Finfoam laudan lakkaaminen?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
v4rjo

Finfoam laudan lakkaaminen?

Viesti Kirjoittaja v4rjo »

Tein finfoamista mordheimiä varten 120x120 laudan ja nyt useita tunteja siihen upottaneena alkoi hieman huolettamaan kestävyys. Aluksi siis vesierikeepperi seoksella pinnoitettu ja sitten maalattu. Pinta tuntuu kuitenkin hieman rosoiselta ja varmaankin pienestä kolhasusta irtoaa palanen.

Onko muut tehneet pelialustaa tästä? Oletteko päällystäneet kenties jollain? Joku lakka mikä ei sulata foamia?

Ehdotuksia!

Kiitän :)
Marraskuu

Re: Finfoam laudan lakkaaminen?

Viesti Kirjoittaja Marraskuu »

Kuva kertoisi paljon.

Normaali finnfoam on sen verran jämäkkää tavaraa itsessään, että sitä saa sellaisenaankin aika lujaa kolhaista jotta saisi palasia putoamaan (vrt. styroksi). Jos kunnolla on erikeepperöity, ei palasia pelikäytössä irtoa, ellei tyyliin astu päälle. Liimakerros nimenomaan estää halkeamisen. Maalin lohkeaminen on paljon todennäköisempää. Toki itse materiaalikin voi hajota, jos esimerkiksi olet veistänyt siihen hauraita ja ulkonevia kulmia. Mutta kuten sanottua, helpompi neuvoa, jos vaan otat kuvat tämänhetkisestä työstä.

Päällystetty ja maalattu finnfoam ei itselläni ole koskaan syöpynyt mistään pienoismallikäyttöön tarkoitetusta lakasta. Päällystämätön voi ottaa damagea ponnekaasuista, joten ennen sprayaamista täytyykin pitää huoli siitä, että koko pinta-ala on kunnolla peitetty jollain massalla ja maalilla. Itse sprayaan aina kaikki foamipohjaiset maastoni lopuksi lakalla.

Jos kestävyys huolettaa, finnfoamihan on mahdollista päällystää liiman sijaan vaikkapa kipsitasoitteella, jolloin sen pinnasta tulee kivikovaa. Mutta annan muiden hoitaa tämän puolen mainostamisen, sillä itse olen mieltynyt liimalla kovetettuihin alustoihin (eivät pehmeän elastistuutensa takia riko nappien maalia, jos sattuvat kaatumaan päälle).
GhaZz

Viesti Kirjoittaja GhaZz »

Noita vesiohteisiä lakkoja olen rautakaupasta hakenut ja käyttänyt ihan huoletta, ei sulata. Tällä hetkellä löytyy hyllystä Tikkurilan Paneelli-Ässä. Suosittelen ohentamaan vedellä, jotta levittäminen on helpompaa, tämän lisäksi suosittelen aina ottamaan tarpeellisen määrän erilliseen purkkin, ellet halua roskia varsinaiseen purkkiin.

Pensseli lakat ovat aikas tyyritä, joten ei kannata pelästyä, tollasesta yhdestä 3L purkista tekee muutaman 6'x4' pöydän+ maastot pöydälle

Mikäli haluat kestävämmän pöydän suosittelen myös suojaamaan Finfoamin kyljet, joko pahvilla tai teet puiset listat.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
Draike

Viesti Kirjoittaja Draike »

Dippinäkin käytetty Liberon Bistrot (sävy joku Walnut nykyään nimeltään) antaa senverran suojaa, että pelilautaa saa kolhaista vähän kovempaa että mitään vauriota tulee. Samalla sävyttää myös maastoa hieman, toimii ikäänkuin washi. Kyseessä siis huonekalulakka. Laatan pitää olla valeltu vaikka juurikin Erikeeper kerroksella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”