Harrastuksen henkiin herättely

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
tonzooni

Harrastuksen henkiin herättely

Viesti Kirjoittaja tonzooni »

Heips,

Kaivelin tuossa kellarin perukoita ja käteen tupsahti laatikollinen figuja. Päätin nyt sitten että voisin alkaa taas maalailemaan tauon jälkeen, mutta mietin tässä että mikä on halvin pohjamaali?

Spray maali on helpoin, mutta itsellä kokemusta vain GWn versioista, jotka jos oikein muistan niin ovat ihan hirveän hintaisia. Onko mitään muita spray maaleja jotka soveltuisi pohjamaaliksi? Mitä suosittelette ja mistä niitä saisi? :D

Toisena kysymyksenä tämmöinen että mites noista joissa on jo ihan maaliakin pinnassa niin saisi putsattua? Joku liuotin? Mikä olisi paras?

Kiitos kun autatte :)
Heretic
Peliporukkavalvoja

Re: Harrastuksen henkiin herättely

Viesti Kirjoittaja Heretic »

Ihan mastonin mustaa ja punaista oon käyttänyt, punaista tosin vain tankkeihin, mutta mustaa tuntuu ihmiset kehuvan. Ei maksa paljoa jos vertaa GW:n tai vastaavien omiin.
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl
tonzooni

Onko niillä oma pohjamaali vai ihan mikä vain musta?
Ja kiitos infosta. Pitääpä katsoa mistä nuita löytyisi.
Dethos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dethos »

Mastonia olen itsekin käyttänyt, tarkemmin sanottuna Color-sarjaa. Löytö-tavarataloista olen ostanut.
www.eightpeaks.net - Karak Eight Peaks - Dwarffit, Skavenit ja O&G
Heretic
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Heretic »

tonzooni kirjoitti: Ma 10.04.2017 23:50 Onko niillä oma pohjamaali vai ihan mikä vain musta?
Ja kiitos infosta. Pitääpä katsoa mistä nuita löytyisi.
Olisko juuri tuota Dethoksen mainitsemaa color-sarjaa, ollut siinä 4e purkki. Esim Tokmannilta olen ainakin ostanut ja varmaan löytyy kaikista suurimmista tavarataloista yms.
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl
tonzooni

Okei :) Pitääpä katsoa mitä löytyy. Kiitos avusta.
Ninjapiraatti

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti »

Maalin poistamiseen olen kuullut ihmisten käyttävän Tikkurilan Pensselipesua, tosin ei ole itellä kokemusta kyseisestä tavarasta.

viewtopic.php?f=3&t=74699&start=140

Tuolta saa lisää infoa.
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

tonzooni kirjoitti: Ti 11.04.2017 14:44 Okei :) Pitääpä katsoa mitä löytyy. Kiitos avusta.
Ja suosittelen käyttämään Matta mustaa, jos ei jo juolahtanut mieleen :) Mastonin matta musta, ei voi mennä pieleen jos nämä sanat lukevat purkissa. Tikkurilan pensselipesu on oiva litku maalien poistamiseen.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
tonzooni

Haa tuommonen matta musta löytikin laatikosta kaikkien muiden maalien kera :D Sitä voisin kyllä kokeilla.
Mites muuten sitten jos haluaa valkoisen pohjamaalin? Mastonin matta valkoinen?
Muistelin vaan että joskus oli hankaluuksia saada kirkkaita värejä kunnolla mustaan. Musta vaan aina paistoi alta.
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

tonzooni kirjoitti: Ti 11.04.2017 16:51 Haa tuommonen matta musta löytikin laatikosta kaikkien muiden maalien kera :D Sitä voisin kyllä kokeilla.
Mites muuten sitten jos haluaa valkoisen pohjamaalin? Mastonin matta valkoinen?
Muistelin vaan että joskus oli hankaluuksia saada kirkkaita värejä kunnolla mustaan. Musta vaan aina paistoi alta.
Mastonin matta valkoinen on mun mielestä vähän nihkee figumaalaukseen, jättää helposti rakeita. Tosin oon kuullu myös pari hyvääkin kokemusta että lieneekö taidonpuutetta mulla.
Musta on siitä hankala pohjamaali että tietyt värit vaativat tosi monta kerrosta ennenkuin peittyy. Itse juodun epäkuolleitteni vaatteiden päälle vetämään n. 5 kerrosta punaista ennenkuin se on peittänyt kunnolla, ja tämä tosiaan ennen korostuksia. Tämä johtuu toki myös siitä että ohennan maalini.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
tonzooni

Eli ei matta valkoista :D
Mut miten onko tietoa onko esim. Mastonin pohjamaali valkoinen hyvä?
THelppi

Viesti Kirjoittaja THelppi »

Ei välttämättä halvin vaihtoehto lyhyellä tähtäimellä, mutta pitkän päälle kynäruisku tullee kai halvimmaksi ja helpoimmaksi vaihtoehdoksi pohjamaalaukseen. Biltemassa halpa kynäruisku ja yhteensopiva kompura on yhteensä satasen verran, Vallejon Surface Primerit ovat aika riittoisia, ja maalata voi sisällä (DIY maalikoppi ~50€ riippuen osista). Tuo poislukien, niin tosiaan Mastonin musta pohjamaali, valkonen on itellä jäänyt aina rakeiseksi.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

tonzooni kirjoitti: Ti 11.04.2017 16:51 Muistelin vaan että joskus oli hankaluuksia saada kirkkaita värejä kunnolla mustaan. Musta vaan aina paistoi alta.
Yleinen ongelma. Ratkaisu on maalata alue ensin jollain tunnetusti peittävällä vaaleammalla (vaikkapa tumman harmaalla) ennen sitä väriä jonka alueelle haluaa. Metallihilemaalien kanssa varsinkin on melko tarpeellinen operaatio.

Mulla Mastonin mattavalkoinen on tehnyt nättiä jälkeä kun on ensin muistanut ampua väriä harakoille n. 5 sekuntia ennen kun sohii sillä figuun. Tosin mulla on sellainen ongelma, että maalinperkele ei aina tartu kunnolla ja kerääntyy lammikoiksi pohjamaalin päälle. Testattu Mastonin enameli mattamusta ja mattavalkoinen, sekä akryyli mattamusta ja jokaisessa tuntuisi olevan sama ongelma.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Itse olen käyttänyt Citadelin valkoista pohjamaalia. Sillä kuitenkin pohjamaalaa sen verta monta nappia, että jos laskee napin hintaan pohjamaalauksen päälle ja sitten vertaa minkä säästäisi ostamalla halvempaa maalia, niin ei siinä kovin ihmeellisiin prosenttiosuuksiin pääsisi. Ja Citadelin spraylla en muistaakseni ole kertaakaan onnistunut mokaamaan - muilla spraylla muutaman kerran.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”