ITC kokemuksia

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Meganiikko

Re: ITC kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Oskari kirjoitti:Onneksi tilanteeseen on tulossa muutos.
?

40k-turnaukset alkaa käyttää WM/H sääntöjä?
ITC muuttuu viralliseks?
ETC muuttuu viralliseksi?
GW palkkaa sääntötuntijoita?
Viimeksi muokannut Meganiikko, Su 27.03.2016 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

116 kirjoitti:
Oskari kirjoitti:Onneksi tilanteeseen on tulossa muutos.
?
GW avaa FAQ osionsa uudestaan. Ovat pyytäneet pelaajia lähettämään faq-tiimille kysymyksiänsä.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Meganiikko

Oskari kirjoitti: GW avaa FAQ osionsa uudestaan.
Jos FAQ on samalla tavalla ohjattua kuin sääntösuunnittelu niin edessä on ainekset isompaan katastrofiin: FAQ joka FAQ'ittaa asiat omia sääntöjään vastaan tai muuten sekaisin on ehkä huonompi kuin ei faqia ollenkaan.

En tiedä. Toivossa on hyvä edetä, mutta en laittaisi kaikkia kortteja sen puoleen että "gw tekisi säännöistä kilpailullisemmat ja/tai vähemmän epäselvyyksiä sisältävät"

Kuten otsikko kerran sanoi aku ankassa:

MAAILMANLOPPU saattaa KOITTAA
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Oskari kirjoitti:Miksi mun pitäisi ottaa vakavasti sellaisen henkilön kommentointi 40K-turnauksista, joka ei ole niissä edes pitkään aikaan käynyt, miksi kenenkään pitäisi? Sivusta seuraaminen ei ole sama asia kuin turnauksiin itse osallistuminen. Mää en ota vakavasti sellaisten henkilöiden kommentteja 40K-turnauksista, jotka ei edes osallistu niihin aktiivisesti.
Olet itse useaan otteeseen esimerkiksi todennut, ettet osaa pelata 40k:ta ja siksi pelaat Eldareilla. Miksi siltä pohjalta mitään FAQ ja turnauskommentteja pitäisi ottaa vakavasti? Jos nyt ylipäätään keskityttäisiin aiheen mukaisesti ITC kokemuksiin, uusiin ja vanhoihin, kun niitä varten aiheen avasin. Mun mielestä kaikilta kirjoittajilta on tullut hyviä kommentteja, ja sulta hyvää kritiikkiä ITC:n suuntaan Oskari, eli pysytään aiheen seutuvilla. Siitä voi sitten avata uuden aiheen, että millä meriiteillä voi kommentoida jotain merkityksellistä. En halua miksikään modeksi ryhtyä, mutta omassa aiheessa voi sentään vähän selventään toivottuja keskustelusuuntia.
*Hu*
Oskari

Black scars kirjoitti: Olet itse useaan otteeseen esimerkiksi todennut, ettet osaa pelata 40k:ta ja siksi pelaat Eldareilla. Miksi siltä pohjalta mitään FAQ ja turnauskommentteja pitäisi ottaa vakavasti?
Et kai nyt oikeesti luule, että olen tosissani nuo kommentit postannut?
Meganiikko

Oskari kirjoitti:Et kai nyt oikeesti luule, että olen tosissani nuo kommentit postannut?
Poen laki.

..
..
..
Mutta joo, miul on kyllä sellainen kutina että fanit kyllä faqittaa paljon paremmin kuin GW tulee faqittamaan, vaikka GW faq tulee olemaan "virallinen".
Ja ITC faqit on omasta mielestä ihan kivoja, verrattuna ETC'hen ihan vaan sen formaatin takia (yksi pelaaja vs joukkue). Mael on silti muuttuja joka voi viedä pelin jopa korttituuriksi
Flogger

Viesti Kirjoittaja Flogger »

Ehkä GW palkkaa fanin tekemään faqia. Näinhän ymmärtääkseni tehtiin viimeksikin. Ilmeisesti studion omat pelisuunnittelijat ovat niin gona etteivät moiseen alennu.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Oskari kirjoitti:Et kai nyt oikeesti luule, että olen tosissani nuo kommentit postannut?
Mä olen ajatellut, että se on ollut sellaista huumoriin kätkettyä tilannearviota. Olen nyt itse ollut vuoden mukana 40k skenessä, eikä mulla ole yhtään sellainen olo, että osaisin 40k:n jotenkin erityisen hyvin. Niin moni armeija on mulle vain pintapuolisesti tuttu, että voisin sanoa tietäväni vain ja ainostaan nidien jutuista hyvin. Vaikka pelaakin lisäksi AS, AM, GK, SM -armeijoita, niin ne eivät ole sillä tasolla, että voisin sanoa "osaavani" pelata niillä. Kaiken kaikkiaan 40k osaamiseni on siten yhden armeijan kautta muodostunutta, joten kokonaisvaltainen osaaminen todellakin ontuu.

Mä olen tuosta näkökulmasta lukenut sun kommentit suunnilleen niin, ettet katso osaavasi riittävän hyvin ja siksi haluat kehittyä.

Ajatteltko sitten niin, että pelaamisesi ja 40k tietotaitosi on jo niin erinomaista, että se on merkityksellisempää, kuin vaikkapa Jarkairan? Kun aiheena on vielä ITC ja hän on nyt tähän mennessä ainoa, joka on ylipäätään ilmoittanut, että on isossa ITC turnauksessa käynyt?
*Hu*
Oskari

Black scars kirjoitti: Ajatteletko sitten niin, että pelaamisesi ja 40k tietotaitosi on jo niin erinomaista, että se on merkityksellisempää, kuin vaikkapa Jarkairan? Kun aiheena on vielä ITC ja hän on nyt tähän mennessä ainoa, joka on ylipäätään ilmoittanut, että on isossa ITC turnauksessa käynyt?
Ajattelen, että tiedän turnauksissa pelaamisesta nykyisessä metassa enemmän kuin JarkAira, joka ei ole käynyt enää vuosiin turnauksissa.
Meganiikko

Oskari kirjoitti: Ajattelen, että tiedän turnauksissa pelaamisesta nykyisessä metassa enemmän kuin JarkAira, joka ei ole käynyt enää vuosiin turnauksissa.
Mut jos kyse on ITC-turnauksista niin silloin JarkAira on tietotaitoisempi kuin quotattu jos kyseessä on ITC-kokemus (ks. otsikko) ja kyseessä on ITC-keskustelu, ja et ole sanonut (ainakaan en ole huomannut) että olisit ITC-turneissa ollut?
JarkAira

Viesti Kirjoittaja JarkAira »

Omasta mielestäni on naurettavaa, että täällä yritetään tehdä jotain auktoriteettirankingia mielipiteiden osalta. Pitäisköhän Oskarille saada jo jokin titteli, josta käy ilmi, että hänen mielipiteensä on ainoa oikea turnauksiin liittyvä mielipide?

Vastaavasti voisin kysyä Oskarilta kuinka monesti hän on ollut lyncin kautta yhteydessä Independent Retailereihin, jotka järjestävät isoja turnauksia ja vaihtanut heidän kanssaan mielipiteitä 40K:n kehityksestä samalla kun on hoitanut muita myyntiin liittyviä asioita?

Hienoa, että ihmiset pystyvät tekemään päätöksiä toisten tietämyksestä ilman minkäänlaista tietoa kyseisestä asiasta.

Voin ihan suoraan sanoa, ettei itselläni ollut turnauksissa pelatessani läheskään sitä määrää tietämystä niiden järjestämisestä ja niihin liittyvistä ongelmista, kuin mitä olen työni kautta saanut selville. On toki hienoa, jos pystyt pelkästään pelaamalla saamaan kattavan kuvan erilaisista turnauksista ja niihin liittyvistä ongelmista järjestäjien kannalta.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
Oskari

JarkAira kirjoitti:Omasta mielestäni on naurettavaa, että täällä yritetään tehdä jotain auktoriteettirankingia mielipiteiden osalta. Pitäisköhän Oskarille saada jo jokin titteli, josta käy ilmi, että hänen mielipiteensä on ainoa oikea turnauksiin liittyvä mielipide?
Missä kohtaa mää olen tälläistä väittänyt? Provoo vaan ihan rauhassa, mutta se ei poista sitä tosi asiaa, että et ole turnauksissa käynyt pelaamassa enää vuosiin, joten et voi olla tietoinen siitä, miten tälläkin foruumilla keskustellut ongelmat vaikuttavat 40K:hon käytännössä.
JarkAira kirjoitti: Vastaavasti voisin kysyä Oskarilta kuinka monesti hän on ollut lyncin kautta yhteydessä Independent Retailereihin, jotka järjestävät isoja turnauksia ja vaihtanut heidän kanssaan mielipiteitä 40K:n kehityksestä samalla kun on hoitanut muita myyntiin liittyviä asioita?
En tiedä kuka on lync, eikä kiinnosta ottaa selvää. Mitä ihmeen väliä tällä on? Pelin seuraaminen sivusta ei tee susta pelaajaa, ja vain pelaamalla voi ymmärtää peliä. En määkään mene tonne 9th age foruumille huutelemaan 9th agen nykytilasta ja väitä tietäväni siitä jotain, koska olen joskus pelannut faban kasia.
JarkAira kirjoitti: Hienoa, että ihmiset pystyvät tekemään päätöksiä toisten tietämyksestä ilman minkäänlaista tietoa kyseisestä asiasta.
Mulle riittää se, että sää et ole vuosiin käynyt yhdessäkään turnauksessa. Puhutaan uudestaan sitten kun olet vähän tutustunut turnauspelaamiseen käytännöstä, etkä vaan katsele sivusta.

Saa sanoa elitistiksi, mutta mää olen tällä foruumilla oppinut yhden asian: 40K-asioista keskustellessa kannattaa katsoa mikä on kirjoittajan ranking sijoitus. Jos tästä pelistä oikeesti jotain ymmärtää ja osaa pelata, sen pitäisi myös näkyä muille. Sulla ei ole mitään näyttöä osaamisestasi, joten miksi kenenkään pitäisi kuunnella sun juttuja? Tällä foruumilla on paljon todella hyviä pelaajia, joita ei vaan voi olla kunnioittamatta, mutta sää et kuulu niihin.
Haizelhoff
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Haizelhoff »

Palataan tässä keskustelussa itse ITC:hen. Sotavasaran turnauspaketteja koskevat ketjut eivät ole oikea väylä kommentoijien legitimiteetin puntaroinnille.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Oskari kirjoitti:Pelin seuraaminen sivusta ei tee susta pelaajaa, ja vain pelaamalla voi ymmärtää peliä.
Tämä muuten on suurin syy siihen, miksi urheilukommentaattoreita ei ole olemassa.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Oskari

Hammerheart kirjoitti:
Oskari kirjoitti:Pelin seuraaminen sivusta ei tee susta pelaajaa, ja vain pelaamalla voi ymmärtää peliä.
Tämä muuten on suurin syy siihen, miksi urheilukommentaattoreita ei ole olemassa.
Olipa tosi hassu juttu. Jos ei nyt rinnastettaisi urheilua ja 40K:ta toisiina, koska niillä ei ole paljoakaan tekemistä keskenään.
Draike

Viesti Kirjoittaja Draike »

Ranking kertoo osaltaan jotain kärkikastin kohdalla, toisaalta se on myös näyte aktiivisuudesta eikä pelkästään taidosta. Erittäin kova pelaaja voi käydä kerran vuoteen turneessa, ja olla silti huonommalla sijalla kuin average joe joka ramppaa niissä joka toinen kuukausi. Aktiiviset pelaajat jotka asuvat alueella/lähellä aluetta jossa järkätään paljon turneita yllättäen myös kohoavat rankingissa korkeammalle. Tunnen kyllä henkilökohtaisesti pelaajia jotka ovat rankingissa sijalla Ö mutta ovat kokeneita asiansa osaavia pelaajia, vaikka eivät käykkään kuin turnauksessa tai parissa per vuosi.

Ihan hyvä suunnannäyttäjä johon jotain pohjata mutta loppuviimeksi ei mikään totuuden torvi. Kytkoossa nyt on samoihin ruohonjuuritason ongelmiin pohjautuvat solmut edikasta toiseen, eikä pieni taukoilu turneilusta tee kenestäkään automaattisesti asioista mitään tietämätöntä. Ajantasalla on myös helppo pysyä seuraamalla keskusteluita, taisteluraportteja ja lukemalla artikkeleita. Elitistiselle asenteelle ei oo oikein näin pienessä skenessä varaa ja sen voi itse kukin survoa sinne minne ei aurinko paista, ellei halua pelailla saman 10 hengen jengin kanssa keskenään hautaan saakka kun muu yhteisö ei jaksa oikeen katella enää.

Warp Spiderit komppaamattomana kyllä on ihan aito ongelma, joka näkyy maailmalla tuloksissa. ITC ja ETC paremmuudesta voi olla ja ollaankin montaa mieltä, molemmissa on puolensa. Omasta mielestä yleisestiottaen suuntaus ITC:ssä on parempi, vaikka siinäkin on vähän erinäisiä ongelmia. Paljon kertoo tuo kun 'scars tuossa jo luettelekin ihan rehellisesti ja objektiivisen tuntuisesti noita havaintojaan. Se että joku yksittäinen henkilö ei tykkää jommastakummasta/kummastakaan ei itsessään kerro mitään muuta kuin subjektiivisen näkemyksen.
JarkAira

Viesti Kirjoittaja JarkAira »

^ Ite ainakin näkisin mieluiten erilaisia formaatteja nelkytkoossa Suomessakin. Jollakin järjestäjällä on intoa pitää ITC kompeilla tapahtumia ja toisella taas ETC kompeilla. Monesti eri formaateilla pelattaessa niissä käy kuitenkin se sama ydinryhmä pelaamassa ja vain harva vierastaa jotakin tiettyä formaattia. Kävijämääristä voi järkkääjät sitten miettiä, pitäisikö konseptia muokata.

Suomessa ei ainakaan runsaudenpulaa ole tapahtumista, eli ei tarvitse miettiä onko jokin toinen turnaus päällekkäin, vaikka harrastajamäärät ovat pieniä jenkkilään verrattuna.
---

LVO:ssa pelatessani huomasin, että maasto on niin monen pelaajan turnauksessa iso logistinen ongelma ja kentillä oli lähinnä yksi tai kaksi LoSsiblokkia, joka sitten taas eroaa hyvin paljon siitä, minkälaisilla maastoilla tulee nykyisin pelattua. Jossain paikallisessa turnauksessa, jossa ehdin jopa pelaamaan, oli yksi kenttä niin täynnä maastoa, että lantikalla oli vain yksi liikkumisreitti depolta pois. Onneksi ko. kenttää sentään muokattiin protestin jälkeen.

Imho pelaajamäärien liikkuessa sadoissa alkaa turnaus olemaan vähän liian iso. Ei siinä ehdi edes tutustumaan kaikkiin pelaajiin :) Joku 32 pelaajan turnaus on optimi omasta mielestä. Kuuntelin joskus järkyttyneenä sitä paimennettavien avustajien määrää, mitä esm. LVO:ta varten tarvittiin. Täältä ei varmaan löydy edes pelaajia niin paljoa.

Jenkkilässäkin on alettu pitää Frontline Gamingin järkkäämänä nelkytkoo retriittejä keskelle metsää, kun Reeciukselle ehdotin vastaavaa konseptia, joka täällä on toiminut ihan hyvin.

Mieluummin porukka järkkää 16-32 pelaajan kokoisia turnauksia, joihin pelaajia tunkee heti kun ilmoittautuminen on auki, kuin isompia kaupunkiturnauksia, joissa ei ole samanlaista fiilistä.

Itsellä ei ole ainakaan mitään ETC:tä vastaan, mutta ei se ole yhtään enempää kuin turnausformaatti siinä missä ITC:kin, eli ei mikään elämää suurempi asia.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”