aloittelijoille scenaariopinnojen muuttelu (tai skenaario ylipäätään jotain keskiympyrän contestausta lukuunottamatta) saattaa olla vähän turhaa kikkailua. Samoin tuo tuuman meleemitta vaikuttaa vähän oudolta ratkaisulta, varsinkin kun PPn ja muiden oheishärpäkkäiden näppärät meleemitat ovat nimenomaan tuota 0,5/2 tuumaa.
Pahoittelut. Kun luki taas threadin läpi niin negatiivisuus ja suora hyökkäävyys turhautti. Saattaa olla että minulla on myös lyhyt kärsivällisyys ja/tai muita ongelmia.GreenMeanie kirjoitti:Ihan turha hyökätä kokeneita pelaajia vastaan PP-fanboi huuteluilla...
Kuitenkin +2vp meinaa että tartteis vaan 3vp voittoon- sen saa periaatteessa jo rushimalla. Ja 5 hevin lista ei varmaan hirveän paha enää ole jos CK tulee naamaan. 50 infantryn lista sitten taas eri asia, mutta saattaa olla hankalampi tappaa casteri niillä?GreenMeanie kirjoitti:...jos et pysty poistamaan scenaarioalueilta 50 infantrymodelia tai 5 heviä, häviät automaattisesti. Casterkilli antaa näissä tapauksissa edes mahdollisuuden epätodenäköiseen voittoon.
Mietin kanssa sitä että korjaa +2vp arvoon +3vp jolloin ei tarvitsisi kuin 2vp skenaariosta voittoon. Kokeilen ekana +2vp ja sitten +3vp, miten käy.
Ihan mielenkiinnosta, miten moni täällä kommentoivista on oikeasti aloittelijoita? Joita kohden tämä on suunnattu?
Minä. (Ainakin henkisesti.)116 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, miten moni täällä kommentoivista on oikeasti aloittelijoita? Joita kohden tämä on suunnattu?
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Jos mää saisin päättää, niin tekisin ainakin osan seuraavista muutoksista masiinaan:
- Kaikki b2b efektit (shield wall, repair, LoS blokkaus, girded jne) toimii 0,5" päähän. Tämä ihan vaan siitä syystä, että monella figulla on vaikeuksia olla b2b.
- Stealth ei olisi enää auto-miss vaan +4 DEF vs. ranged ja magic.
- Mikään (eyeless sight, true sight, phantom hunter jne.) ei ignoroisi concealmenttiä. Jos +2 tuntuisi liian kovalta, niin pudotetaan bonus +1seen.
- Juoksuhaudat antaa blast immuniteetin.
- Blast immuniteetti (girded, solid ground jne.) antaa myös immuniteetin continuous efekteille.
- Purifikaatio vaatii onnistuneen magic attack rollin.
- Blessed ja arcane assassin eivät ignoroi maagisia buffeja (arcane assassin ignoroi edelleen power fieldit). Kyseiset nappulat saavat re-rollit hyökkäyksiinsä (luck), jos kohteella on päällä upkeep.
- Arcane shield ei anna +3ARM vaan +2DEF (jakkien DEF avaruus on lähes käyttämätön).
- Synergy antaa maksimissaan +3 osumiseen ja +3 vahinkoon.
- Muokkaisin tierilistoja siten, että ne eivät antaisi alennusta tai ilmaisia nappuloita. Pelit pitää voittaa jotenkin muuten kuin ylimääräisillä nappuloilla grindaamalla. Enemmän Body & Soulin kaltaisia metaa muuttavia tieribenefittejä!
- Light artilleryt saa dismemberin ja jack hunterin.
- Knockdown ja stationary toimivat kolossaaleihin.
- Kaikki b2b efektit (shield wall, repair, LoS blokkaus, girded jne) toimii 0,5" päähän. Tämä ihan vaan siitä syystä, että monella figulla on vaikeuksia olla b2b.
- Stealth ei olisi enää auto-miss vaan +4 DEF vs. ranged ja magic.
- Mikään (eyeless sight, true sight, phantom hunter jne.) ei ignoroisi concealmenttiä. Jos +2 tuntuisi liian kovalta, niin pudotetaan bonus +1seen.
- Juoksuhaudat antaa blast immuniteetin.
- Blast immuniteetti (girded, solid ground jne.) antaa myös immuniteetin continuous efekteille.
- Purifikaatio vaatii onnistuneen magic attack rollin.
- Blessed ja arcane assassin eivät ignoroi maagisia buffeja (arcane assassin ignoroi edelleen power fieldit). Kyseiset nappulat saavat re-rollit hyökkäyksiinsä (luck), jos kohteella on päällä upkeep.
- Arcane shield ei anna +3ARM vaan +2DEF (jakkien DEF avaruus on lähes käyttämätön).
- Synergy antaa maksimissaan +3 osumiseen ja +3 vahinkoon.
- Muokkaisin tierilistoja siten, että ne eivät antaisi alennusta tai ilmaisia nappuloita. Pelit pitää voittaa jotenkin muuten kuin ylimääräisillä nappuloilla grindaamalla. Enemmän Body & Soulin kaltaisia metaa muuttavia tieribenefittejä!
- Light artilleryt saa dismemberin ja jack hunterin.
- Knockdown ja stationary toimivat kolossaaleihin.
Viimeksi muokannut Tanan, Ma 29.02.2016 10:17. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
Jos nämä on suunnattu aloittelijoille, niin suosittelisin otsikon ja vähintään avausviestin tekevän asian selväksi. Nythän siinä esitetään manifestimaisesti uudet säännöt ja pyydetään juurikin kokeneilta pelaajilta kommentteja. Vaihtuiko tarkoitus välissä, vai mitä?116 kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, miten moni täällä kommentoivista on oikeasti aloittelijoita? Joita kohden tämä on suunnattu?
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Sääntömuutoksissa kannattaa jopa ehkä ennen niiden postaamista miettiä ovatko muutokset oikeasti TARPEELLISIA, vai vaan juttuja jotka ko. henkilöä sattuu ärsyttämään.
Mullakin tuli yksi mieleen tuolta "sattuu henkilöä ärsyttämään kategoriasta". En tiedä onko tarpeellinen, mutta mä vielä lisäisin tuota aspektia, että paineessa (kello) pitäisi pystyä hahmottamaan kokonaistilanne ja tehdä nopeita päätöksiä - kaikki buffi, featti jne tokenit pois kentältä ja niitä saisi pitää joko reunassa korttien päällä tai warroom muutettaisiin sellaiseksi, että buffit voi klikkailla napeille sieltä.
Tämä olisi käytännössä tosi hankala ratkaista, mutta tykkäisin periaatteessa siitä, että kentällä olisi vain figuja. Buffeja saisi silti kysyä vastustajalta per model, mutta vain omalla kellolla, tai sitten koeteltaisi hyvää muistia. Onhan tilanne jo nyt niin, että kortissa lukevia ominaisuuksia täytyy kysellä tai muistella päätöksiä tehdessä, koska kaikesta ei tule tokenia. Mut tää on pelkkä fantasia eikä mikään, mitä lähtisin oikeesti edes kokeileen. Masiina on kivaa nytkin.
Mullakin tuli yksi mieleen tuolta "sattuu henkilöä ärsyttämään kategoriasta". En tiedä onko tarpeellinen, mutta mä vielä lisäisin tuota aspektia, että paineessa (kello) pitäisi pystyä hahmottamaan kokonaistilanne ja tehdä nopeita päätöksiä - kaikki buffi, featti jne tokenit pois kentältä ja niitä saisi pitää joko reunassa korttien päällä tai warroom muutettaisiin sellaiseksi, että buffit voi klikkailla napeille sieltä.
Tämä olisi käytännössä tosi hankala ratkaista, mutta tykkäisin periaatteessa siitä, että kentällä olisi vain figuja. Buffeja saisi silti kysyä vastustajalta per model, mutta vain omalla kellolla, tai sitten koeteltaisi hyvää muistia. Onhan tilanne jo nyt niin, että kortissa lukevia ominaisuuksia täytyy kysellä tai muistella päätöksiä tehdessä, koska kaikesta ei tule tokenia. Mut tää on pelkkä fantasia eikä mikään, mitä lähtisin oikeesti edes kokeileen. Masiina on kivaa nytkin.
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Varmaankin enemmän lukijoina on kyseisiä henkilöitä kuin kommentoijina.116 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, miten moni täällä kommentoivista on oikeasti aloittelijoita? Joita kohden tämä on suunnattu?
Sitä minä vain olen alkanut pohtimaan, että kuinka paljon "ongelmia" ja "helpotuksia" tässä pelissä ja tässä komppauksessa on muodostunut. Todella monessa muussakin pelissä, joita meistä varmasti vähintään suurin osa on aikaisemmin pelannut, omaa ihan samat lähtökohdat. Caster Kill tulee joskus ihan puskista kun kivet teleporttaa warppisusia ja ties mitä muita kykyjä onkaan tuoda omia joukkojaan odottamattomiin paikkoihin. Tai vaihtoehtoisesti vetää joku mörssäri Mulg tieltä pois johonkin toiseen suuntaan katsomaan. Mutta ihan samalla tavalla shakissakin joskus tulee vastaan niitä häviöitä, joissa voimaton aloittelija on täysin kokeneemman armoilla, joka tietää tasantarkkaan seuraavan pakopaikan sijainnin.
Ihme_Apinan kuva oli hauska ja nauroin ääneen sen nähdessäni, mutta pointti sen takana on itse kuvaa parempi. En minä aloittelijana koe mitään väärää siinä, että hävisin, koska emt. Jotain tapahtui ja pum, Kaya kuoli. Se on osa peliä ja sen luonnetta ja samalla tavalla moni muukin peli etenee. Ei se shakissakaan vaadi kuin pienen virheen ja yks kaks minut matitettiin, koska en osannut huomata virhettäni. Aloittelijan hankala polku on oppia tuntemaan ne lukuisat sudenkuopat, joihin tippuessa sattuu.
Enemmän minä kuitenkin koen sattuvan, jos ensin opetellaan tämä Lassipallo ja sitten siirrytään peliin, jossa ei voinutkaan tuhota maailmaa sankarillaan samalla tavalla kuin ennen. Tässä tapauksessa voin myös alkaa siirtämään sormea sinne, mihin minua kosketettiin. Tunnen jo nyt ongelmia pelata pre-measure pelejä, joissa voin mitään pohtimatta työnnellä maksimi M-valuen verran joukkojani eteenpäin ja tämän jälkeen pelata WM/H:ta, jossa ei voikkaan ihan samalla itsevarmuudella työnnellä söpöjä otuksia. Mikäli pelaisin tätä 1" meleerangella, sama efekti voi olla vaarassa tapahtua.
Ei minulla ole mitään tilastoja ja käyriä annettavaksi, mutta hankala minun on kuvitella WM/H:n olevan edes tänä päivänäkin se ensimmäinen fikupeli. Tuuma on hyvin tuttu tämän pelin pariin loikkaavalle pelaajalle. En minä itse henkilökohtaisesti välitä onko meleerange 1" vai 0.1". Itse aina arvioin sen meleeyrityksen baseen kiinni ja se pieni rako, jonka saan jättää nappuloiden välille on käytännöllisistä syistä miellyttävä ja saampahan kenties sen tärkeän millin väliä johonkin toiseen hirviöön, jonka kanssa en halua kosketuksiin.
Aloittelijana en tunne näiden sääntömuutosten ja komppien tekevän pelistä minulle helpompaa omaksua. Eniten minua rassaa ja tunnen käden olevan uimahousualueella kun kohtaan uusia tuttavuuksia, joista minulla ei ole harmainta aavistustakaan. Sieltä tulee sellaisia abilitejä ja taikoja, että ei siinä pelin aikana jaksa alkaa lukemaan. Hyvä kun omat kortit pystyy ja ennen kaikkea jaksaa opettella.
Jos pelistä jollain tavalla saisi aloittelijaystävällisen, se olisi vanilla-korttien lisäämisellä. Butcher mm. on todella kiva kun sillä ei ole kortin takana yhtään tekstiä. Vielä kun saisi Fiitin veks mieheltä, niin olisi paljon vähemmän opeteltavaa ja muistettavaa.
Aiheesta ja komppipaketista, joka tämmöiseen tosin ryhtyy, niin... Oishan se ihan hauskaa seurattavaa.
Paras keino tehdä tästä pelistä aloittelijaystävällinen on joko pelata toisen tampion kanssa tai etsiä sellainen kiva ja söpö kokenut mies, joka tajuaa olla näyttämättä kaikkia kikkojaan ja metodejaan. Minnuu ärsyttää aina kun ison taitoeron omaavassa kaksikossa sen kokeneemman on ihan pakko ottaa kaikki suurimmat hirvitykset ja armoa antamattomat keinot käyttöön.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
Voisiks sä vähä avata tätä enemmä?116 kirjoitti:1" on kuitenkin anteeksiantavampi kuin 0.5" joten se vähentää sitä stigmaa joka on tullut (ja jota olen kuullut) että "wm/h on millin kanssa viilaamista."
T. Söpö aloittelija
- Meganiikko
Niin tarkoitus on ollut alusta asti aloittelijoille/aloitteleville. Kokeneemmilta pelaajilta inputtia kun ne osaavat luultavasti sanoa mikä ongelma ja miksi, ihan isossa_skaalassa, ja tulihan tuo paristakin suusta että ihan täyttä roskaa ja tarpeetonta ja mad_cause_bad jne on muutokset. Mikä on ihan validi ja perusteltu kanta.Celebdae kirjoitti: Jos nämä on suunnattu aloittelijoille, niin suosittelisin otsikon ja vähintään avausviestin tekevän asian selväksi. Nythän siinä esitetään manifestimaisesti uudet säännöt ja pyydetään juurikin kokeneilta pelaajilta kommentteja. Vaihtuiko tarkoitus välissä, vai mitä?
niin siis sitä että 1" meleerange vaiko se että milli ja viila?Arctico kirjoitti:Voisiks sä vähä avata tätä enemmä?
Tässä on molempia. Tarpeellisuudesta aloituskynnyksen lasku, ärsyttämisestä se että juuri nuo mainitut on saanut aloituskynnyksen keikkaamaan kelkasta.Sääntömuutoksissa kannattaa jopa ehkä ennen niiden postaamista miettiä ovatko muutokset oikeasti TARPEELLISIA, vai vaan juttuja jotka ko. henkilöä sattuu ärsyttämään.
Sivupöytäcountteri-juttu muuten on hyvä idea. Pitää kehittää pidemmälle.
Niin, ja oikeastaan tässä on myös osittain tarkoitus vähentää sitä kukkuu-kuolemaa jossa figu x pomppaa yhtäkkiä puskasta, tappaa casterin kilsan päästä ja gg. Tai vastaava ns. ylläripylläri.El Capitan kirjoitti:Aloittelijana en tunne näiden sääntömuutosten ja komppien tekevän pelistä minulle helpompaa omaksua. Eniten minua rassaa ja tunnen käden olevan uimahousualueella kun kohtaan uusia tuttavuuksia, joista minulla ei ole harmainta aavistustakaan. Sieltä tulee sellaisia abilitejä ja taikoja, että ei siinä pelin aikana jaksa alkaa lukemaan.
Shakkivertaus on toki validi, mutta shakkinappuloilla on se 1 funktio. Napin funktioita on helppo ymmärtää ja ne on molemmilla puolilla samat. Warmachinessa on vähän enemmän opeteltavaa funktioiden suhteen, ja useasti eri puolilla on eri napikin vielä. Warhammerissa sama menee sillä että ei ole yksittäistä nappia jonka menettämällä kulman takaa tulevaan abilityyn häviää suoraan, malifauxilla sama: voit menettää sen kovan masterin ylläripylläriin, mutta peli ei siltikkään lopu siihen vaikka se ampuukin nilkkaan voitonennusteessa.
Liittyen "väärin" oppimiseen, niin tässä on case a) opettelet peruspelimekaniikat helpomman kautta ja sitten vähitellen siirryt syvempään puoleen allasta, b) heittäydyt venäläiseen uimakouluun ja kyrsiinnyt koko peliin.
Toki jos on sellainen kova_sälli ja iso_ulli niin b on ihan omiaan ja ei varmasti kyrsiinny, vaan kovana mennään. Sitten jos on sellainen herkkä pehmo_poika/tyttö/muu(kerro) niin voi kokeilla sitä vaihtoehtoa a) ja hivuttautua hiljalleen kohti sitä isojen poikien kerhoa.
Pahoitteluni, oletin että olisimme heti olleet samalla aallonpituudella. Anna minun ensin avata omaa kysymystäni niin voit tämän jälkeen toivottavasti valaista minua omani kanssa.116 kirjoitti:niin siis sitä että 1" meleerange vaiko se että milli ja viila?Arctico kirjoitti:Voisiks sä vähä avata tätä enemmä?
1) Ymmärrän The_Emun pointin miksi 1" olisi parempi kuin 0.5" meleessä. Luonnollisesti oletan että hahmotat sen myös, mutta meille muille aloittelijoille selvennetään edelleen; Nykyinen 0.5" ja 2" ero on nelinkertainen(4), tehden Reach-säännöstä erittäin voimakkaan. Mikäli 0.5" nostettaisiin 1", tämä tasapainoittaisi näitä sääntöjä. Tällöin Reach olisi "vain" kaksi(2) kertaa parempi, aiemman nelinkertaisen(4) sijaan. (Lisäksi voidaan toki mainita miniatyyrien helpompi asettelu käytännössä, jonka 1" välimatka mahdollistaisi).
2) Ymmärrän myös lainauksesi jonkun tuntemattoman henkilön sanoihin "WM/H:n olevan millin kanssa viilaamista". On totta että joskus hyvin pienillä matkoilla on valtavia merkityksiä, mikäli jokin ei yllä. Tästä saavutaan omaan kysymykseeni:
3) Se mitä en ymmärrä on esittämäsi linkki näiden kahden edellä mainitun asian välillä. Miten 1" käyttö on "anteeksiantavampaa" kuin 0.5" ja siten "poistaa" millien kanssa viilailua? Olisin kiitollinen, mikäli saisin tähän selvennystä.
T. MasiinaakinTullutTestattua
Perusmekaaniikat oppii hyvin pelaamalla pieniä pelejä missä on vähemmän juttuja mitä tulee vastaan. 25 ja ylöspäin saa hyvin yksikön, battlegroupin ja jonkun soolon millä vääntää ja totutella peliin. Sitten kasvattaa 35 niin pääsee jo pelin ideaan kiinni ja oppii miten peli toimii. Väitän että parempi pitkässä juokussa kuin sun A, koska ei tarvitse opetella kahta peliä.116 kirjoitti:Liittyen "väärin" oppimiseen, niin tässä on case a) opettelet peruspelimekaniikat helpomman kautta ja sitten vähitellen siirryt syvempään puoleen allasta, b) heittäydyt venäläiseen uimakouluun ja kyrsiinnyt koko peliin.
Ei tuossa ole kyllä oppimisen kannalta mitään mieltä. WH/H voi pelata jo nytkin lite-versiona vaan vähentämällä nappuloiden määrää (esim. 2-player starter ja Battlegroup Starterit). Voidaan varmaan olla samaa mieltä, että kun on vähemmän liikkuvia osia niin on vähemmän hahmotettavaa? Lisäksi kummankohan veikkaat laskevan enemmän peli-intoa: Se, että aloittaa pelin jonka tietää olevan vaikea, vaativan opettelua ja panostusta ja joka haastaa soveltamaan kun suunnitelmat pistetään uusiksi; vai se, että opettelee jonkun höpöhöpö sääntösetin, sijoittaa tämän pohjalta suboptimaalisiin valintoihin rahaa ja kun sitten haluaisi siirtyä eteenpäin huomaakin, että joutuu joka tapauksessa opettelemaan pelin alusta kun ei nää ookkaan samat säännöt.116 kirjoitti: Liittyen "väärin" oppimiseen, niin tässä on case a) opettelet peruspelimekaniikat helpomman kautta ja sitten vähitellen siirryt syvempään puoleen allasta, b) heittäydyt venäläiseen uimakouluun ja kyrsiinnyt koko peliin.
Toki jos on sellainen kova_sälli ja iso_ulli niin b on ihan omiaan ja ei varmasti kyrsiinny, vaan kovana mennään. Sitten jos on sellainen herkkä pehmo_poika/tyttö/muu(kerro) niin voi kokeilla sitä vaihtoehtoa a)
Premeasurementista: Kuten tuolla jo sanottiin niin sä voit koko ajan mitata sitä oman casterin controllia, sulla on skenaarioissa aina jotain kamaa kentällä jolla on fiksattu positio ja koko(zonet, objektiivit, liput). Jos noilla avuilla et kykene arvioimaan etäisyyksiä niin saa olla kyllä aika vaikea hahmotushäiriö ihmisellä.
CK: Sie koko ajan selität jostain maagisista napeista jotka hyppii tyhjästä tappamaan sun casterin. Haluutko kertoa mitä nää napit on ja mistä niitä saa kun en itte oo törmänny. Kyl tässä pelissä on jo aika hyvin tiedossa mitä mikäkin nappi osaa tehdä ja mitkä napit on semmosia jota pomppii puskista. Kannattaa vaikka perehtyä eri armeijoihin hieman tässä shitpostauksen lomassa. Saatat oppia jotain. Seuraa pieni anekdootti: En oo itte millään tavalla hyvä tässä pelissä. Oon itseasiassa ihan paska. Oon pelannu peliä n. 3(?) vuotta joista silleen oikeasti yrittänyt olla aktiivinen viimeisen vuoden ajan. En oo varmaan koskaan pelannu itteäni huonompaa pelaajaa vastaan, mutta ne muutamat voitot mitä oon saanu on pääosin tulleet juurikin caster killin takia kun vastapuolella ollaan oltu varomattomia. Uskallan väittää, että CK on paras asia tässä pelissä aloittelijan kannalta. Se pakottaa hahmottamaan peliä ihan eri tavalla kun pitää samaan aikaan pystyä esimerkiksi contestoimaan ja pitämään se casteri turvassa tai sitten opettaa baittaamaan ja setuppaamaan sen assassinaation. CK opettaa myös hyödyntämään nappien ominaisuuksia kokonaisvaltaisesti.
Noi sun kompit on nyt tyrmätty kokeneiden pelaajien toimesta, jotka ehkä ymmärtää tätä peliä jollain tasolla enemmän kun sie. Mie en tajua miksi sie viel yrität vääntää asiasta. Joku fiksumpi ehkä kuuntelisi kokeneempiaan.
Rohkea, Rohkeampi, Imperial Guard
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Saanko kysyä, että kumpi sinua enemmän häiritsee tässä pelissä: Se, että peli voi loppua Caster Killiin vai se, että se tapahtuu sinulle tietämättömästä syystä? Itse osoittaisin sormellani mieluummin tuota jälkimmäistä, joka johtuu yksinomaan siitä, että jokaisella napilla on niin paljon erikoiskykyjä ja mahdollisuuksia, joita se voi tehdä. Kenties minussakin saattaa olla vähän vikaa ja tähän mennessä onkin ollut. Se oli jännää tökätä tietoisesti Kaya Aradus Sentinelin rangelle, koska jostain kumman syystä halusin sen juuri siihen. Tämän pelin kohdalla pitää kysyä, tietää ja muistaa niin paljon eri asioita toisin kuin muissa peleissä, joka ainakin itseäni kyrsii todella paljon. Tämä kyrsiminen ei johdu mistään muusta kuin kokemattomuudesta.Niin, ja oikeastaan tässä on myös osittain tarkoitus vähentää sitä kukkuu-kuolemaa jossa figu x pomppaa yhtäkkiä puskasta, tappaa casterin kilsan päästä ja gg. Tai vastaava ns. ylläripylläri.
Onneksi kuitenkin peliporukka on sen verta pieni, että saman armeijan kohtaa useamman kertaa, jolloin peliä normaalisti pelatessaan alkaa muistamaan niiden tiettyjen asioiden toiminnan pelistä. Tämän jälkeen kun on kokeneempi, ja toivon mukaan taitavempi pitämään Casterinkin elossa ja tekemään ties mitä kaikkia kivoja asioita, alkaa pelaaminenkin olla nautinnollisempaa ja enemmän antavaa kun ei tarvitse jokaisella vuorollaan tuijotella ja tavata vastustajan jokaikistä korttia. Tämän oppimisen myötä "hupsista" kuolematkin vähenevät (toivon mukaan) ja en oikein hyvällä omatunnolla voi sanoa CK:n voivan enää ärsyttää.
En ole pelannut Malifauxia, mutta olen pelannut toisia pelejä. Uutena esimerkkinä tärkeän hahmon elossa pitämiseen tuli mieleen Saaga. Sitä minun on vaikea ymmärtää, että miksi tässä pelissä pitäisi koskea asiaan, joka ei häiritse muissakaan pelikelvollisissa peleissä? Variaation voi tehdä ja sellainen onkin(?), mutta ilmeisesti se ei ole suuressa suosiossa. Malifauxissa se pelin jatkuminen saattaa toimia, mutta ilmeisesti tämän pelin kohdalla yleisellä tasolla pidetään paljon enemmän nykyisestä versiosta.
Kokeemmat parrat ovat kertoneet asioita, jotka ärsyttävät. Emmää tulesta mittään tii kun en ole koskaan nähnyt, mutta paljon mieluummin niihin kiinnittäisin huomiota kuin vaikkapa juuri tähän CK:lliin.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
Sivuhuomautuksena, tuohon sivupöytäcounterjuttuun en suosittele kenenkään koskevan. Se ei tarvitse edes perusteluja.
Rats keep running!