Kuukauden rekrytointipalkinnon saaja löytyi :)Vonrichthofen kirjoitti:Minulla kolme poikaa, 10, 8 ja 4 vuotiaita. Zombicide nappeja olen antanut kavereiden maalata ja into on ollut kova. Samoin peli on suosiossa, parasta poikien mielestä on jos saavat itse kasata kentän. Samoin kun joskus ollut mukana flames sessiossa, terrainin asettaminen on ollut kiinnostavinta.<snip>Kysymys? Jos nämä kolme siirtyvät figupeli-harrastajiksi, kuinka kauan menee ennenkuin ovat portanneet n parasta kaveriaan mukaan? Seuraava kysymys on että moniko tuosta otannasta jatkaa harrastusta?
Ukkoutuuko figupelaaminen ?
Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Mulla noi kaikki junnut on teini-iässä, ja siinä suhtautuminen faijan kanssa leikkimiseen on omanlaisensa :) Mutta kyllähän niiden kanssa aina pelaillaan vaihtelevasti silti.
Nopat ja Taktiikka Ry
-
Vonrichthofen
- Viesti:
Epäilen että faijan touhujen seuraaminen riippuu vahvasti siitä, kuinka tauhkana isäänsä pitävät. Niin kauan kuin isän voittaminen on jonkin arvoista, voi se toimiakin, muuten tarvitaan niitä kavereita, joita piestä.smaxx kirjoitti:Mulla noi kaikki junnut on teini-iässä, ja siinä suhtautuminen faijan kanssa leikkimiseen on omanlaisensa :) Mutta kyllähän niiden kanssa aina pelaillaan vaihtelevasti silti.
Nopat & Taktiikka Ry
"Stuff breaks, people die"
-CP2020-
VonRichthofen's Lounge
"Stuff breaks, people die"
-CP2020-
VonRichthofen's Lounge
Lappeenranta-Imatra akselilla löytyy karkeasti 20 aktiivista figupelaajaa. Pelattuja pelejä ovat warmahordes, 40K, 9th age, Infinity. Joiltain löytyy figuja useampaan peliin, joiltain vain yhteen. Näistä pelaajista aktiivisesti pelattuja pelejä löytyy seuraavasti:ile kirjoitti:Voiko erilaisten pelien tarjonta haitata peliskeneä?ookkeri kirjoitti:Ja vaikka lisää figuttajia tulisikin, olisi se hienoa kun ko. figuttajat pelaisivat vielä samaa peliä kuin mitä itse, sillä onhan niitä tarjolla vaikka kuinka paljon.
-ile
Infinity: 6
Warmahordes: 3(5)
9th Age: 8
40K: 3
Mordheim: 6
Necromunda: 4
Bloodbowl: 4
Löytyy lisäksi vielä kasa pelaajia joilta löytyy nappeja yllämainittuihin peleihin, mutta aika ei riitä kuin esim yhteen niistä.
Itse pelaan tällä hetkellä noista: Infinity (++++) 9th Age (++) Warmahordes (++) Bloodbowl (+). Plussien määrä kuvastaa aktiivisuutta / intoa pelata. Jos jostain syystä ilmestyy lisää figupelaajia johonkin peliin, jota noista en itse pelaa, niin eihän se minua paljoa hyödytä, mutta saattaa haitata. Miksi? Noh, mikäli joku peli saa lisää pelaajia, voi olla että joku, jolta löytyy ko. peliin nappeja, saakin lisäintoa siihen peliin ja alkaa sitä pelailemaan sitä peliä enemmän kuin jotain toista peliä jota ite pelaan. Mikäli pelikaverit vähenevät, tuppaa yleensä innostus laskemaan. Yksinään ei taas puolestaan voi pelata ollenkaan.
40K esimerkiksi voisi olla aktiivisempaa täälläpäin, mutta todennäköisesti söisi 1-2 infinitypelaajaa pois. 9th age ei varmaan lähde tuosta yhtään nousemaan, mutta sen sijaan tulee laskemaan ajan myötä ja ihmiset joko lopettavat harrastusta tai siirtyvät toisiin peleihin. Imatran peliporukassa jo pitkään MTG on ollut vallitseva peli ja figupelaaminen tuntuu olevan vaan se sivuhomma.
Infinitypelaajia on tällä hetkellä 2 aloittamassa, toinen on jo ostanut vähän nappeja, mutta suuri ongelma on se, että hän pelailee pääsääntöisesti imatralla kun me muut infinitypelaajat olemme lappeenrannassa. Infinity-porukastamme 2, joista toinen olen minä, käy imatralla pelaamassa, joten se saattaa siellä vähän tulla saamaan suosiota. Lappeenrannassa on myös vielä 7. pelaaja ko peliin, mutta hänen aikansa ei riitä siihen, sillä hän pelaa 9th agea ja mordheimia.
Suurin ongelma useassa pelissä on selvästikin aika. Pitäisi löytää aikaa pelata useampaa peliä ja työstää useampaa armeijaa, mutta sitä aikaa ei tunnu keneltäkään löytyvän.
Itse kokisin infinityn olevan se peli, jota lähtisin kavereilleni markkinoimaan, koska armeijat ovat pieniä ja pelaajakuntamme täällä "iso". Maastoakin löytyy jo paljon, sekä usealta pelaajalta löytyisi periaatteessa tilat pelaamiselle. En kyllä pahastuisi jos tulisi lisää 9th age tai bloodbowlereita. Bloodbowlereita sen vuoksi, koska liian pienellä porukalla tää tulee kuolemaan piakkoin. 9th age taas sen vuoksi, koska tahdon vähän lisää kirjoa vastustajiin.
Eli tiivistetysti kyllä se erilaisten pelien tarjonta mitä todennäköisemmin haittaa skeneä enemmän kuin parantaa.
- jupu_pupu_mies
Tuun varmaan olemaan aina turnauksen/peliporukan nuorin, vasta 8 vuotta sitä ollu.
-
Ruukkukasvi
Tuosta pelitarjonnan määrästä on kyllä varsin hankala sanoa onko siitä lopulta hyötyä vai haittaa. Aiheuttaahan se toisaalta hajontaa ja yksittäisten pelien pelaajamäärän pienenemistä. Mutta toisaalta ei se niinkään mene että pienempi määrä pelaajakuntaa lisäisi. Eli jos nyt on 3 peliä joista jokaisella neljä pelaajaa, niin jos olisikin vain 1 peli se tuskin tarkoittaisi että sillä olisi 12 pelaajaa. Luultavammin määrä olisi pienempi.
Niissä figupeleissä kun on kuitenkin eroja, ja niin on myös pelaajien mieltymyksissä. Joku tykkää skirmishistä, toinen kaipaa taas isoja massataisteluita. Joku ei muuta pelaakaan kuin 10 mm pelejä, toiselle kaikki alle 28 mm on liian pientä.
Niissä figupeleissä kun on kuitenkin eroja, ja niin on myös pelaajien mieltymyksissä. Joku tykkää skirmishistä, toinen kaipaa taas isoja massataisteluita. Joku ei muuta pelaakaan kuin 10 mm pelejä, toiselle kaikki alle 28 mm on liian pientä.
Figupelaamista aloitellessa on muutama keskeinen asia.
1) skaala (6,15,20,25 vai 30 mm)
2) aikakausi (scifi, fantasia, tai historiallinen aikakausi)
3) sääntösysteemi
Jos 2 pelaajaa haluaa figupelin aloittaa, yleensä kahdesta noista pääsee yhteisymmärrykseen. ei kolmesta.
1) skaala (6,15,20,25 vai 30 mm)
2) aikakausi (scifi, fantasia, tai historiallinen aikakausi)
3) sääntösysteemi
Jos 2 pelaajaa haluaa figupelin aloittaa, yleensä kahdesta noista pääsee yhteisymmärrykseen. ei kolmesta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
^ Entryboksit on yleensä siitä kätsyjä, että niissä on kaksi armeijaa.
Ite alotin ostamalla FaBan alotusboksin, josta mulle tuli Bretonnia ja kaverille Liskot. Äippä ihmetteli silloin pelilootan hintaa, kun kuulemma anttilasta saisi Riskin paljon halvemmalla.
Jonkin ajan kuluttua kaveri osti 40K:n alotuslootan ja armeijat jaettiin myöskin. Fabakärpänen ei hirveästi iskenyt silloin vaikka itse tuli aloitusloota hankittua, mutta 40K:ta pelaan vieläkin.
Ihan vastaavalla tavalla vielä yli vuosikymmenen päästä tuli aloitettua Flames of War. Britit napsui itelle ja tällä hetkellä alkaa olemaan jo ihan pätevä Artillery Parkki kasassa. Nyt ei sentään tarvinnut Äipän olla ihmettelemässä boksin hintaa.
Ite alotin ostamalla FaBan alotusboksin, josta mulle tuli Bretonnia ja kaverille Liskot. Äippä ihmetteli silloin pelilootan hintaa, kun kuulemma anttilasta saisi Riskin paljon halvemmalla.
Jonkin ajan kuluttua kaveri osti 40K:n alotuslootan ja armeijat jaettiin myöskin. Fabakärpänen ei hirveästi iskenyt silloin vaikka itse tuli aloitusloota hankittua, mutta 40K:ta pelaan vieläkin.
Ihan vastaavalla tavalla vielä yli vuosikymmenen päästä tuli aloitettua Flames of War. Britit napsui itelle ja tällä hetkellä alkaa olemaan jo ihan pätevä Artillery Parkki kasassa. Nyt ei sentään tarvinnut Äipän olla ihmettelemässä boksin hintaa.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
Itse aloitettiin kanssa 5. edikan Faballa neljästään. Kaksi meistä osti puolkkiin aloituslaatikon ja kaksi osti puokkiin magic-supplementin. Arvata saattaa keillä oli kovemmat armeijat alkuun :)
Hah, nyt menee mönkään, ainakin omat sukulaispoikani ja heidän kaverinsa olivat pähkinöinä uudesta SW-leffasta ja kaikki pitää olla SW sitä ja valomiekka tätä. Uusi sukupolvi ei välttämättä ole nähnyt vanhoja Staar Waagheja ollenkaan joten uuden elokuvan rankka kierrätys ei heitä haittaa. Uuden leffan pöhinä oli myös pääosin positiivista, ainakin jos vrt. Hobitti-elokuvat joista kaikki tuntuivat toivovan että ne menisivät pois. Leegoissa on muitakin sotaisia ukkoja, kuten Chima, joilla voi pohjakouluttaa pikkumiehille pikkumiehiä.ookkeri kirjoitti:Porttiteoriaa parhaimmillaan tuo edellisin viesti, jokseenkin ei ketään taliaivoa voi saada tolla uudella star wars-elokuvalla aloittamaan X-wingiä saati vanhempia ostamaan star wars-legoja. Sen verta paska se leffa oli.
Ei sitä juonta nyt voi ainakaan täysin sysipaskaksi voi haukkua. Sehän oli täsmälleen sama kuin episode nelosessa. ;)Flogger kirjoitti:Hah, nyt menee mönkään, ainakin omat sukulaispoikani ja heidän kaverinsa olivat pähkinöinä uudesta SW-leffasta ja kaikki pitää olla SW sitä ja valomiekka tätä. Uusi sukupolvi ei välttämättä ole nähnyt vanhoja Staar Waagheja ollenkaan joten uuden elokuvan rankka kierrätys ei heitä haittaa. Uuden leffan pöhinä oli myös pääosin positiivista, ainakin jos vrt. Hobitti-elokuvat joista kaikki tuntuivat toivovan että ne menisivät pois. Leegoissa on muitakin sotaisia ukkoja, kuten Chima, joilla voi pohjakouluttaa pikkumiehille pikkumiehiä.ookkeri kirjoitti:Porttiteoriaa parhaimmillaan tuo edellisin viesti, jokseenkin ei ketään taliaivoa voi saada tolla uudella star wars-elokuvalla aloittamaan X-wingiä saati vanhempia ostamaan star wars-legoja. Sen verta paska se leffa oli.
-
Mazikainen
Sepä se. Omasta lukioaikaisesta figupeliporukasta harrasteessa on kiinni vielä... minä. Lopuilta figuilu jäi lukion jälkeen porukan hajauduttua pitkin mantuja eikä muilla ollut intoa alkaa rakentamaan peliporukkaa uudelleen uusilla paikkakunnilla vaikka aikanaan innolla Mordheimia ja Warhammeria pelasivat. Lautapelejä harrastaa näistä useampi vielä edelleen ja yksi Julkaistu Pelisuunnittelijakin(tm) porukasta löytyy.Vonrichthofen kirjoitti:Seuraava kysymys on että moniko tuosta otannasta jatkaa harrastusta?
Itse lähtisin nyt koukuttamaan nuoria figuihin FFG:n pelien ja ennen kaikkea X-Wingin kautta joka tuntuu olevan todellinen menestystarina tuolla "hybridipuolella"
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
-
Ruukkukasvi
Harrastaminen on melkoista kiikkulautailua. Nuorena olisi aikaa mutta ei yleensä rahaa. Ukkouduttua voi sitten olla sitä rahaa mutta ei välttämättä enää aikaa.
Nuorison kannalta nykytilanteessa on etuna se että löytyy pienten puljujen possuhalpoja pelejä joissa ei välttämättä tarvitse sijoittaa kuin sääntöihin, ja jos ei halua käyttää figuina lego-ukkoja ei niitäkään tarvitse kuin ehkä kymmenkunta. Ja kiitos internetin, ei tarvitse olla sen armoilla sattuuko kyseinen pikkupeli ilmestymään lähimyymälään että sen voi ostaa tai siitä kuulee.
Mutta missäs viipyy se innovaattori joka alkaisi kaupata meille ukoille aikaa?
Nuorison kannalta nykytilanteessa on etuna se että löytyy pienten puljujen possuhalpoja pelejä joissa ei välttämättä tarvitse sijoittaa kuin sääntöihin, ja jos ei halua käyttää figuina lego-ukkoja ei niitäkään tarvitse kuin ehkä kymmenkunta. Ja kiitos internetin, ei tarvitse olla sen armoilla sattuuko kyseinen pikkupeli ilmestymään lähimyymälään että sen voi ostaa tai siitä kuulee.
Mutta missäs viipyy se innovaattori joka alkaisi kaupata meille ukoille aikaa?
Aina sitä pelille viikossa aika löytyy :) Tilaa vaikka siivooja himaan ja käytä se aika pelaamiseen.Ruukkukasvi kirjoitti:Mutta missäs viipyy se innovaattori joka alkaisi kaupata meille ukoille aikaa?
Nopat ja Taktiikka Ry
-
Mazikainen
Itse olen huomannut että normitilan vallitessa viikonloppu on helpompi saada "vapaaksi" kun ajoissa suunnittelee kuin arki-ilta pari päivän varoajalla. Itse pysyn tyytyväisenä kun pääsen pari-kolme kertaa vuoteen pelaamaan koko viikonlopuksi ilman häiriötekijöitä vaikka "arkipelit" ovat hankalia järjestää. Tosin tällä hetkellä pääsen työviikon aikana arki-iltoinakin tosi hyvin Jykylässä pelaamaan ja olen ottanutkin tilanteesta ilon irti.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Aika on ongelma? Sitä löytyy, kun motivoituu ja priorisoi harrastusta.
Eli motivaatio on ongelma? Sitä syntyy, kun käy pelaamassa ja maalaa vähäsen, eli priorisoi harrastusta.
Loppupeleissä se on motivaatio = priorisointi. Sitä tekee, mistä tykkää. Itselläni esim. kuluu holtittomasti aikaa keräilyyn, eli nettisivuilla maleksimiseen. Aina kun leikkaan siitä, aikaa jää oikealle harrastamiselle. Niin että niitä keräiltyjä figuja pääsee maalaamaan ja maalatuilla leikkimään. :)
-ile
Eli motivaatio on ongelma? Sitä syntyy, kun käy pelaamassa ja maalaa vähäsen, eli priorisoi harrastusta.
Loppupeleissä se on motivaatio = priorisointi. Sitä tekee, mistä tykkää. Itselläni esim. kuluu holtittomasti aikaa keräilyyn, eli nettisivuilla maleksimiseen. Aina kun leikkaan siitä, aikaa jää oikealle harrastamiselle. Niin että niitä keräiltyjä figuja pääsee maalaamaan ja maalatuilla leikkimään. :)
-ile
-
Ruukkukasvi
Kyllähän sitä itsekin pystyn useimmiten pelaamaan kerran pari viikossa vaikka kotona onkin pieniä lapsia. Tosin kun ne olivat vähän pienempiä niin se pelailu oli pikemminkin kerran parissa viikossa.
Kaikki uudemmat figut ja maasto vain ovat maalaamattomia kun sen käytettävissä olevan ajan mieluummin käyttää pelaamiseen kuin maalaamiseen. Se on sitä priorisointia.
No jaa, jos perilliset kasvaessaan innostuvat värittämisestä saatan saada figuihin värit ilman että itse tarvitsee koskea pensseliin ollenkaan. Tosin sitten taistelutantereelle saattaa vyöryä ihkupinkkejä robotteja ja sateenkaaripeikkoja...
Kaikki uudemmat figut ja maasto vain ovat maalaamattomia kun sen käytettävissä olevan ajan mieluummin käyttää pelaamiseen kuin maalaamiseen. Se on sitä priorisointia.
No jaa, jos perilliset kasvaessaan innostuvat värittämisestä saatan saada figuihin värit ilman että itse tarvitsee koskea pensseliin ollenkaan. Tosin sitten taistelutantereelle saattaa vyöryä ihkupinkkejä robotteja ja sateenkaaripeikkoja...
Enpä usko että pelkkien aikuisten jutuksi menisi.
Minä ja kaverini olemme esimerkiksi todennäköisesti paikkakunnan (janakkalan) ainoat figupelaajat ja molemmat viistoistakesäisiä.
Näin on ilmeisesti muuallakin. Kyllä niitä nuoria siinä rinnalla näkyy kokoajan (muuallakin kuin gwn storessa pelaamassa 40k) ja useita pelejä pelataan.
Minä ja kaverini olemme esimerkiksi todennäköisesti paikkakunnan (janakkalan) ainoat figupelaajat ja molemmat viistoistakesäisiä.
Näin on ilmeisesti muuallakin. Kyllä niitä nuoria siinä rinnalla näkyy kokoajan (muuallakin kuin gwn storessa pelaamassa 40k) ja useita pelejä pelataan.
Tämä on hienoa, nuorissa on tulevaisuus :) nyt vaan rohkeasti värväätte koulukaveritkin mukaan rientoihin.Rune Priest kirjoitti:Enpä usko että pelkkien aikuisten jutuksi menisi.
Nopat & Taktiikka PK-seudun pelikerho
http://www.nopat.fi/
http://www.nopat.fi/
Sori tuplaposti, mutta haluan lausua mielipiteeni. Olen katsonut kaikki star warsit useampaan kertaan ja siinä olette ihan oikeassa että juoni oli suoraan kopioitu. Mutta mielestäni sitä oli uudistettu riittävästi niin että se tuntui eri elokuvalta. Se oli ikäänkuin retroa, uudistettua vanhaa. Ei mikään star wars suosikki, mutta oli se selvästi parempi kuin ne muut kolme uudempaa (episodet 1, 2 ja 3)Myyra kirjoitti:Ei sitä juonta nyt voi ainakaan täysin sysipaskaksi voi haukkua. Sehän oli täsmälleen sama kuin episode nelosessa. ;)Flogger kirjoitti:Hah, nyt menee mönkään, ainakin omat sukulaispoikani ja heidän kaverinsa olivat pähkinöinä uudesta SW-leffasta ja kaikki pitää olla SW sitä ja valomiekka tätä. Uusi sukupolvi ei välttämättä ole nähnyt vanhoja Staar Waagheja ollenkaan joten uuden elokuvan rankka kierrätys ei heitä haittaa. Uuden leffan pöhinä oli myös pääosin positiivista, ainakin jos vrt. Hobitti-elokuvat joista kaikki tuntuivat toivovan että ne menisivät pois. Leegoissa on muitakin sotaisia ukkoja, kuten Chima, joilla voi pohjakouluttaa pikkumiehille pikkumiehiä.ookkeri kirjoitti:Porttiteoriaa parhaimmillaan tuo edellisin viesti, jokseenkin ei ketään taliaivoa voi saada tolla uudella star wars-elokuvalla aloittamaan X-wingiä saati vanhempia ostamaan star wars-legoja. Sen verta paska se leffa oli.